Jinn, z'n aller eerste keer schapen drijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:23

Dat ziet er niet slecht uit voor een eerste keer. Hoe oud is Jinn nu?
Had je de indruk dat Jinn de schapen "head"; in feite daar heen rent waar hij ze de pas afsnijdt?
De beste honden vinden snel het balanspunt, vanuit jouw gezien min of meer aan de andere kant van de schapen, en het is helemaal mooi (maar in dit stadium niet zo belangrijk hoor) als ze pogingen doen de schapen in jouw richting te drijven.
Maar om de schapen rennen, en ze zo te fixeren is al mooi, net als het in een hoek van het land drijven om ze daar te fixeren is ook prima, als eerste reactie op het fenomeen schaap.
Het is natuurlijk moeilijk wat zinnigs te zeggen op grond van foto´s, filmpjes zouden beter zijn.
(Wel mooie foto´s trouwens).
Ik vraag me af wat de trainer doet, en waar ze zich bevindt, en hoe ze zich beweegt tijdens de sessie, van je foto´s krijg ik (misschien de verkeerde) indruk dat de hond wat aan zijn lot wordt overgelaten met de groep schapen. De eerste lessen met schapen betekent meestal zweten voor de handler.


Wat er hier boven meerdere keren wordt beweerd, dat je als je de hond schapendrijven leert, je in de problemen komt omdat de hond "overal schapen in gaat zien" is overigens niet helemaal waar. Je hond beschikt over drijf instincten of niet, en het is aan jouw als baas daar controle over te krijgen.
En het onder controle aanleren van "juist" drijfgedrag is daar de beste methode voor. Misschien te vergelijken met een hond die teveel blaft; hem leren op commando te blaffen geeft je de mogelijkheden hem daar ook op commando weer mee te laten ophouden.
Het is wel zo dat je met zo´n uitproberen zijn instincten "wakker maakt". Maar dat gebeurt toch vroeg of later met een hond die over sterke instincten beschikt.

Ben het eens met Nicky, je kunt er behoorlijk aan verslaafd raken, zowel je hond als jezelf....

NB. Ik heb even in je profiel gespiekt, en zie dat Jinn pas op 29 mei geboren is, dat is erg jong hiervoor.


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:59

daffie1986 schreef:
P.s. moet ik wel eerlijk bekennen dat ik (niet aanvallend bedoeld naar de bc liefhebbers) geen fan ben van de europese manier van werken en zelf voorstander van de australische manier ben.


Ik ben me niet bewust van een "australische" versus "europese" manier.
Ik ken trainingsmethoden voor schapendrijven met border collies zoals ze in de VS en Europa worden toegepast, daar zijn geen fundamentele verschillen tussen aan te wijzen.

Ik neem zelf aan dat de aard van het werk in australie anders dan in Europa, en daarom andere werkwijzen (en zelfs andere hondenrassen dan de bc, bijvoorbeeld kelpie´s en huntaways) worden toegepast.

Leg dus eens uit waarin de "australische manier" volgens jou verschilt van de europese.
En uiteraard waarom de eerstgenoemde je voorkeur heeft.
(Ik neem aan dat je er ervaring mee hebt).

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:16

daffie1986 schreef:
Je hebt inderdaad gelijk, het verschil zit meer in de manier van werken met welk ras. Zelf heb ik een working kelpie gehad en zo doende dus ook de australische/kelpie manier van drijven geleerd. Doordat een kelpie heel veel dingen zelf oplost en nadenkt(moet ook wel natuurlijk als je vanaf het erf je hond uitstuurd om de schapen te gaan halen) laten we de honden vooral eerst een beetje spelenderwijs kennismaken door te circkelen. Eerst buiten de penn en daarna erin aan de lijn. Er wordt in het begin veel met lichaamstaal gedaan maar de hold moet er eerst inzitten voor de hond los gaat. En misschien zit het ook wel in sommige handlers hoor bij de bc's, ik bedoel dat is immers ook zo bij de kelpie handlers, maar het valt mij wel op dat de meeste bc handlers geen kelpie op kunnen lijden en dat het bij een kelpie handler wel lukt om een bc op te leiden. Ik heb dus met de bc handlers alleen de ervaring van wk honden en met bc's alleen wat ik foto's op zie. Er is ooit op youtube een filmpje geweest van een dressuur en westernruiter die met elkaar wisselen, de dressuurruiter komt totaal niet weg op het westernpaard en het dressuurpaard loopt zelfs beter met de westernruiter. Ik ben nooit zo goed in uitleg geven dus hopenlijk snap je wat ik bedoel :D

Hm, zoals ik al vermoedde.
Wat jij daar beschrijft is gewoon een normale manier een werkhond te starten met "gathering" werkstijl.
Niets specifiek "Australisch" aan.

Het lijkt erop dat je appels en peren vergelijkt. Oftewel "hobbydrijvers" (die meestal vrij veel gehoorzaamheidstraining hebben gehad vóór ze zijn begonnen met drijftraininng) met professionele schapenhouders die hun honden vanaf het begin met als hoofddoel "drijfwerk" opleiden.

Dit geldt zeker ook voor je vergelijking kelpes versus bordercollies.
Daarbij, zoals je zelf zegt je hebt van bc alleen wk trials gezien en foto´s. Je conclusies zijn dus niet gebaseerd op enige ervaring met werkende bordercollies.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: miereneter en 33 bezoekers