Afscheid nemen bestaat niet...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 18:23

Don't cry because it's over,
Smile because it happend.

~

Sometimes the best thing you can do
for someone you love
is to let them go....






Emmy Smugg's Pride. Door ons Toulouse genoemd, omdat wij Emmy geen leuke naam vonden. Onze eerste kat. Mama van een aantal katten, oma van een aantal katten.. En zo geliefd. Onze allereerste, lieve Heilige Birmaan, met een goud hartje.
07-03-2002.. Haar geboortedag.

Toulouse is sinds 2002 bij ons. Ze is nu 11 jaar. Ze heeft 1 keer een nestje gehad, waarvan wij één van haar dochters hadden gehouden. Daarna is ze oma geworden. En wat deed ze dat ongelooflijk lief.. Mijoux, de moeder van de kittens en dochter van Toulouse, liep af en toe weg bij de kittens. En dan ging Toulouse erbij liggen, alsof zij de moeder was. Ze was de beste oma ooit voor onze katten.

Knappe Toulouse..
Afbeelding

Hier was ze drachtig van drie kittens
Afbeelding

Hier was ze mama geworden van drie lieve kittens
Afbeelding

Ze vond werkelijk alles goed, zelfs als al haar kittens bij haar kwamen liggen in een veels te kleine mand
Afbeelding

Samen met Toulon, een van haar kittens
Afbeelding

Haar kittens groeide op, twee werden er verkocht. Één hielden we. Mijoux.
Hier liggen Toulouse en Mijoux lekker naast elkaar.
Afbeelding


Mijoux kreeg een tijd later zelf ook kittens. 4 maar liefst. En wat was Toulouse een ongelooflijk lieve oma.... <3

Mijoux met haar kittens:
Afbeelding

En lieve oma speelde met haar kleinkindjes, zorgde voor ze, en nam zo af en toe zelf ook rust.
Afbeelding

De twee kleinkinderen van Toulouse die we zelf gehouden hebben: Berlioz en Bayonne.
Afbeelding


Mijoux ging weg. Zij ging bij mijn oma wonen, aangezien haar kat aangereden was en wij haar een nieuw maatje gunde. Daarbij ging het niet zo goed meer tussen Mijoux en haar eigen kinderen, dus dit was voor iedereen het beste.

Toulouse genoot vooral van de zomers, de zon was haar beste vriend. Ze lag elke dag heerlijk te zonnen. Elk jaar weer.
Afbeelding


Helaas brak er vorig jaar zomer een moeilijke periode aan. Toen wij op vakantie waren in Frankrijk, meldde diegene die voor onze katten zorgde, dat Toulouse zich een beetje raar gedragen had. Ze liep scheef en raar. Echter was dat al snel over en hadden we er niet veel meer achter gezocht.. Wat we beter wel hadden kunnen doen..
Na de zomer, toen we weer allemaal aan het werk waren en naar school gingen, kwamen we Toulouse op een vroege ochtend tegen op een manier hoe we haar nog nooit hadden gezien. Ze kon amper lopen, ze liep constant opzij en haar kop stond scheef. Haar ene pupil was wijd open, terwijl het ander een normaal formaat had.

Zo lag ze erbij in het reismandje, voor we naar de dierenarts gingen, ze viel steeds om en ging dan bijna op haar rug liggen:
Afbeelding

De dierenarts kon niet precies zeggen wat er gebeurd was. Maar ze gokte op een tia. Ze controleerde de bloeddruk van Toulouse, die veel te hoog was.. 120 is goed/ al best hoog.. Toulouse had 220! Dus we kregen medicijnen mee voor haar bloeddruk.
Thuis maakten we een hoekje voor Toulouse, bij de uitstroom van de kachel, waar ze het allerliefst altijd zat. We legden er een mandje neer, waar ze dagelijks ging liggen.
Afbeelding

Langzaam maar zeker ging het weer iets beter. Op een gegeven moment kon ze weer normaal lopen, at ze en dronk ze weer goed en ging haar koppie steeds wat rechter staan. Toch had het veel impact op haar gehad. Haar lichaam was niet meer zoals het geweest was.

In de tuin, afgelopen zomer:
Afbeelding

Lieve, kleine oma kat <3
Afbeelding


Helaas mocht het niet baten... Toulouse ging op een gegeven moment weer minder eten.. Ze werd steeds magerder. Op een gegeven moment besloot ik even in haar bekkie te kijken, en wat ik daar zag.. Haar tandvlees was ontstoken, haar tanden vol tandsteen.. Arm dier. Verbaasd over hoe snel dat kon komen hebben we de dierenarts gebeld voor een afspraak om haar gebit te behandelen of desnoods haar tanden eruit te trekken als dat beter zou zijn voor haar..

Bij de dierenarts zeiden ze dat het inderdaad beter was om de tanden eruit te trekken. Maar dan zou ze onder narcose moeten. Dus nam de dierenarts wat bloed af en ging de nierwaardes controleren....
En wat bleek nou... De nieren van mijn lieve kleine Toulouse werken nog maar voor 25%.... Dat is dus een kwart van waarmee ze begonnen is.. Arme schat.. Daardoor is haar gebit zo slecht geworden en stinkt ze uit haar mond. Daarom drinkt ze zo veel, en plast ze zoveel. Daarom heeft ze een hoge bloeddruk... Alles viel op zijn plaats.. Mijn hart brak.
Onder narcose zou geen optie meer zijn. Dat zou ze niet overleven. Dan zou ze binnen 2 weken na de ingreep overlijden waarschijnlijk.

We hebben nu antibiotica en pijnstillers mee gekregen voor Toulouse. Eerst twee dagen om het uit te testen. Als ze niet verbeterde, zouden we haar laten inslapen. Want dat zou betekenen dat ze zoveel last ervan had dat haar nieren niet meer goed functioneren, dat ze niet meer kon.. Als de medicatie wel zou helpen, zouden we daar nog even mee door gaan, tot ze zelf zou aangeven dat het over was..
We hebben Toulouse goed in de gaten gehouden. De medicatie helpt! Wat ben ik blij voor haar.. Ze kan de laatste periode van haar leven nog even 'pijnloos' door. Ze eet ineens ook onwijs veel, ze geniet er echt weer van. Dat deed natuurlijk hartstikke veel pijn met dat ontstoken gebit.

Echter zit er één groot nadeel aan die medicatie... Ook de antibiotica en de pijnstiller zal haar nieren aantasten.. Wat betekend dat die 25% steeds minder word.. Daarom ben ik alvast onbewust bezig met het afscheid nemen van mijn lieve kleine kat, waar ik zoveel van houd..
Want als zij weer symptomen van pijn gaat krijgen, als ze weer minder gaat eten of weer lusteloos word... Is het over. Dan brengen we haar naar de dierenarts en geven we haar een spuitje.. Want hoeveel ik ook van haar hou... Zoveel pijn gun je niets of niemand..

De dierenarts zei dat het nog 3 jaar kan duren voor de nieren er echt mee ophouden. Het kan echter ook al binnen 1 week gedaan zijn. Dus we genieten nog elke dag van haar, zolang het nog kan.. We vertroetelen haar nog extra veel. Want elke dag kan de laatste zijn...


Lieve Toulouse, je bent een bijzondere, lieve, prachtige kat.. En dat zou je altijd blijven.. Als jij aangeeft dat je niet meer kan, zullen we je helpen met er een einde aan maken... Tot die tijd zullen we je extra verwennen..

Afbeelding




Dit moest ik even van mij afschrijven... Ik hoop dat jullie het begrijpen.
En HEEEEL erg veel respect voor de mensen die dit allemaal gelezen hebben...

xx

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017


2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:28

Jeetje, wat een liefde in je verhaal. Geniet nog maar lekker en veel sterkte!

Trotse eigenaar van Beyond any Dream ( Sandreo x Precious Slotti ) Z1 +2.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:28

Heel veel sterkte! De liefde spreekt uit je verhaal.
Hopelijk mag ze nog lekker een tijdje pijnvrij genieten.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:29

wat een prachtige kat! geniet van hem zolang het nog kan..

nafnaf

Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:31

Heb alles gelezen met een brok in me keel,
wat een mooi poesje is dat, mag je zeker trots op wezen.
Goed dat je voor haar kiest als het erop aan komt, veel sterkte de komende tijden!
En ik hoop mee dat ze die 3 jaar gezond volhoud zonder pijn! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:31

Mooi geschreven, arme kat. :(

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 18:32

Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties.. Het deed mij goed het even van mij af te schrijven..

Ik hoop inderdaad ook dat ze die 3 jaar volhoud. Maar als ze pijn heeft, wil ik haar niet nog langer laten lijden.

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:33

Ik begrijp je helemaal heb respect voor hoe je/jullie hiermee omgaan. Je maatje ziek zien zijn en weten dat je haar moeten laten gaan op een zeker moment is niet makkelijk maar getuigt wel van liefde. Bij een goed leven hoort een goede dood.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

sanne_sanne
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:02

wat een verhaal Celine... :(:)
Respect voor je verhaal en je liefde voor haar. En sterkte.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 19:57

Bedankt beide!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:02

Wauw mooie kat hoor! Geniet er nog maar even van! :(:)

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 20:58

Dankjewel..

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Yom
Berichten: 3780
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:09

wat een lieve poes en wat schrijf je het mooi op. Veel sterkte voor de komende tijd

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 21:36

Heel erg bedankt

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Anoniem

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:45

Veel sterkte ermee , onze kat had toen ook een tia gehad en een scheef koppie stiekem aandoenelijk.

Hopelijk mag je nog van haar heel lang genieten!

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:49

achossie , kijk dat nou zitten, het blijft schattig ook als ze zo oud zijn, sterkte en geef haar een dikke knuffel

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

aniek_joefy

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-01-13

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:59

Agh wat sneu... Je hebt het heel mooi geschreven! Het is een hele mooie kat en geniet van haar nu het nog kan!

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 22:36

Bedankt allemaal! :)
Ik zal zekerweten nog van haar genieten, ze is zo lief..

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:53

Wat een zorg kun je toch hebben om een dier waar je zo dol op bent... maar Toulouse is op de plek waar ze het best kan zijn, bij de mensen die veel van haar houden en voor haar zorgen. Ik hoop dat jullie nog een tijd van elkaar kunnen genieten, en wens jullie het allerbeste.

Groetjes,
Elsbeth.

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 22:58

Dankjewel Madelief. :)

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:50

jemig wat een verhaal en wat een prachtige kat. hopelijk mag ze nog een tijdje pijnloos bij jullie blijven

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:53

Wat een bijzonder verhaal! Hopelijk mag je nog een poosjean haar genieten!

Love - language - leadership

josewoos

Berichten: 4809
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:03

Bah wat herken ik je verhaal, wij hebben hier nu ook een kat rondlopen die langzaam aftakelt en we eigenlijk wachten op het moment dat we de beslissing moeten nemen....
Ik vind het lastig, maar geniet wel extra van de momenten die we nog hebben.
Ik wil jou ook veel sterkte wensen!

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:37

slik... wat heb je dit met veel liefde geschreven. Ik hoop dat jullie nog lang van deze dame mogen genieten. Heel veel sterkte

Vrienden uit het verleden mis ik niet, er is een reden voor dat ze de toekomst niet hebben gehaald.....

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Afscheid nemen bestaat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:43

Wat een prachtige kat is het. Veel sterkte gewenst de komende tijd en geniet inderdaad nog maar heel veel van d'r. Hopelijk kan ze nog een poos genieten van haar leven bij jullie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Liaan en 31 bezoekers