Orka's en beren in Canada

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Orka's en beren in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 14:29

Het zien van orka's in hun natuurlijke leefomgeving stond al jaren heel, heel hoog op mijn wensenlijstje. En waar kan dat beter dan in Canada? Zodoende was dit waanzinnige land mijn vakantiebestemming voor dit jaar! Mijn 'wens' is meer dan uitgekomen, we hebben uiteindelijk meer dan 30 orka's mogen zien en daarnaast nog veel meer wilde dieren. Ook de beren waren ontzettend indrukwekkend daarom in dit topic ook foto's van deze prachtige dieren.

Voor de geïnteresseerde; alle foto's zijn gemaakt met een Canon 700D en EF70-300mm f/4-5.6 IS USM lens. Ik fotografeer ongeveer 3x per jaar, dus ik ben verre van een geoefende fotograaf.

Tijdens de eerste whale watch vanuit Campbell River (Vancouver Island) vielen we met onze neus in de boter; een groep van 4 orka's die de boot kwamen inspecteren en aan het spelen waren. Rondom Vancouver Island zwemmen twee 'soorten' orka's, de vis- en zoogdieretende. Deze familie (moeder met haar drie kinderen) behoort tot de laatste soort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens de volgende whale watch (vanuit Telegraph Cove) een groep van 10 orka's, visetende dit keer. Deze groep bestaat uit twee zussen en hun kinderen.

Afbeelding


Daarnaast hebben we nog orka's gezien vanuit onze kamer in Telegraph Cove en op weg naar de Grizzly beren, een mooie brug naar de volgende foto's :D . Vanuit Campbell River worden er vanaf begin september (vanwege de zalmen-trek) Grizzly tours aangeboden, je vaart eerst 2 uur om uiteindelijk aan het eind van een 65 kilometer lange fjord te belanden; het leefgebied van de Grizzly beren. In deze periode trekken de beren naar de rivieren voor de zalm en wederom vielen we met onze neus in de boter; 12 Grizzlies!

Afbeelding

Afbeelding

Een moeder met haar drie kinderen, die rond een jaar oud zijn. Moeders is een bedreven visser..
Afbeelding

Afbeelding

Haar kinds zijn nog aan het oefenen..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En daarnaast ook nog wat (11) zwarte beren gezien!

Afbeelding

Zoals jullie je kunnen voorstellen was het een waanzinnige vakantie en het was echt heel bijzonder om de orka's (en beren!) daar te zien, waar ze horen.

josewoos

Berichten: 4812
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Orka's en beren in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:34

Wat een geweldige foto's! :oo

Dit is een ervaring die je nooit meer zal vergeten denk ik!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:34

Wat gaaf zeg!!!!
Canada staat echt nog op mijn bucket list <3

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:35

Wauw wat super gaaf!!! Dat lijkt me een heel geslaagde vakantie :D

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:35

Ohh wauw geweldig!

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:36

Wauw.. Dat is eigenlijk het enige wat ik kan zeggen := wat een ongelofelijk gave reis heb je gemaakt! <3 eentje die ook hoog op mijn lijstje staat!

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Orka's en beren in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:40

Geweldig! En wat zien die beren er toch knuffelbaar uit he, jammer
dat ze daar zelf waarschijnlijk heel anders over denken :D

mala26

Berichten: 4994
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Orka's en beren in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:49

Wat super gaaf zeg!! Moet een onwijs mooie ervaring zijn geweest.
Dit staat ook bij mij hoog op mijn bucket list, ben wel 4 jaar geleden in z-a geweest en walvissen gespot ook onwijs mooi.
En die beren, och net wat bloembloem zegt wat zien ze er toch knuffelbaar uit.

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:50

Wow wat gaaf.. Heb je niet als je de foto's nu ziet dat je denkt 'jee dat heb ik allemaal met eigen ogen gezien' _/-\o_

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:51

Wauw! Wat ontzettend gaaf zeg! en wat een geluk met zoveel beren en orka's!

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 15:06

BloemBloem schreef:
Geweldig! En wat zien die beren er toch knuffelbaar uit he, jammer
dat ze daar zelf waarschijnlijk heel anders over denken :D


Ja he?! Ik kneep hem tijdens de Grizzly excursie persoonlijk wel. We hadden heel duidelijke veiligheidsinstructies gekregen en daarnaast 6 man begeleiding, maar Grizzly's op ongeveer 25 meter afstand is best heel spannend.

Amburtjoz schreef:
Wow wat gaaf.. Heb je niet als je de foto's nu ziet dat je denkt 'jee dat heb ik allemaal met eigen ogen gezien' _/-\o_


Jazeker! Het is zo ontzettend gaaf om dieren te zien die je al zolang wil zien. Ik had daadwerkelijk kippenvel toen de orka om onze boot heen zwom, wat was dat een waanzinnige ervaring. Overigens vond ik de Grizzly tour uiteindelijk ongeveer even gaaf.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Orka's en beren in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:33

Wat gaaf!! Ik ben vorig jaar in Canada geweest. Wel zwarte beren gezien, geen Grizzly beren. Ook orka's gezien, we zagen ze tijdens de jacht. Helaas niet zo dichtbij, maar zo gaaf om te zien hoe georganiseerd dat gaat, en hoe snel ze afstanden af leggen. Je voelt je dan zo nietig, op je bootje :))

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Orka's en beren in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:37

Ow wauw wat supergaaf!! Dit staat ook op mijn lijstje!

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Orka's en beren in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:41

Wat een leuke ervaring zeg! Dat is ook echt een van mijn dromen, zat altijd te denken om ervoor naar Noorwegen te gaan maar Canada is ook wel gaaf. :oo

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Orka's en beren in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:44

Wowwowwowwow!! Fantastisch! Canada (icm Alaska) staat nog zoooo vreselijk hoog op mijn wishlist!
Wat moet dat een heerlijke vakantie geweest zijn!
Ben je georganiseerd gegaan of gewoon daar bekeken wat je wilde doen?

tandlozemum

Berichten: 297
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:46

Wat ontzettend gaaf zeg!
Super mooie foto's ook!

Ik ben dit jaar ook in Canada geweest. Wel een paar beren gezien, helaas geen orka's. Het enige wat wij zagen tijdens de whale watch was een vin een walvis en wat robben haha. Maar dat is een goede reden om nog een keertje terug te gaan.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 01:57

Medea schreef:
BloemBloem schreef:
Geweldig! En wat zien die beren er toch knuffelbaar uit he, jammer
dat ze daar zelf waarschijnlijk heel anders over denken :D


Ja he?! Ik kneep hem tijdens de Grizzly excursie persoonlijk wel. We hadden heel duidelijke veiligheidsinstructies gekregen en daarnaast 6 man begeleiding, maar Grizzly's op ongeveer 25 meter afstand is best heel spannend.

Amburtjoz schreef:
Wow wat gaaf.. Heb je niet als je de foto's nu ziet dat je denkt 'jee dat heb ik allemaal met eigen ogen gezien' _/-\o_


Jazeker! Het is zo ontzettend gaaf om dieren te zien die je al zolang wil zien. Ik had daadwerkelijk kippenvel toen de orka om onze boot heen zwom, wat was dat een waanzinnige ervaring. Overigens vond ik de Grizzly tour uiteindelijk ongeveer even gaaf.



Jeetje zeg wat super super super gaaf.

25 meter afstand op de boot staande?
Was er risico?

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 02:45

Wow en dan zeg dat je nooit foto graveert 3 keer per jaar, maar je kan het wel wat een top foto's en ervaring

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 08:44

DezeNaam schreef:
Wat een leuke ervaring zeg! Dat is ook echt een van mijn dromen, zat altijd te denken om ervoor naar Noorwegen te gaan maar Canada is ook wel gaaf. :oo


Ik wilde perse orka's zien en daarom voor Canada gekozen, de kans is daar gewoon heel erg groot. Ze zien op 95% van de tochten walvissen en ik denk op 80% daarvan orka's (is een schatting)?


Yv_ schreef:
Wowwowwowwow!! Fantastisch! Canada (icm Alaska) staat nog zoooo vreselijk hoog op mijn wishlist!
Wat moet dat een heerlijke vakantie geweest zijn!
Ben je georganiseerd gegaan of gewoon daar bekeken wat je wilde doen?


We hebben de reis via Fox geboekt en dan zelf een uitbreiding geregeld voor Vancouver Island, ik wilde heel graag naar Telegraph Cove (vanwege de orka's). Alle excursies hebben we wel ruim van te voren geboekt.

Hannanas schreef:
Jeetje zeg wat super super super gaaf.

25 meter afstand op de boot staande?
Was er risico?


Nee, vanaf de grond, we stonden aan de overkant van de rivier. Als je eenmaal aan het eind van de fjord bent, ga je van de boot af en ga je in busjes verder.
Voordat je daadwerkelijk het beren gebied in gaat krijg je hele duidelijke instructies omtrent veiligheid, want Grizzly's zijn gewoon gevaarlijk. Eigenlijk was het belangrijkste om als groep één geheel te vormen en dus niet meer dan een armlengte van elkaar te staan en daarnaast doodstil te zijn. Verder hadden we op een groep van 20 mensen 6 begeleiders mee, die uitgerust zijn met 'bear stop', één of ander product waarmee je beren af kunt schrikken. Omdat de beren vlak voor hun winterslaap zitten hebben ze maar één doel en dat is zoveel mogelijk eten en zo min mogelijk energie verbruiken. Daardoor zijn ze ook niet erg geïnteresseerd in de toeschouwers.


franka75 schreef:
Wow en dan zeg dat je nooit foto graveert 3 keer per jaar, maar je kan het wel wat een top foto's en ervaring


Dank je wel! :o

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Orka's en beren in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:46

Gave foto's! Lijkt me prachtig om te zien :j
Ik ben ook naar Canada geweest, helaas geen tijd gehad voor Telegraphe Cove, zo te zien een aanrader dis voor Grizzly's en Orka's :)

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:47

oh wauw! Ook een droom van mij! Ook heel gaaf om ze in hun natuurlijke leefomgeving te zien :) is toch duizend keer beter dan een orkashow in Seaworld oid. En supergafe foto's ook! De foto dat er eentje uit het water springt is echt geweldig! :D

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:53

Oh wauw ! <3 Denk dat je een prachtvakantie gehad hebt !
Super om deze dieren zo in hun natuurlijke habitat te kunnen zien !

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:10

Oh TS wat ben ik jaloers!

Dit jaar kreeg ik vriend weer niet zo ver en is het de VS geworden. Maar ik wil zo graag Killer Whales en Grizzlies in het echt zien.

Wat een waanzinnige foto's!! <3 Wat is de beste tijd van het jaar om te gaan?

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 09:15

Darah3 schreef:
Gave foto's! Lijkt me prachtig om te zien :j
Ik ben ook naar Canada geweest, helaas geen tijd gehad voor Telegraphe Cove, zo te zien een aanrader dis voor Grizzly's en Orka's :)


Grizzly's hebben we vanuit Campbell River gezien, maar het kan ook vanuit Telegraph Cove!

Ballard_L schreef:
oh wauw! Ook een droom van mij! Ook heel gaaf om ze in hun natuurlijke leefomgeving te zien :) is toch duizend keer beter dan een orkashow in Seaworld oid. En supergafe foto's ook! De foto dat er eentje uit het water springt is echt geweldig! :D


Ik was zelf al geen fan van SeaWorld en nu helemaal niet meer. Orka families uit elkaar halen is ronduit wreed, in het wild blijven de kinderen (eventueel met eigen kinderen) bij hun moeder tot haar dood. Daarnaast is het ook gewoon triest om verschillende soorten orka's (vis- zoogdieretende) bij elkaar te stoppen, ze hebben een compleet andere manier van leven en een eigen dialect, waardoor communiceren echt een probleem is.

Selka schreef:
Oh TS wat ben ik jaloers!

Dit jaar kreeg ik vriend weer niet zo ver en is het de VS geworden. Maar ik wil zo graag Killer Whales en Grizzlies in het echt zien.

Wat een waanzinnige foto's!! <3 Wat is de beste tijd van het jaar om te gaan?


Volgens mij zitten de orka's er de hele lente en zomer, in de winter zijn er geen excursies dacht ik. Voor de Grizzly's is september een perfecte maand, vanwege de trek van de zalmen. De meeste organisaties beginnen op 1 september met de Grizzly excursies en stoppen halverwege oktober.
We zijn ook nog bijna 2 weken in het binnenland geweest en daar was duidelijk de herfst al begonnen, heel erg mooi!

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Orka's en beren in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:34

Ja precies! Vroeger als klein meisje wilde ik heel graag orkatrainer worden :P maar nu zou ik veel liever orka's in het wild zien, in hun natuurlijke omgeving. Veel mooier om ze dan uit het water te zien springen, omdat ze het leuk vinden :) Hele gafe ervaring lijkt me dat! Maar is er dus meer kans om orka's te zien in Canada dan in Noorwegen?