Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 14:19

Een tijdje terug heb ik mijn konijn Romeo moeten laten inslapen. Na 10 jaren mijn liefste vriendje te zijn geweest, wilde het abces aan zijn kaak niet genezen. De DA had haken op zijn kiezen ontdekt en die geknipt, hoewel ze niet achterin zijn bekje kon komen. Dan zou ie onder narcose moeten en dat vond ik een te groot risico. Maar ze ontdekte ook dat zijn kaken naast elkaar stonden, dus na een tijdje zou hij hoe dan ook niet meer kunnen eten. Na de laatste operatie aan zijn abces wilde hij niet meer, we moesten hem voeren en hij lag alleen nog maar. Toen de beslissing genomen om hem te laten gaan ;( Dag lief vriendje...

Afbeelding
De dag voordat we hem naar de DA brachten.

Ondertussen hadden we van een vriend een cavia te logeren, omdat zij op vakantie waren. En omdat hun kinderen eigenlijk een beetje bang waren voor de scherpe nageltjes en dus niet zo veel met hem deden, vroegen ze zich af of wij Snuffie niet wilden houden. Na enig overleg besloten om hem te houden, maar dan wel onder een nieuwe naam: Koos!

Afbeelding
Koos heeft het prima naar zijn zin bij ons, gaat graag op avontuur in de ren en laat zich ook steeds beter oppakken en aaien!

Maar stiekem miste ik toch wel een konijntje om lekker mee te kroelen. Dus toen we langs een dierenwinkel kwamen en daar deze dame zagen zitten, konden we de verleiding niet weerstaan en heb ik van mijn vriend een nieuw konijnenvriendinnetje gekregen: Kiki!

Afbeelding
Een heus circuskonijntje :j Die verrekte hooibal hangt nooit stil maar Kiki heeft daar wat op gevonden :)*

Afbeelding
Kiki is heel druk met het ontdekken van de wereld en heeft dus nauwelijks tijd om geaaid te worden :D Hoewel ze dat ook steeds beter toelaat, alleen oppakken is nog een aandachtspuntje, daar is mevrouw het nog niet zo mee eens. Maar ook dat gaat steeds beter!

Afbeelding

Afbeelding
Om aan te geven hoe klein ze is, vergelijk haar met mijn hand en de rolmaat die achter haar ligt!

Afbeelding
Favo slaapplaats; in de bloempot! Gejat van Koos ;)

Ze doet het super, eet en drinkt goed, huppelt lekker door de ren heen en komt ook wel eens bij je kijken als je daar zit, maar niet te lang want er is nog zooooooveel te zien! Op termijn willen we kijken of Koos & Kiki samen kunnen, maar dan moet Kiki eerst wat groter zijn en Koos eerst gecastreerd. Voorlopig wonen ze nog lekker in hun eigen hokje en als ze geen vriendjes worden, dan blijven ze daar ook! Als ze wat groter is, verhuist ze ook naar het grotere hok (ong. 1.20 bij 50cm). Daar woont Koos nu even, Kiki zit nu in dit kleinere hokje om te wennen.

_Tien_

Berichten: 1772
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:31

Aaaaaah Tam, ze is zoooo lief! Hopelijk wordt ze snel behalve circuskonijn ook nog een heus kroelkonijn :D
En Koos is ook te hip :D

xnien_
Berichten: 1645
Geregistreerd: 08-03-09

Re: Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:23

wat een leuke foto's :D

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:49

Helaas is de combinatie van een cavia met een konijn verre van ideaal... Heb je geen mogelijkheid om ze beiden een soortgenootje te bieden? Het zijn wel beide hele mooie en lieve diertjes om te zien, veel plezier met je nieuwe huisgenootje!

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:32

Fijn dat je de cavia op je genomen hebt! En wat een ontzettend lief konijn!

Alleen wat Linea al zegt, een konijn en een cavia gaan niet samen :n

Het eerste verschil is dat een cavia tot de knaagachtigen hoort, en een konijn bij de haasachtigen. Dit betekent dat ze allebei een ander dieet moeten volgen. Het belangrijkste verschil zit hem in het feit dat cavia's extra vitamine C bijgevoerd moeten krijgen en konijnen juist weer niet (teveel vit. C zorgt dan weer voor darmproblemen). Dus ze zullen apart gevoerd moeten worden.

Daarnaast begrijpen ze elkaars taal niet. Konijnen grommen, cavia's piepen (popcornen) dat is al het eerste verschil. Een konijn wil graag een soortgenoot "wassen" om vriendschap te sluiten, een cavia is daar totaal niet van gediend en kan dit echt als ontzettend eng ervaren.
Daarnaast stampt en gromt een konijn als hij boos is, een cavia snapt dit niet en ik heb al ontzettend vaak gezien dat het konijn dan de aanval inzette omdat de cavia zich niet uit de voeten maakte.


Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd :j

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 19:04

Bedankt voor de reacties :) Die informatie hadden we zelf inderdaad ook al op internet gevonden, wanneer het dus niet samen gaat, dan zetten we ze ook absoluut niet samen. Qua voer moeten we dat dan t.z.t. even gaan bekijken.

We willen de boel niet verder uitbreiden, dus een vriendje van eigen soort zit er niet in. Willen ze binnen houden dus dat wordt anders érg vol/druk in huis :)

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:22

Kleine vraag: Waarom dan niet een 2e cavia erbij voor de caaf ipv weer een ander groepsdier alleen erbij kopen?
2 groepsdieren geisoleerd (dwv solitair, geisoleerd van soortgenoten) houden is imo het dier geen dierwaardig leven geven.

Zet een paard vanaf veulens af aan alleen op de weide, dan valt heel Bokt erover heen. Dit is zo'n zelfde geval..

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 19:48

Omdat ik graag een konijn wilde na het overlijden van mijn vorige konijn. De cavia zouden we in eerste instantie helemaal niet houden maar we konden hem een leuker leven geven dan wanneer hij bij zijn vorige eigenaars zou blijven waar er wrs niks meer mee gedaan zou worden. Ik heb persoonlijk weinig met cavia's, meer met konijnen. Dus ondanks de cavia wilde ik toch graag een konijn :)

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:53

Jammer dat wat jij wilt belangrijker is dan het welzijn van je huisdieren

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:19

SteffiY. Dus jij weet al dat er niet goed voor deze diertjes wordt gezorgd. Zinloos bericht zeg.
Ik ken trouwens genoeg mensen die cavia en konijn samen hebben, waar nooit geen problemen zijn. Gaat bij veel mensen heel goed.

Geloof me, Tamara zorgt echt wel goed voor d'r beestjes hoor!

Tam, wat een schatjes zijn Koos en Kiki toch :) Echt leuke foto's!

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:22

Ik denk dat SteffiiY bedoelt dat ze het jammer vindt dat de TS liever nieuw konijn heeft, wat ze weer solitair laat leven dan een maatje te kopen voor de caaf zodat die niet solitair hoeft te leven.

Dat heeft niks te maken met het wel of niet goed verzorgen van je dieren, maar met hoe hoog je dierenwelzijn in het algemeen in zijn vaandel hebt staan.

Al schep je z'n bak 4x per dag uit, geef je hem nog zo veel knuffels en heeft hij de perfecte voeding: Een groepsdier zal ongelukkig zijn in zijn eentje.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:23

bo0tjeee schreef:
SteffiY. Dus jij weet al dat er niet goed voor deze diertjes wordt gezorgd. Zinloos bericht zeg.
Ik ken trouwens genoeg mensen die cavia en konijn samen hebben, waar nooit geen problemen zijn. Gaat bij veel mensen heel goed.

Geloof me, Tamara zorgt echt wel goed voor d'r beestjes hoor!

Tam, wat een schatjes zijn Koos en Kiki toch :) Echt leuke foto's!


Tot het wel een keer misgaat.
Een konijn kan een cavia lelijk verwonden als het wel misgaat.. en daar ben je dan niet altijd bij.
Dat risico moet je niet willen nemen.

Neem geen konijn wanneer je niet van plan bent hem samen te houden met een soortgenoot, idem aan de cavia.
Daar is maar 1 woord voor en dat is egoisme, er wordt dan niet aan het belang van het dier gedacht maar alleen aan die van jezelf, en dan ben je echt niet goed bezig.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 01:20

Wat een leuke bunnyhupsel en ook de cavia is stoer!

Ik ben het wel eens met mijn voorgangers, zie ook te veel cavia's die konijnen kaal eten en zo en konijnen die per ongeluk hun cavia vriendje een verkeerde trap heeft gegeven..

Maar dat even terzijde, die kooi is absoluut ongeschikt voor een konijn (en veel te klein, wennen doen ze ook wel groter), ik zou haar maar snel in de 1.20 zetten, wat het is, de urinedampen kunnen hier niet goed weg, slechte ventilatie door de gesloten kap.. deze kooien worden afgeraden voor konijnen, ik hoop dat die 1.20 kooi wel een traliekooi is en niet zo'n dunabak.

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 01:33

wat doen we weer moeilijk allemaal...... een hond hoort toch ook in een roedel? een kat is eigenlijk een solitair dier?

meid gefeliciteerd met je aankoop! hardstikke leuk is ze! en ik ben dan misschien ook wel zon dierenbeul als jij want mijn vlaam zit ook alleen die dult geen andere hoor ;) koppelen hoeft echt niet altijd goed en leuk te gaan! dat heb ik wel gezien.... ennee maak t hooi eten niet te moeilijk he? balletje is super leuk maar hooi eten super belangrijk!

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 09:59

Jammer dat het zo'n discussie wordt :) Ik snap jullie standpunt en ik vraag jullie niet om het mijne te begrijpen of goed te keuren. De boodschap is duidelijk maar het zal hoogstwaarschijnlijk niets veranderen aan de stand van zaken.

Faniek, de grote kooi is inderdaad een draadbak. Vandaag ga ik de hokken verschonen en ik was al van plan om Kiki dan in het grote hok te zetten.

Mjay, het hooi eten gaat haar goed af hoor! Balletje is haast iedere dag bijna leeg dus dat zit wel goed denk ik ;)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:00

Mooi dier hoor.
Alleen jammer dat je hem in de dierenwinkel gekocht hebt..
Weetje hoe oud hij is? Is hij niet jonger dan 8 weken? ;)

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 10:01

Dat ben ik vergeten te vragen bij de aankoop := Ik ga er vanuit dat ze 8 weken was bij aankoop maar inderdaad, dat kan ik niet zeker weten :)

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:11

Ik wil absoluut niet drammen maar zit gewoon even in jouw straatje te denken...

Wat ik opmaak uit je bericht is dat je geen cavia-persoon bent, maar meer van de konijnen.

Wat ik in jouw situatie had gedaan, is de cavia naar een opvang gebracht en daar een konijntje meegenomen om die te koppelen aan je eigen nijn.
Weet je zeker dat je konijn een voedstertje is? (Hoeveel dierenwinkels ik al niet ken die dat niet eens kunnen zien nl..) Dan zou het helemaal fijn zijn, want dan zou je haar meekunnen nemen naar de opvang en haar "zelf" een maatje laten uitzoeken. Gewoon even kijken hoe ze reageerd op verschillende (gecastreerde) rammen. Weet je zeker dat ze vriendjes voor het leven gaan worden.
O.a. bij Faniek kun je je eigen nijn meenemen als je een maatje zoekt :j

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 10:14

Tsja opvang vind ik ook weer zoiets... Ik vind eigenlijk dat we dat niet kunnen maken, niet tegenover de cavia (er wordt vast goed voor ze gezorgd, daar niet van) en niet tegenover de mensen aan wie we beloofd hebben om goed voor hun diertje te zorgen. Ik snap het idee, maar ik vind dat als ik voor een dier kies, ik dat dier moet blijven verzorgen tot hij/zij dood is, tenzij het echt niet gaat :) Mijn vriend is overigens wel weg van de cavia, dus denk dat ie niet zomaar weggaat.

Dat idee van een maatje uitzoeken bij de opvang voor Kiki vind ik op zich nog niet zo gek. Is een bak van 1.20 dan wel groot genoeg voor 2 konijnen?

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:26

1.20 voor 2 is denk ik wel wat aan de krappe kant. Maar Kiki wordt volgens mij niet zo heel groot.
Vind het wel een goed idee om een maatje te zoeken in een opvang.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Uitbreiding van de beestenboel met Koos Cavia & Kiki Konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:53

Ik zie liever 2 konijnen in een hok dat eigenlijk te krap is, dan 1 konijn in een gigantisch hok. Het is zo belangrijk voor zulke dieren om een vriendje te hebben..

Voor de cavia is het nog zieliger, een cavia kan zelfs doodgaan van vereenzaming..