Fossiel spitsmuisegelvarkentje op de foto

Moderators: Duhelo, MirandaT, Essie73, Ods

Fenrir

Fossiel spitsmuisegelvarkentje op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 20:22

Ja want dat het is wel een beetje :+ :Y) Soort van, dan. :D

Sinds een week of anderhalf ben ik in het bezit van een gewone tenrek. Na mijn kleine egeltenreks was dit een soort die ik al een tijdlang op het oog had. Ze zijn niet heel makkelijk te verkrijgen (en prijzig), maar ik had het geluk er eentje van iemand over te kunnen nemen. Ik had hem van de zomer al bij haar gezien, waar hij een paar uur lekker op mijn schouder heeft liggen slapen (en ik uiteraard gelijk verliefd werd).
Ik vond het wel eens tijd worden hem voor te stellen want ik vind dat de soort best wat meer aandacht mag krijgen, ze zijn zo leuk en bijzonder!

Eerst even een korte introductie: tenreks zijn een familie van zoogdieren die voornamelijk leven op Madagaskar (en 3 soorten leven op het vasteland van Afrika), en hun uiterlijk is het resultaat van convergente evolutie (tenreks vullen de niches op die op andere continenten bezet worden door andere dieren, zoals egels en spitsmuizen of zelfs otters). Ze hebben een cloaca net zoals reptielen en vogels dus geslachtsbepaling is niet altijd even simpel.
Tenreks zijn echter niet verwant aan bovengenoemde dieren: ze zijn verre familie van oa olifanten, zeekoeien en klipdassen.

De gewone tenrek is de grootste (tot 2 kg) en meest voorkomende soort op Madagaskar. Daarnaast is hij ook geïntroduceerd op enkele omliggende eilanden zoals de Seychellen - oorspronkelijk als voedsel voor de plantagewerkers, en ze worden dan ook nog steeds gegeten op verschillende eilanden.
En hoe ziet zo'n dier er uit dan? Nou, als een soort spitsmuisegelvarkentje :D

Afbeelding

Naast hun opmerkelijke uiterlijk en het feit dat ze een cloaca hebben houdt de gewone tenrek ook nog het wereldrecord voor meeste jongen bij een zoogdier: maar liefst 32 stuks! De nesten zijn vaak groot met een gemiddelde van 15-20 jongen die gestreept zijn, als kleine biggetjes.
Ze zijn er in verschillende tinten, de mijne (de vorige eigenaar heeft hem Bowie genoemd, en die naam heb ik maar aangehouden - vond het wel passend) is vrij donker:

Afbeelding

Even showen waarom deze soort in het Engels ook wel tailless tenrec genoemd wordt :D

Afbeelding

Varkensneusje

Afbeelding

Ook zijn het metabolisch gezien een van de meest flexibele zoogdieren die er bestaan. Er lopen momenteel enkele onderzoeken naar maar ze zetten de wetenschappers telkens weer voor een vraagstuk.
Ieder ander dier wat in winterslaap gaat wordt af en toe lichamelijk "wakker", dat wil zeggen dat er een korte periode is waarin de lichaamstemperatuur stijgt tot een normale temperatuur en waarna het weer zakt. Bijv. grondeekhoorns worden om de 1 a 3 weken wakker waarbij hun lichaamstemperatuur stijgt tot ong. 36 C gedurende 12-10 uur en daarna daalt het weer.
De gewone tenrek daarentegen hoeft helemaal niet wakker te worden. Deze dieren verkeren tijdens hun winterslaap in een constante staat. En dit kunnen ze tot wel 9 maanden volhouden! Onderzoekers hebben enkele tenreks uitgerust met meetapparatuur en een van de getagde dieren hebben ze na 9 maanden op moeten graven omdat de batterijen op begonnen te raken...
Maar dat is niet het enige: ze kunnen ook als ze wakker zijn op een willekeurig moment hun lichaamsfuncties aan passen aan hun omgeving. Dat wil zeggen dat ze binnen de tijdspanne van één dag bijv. een enorm variabele lichaamstemperatuur en hartslag kunnen hebben en toch blijven functioneren.
Ofwel, zeer frustrerend voor de mensen die er mee werken en iets proberen te onderzoeken :Y) :

Citaat:
The T. ecaudaus go in and out of torpor very quickly and there's no real metric of torpor (heart rate, oxygen consumption, and body temperature are all squishy parameters- animals walk at body temperature of 11° C, walk at heart rate of 31 (should be over 300; other tenrecs were out like a light at 60 bpm), and oxygen consumption patterns change during torpor). Torpor is incredibly flexible in these guys as compared to squirrels and it's making me rethink all of hibernation. They're driving us nuts because they're making some of what we want to do damn near impossible.

Hier meer over het onderzoek.

Vandaar de topictitel: ze worden ook wel eens 'levend fossiel' genoemd, omdat het mogelijk een van de primitiefste zoogdieren zijn en hun speciale 'winterslaap' zou een voorloper kunnen zijn van de winterslaap van andere zoogdieren, en mogelijk ook een reden dat de zoogdieren het wel overleeft hebben en de dino's niet: de tenrek kan gewoon door snoozen alsof er niks aan de hand is.

Voor een vreemde beestjes nerd zoals ik :o dus uitermate interessant allemaal. Maar daarnaast zijn het ook gewoon ontzettend leuke dieren! In elk geval de mijne, die nu net uit winterslaap begint te komen (wildvang van Madagaskar dus de seizoenen zijn omgekeerd). Hij - ik zeg voor het gemak hij - begint steeds actiever te worden en eet goed. Met name insecten, kattenvoer, ei en af en toe wat fruit gaat er erg goed in.
Het is een heerlijk knuffelvarkentje met z'n ruwe vacht (in de nek zitten een soort van stekels, maar minder scherp dan die van een egel, die ze als een soort kroon op kunnen zetten als ze zich bedreigd voelen) en hij klimt altijd gelijk je nek in om z'n snoet in je haar te steken.

Na wat foto's vond hij dat het genoeg was geweest en besloot een tukje te gaan doen :z

Afbeelding

Hoezo beweeglijke neus :')

Afbeelding

Model staan is natuurlijk ook wel erg vermoeiend...

Afbeelding

Afbeelding

Na dit hele epistel over een in mijn ogen heel interessant beest (respect voor iedereen die het gelezen heeft en begrijpelijk als je dat niet hebt gedaan :') ) tot slot dan nog een filmpje van de slaapkop om mee af te sluiten <3

Dimphyl

Re: Fossiel spitsmuisegelvarkentje op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:36

Ohh <3 Ik geloof dat ik verliefd ben.

Is dit een soort die je vrij mag houden, of heb je hier vergunningen voor nodig? Interessant diertje hoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:36

Ze zijn echt heel erg leuk he. :D
Lief filmpje ook!! *\o/*

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:45

Ik ben ook vliefd <3

Wildvang? := , zijn ze zo makkelijk tam te maken dan?

Utopia 01-05-09 / 27-11-15 , de hemel heeft er een ☆ bij . Kerst 01-11-2007 / 13-08-2016 ☆ Nynke 15-05-2011 / 27-03-2018 ☆ Gone but not forgotten :* Syb 01-01-2011 / 05-04-2018

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:18

Ik wil er ook één!!!!! Of twee, of een hele kudde!

Wat een prachtig diertje is dat zeg. Ik had er nog nooit van gehoord maar ben spontaan verliefd <3

ღ Married on august 4th 2017! <3

lifaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 00:23

echt leuke diertjes! doen mij ook denken aan de opossum!

Like me op FB! klik
They say I have ADD but I think they’re full of… Oh look at that cute kitty!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 01:20

Wat een prachtig beestje, Bente <3
En een ontzettend interessante toelichting!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 02:34

Gaaf beestje! Heb alleen wel dezelfde vraag die eerder is gesteld inderdaad, wat houdt wildvang in en hoe moet ik daarover denken

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 02:34

Heel bijzonder!

ik heb alles gelezen en eigenlijk een vraag: omdat je zegt dat ze nu "wakker" begint te worden van d'r winterslaap..
Omdat het in Madagaskar de "tijd" is,
Is het dan niet zo dat ze automatisch de winter van hier in Nederland aan nemen?
Sorry als ik een domme vraag stel :o ...

Wat ik bedoel te vragen is dat, waar ze zich verblijven in de wereld, houden ze automatisch hun tijd aan van Madagaskar of is het mogelijk dat bijv, kinderen van ze , een andere tijd aanhouden van winterslaap?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 05:55

Ik heb echt met plezier je stuk gelezen! Super interessant en leuk geschreven!

En wat een schatje <3

What's Meant To Be, Will Always Find A Way...

Ieder einde is een nieuw begin :-)

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 06:07

Ik had nog nooit van dit diertje gehoord en waarschijnlijk van een heleboel anderen ook niet. Maar wat een super leuk beestje! Ook ik ben wel benieuwd welke vergunningen je nodig hebt voor invoeren en houden van zulke diertjes.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 06:24

Wat leuk dat je gelijk zoveel informatie geeft :)

Wat eten ze?
En zijn het geen sociale dieren dat je er maar 1 hebt?

Edit: in Zwitserland staat hij op de zwarte lijst (beschermt en vergunningplicht) zie ik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 07:26

In NL heb je geen vergunningen nodig, nog niet iig. Wildvang houdt in dat ze een paar nesten vangen in het wild en die exporteren naar andere landen waar ze verkocht worden (hij was uiteraard wel oud genoeg om bij de moeder weg te mogen).
Zelf ben ik niet zo'n fan van wildvang en koop ik liever nakweek. Die is er ook wel, maar het zijn geen hele populaire/bekende dieren dus ze worden weinig aangeboden, zowel de wv als nk. Je zal deze dieren dan ook vaak uit een ander Europees land moeten halen of hier in NL op een beurs (mijne komt bijv. uit Tsjechië) zeker als je nk wil.
Binnen Europa worden ze gehouden in een aantal landen, ik heb er wel eens een paar in Azië gezien (Japan) en afgelopen jaar zijn er een paar in de US verkocht. Dit waren daar de eerste voor particulieren, ze maakten deel uit van het onderzoek wat ik in de OP linkte en die fokken er ook mee dus ze hebben wat van hun nakweek verkocht.
Naar mijn weten draaien de seizoenen in principe niet mee. Maar dieren die hier geboren zijn, houden wel de juiste seizoenen aan (mijn nk egeltenreks gaan nu in winterslaap).

De lokale bevolking maakt er jacht op met honden. Als je weet waarop te zoeken zijn dit dan ook voornamelijk de filmpjes die je tegen komt op internet (niet aan te raden). Of zelfs recepten. Eetsmakelijk...

Het zijn voornamelijk solitaire dieren maar ze worden in gevangenschap ook wel in koppels of kleine groepjes gehouden. Ik wil niet het risico lopen op 30 baby's volgend jaar dus ik vind 1 genoeg :D
Al zijn de baby's wel enorm schattig...
Zoals je ziet zijn bovenstaande wilde ook niet erg schuw, over het algemeen zijn het rustige vriendelijke dieren maar natuurlijk zijn er wel verschillen in karakter.

Ze eten insecten, fruit, ei, vlees, en kattenvoer. En zoals de kleine oogjes en mega snorharen wel verraden zijn het vooral nachtdieren :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 19:17

Misschien nog wel leuk als vergelijking om de grote verschillen binnen de soorten te laten zien, enkele andere tenreks:

De gestreepte (laagland) tenrek

Afbeelding

Een paar soorten spitsmuistenreks

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mol-achtige rijsttenrek

Afbeelding

Grote egeltenrek

Afbeelding

Grote otterspitsmuis (1 van de 3 soorten die niet op Madagaskar voorkomt maar in midden Afrika)

Afbeelding

Ondanks de namen en gelijkenis aan oa spitsmuis, otter en egel zijn ook deze tenreks daar dus totaal niet verwant aan, maar wel aan elkaar. Best bizar als je ze zo op een rijtje ziet. :D

Pindakaa7
Woonplaats: Definitie: plaats waar een persoon feitelijk verblijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:31

Wauw, interessant diertje! Die kunnen zeker hard bijten, aan de tandjes te zien? :D
Edit: zijn ze lastig te houden? wat voor verblijf hebben ze nodig?

~four feet move our soul~

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 10:53

Hoop idd dat ik nooit gebeten ga worden :+ denk dat het best pijnlijk kan zijn.

Soort verblijf maakt niet zoveel uit, als het maar groot genoeg is en verwarmd kan worden. Hier kan hij los lopen. Ze houden van wroeten in de grond op zoek naar voedsel dus een lekkere laag aarde en dode bladeren vinden ze leuk.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:59

Ik vind het echt een gaaf diertje, maar blijf dubbele gevoelens hebben over houden van een van oorsprong wild beestje. Kun je misschien meer vertellen over her verblijf van de jouwe? Houd je rekening dat het eigenlijk wildvang is?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 13:55

Zoals ik eerder aangaf zou ik het zelf ook niet snel kopen. Bij exoten (reptielen ed. bijv. ook) komt wildvang wel vaker voor. Sommige soorten zijn zelfs (nog) nauwelijks als nakweek te verkrijgen. Gelukkig een hoop soorten wel, maar meestal zie je dat als soorten wat populairder zijn/worden er ook meer en makkelijker nakweek van beschikbaar is (wat ook logisch is natuurlijk). Imo zou wildvang dan helemaal niet nodig hoeven zijn en vaak zie je dat er dan ook minder interesse in is, als het al wordt aangeboden.
Ik hou er verder geen rekening mee, dier is het grootste deel van z'n leven in gevangenschap opgegroeid en prima tam.
Wel houd ik al mijn dieren (maakt niet uit of het nou nk of wv zou zijn) het liefst zo natuurlijk mogelijk. Zijn huidige hok is nog niet zo heel bijzonder, houten slaaphuisje, wat takken etc. maar ik heb wel al plannen zelf iets te bouwen of kopen zodat hij permanent toegang heeft tot verschillende soorten ondergronden incl. aarde en los kan lopen wanneer hij daar zelf behoefte aan heeft (uiteraard in een veilige afgesloten kamer).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:23

Wat is deze ook weer te gek! En die egeltenrekbaby's <3 <3 <3!!!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:27

Leuk om te horen, Fenrir! Ik heb een vriendin die gedragsbiologe is, heb haar veel gehoord over verrijkking van leefomgeving, vandaar

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 15:42

swartbeessie schreef:
Leuk om te horen, Fenrir! Ik heb een vriendin die gedragsbiologe is, heb haar veel gehoord over verrijkking van leefomgeving, vandaar

Oh op die fiets, ik dacht dat je bedoelde qua hanteren enzo. :))
Verrijking van de leefomgeving vind ik belangrijk ongeacht waar het dier vandaan komt daar zou imo geen verschil in moeten zitten tussen nk en wv (in elk geval met dit soort dieren).
Ik heb het liefst alles zo natuurlijk mogelijk en pas mijn verblijven aan op de omgeving waar het dier oorspronkelijk vandaan komt, dus alles hier heeft net een iets andere inrichting. In hoeverre dat mogelijk is natuurlijk. Mijn dieren zijn een van mijn hobby's dus er gaat veel tijd (en geld) in zitten maar ik vind het erg leuk om uit te zoeken hoe en waar ze precies leven enz.
Dus ondanks dat ik nu twee soorten van Madagaskar heb zullen de verblijven er uiteindelijk heel anders uit (komen te) zien omdat beide soorten op een andere plek leven/een andere leefstijl hebben.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:49

Tof!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:15

Jeetje,wat een leerzaam topic en wat een bijzonder diertje heb je er toch weer bij. Dat filmpje met die babytenrekjes,te schattig gewoon,ze hebben van die leuke schudkontjes :D

Berdien
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:10

Ooohhh :+: Ik vind hem zo tof! Ik kom hem echt nog een keer knuffelen :j :+:

Die gestreepte tenrec is wel echt superawesome <3 Maar Poes ziet me aankomen :') Leuk topic, heel leerzaam!

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 19:07

Ja kom maar een keer knuffelen Berdien :D

De baby's zijn idd echt heel schattig. Ik vind vooral die streepjes zo leuk. Op die leeftijd hebben ze ook nog een rij speciale stekeltjes op de kont/rug, die kunnen ze tegen elkaar aan wrijven en dan maakt het geluid. Zo houden ze contact met elkaar. Die gestreepte tenreks houden deze stekels hun hele leven (dat is dan ook een in groepen levende soort), de gewone alleen als baby.