Ik liep stage in Zuid-Afrika, waar ik 5 maanden lang in een natuurgebied heb geleefd en onderzoek heb gedaan. Een ervaring om nooit te vergeten en een uitgebreid fototopic komt nog! Eerder had ik al een topic over spelende girafjes die ik tegenkwam: [BEU] Spelende girafjes in Afrika!.
Deze ervaring wilde ik ook graag met jullie delen!
Er zit geen zichtbaar copyright op de foto's, maar dit geldt uiteraard wel gewoon

Een tijdje geleden op game drive kwamen we deze grote meneer tegen. Met een GPS-band om! Altijd interessant, want er is altijd onderzoek bezig. Dit onderzoek gaat over onder andere de migratie, sociale aspecten etc. Hoe meer onderzoek er plaats vindt, hoe meer je kunt beschermen.
Zoals je hier kunt zien, zit de halsband heel los om de nek en het belemmert totaal niet. Het hele ding weegt rond de 10 kg.

Wij hebben dus de onderzoekers gewaarschuwd, en het bleek te gaan om olifant General, een bul die in 2012 een GPS-tracker kreeg. Die stopte al in 2013 met werken, maar daarna is General nooit meer gezien... En nu liep hij ineens hier rond! (Je kunt ze herkennen aan de oren, de ene heeft daar een gaatje, de ander daar een flard...). Tijd dus om die GPS te gaan vervangen, met 5 auto's en vliegtuigje om hem te vinden.
Uiteindelijk na 4 uur zoeken, vonden we zijn groep, allemaal mannetjes. Dat noemen ze een bachelor herd, een kudde met mannetjes die uit hun moeders kudde zijn gegooid en dan samenkomen. Samen ben je altijd sterker natuurlijk.
Omdat General de oudste is, is hij niet direct in de groep zelf aanwezig maar zwerft hij er langzaam achteraan. Twee mannetjes uit zijn groep kwamen al drinken..

En dus moest General niet ver weg zijn! Dierenarts er op af, die heeft hem verdoofd waarna wij erheen zijn geracet.

Olifanten koelen normaal af met hun oren, maar als ze onder narcose zijn werkt dat niet. We hadden water bij dat we steeds over zijn oren gooiden. Je ziet hier ook een naaldje zitten, dat er in is geprikt om bloed te tappen voor onderzoek, en om later de het anti-narcosemiddel in te spuiten.

Even voelen..

Hij is best groot.. 3,5 meter hoog.

De voetzool is heel gevoelig, en ze kunnen er zelfs geluiden mee opvangen die voor mensen te laag zijn om te horen (< 20 Hz). Dit infrasone geluid kan op 5 km afstand nog door olifanten waargenomen worden.

Je verwacht het niet, maar olifanten hebben best veel haar.

De slagtand zelf, uiteraard gemaakt van het bekende ivoor.

De slurf, ook weer met veel haar. Het stokje zit erin zodat de slurf niet dichtgaat als hij inademt. Stokje is niet scherp en is er natuurlijk uit gehaald toen hij het anti-narcosemiddel kreeg.

Close-up van de haren.

En van de slurf. Die heeft veel ribbels, bedoeld voor grip, tast, coördinatie en natuurlijk als gereedschap.

Maar goed.. Het ging natuurlijk hierom!

Was nog een aardige klus om die halsband om te doen, want die moet natuurlijk onder het lichaam door. Maar een verdoofde olifant werkt niet mee

We kregen het met alle aanwezigen (minimaal 15?) niet voor elkaar om het hoofd op te tillen, dus het er onhandig onderdoor geschoven. Was best pittig

Halsband vast, stokkie uit de slurf en anti-narcosemiddel erin.. Nog geen 5 minuten later stond hij op, en liep rustig en stabiel weg.

Nog een filmpje van de ademhaling: érg luid en enorm traag!
Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben