[VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:09

Hoe gaat het met je kleintjes ts?

Hier zijn ze flink aan het groeien en de zwartjes blijken toch niet helemaal zwart te zijn
Nu ze veertjes krijgen komt de werkelijke kleur om hoog en die is mij volledig onbekend het lijkt een heel donkere blauw of bruin met grijze zomen :D maakt het extra leuk deze kleintjes.
De kip is ondanks de kleintjes super tam en ik mag de kleintjes rustig oppakken en bekijken zonder dat ze dat een probleem vind

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vleugel kleur van het blauwe kuiken
Ook een soort grijs bruine kleur net als de zwarte

Afbeelding

Ben benieuwd hoe ze gaan uitgroeien :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:16

Hoe ziet t kleintje met de wenkbrauwen er inmiddels uit :D?

Aparte kleur op die laatste foto :j.

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:00

Die is eigenlijk nog hetzelfde maar heeft aan de veer pennen een wit randje enkel aan het uiteinde heel mooi
Hoop dat hij ook witte veren op z'n hoofd houd zo grappig die wenkbrauwen
Edit op foto 4 zie je zijn veertjes achter het witte kipje

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 21:02

Hey allemaal, ik was afgelopen week best wel druk, vandaar een verlate reactie/update zometeen.

mino1 schreef:
[ [url=m/LA3z2t.jpg]Afbeelding[/url] ]

De lichte vlekken komt mij wel bekent voor. Ze hadden ook een paar witte nagels maar dat is allemaal weggetrokken.

[ [url=m/QkPPkh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Regelmatig lekkere dingen uit de hand geven daar krijg je ze behoorlijk tam mee. Kuikenzaad, meelwormen, vliegen enz. vinden ze heerlijk. Ze kwamen er aanrennen als ik er met mijn bakje lekkers aan kwam.


Hier geen witte nageltjes, sommigen meer iets wit/grijsachtig dons, maar idd onze leverancier v/d broedeieren zei dat dat wel bij ging trekken.
Uit de hand voeren was uiteindelijk vrijwel onmogelijk; pleegmama gedroeg zich soms als een echte terrorkip, serieus "aanvallen" van mij of Geert. Ik heb het idee dat dat nu weer wat aan het afnemen is, gelukkig!

@ Seven: Wat een aparte, bijzondere kleurtjes zeg. Hopelijk blijft die ene met die wenkbrauwen z'n wenkbrauwen ook behouden, zou wel gaaf zijn!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 21:39

Update 3 weken oud:

Zoals eerder gezegd, ze groeien echt heel erg snel! En, als je de filmpjes hieronder bekijkt, zie je ook hoe enorm snel ze al zijn...
zó snel zelfs, dat Geert en ik van de week bijna een hartverzakking kregen..... We zouden samen even gaan voeren en Geert wilde mij wat uitleggen.
Het was schemer, bijna donker......
Ondertussen waren we wat aan de klets. Het ging letterlijk vliegensvlug; Geert schoof de deur open, maar had nog geen voer gepakt. Snel kwam pleegmams heel erg fel aangelopen en probeerde "aan te vallen", dus die afgeschermd met deksel v/d voeremmer. Maar, in alle consternatie en omdat kuikens nu dondersgoed in de gaten hebben als er (meelwormen) gevoerd wordt, kwamen die ook allemaal tegelijk richting schuifdeur...
En toen wisten er dus 2 kuikens te ontsnappen! :oo :oo :oo
Via de vlonder, half droogstaande sloot, éne schoot berm v/d sloot in, andere ging andere kant op. K*T!!! We hebben wat afgevloekt samen, ik zal het niet gaan herhalen hier....

Hokdeur was nog half open, rest wilde ook mee, dus ik tegen Geert: "Geert @#$%@ NU HOK DICHT!!! IK GA DIE ACHTERNA, JIJ DIE ANDER JA?! PAK WAT VOER!!".
Wij dus op de kop er achteran ieders een kant op. En snél dat ze waren! Gewoon niet te pakken. En Vergeet ff niet.... het was bijna donker en die beesten zijn dus.... juist, ZWART |o Uiteindelijk is Geert in de paddock zo half half op de 1 "gedoken", de "mijne" liep steeds verder langs de sloot waar je vanuit weiland niet bij kan. Ik hield beestje constant in 't oog. Geert aangewezen waar. Hadden hem bijna, toen 'ie door het gaas met een rotvaart richting paddock en stal schoot.
De stal in. Snel die kant op, beestje ging in de hoek onder de ruif tussen een grote berg vers stro.
Dus ik de uitgang "bewaken" voor zover mogelijk, Geert nog eens een mooie duik in het stro, en pffff.....
HEBBES!

We stonden echt te shaken en te trillen op onze benen van spanning. Achteraf klinkt het allemaal heel grappig (en dat is het achteraf ook wel), jammer dat daar geen filmpje van is want het moet er behoorlijk maf hebben uitgezien :') Maar op dat moment was het echt even héél, héél erg spannend en vervelend. Je zou door zo'n "stom foutje" er maar 2 v/d 9 verliezen...

Eenmaal beestje stevig vast en wij beide ietsjes bedaard, bedacht Geert: "oh, ik kan wel ff snaveltje open doen, kijken of ze idd zwarte tong en keel heeft". Ging niet zo gemakkelijk met trillende handen en handschoenen, en ik probeerde m'n telefoon stil te houden om snel foto te maken.
Dat is min of meer gelukt, dus hier een foto (met flits):
Afbeelding

Snel het hok weer ingekieperd. Nou, dát durf ik nu dus niet meer, deur open schuiven.... Wat als het was gebeurd in het echt pikkedonker, bij hem of bij mij, en dat je dan alleen bent?...

Klusser Geert had gelukkig al snel een oplossing bedacht:
Afbeelding
Er zitten nu zelfs kleine wieltjes onder de schuifdeur. Dus nu durf ik het wel weer aan, schuifdeur open doen. :o

Dan nu wat foto's en filmpjes van afgelopen zaterdag:
Moeders lijkt nu wat minder fel, volgens mij heeft ze in de gaten dat ze ze toch niet alle 9 tegelijk in de gaten kan houden/beschermen :')



En.... miep miep zoef zoef..... retesnel.... en geloof mij, op dit filmpje zijn ze nog niet eens zo snel als toen ze ontsnapt waren :+ Tellen heeft ook geen zin, je raakt al snel de tel kwijt....


Nog wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot: een zoekplaatje :D

Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2042
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:45

Het worden echt al kipjes. Ik vind ze enig leuk!

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:16

Leuk he hoe snel ze gaan <3
Wat een avontuur hadden jullie met ze gekke kleintjes, gelukkig hebbrn jullie ze weer gevangen.

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:44

Ik heb normaal echt totaal niks met kippen. We hebben thuis 2 Mechelse koekoeken maar ik moet er helemaal niks van weten.
Toch vond ik dit topic wel heel boeiend om te zien. Vooral die kleur, erg speciaal! Als ze groot zijn, lijken ze een beetje op een standbeeld ofzo. Echt prachtig!
Fijn ook dat ze zo goed en snel groeien, voor je het weet heb je 9 volwassen kippen!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 18:37

@StalMelyn: Ja he, echte kleine pluizenbolletjes zijn het niet meer. Nog steeds wel "klein", maar idd eerder echt kleine kipjes/haantjes.
@ Seven: Haha, ja dat was nogal een avontuur ja :') Kunnen er nu gelukkig wel om lachen.
"leuk he hoe snel ze gaan"; zowel letterlijk als figuurlijk. Maandag zijn ze alweer 1 maand "oud". Als je ze een paar dagen even niet gezien hebt, dan sta je elke keer weer " :oo wat zijn ze gegroeid! "

PerleB schreef:
Ik heb normaal echt totaal niks met kippen. We hebben thuis 2 Mechelse koekoeken maar ik moet er helemaal niks van weten.
Toch vond ik dit topic wel heel boeiend om te zien. Vooral die kleur, erg speciaal! Als ze groot zijn, lijken ze een beetje op een standbeeld ofzo. Echt prachtig!
Fijn ook dat ze zo goed en snel groeien, voor je het weet heb je 9 volwassen kippen!


Haha, dank voor je leuke reactie. Met standbeeld kan ik me wat bij voorstellen, je doelt denk ik op zo'n "living statue". Wat leuk en grappig dat je daar aan denkt, heb ik nog niet eerder gehoord, maar nu je die link zo legt kan ik me dat heel goed voorstellen.

(ff snel een plaatje opgezocht:)
https://www.vdeverhuur.nl/afbeeldingen/ ... n2_big.jpg
Afbeelding

Is ook echt een kunst op zich he, om dat zo te kunnen.

Update bevruchte loopeend:
Die had gisteren weer een stuk of 6 (waarschijnlijk érrug goed bevrucht, na al die "gezelligheid")
eieren gelegd. Vandaag leg ik daar de 5 broedeieren die waarschijnlijk ook bevrucht zijn, bij.
Ze heeft haar provisorische nest al wat afgedekt, zal niet lang meer duren voor ze echt gaat broeden.

We gaan het zien, of ronde nr. 2 wat beter zal gaan.

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:54

Ik duim voor een goede afloop bij de eenden :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:59

Ik ook, ze zijn zo leuk *\o/*!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 12:12

Update loopeenden:
De éne loopeend die met overgebleven "kuiken" (beestje is nu 1 maand oud, maar bijna net zo groot als zijn/haar moeder) nog in het hok zat, hebben we deze week los gelaten, gaas er vanaf. Ze lopen nu lekker met en bij de rest, en kunnen alsnog het "klimhok" in als ze willen.

Woensdagavond laat was ik nog op de wei; er klonk een hoop kabaal uit het kippenhok van meerdere loopeenden. Volgens mij wordt die eend ook weer bevrucht :') Ze hadden igg een hoop plezier met elkaar. :o

De bevruchte loopeend had nog 7 eieren gelegd, dit keer dus niet meer in het hok, maar buiten in een hoekje tegen de muur bij de deur v/d "zadelkamer" van Geert. Daar hebben we vervolgens de 5 broedeieren die ik thuis had, bij gelegd. Ze zal waarschijnlijk snel gaan broeden. Over 2 weken gaan we weer even schouwen.

Update Cemani'tjes:
Nou, inderdaad geen kuikens meer te noemen eigenlijk, idd echt kleine kipjes.
De extra plank (toch wel best hoog!) blijkt niet helemaal meer voldoende..... de "kuikens" springen gewoon op de rand. :oo :wow: Tsjonge, echt ik wist niet wat ik zag.... hoe snel dat gaat, echt bizar.

Inmiddels zitten er wieltjes onder de schuifdeur; maakt het nog wat makkelijker. Hoe "we" het gaan oplossen met die plank weet ik nog niet, nog hoger dan kunnen we er zelf nog maar heel moeilijk bij. Dat is nu al het geval, omdat het hok eigenlijk veel te laag is om er normaal in te gaan/schoon te maken.

Filmpje en 2 foto's van afgelopen woensdagavond toen ik er ff samen met Geert was:

Binnen enkele minuten was de bak vol met meelwormen, helemaal leeg :')


Afbeelding

Afbeelding

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:01

Super ze groeien mooi
Hier zijn de eerste ukkies ook verhuist naar het kippenhok, wel een speciaal stuk met gaas afgezet die zijn ookal. Bijna vol in de veren zo lelijk hahaha.

En de broedeieren van de cream legbar en marans zijn uitgekomen dus weer 5 ukkies er bij.
Daarnaast doet de kip met de kuikens het verbazingwekkend goed alle 5 leven ze en zijn ze ontzettend tam ben benieuwd hoe ze allemaal uitgroeien :D

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:27

@ Seven: zozo, hoeveel kuikens heb je nu in totaal? Je bent er maar druk mee :D

Update kuikens, 1 maand oud:
Jaja, 1 maand oud alweer. Wat gaat het ongelofelijk snel. Veren beginnen idd ook te groeien. Met eigenlijk alle vogels vind ik dat een "lelijke" periode, net zoals sommige jaarlingen/naarlingen. Van kleine pluizenbolletjes is nu geen sprake meer.

Geert heeft nog wat aanpassingen aan het hok gedaan, erg fijn, is makkelijker te openen nu.
En wat ik al zei; ze springen dus nu op de best wel hoge plank er voor. Echt er dan uit/afspringen doen ze nog niet. Kippengaas wat er eerst boven hing, nu onder aan de buitenkant. Wat groen gaas aan de bovenkant tegen evt. rovers. Niet helemaal, aangezien er ook een zwaluw paartje in dit hok een nest maakt; moeten er ook in- en uit kunnen.

Deze foto's zijn van afgelopen zaterdag 6 juni:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijk, dit bedoel ik dus...... Haantje de voorste misschien?? :')

Afbeelding

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 12:28

Update loopeenden:
De mama met het 1ne overgebleven kuiken lopen nu los, bij de rest. Afgelopen week hoorde ik meermaals 's avonds laat ineens uit het niets vanuit het "normale" kippenhok (dus niet waar de Cemani'tjes zitten) een enorm kabaal qua loopeenden geluid. Ik was even bang dat er een marter oid in zat.
Nou...... euh ze hadden het weer eens heel erg "gezellig" met elkaar.... :')

De eend met kuiken wordt nu ook weer flink bevrucht door de beide woerden..... :+

De andere loopeend met de bevruchte eitjes is inmiddels zaterdag gaan broeden.
Er liggen als het goed is 11 eitjes onder. Aangezien ze dit plekje zelf heeft gemaakt, laten we het maar zo. Ze zit daar beschut genoeg, dak steekt ook nog wat uit en ik had er een extra plank overheen gelegd. De stenen meer zodat er niet heel gemakkelijk iets anders bij kan.

Hier rechts in de hoek:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze loopt via de paddock, door de ene wei waar ook het klimhok staat, onder een poort door naar het pad voor de "zadelkamer". Normaal gesproken komen daar geen dieren, soms eens een kip of eend.

Uiteindelijk ging ze even van het nest af, om een bad te nemen in de trog in de paddock:


Alsof ze nog niet vaak genoeg bevrucht was de afgelopen weken.....
beide woerden doken er vól op.... snel maar even gefilmd.
Let op: 18+ :+


De éne woerd die op het filmpje niet aan bod kwam, achtervolgde haar daarna om alsnog "zijn ding" te kunnen doen, door de paddock, wei en zelfs onder de poort door. Eend ging met een rotvaart terug op haar nest.
Ik ben even zo "vrij" geweest om de woerd te pakken en over het hek naar de paddock te zetten.
Ik gok dat mevrouw eend mij daar op dat moment best dankbaar voor was :o :+

Verder zijn Geert en ik eerder op diezelfde avond getuige geweest van een brute "roofmoord".
Geert is hélemaal gek op zwaluwen, hangen ook heel veel nestkastjes overal, zo ook in de nok van zijn stal aan de buitenkant. Alle nesten bezet, incl. jongen. We waren er juist over aan de praat dat het aantal zwaluwen hem tegenviel, en dat hij vermoedde dat er wel eens wat meer aan de hand kon zijn.

Precies op dat moment zien wij 1 van de véle eksters (echt een plaag nu, ze lopen/vliegen er gerust met een stuk of 6 tot 8 rond) heel doelgericht naar de nok v/d stal vliegen, snel in 1 v/d nesten grijpen, en vervolgens zagen we ekster wegvliegen met een (toen nog) levend kleine babyzwaluw in z'n bek, naar 1 van de bomen in de berm langs de wei. Het ging zó ongelofelijk snel!! :wow: :oo

Ja, dat is "de natuur", maar verdorie, wát een brutaliteit! -:(- We wisten beide even niet hoe we het hadden. Geert toch best aangedaan achteraf door deze "roofmoord"; het is een rasechte zwaluwliefhebber en hij spendeert er echt een hele hoop tijd en moeite aan om zoveel mogelijk diverse soorten zwaluwen aan te trekken en onderdak te kunnen bieden.
:(:) :(:) :(:) Dan valt zoiets dan recht voor je neus te zien wel rauw op je dak.

Iets dergelijks is er dus ook gebeurd met het gele baby-eendje. En dat gaat zó snel ook.... ;(
Meest frustrerende is dat je er niets tegen kan doen; afschermen v/d nesten gaat natuurlijk ook niet, want dan kunnen de zwaluw-ouders er ook niet meer bij om te voeren...
Nog geen 5 min. later zat een andere ekster op het dak naar beneden te loeren richting de nesten. Zal me niets verbazen als straks alle nesten leeggeroofd zijn.

Hopelijk blijven ze af van de nesten die in de stal zelf zitten; normaal gesproken vliegen ze niet zo snel naar binnen, de kraaien/eksters/kauwen, maar zoals je ziet, erg brutaal.....

Edit: sorry voor de lange post :o O:)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 18:05

Na een tijdje stilte hier, nog eventjes een verlate
update Cemani'tjes, nu bijna 6 weken oud:

Deze foto's en filmpjes heb ik even vluchtig gemaakt op 13 juni, toen waren ze bijna 5 weken oud. Geert heeft een mini-rennetje aan de zijkant van hun hok gemaakt, zodat ze al een klein beetje aan buiten kunnen wennen. Zit dun net overheen gespannen. Ze lijken het erg leuk te vinden buiten :j
Worden allemaal niet alleen steeds groter en 'echte kipjes', maar ook een stuk brutaler. Erg gefocust als ze je zien, voornamelijk omdat Geert en ik worden gezien als wandelende voermachines denk ik :o
Wij vermoeden dat er in elk geval 3 haantjes zijn, maar zijn nog niet 100% zeker.





Ze eten ook wel meelwormen nu uit de hand.

Afbeelding

Afbeelding

Pleegmama wordt graag als klimtoestel gebruikt. Zaten er laatst 3 tegelijk op haar; dat paste nét niet
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Korte update broedende loopeend:
Als het goed is zit ze op 11 eieren, nog op dezelfde, zelf uitgezochte plek. Zit goed en stevig te broeden, vanaf 6 juni. Waar een kip 3 weken nodig heeft, heeft een eend er 4 nodig. Geert en ik willen graag schouwen binnenkort, maar dat moet je eigenlijk snel doen als ze van het nest af is, ze is dan echt behoorlijk fel (en kan ook echt flink pijnlijk bijten), daarnaast slaat ze met haar vleugels en kan zodanig dan de eieren beschadigen.

De andere loopeend met jong had 3 eieren gelegd waarvan we verwachtten dat ze bevrucht waren. Die heb ik opgeslagen als broedeieren, maar vervolgens is eend niet meer verder gegaan met leggen, nest maken en/of broeden. Nu nog onder de andere broedende eend leggen is niet handig ivm teveel tijdsverschil.

En nog een korte update ganzen:
Er is 1 ganzenkuiken. Die wordt enorm beschermd; knappe rover die daar bij kan komen; beestje heeft namelijk een heleboel zeer waakse, beschermende mama's en papa's :+ Als ze "in ganzenpas" lopen, dan loopt het kleintje ook echt er tussen; valt niet bij te komen.

Afbeelding

Zoek het ganzenkuiken:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 20-06-20 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:07

Wat leuk, TS! Mijn zoon vraagt al jaren om een Ayam Cemani en sinds kort hebben wij ze zelf ook. Ze zijn zó leuk! Totaal ander karakter dan onze bruine leghennen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 18:13

Shenavallie schreef:
Wat leuk, TS! Mijn zoon vraagt al jaren om een Ayam Cemani en sinds kort hebben wij ze zelf ook. Ze zijn zó leuk! Totaal ander karakter dan onze bruine leghennen.


Hey, wat leuk jullie ook! Hoeveel? Alleen hennen of?
Gekocht als kuikens of zelf uitgebroed?
En kun je wat meer omschrijven qua karakter verschillen? Ben daar wel benieuwd naar.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:34

Ik moest even 3 weken bijlezen, was het topic kwijt ofzo :oo

Dat ontsnappingsverhaal...ik krijg er een beeld bij :') Ze hebben ook wel lange stelten om heel snel te kunnen lopen :=

Wat zijn het inderdaad al echte kipjes geworden :wow: Het piepkuiken is er helemaal af.

Ik ben heel benieuwd wat er onder de eend vandaan gaat komen.
Die woerden zijn wel echt wildebrassen joh ! }>

Ganzen zijn super wakers. Aan dat kuikentje komt niks of niemand aan }>

Wel zo jammer van die ekster die de zwaluwen ontvoeren _-:(
Ik zou ze hier ook liever kwijt dan rijk zijn. Ellendelingen :+

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:06

JoyCiej007 schreef:
Shenavallie schreef:
Wat leuk, TS! Mijn zoon vraagt al jaren om een Ayam Cemani en sinds kort hebben wij ze zelf ook. Ze zijn zó leuk! Totaal ander karakter dan onze bruine leghennen.


Hey, wat leuk jullie ook! Hoeveel? Alleen hennen of?
Gekocht als kuikens of zelf uitgebroed?
En kun je wat meer omschrijven qua karakter verschillen? Ben daar wel benieuwd naar.

We hebben er twee opgehaald die door een collega met de broedmachine zijn uitgebroed. Vooralsnog zouden het hennen moeten zijn, maar ze zijn nog maar een week of 5. Zal even kijken of ik een foto van mijn zoon mag lenen, want ik ben zelf niet zo goed in foto's maken. :D
Ik vind één van de twee Cemani's wat feller dan de bruine hennen, maar nu heeft een van de hennen daar na een paar pogingen een stokje voor gestoken. Ze zijn wel erg op zichzelf nog en erg 'bij elkaar'. Ik denk dat die grootste van de twee de kleine beschermt en daardoor wat feller was. Ik heb ze wel de volgende dag gelijk gekortwiekt, want ze zaten 's avonds helemaal op het touwtje van het luikje dat ter hoogte van het plafond zit. :D
De kleinste kun je heel makkelijk pakken. We hebben ze gelijk vanaf dag één dat we ze hadden regelmatig opgetild en na een paar keer zachtjes aaien kort daarna weer op de grond gezet. We hopen ze zo zo handtam mogelijk te krijgen.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:40

Hier de ukkies van ons:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 15:21

Oh, die zijn ook erg mooi zeg! ze blijven apart om naar te kijken. Donderdag sprak ik de poelier die hier op het marktje staat in het dorp. Had nog nooit gehoord van de Cemani's (en natuurlijk als poelier zijnde, is het wel bizar dat het vlees en de organen ook zwart/grijs/donker zijn). Ik had geen telefoon bij dus kon geen foto's laten zien, maar heb z'n nummer dus ik zal via whatsapp wat foto's sturen.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:42

Het zijn beste druktemakers, vergeleken met de kuikens die ik tot nu toe van de New Hamshire heb gehad. Ze zijn razendsnel en luidruchtig. :D

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 13:03

Pleegmama is net weer begonnen met eieren te leggen. Wel apart, normaal legt ze bruine eieren met iets spikkeltjes. Deze zijn crème kleurig.
Van de cemani'tjes kan het natuurlijk niet zijn met nu 6 weken oud pas.

Heb ze zelf nog niet gezien, maar Geert denkt wellicht "windeieren"?

Iemand een idee? En ook hoe het komt/hoe je kan voorkomen?
Misschien omdat ze mee eet van kuikenvoer en soms meelwormen?

Foto van Geert;

Afbeelding

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:04

Windeieren zijn zacht, dat is een ei zonder schaal.