Sinds een week of anderhalf ben ik in het bezit van een gewone tenrek. Na mijn kleine egeltenreks was dit een soort die ik al een tijdlang op het oog had. Ze zijn niet heel makkelijk te verkrijgen (en prijzig), maar ik had het geluk er eentje van iemand over te kunnen nemen. Ik had hem van de zomer al bij haar gezien, waar hij een paar uur lekker op mijn schouder heeft liggen slapen (en ik uiteraard gelijk verliefd werd).
Ik vond het wel eens tijd worden hem voor te stellen want ik vind dat de soort best wat meer aandacht mag krijgen, ze zijn zo leuk en bijzonder!
Eerst even een korte introductie: tenreks zijn een familie van zoogdieren die voornamelijk leven op Madagaskar (en 3 soorten leven op het vasteland van Afrika), en hun uiterlijk is het resultaat van convergente evolutie (tenreks vullen de niches op die op andere continenten bezet worden door andere dieren, zoals egels en spitsmuizen of zelfs otters). Ze hebben een cloaca net zoals reptielen en vogels dus geslachtsbepaling is niet altijd even simpel.
Tenreks zijn echter niet verwant aan bovengenoemde dieren: ze zijn verre familie van oa olifanten, zeekoeien en klipdassen.
De gewone tenrek is de grootste (tot 2 kg) en meest voorkomende soort op Madagaskar. Daarnaast is hij ook geïntroduceerd op enkele omliggende eilanden zoals de Seychellen - oorspronkelijk als voedsel voor de plantagewerkers, en ze worden dan ook nog steeds gegeten op verschillende eilanden.
En hoe ziet zo'n dier er uit dan? Nou, als een soort spitsmuisegelvarkentje

Naast hun opmerkelijke uiterlijk en het feit dat ze een cloaca hebben houdt de gewone tenrek ook nog het wereldrecord voor meeste jongen bij een zoogdier: maar liefst 32 stuks! De nesten zijn vaak groot met een gemiddelde van 15-20 jongen die gestreept zijn, als kleine biggetjes.
Ze zijn er in verschillende tinten, de mijne (de vorige eigenaar heeft hem Bowie genoemd, en die naam heb ik maar aangehouden - vond het wel passend) is vrij donker:

Even showen waarom deze soort in het Engels ook wel tailless tenrec genoemd wordt

Varkensneusje

Ook zijn het metabolisch gezien een van de meest flexibele zoogdieren die er bestaan. Er lopen momenteel enkele onderzoeken naar maar ze zetten de wetenschappers telkens weer voor een vraagstuk.
Ieder ander dier wat in winterslaap gaat wordt af en toe lichamelijk "wakker", dat wil zeggen dat er een korte periode is waarin de lichaamstemperatuur stijgt tot een normale temperatuur en waarna het weer zakt. Bijv. grondeekhoorns worden om de 1 a 3 weken wakker waarbij hun lichaamstemperatuur stijgt tot ong. 36 C gedurende 12-10 uur en daarna daalt het weer.
De gewone tenrek daarentegen hoeft helemaal niet wakker te worden. Deze dieren verkeren tijdens hun winterslaap in een constante staat. En dit kunnen ze tot wel 9 maanden volhouden! Onderzoekers hebben enkele tenreks uitgerust met meetapparatuur en een van de getagde dieren hebben ze na 9 maanden op moeten graven omdat de batterijen op begonnen te raken...
Maar dat is niet het enige: ze kunnen ook als ze wakker zijn op een willekeurig moment hun lichaamsfuncties aan passen aan hun omgeving. Dat wil zeggen dat ze binnen de tijdspanne van één dag bijv. een enorm variabele lichaamstemperatuur en hartslag kunnen hebben en toch blijven functioneren.
Ofwel, zeer frustrerend voor de mensen die er mee werken en iets proberen te onderzoeken

Citaat:The T. ecaudaus go in and out of torpor very quickly and there's no real metric of torpor (heart rate, oxygen consumption, and body temperature are all squishy parameters- animals walk at body temperature of 11° C, walk at heart rate of 31 (should be over 300; other tenrecs were out like a light at 60 bpm), and oxygen consumption patterns change during torpor). Torpor is incredibly flexible in these guys as compared to squirrels and it's making me rethink all of hibernation. They're driving us nuts because they're making some of what we want to do damn near impossible.
Hier meer over het onderzoek.
Vandaar de topictitel: ze worden ook wel eens 'levend fossiel' genoemd, omdat het mogelijk een van de primitiefste zoogdieren zijn en hun speciale 'winterslaap' zou een voorloper kunnen zijn van de winterslaap van andere zoogdieren, en mogelijk ook een reden dat de zoogdieren het wel overleeft hebben en de dino's niet: de tenrek kan gewoon door snoozen alsof er niks aan de hand is.
Voor een vreemde beestjes nerd zoals ik

Het is een heerlijk knuffelvarkentje met z'n ruwe vacht (in de nek zitten een soort van stekels, maar minder scherp dan die van een egel, die ze als een soort kroon op kunnen zetten als ze zich bedreigd voelen) en hij klimt altijd gelijk je nek in om z'n snoet in je haar te steken.
Na wat foto's vond hij dat het genoeg was geweest en besloot een tukje te gaan doen

Hoezo beweeglijke neus

Model staan is natuurlijk ook wel erg vermoeiend...

Na dit hele epistel over een in mijn ogen heel interessant beest (respect voor iedereen die het gelezen heeft en begrijpelijk als je dat niet hebt gedaan