Trotse Cochinkriel met 6 kuikentjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Trotse Cochinkriel met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 16:13

Eindelijk was het dan zover! Onze hen werd broeds en aangezien we hier een koppeltje hadden van 2 hennen
en we graag wat uitbreiding wouden hebben we besloten om bevruchte eieren bij een kippenboer op te halen!
9 eieren van verchillende kleurslagen van de cochinkriel. Ik weet de kleuren niet meer helemaal..
volgens mij porselijn, grijswit, blauwbont? Ah fijn als een bokker nu al kleuren herkent zou dat leuk zijn! :j

Gisteravond is het begonnen met de eerste kuikentjes en vanmiddag is de laatste uitgekomen. 6 kleine donzen
bolletjes is het resultaat, ik had de eieren al eerder geschouwd dus wist ongeveer hoeveel er uit zou komen maar het blijft
spannend natuurlijk :D

We weten nog niet of we alles willen houden maar dit ligt er ook een beetje aan of het hennen of hanen zijn..
een bokker die dat na aanzien van de foto's al kan zien? of is dat echt veel te vroeg?

Trotse moeder!
Afbeelding

graantjes meepikken
Afbeelding

Alle 6
Afbeelding

kuiken nummer 1 Ook de grootste en brutaalste
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6 de laatste nog een beetje zwak
Afbeelding

en zijn ze niet ontzettend schattig!? Moeders zit trouwens nog apart met kuikens iemand een idee wanneer ik de andere hen er weer bij kan laten?
Laatst bijgewerkt door NZ92 op 28-05-13 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

flare
Berichten: 2213
Geregistreerd: 16-06-12

Re: Trotse moederkip met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:13

Agut! Leuk, komen er nog meer foto's en/of tekst? :D

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Re: Trotse moederkip met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:14

Ik mis toch wel een stuk of zes kuikentjes...

NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Trotse Cochinkriel met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 16:25

hihi ja wou weer te snel! Nu wel compleet ;)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Trotse Cochinkriel met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:29

Oohhhh wat snoezig en die kleurtjes!!!! <3 Hebben hebben hebben! Echt leuk Nienke, wel regelmatig even updaten dit topic hé! ;)

flare
Berichten: 2213
Geregistreerd: 16-06-12

Re: Trotse Cochinkriel met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:39

Wat een schatjes!

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Trotse Cochinkriel met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:07

Ah gossie, wat een leuk stel zeg <3

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:09

Aah, zoo schattig <3

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:15

Soooo cute !! <3 <3
Ik heb hier ook een bende cochin krieltjes rondhuppelen ! Begonnen vorig jaar met 2 hennetjes en een haantje...beide hennen keertje laten broeden en het resultaat is nu dat hier een stuk of 10 cochinnetjes wonen. Die kuikentjes zijn toch o zo schattig ! Nou ja, de kipjes als ze volwassen zijn ook wel vind ik, met de gevederde pootjes :j
Ondertussen worden mijn hennetjes weer elk om beurten broeds...maar geen eitjes meer ondergelegd hoor...10 is genoeg! :D
Ik heb ook mijn haantjes gehouden, 3 zitten er bij elkaar in een groot hok en de andere 2 lopen los samen met de hennen en dat gaat prima.
De kleuren van jouw kuikentjes zou k niet kunnen zeggen, heb ook niet zoveel verstand van al die kleurschakeringen bij kipjes moet k toegeven... :o Hier heeft de haan altijd bij moeders en kinders gezeten...haan ging zich ook ontfermen over de kroost, zoooo schattig om te zien ! Als ik het mij goed herinner heb ik de andere hen er na een paar weken ook weer bijgelaten....
Veel plezier nog met je schattige donsjes !

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Trotse Cochinkriel met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:51

Je had de andere hen er het beste gewoon al bij kunnen laten zitten. Als je ze namelijk apart gaat houden, duurt het echt wel flink wat weken/maanden voor de, nu kuikens, groot genoeg zijn om samen met de andere hen gezet te worden.

Wat een mooie kleur heeft de kloek trouwens!

Wat betreft herkennen van haan/hen aan de kleur, ik weet dat bij bepaalde rassen de haantjes geloof ik een witte stip op hun kop hebben. Bij kuikens voor pluimveehouderijen voor eieren moeten ze ook vanaf dag 1 weten of een kuiken hen of haan is. Haan betekent dan in de versnipperaar en hen naar de opfok. Dus dan moet je uiterlijk ook wel iets kunnen zien lijkt me... Heb er hier wel iets over gevonden, misschien kun je er wat mee: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... =11&t=9034

NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 17:58

_Tara_ schreef:
Je had de andere hen er het beste gewoon al bij kunnen laten zitten. Als je ze namelijk apart gaat houden, duurt het echt wel flink wat weken/maanden voor de, nu kuikens, groot genoeg zijn om samen met de andere hen gezet te worden.

Wat een mooie kleur heeft de kloek trouwens!

Wat betreft herkennen van haan/hen aan de kleur, ik weet dat bij bepaalde rassen de haantjes geloof ik een witte stip op hun kop hebben. Bij kuikens voor pluimveehouderijen voor eieren moeten ze ook vanaf dag 1 weten of een kuiken hen of haan is. Haan betekent dan in de versnipperaar en hen naar de opfok. Dus dan moet je uiterlijk ook wel iets kunnen zien lijkt me... Heb er hier wel iets over gevonden, misschien kun je er wat mee: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... =11&t=9034


De hen zat er eerst gewoon bij! Maar deze klom op het laatst steeds ook in het nest en pakte een paar eieren onder de moederkip weg waardoor sommige eieren niet goed bebroed meer waren en dus koud werden. Daarom dus besloten om die andere hen apart te zetten. Er zit nu wel gaas tussen dus ze kunnen elkaar wel zien.. heb die andere er net ff in gehad maar die ging gelijk weer in het broedhok zitten :Y)

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Trotse Cochinkriel met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:00

Dat maakt 't wel wat lastiger idd... Maar zelfs met gaas ertussen. Kippen kunnen heel gemeen zijn he :P De kuikens moeten dan echt al bijna kip zijn voor je ze bij de andere hen kunt zetten. Zodat ze oud genoeg zijn om zichzelf te verdedigen zeg maar. Ondanks dat er nu gaas tussen zit.

Mischa

Berichten: 3500
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Trotse Cochinkriel met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:32

Wat een chice kippies! mooie variaties hoor :D

SAH1992
Berichten: 42
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:52

Wat een schatjes :j

Ik heb ook eens gehoord dat wanneer je hennen wilt? dat zijn vrouwtjes toch? Die moet je laten uitkomen in een broedmachine want als je dat gewoon buiten laat doen dan is de kans heel erg groot dat je alleen maar hanen hebt.

Geen idee of dit zo is hoor, aangezien ik best veel dingen geloof :')

NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Trotse Cochinkriel met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:21

hahaha het is toch al vante voren in de genen bepaalt? :P Ach we houden sws een haantje en de rest van de haantjes gaat of naar de slacht of naar een een kennis van ons! Vanaf welke leeftijd kunnen ze eigenlijk zonder de warmte van de moeder?

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:38

Man/vrouw kan door omgevingsfactoren wel veranderen hoor bij sommige diersoorten. Maar bij kippen weet ik hier niks van.

Ik ben nog voor je aan 't zoeken over wanneer kuikens zonder moeder kunnen. Ze hebben die moeder niet alleen voor de warmte maar ook om dingetjes van te leren.

Edit: Vanaf 8 weken.

NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Trotse Cochinkriel met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:46

Ohh oke hihi denk dat we ze wel wat langer houden als 8 weken vinden ze veel te leuk hihi!

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Trotse Cochinkriel met 6 kuikentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:51

Langer kan nooit kwaad. Moederkip geeft ook vanzelf wel aan als ze de kuikens zat is, dan nemen ze wel afstand :P

SAH1992
Berichten: 42
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:24

NienkeNiels schreef:
hahaha het is toch al vante voren in de genen bepaalt? :P Ach we houden sws een haantje en de rest van de haantjes gaat of naar de slacht of naar een een kennis van ons! Vanaf welke leeftijd kunnen ze eigenlijk zonder de warmte van de moeder?



Ik heb werkelijk geen idee, maar deze aap gelooft alles :')

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:00

wat een schatjes en wat een mooie kleuren.