20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 16:40

Hallo allemaal,

Veel mensen kennen mij van HamsterScaping maar daarvoor had ik al een Hamstery genaamd Hamstery Pure Colour. Eind 2018 had ik voor mijn gevoel het plezier totaal verloren en heb ik er voor gekozen om te stoppen. Na vijf jaar gooide ik de handdoek in de ring. Hoop gebeurd in de tussentijd en precies een jaar later besloot ik de handdoek toch weer op te pakken en bracht weer kleur in mijn Hamstery. Ook dat ging niet helemaal zonder slag & stoot maar eindelijk gebeurde het .. op 5 april 2020 werd het eerste nestje weer geboren.

Ik fok zuivere Russische Dwerghamsters. Dat betekend dat er geen inkruising van het Campbelli bloed door heen zit (geen gekke kleurtjes, roodoogjes of dergelijke). De reden hiervan heeft te maken met bovenal gezondheid en daarna ook karakter. Naast dat ik daar in mijn steentje wil bijdragen verhuizen mijn hamsters ook alleen naar een juiste huisvesting zoals ik ook met HamsterScaping probeer te bereiken.

De vader van dit nestje heet Dionysos en komt van een collega fokker uit Limburg. Dit mannetje is een Blauw Wildkleur Pearl ventje. De moeder van dit nestje heet Josie en komt van een collega fokker uit Noord-Holland, zij is een Wildkleur dame. Uiteraard betreft het hier stamboom ( <<) ) dwerghamsters en zijn de lijnen Engels, Nederlands & Zweeds.

Als jullie het leuk vinden om te zien hoe zo'n ukje nou een uk wordt - dan kan ik dat later posten. Maar voor nu .. houd je vast .. <3

1.
Afbeelding
Blauw Wildkleur Man 1

2.
Afbeelding
Blauw Wildkleur Man 2

3.
Afbeelding
Blauw Wildkleur Pearl Man

4.
Afbeelding
Wildkleur Pearl Man

5.
Afbeelding
Wildkleur Pearl Vrouw

6.
Afbeelding
Wildkleur Vrouw, deze dame mag hier blijven.

Dit zijn overigens de ouders:

Afbeelding
Mama

Afbeelding
Papa

& no worries, je kan 'niet verliefd worden' want alle ukken hebben al een baasje. Sinds vorig jaar oktober heb ik al een hoop trouwe ex-eigenaren op de lijst staan die nu eindelijk worden beloond voor hun geduld!

Ik geniet nog even een weekje van ze voordat ze alweer naar hun nieuwe thuis mogen. Genieten jullie nog even mee? <3

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:21

ohh wat schattig <3

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:28

Mooie foto's weer en wat zijn ze toch onwijs schattig! <3

En groeien ze snel!!

Anoniem

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:42

Supercute! <3

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 10:42

Dankjulliewel voor de lieve reacties <3

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:46

Die blauw wildkleur man van de eerste foto <3

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:08

Oh wat vind ik ze leuk!! Dat snoetje op je 5e foto

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:48

Ik had ze al op Facebook gezien maar wat een schatjes!

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:52

Wat ontzettend lief! <3
En leuk de verschillende kleuren!

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:56

Ooh wat een leukerds! Die groeien snel!

Heel leuk dat je ook wel eisen stelt aan de verblijven van de nieuwe eigenaars. Wij hadden onze hamsters vroeger uit de dierenwinkel en werden daar eigelijk niet voldoende ingelicht over hoe groot de kooi moet zijn en hoe je ze mocht inrichten.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:59

Wat een schatjes!

Zit er qua karakter nog verschil in man of vrouw? Is de ene bijv tammer van nature dan de ander?

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 23:01

Wat een liefjes!

Hoe zijn ze qua karakter?
Mijn ervaring is dat ze vrij vlot bijten, eerder dan goudhamsters.
En hoe oud worden ze ongeveer?

Wel leuk die verblijven tegenwoordig.
Het is dat manlief niet wil maar anders kwam er hier ook weer zo'n mini beertje <3

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 23:08

Oh verliefd worden kan wel hoor <3

Alleen blijven het onbereikbare liefdes.

Ik moet er ook nooit aan beginnen met twee Noorse Boskatten.

Maar wat een prachtige diertjes zeg. En super schattig.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:26

Hamsters blijven zulke schattige diertjes om naar te kijken <3
Heb ze zelf jarenlang gehad maar heb nu een kat dus helaas. Blijf vooral foto's plaatsen, kan ik een beetje meegenieten :D

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 10:26

Bedankt voor al jullie lieve reacties! <3

Poekkie schreef:
Ooh wat een leukerds! Die groeien snel!

Heel leuk dat je ook wel eisen stelt aan de verblijven van de nieuwe eigenaars. Wij hadden onze hamsters vroeger uit de dierenwinkel en werden daar eigelijk niet voldoende ingelicht over hoe groot de kooi moet zijn en hoe je ze mocht inrichten.


Dankjewel. Ik vind dat ik als fokker zijnde verantwoording heb over de diertjes die door mijn keus op de wereld komen. Ik heb dan ook altijd gewerkt met de richtlijnen die van kracht waren. Niet alleen voor de nieuwe eigenaars maar ook in mijn eigen Hamstery. De afgelopen twee tot drie jaar zijn de richtlijnen 'strenger' geworden en zo dus ook mijn wens naar de nieuwe eigenaren toe. Ik vind het vreselijk rot om te zien dat een hamstertje in de eerste weken van zijn leven zo fijn kan graven en dergelijke - en vervolgens komen ze in een thuis die te klein is, geen graafruimte en dergelijke. Dat staat lijnrecht tegen over mijn visie om überhaupt te fokken.
Gelukkig door het concept 'HamsterScaping' dat ik de wereld in heb gebracht zijn er wel meer dierenwinkels/speciaalzaken die betere voorlichting geven!


Saaams schreef:
Wat een schatjes!

Zit er qua karakter nog verschil in man of vrouw? Is de ene bijv tammer van nature dan de ander?


Nee hoor, het karakter wordt niet beïnvloed door het geslacht of de kleur. Het doen en laten van de hamster wordt wel beïnvloed door de manier hoe ze gehouden worden (huisvesting) en hoe de eigenaar er mee om gaat. Als jij je hamstertje continu overdag wakker maakt (het is een schemer en nachtdier) dan kan dit wel het gedrag negatief beinvloeden.


corine1981 schreef:
Wat een liefjes!

Hoe zijn ze qua karakter?
Mijn ervaring is dat ze vrij vlot bijten, eerder dan goudhamsters.
En hoe oud worden ze ongeveer?

Wel leuk die verblijven tegenwoordig.
Het is dat manlief niet wil maar anders kwam er hier ook weer zo'n mini beertje <3


Dat is een fabeltje en vooral voortgekomen uit het verkeerd huisvesten van hamsters. Een goudhamster kan ook bijten en flink ook. Een goudhamster is ook een zeer onbegrepen hamstersoort maar toch word de dwerghamster vaak negatiever weggezet. Dat is zo zonde. Zoals je het zelf ook al zegt, 'die verblijven tegenwoordig', die hebben zóveel invloed!
Mijn jonge hamsters zijn allemaal goed gewend gemaakt met het ukken-ABC en verhuizen alleen naar goede huisvestingen. Een dwerghamster heeft een hele hoge activiteit en wordt veelal in veel te kleine huisvestingen gehouden met geen graafmogelijkheden. Een beetje hetzelfde als een paard die 24/7 op stal staat; ze worden gek. Een verkeerde huisvesting kan dus bij beide hamstersoorten voor agressief (en ander negatief gedrag) zorgen.

Mijn hamsters gaan naar verschillende leeftijden en allemaal zijn zeer tevreden en hebben nooit klachten gehad over niet makkelijk op te pakken of bijtgedrag. Maar ook hier in speelt weer de huisvesting en omgang een grote rol. Het leuke zelfs is dat bijna alle ukken uit het bovenstaande nestje naar ex-PureColour eigenaren gaan <3


Een kat hoeft overigens geen punt te zijn bij het houden van een hamster. In de HamsterScaping groep zijn ontzettend veel eigenaren met katten (zelfs wel meer dan één). Een terrarium of een aquarium met een goede deksel lost het probleem eigenlijk wel op.

Er is nog een nestje op komst, als dat allemaal goed gaat kan ik daar wellicht wel een volg-topic over openen als men dat leuk lijkt!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:38

xDenies schreef:
Een kat hoeft overigens geen punt te zijn bij het houden van een hamster. In de HamsterScaping groep zijn ontzettend veel eigenaren met katten (zelfs wel meer dan één). Een terrarium of een aquarium met een goede deksel lost het probleem eigenlijk wel op.


Maar zou zo'n diertje niet enorm in de stress zitten als de kat constant voor het raampje zit te loeren?
Ik neem aan dat ze de kat kunnen ruiken.

Daar zou ik meer bang voor zijn dan dat ze ze daadwerkelijk te pakken krijgen.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:39

Ik kan me zeker voorstellen dat huisvesting ermee te maken heeft.
Toen ik ze had, zo'n 20 jaar geleden was dat echt anders. Ik liet de goudhamsters rustig los in mijn kamer lopen tijdens het huiswerk maken dus die hadden zeker meer verrijking dan de Russen. Die kropen overal achter weg :x

Ik vind het wel heel goed dat er nu zoveel aandacht voor is en de verblijven zien er ook 10x leuker uit, toch?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 10:47

NatasjavE schreef:
Maar zou zo'n diertje niet enorm in de stress zitten als de kat constant voor het raampje zit te loeren?
Ik neem aan dat ze de kat kunnen ruiken.

Daar zou ik meer bang voor zijn dan dat ze ze daadwerkelijk te pakken krijgen.


Die mening heb ik ook maar zie (helaas) ook wel eens foto's dat de katten gewoon op de deksel liggen te slapen. Ik kan niet bepalen wat er bij iemand thuis gebeurd maar zij geven aan dat dit geen probleem is. Mijn ding zal het niet zijn overigens. Ik heb hier honden lopen en mijn jongste is helemaal weg van de hamsters, die ziet er ook continu bovenop & de dieren geven er weinig om. (bovenop als in meekijken wat ik doe en voor de bak staan)

Ik denk dat de manier van inrichten en dus het creëren van een beschutte en veilige ruimte ook heel erg meespeelt hier in.


corine1981 schreef:
Ik kan me zeker voorstellen dat huisvesting ermee te maken heeft.
Toen ik ze had, zo'n 20 jaar geleden was dat echt anders. Ik liet de goudhamsters rustig los in mijn kamer lopen tijdens het huiswerk maken dus die hadden zeker meer verrijking dan de Russen. Die kropen overal achter weg :x

Ik vind het wel heel goed dat er nu zoveel aandacht voor is en de verblijven zien er ook 10x leuker uit, toch?


Haha, 15 jaar geleden haalde ik ook 's nachts het loopwiel er uit omdat die hamster zo'n vreselijke herrie maakte. Ik ben toch heel blij dat we nu beter weten en we de diertjes een veel beter leven kunnen bieden <3

* Een grote open vlakte is voor geen enkel prooidier ideaal. In dit geval wellicht geluk gehad met je Syren ;)

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:17

Nee, geen open vlakte, ik had dan juist allemaal rolletjes wc papier, hun huisjes, schoenen, voer verstopt etc staan om het leuk te maken voor ze.
Ik had overigens ook van dat vliesbehang en ze klommen zo de hoek in :o daar moest dus ook iets glads voor staan, ze kunnen heel goed klimmen :+

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 21:24


Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:33

Oh geweldig <3
Ik heb altijd Rusjes gehad en nog nooit eentje die beet of ander vervelend gedrag had. Ze waren stuk voor stuk zo lief. Huisvesting en hoe je er mee omgaat doet inderdaad al een hoop. Ik blijf ze fantastisch vinden! :D En complimenten dat je het zo serieus oppakt allemaal en ook de juiste eigenaren uitzoekt voor ze. Weer een beetje minder hamster-leed in de wereld.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 15:08

Volgens mij mag ik deze foto's nog wel hier posten :) Ze zijn ondertussen 27 dagen oud en maandag gaan de eerste alweer naar hun nieuwe eigenaren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:26

Ik heb een vraagje. Hoe zit dat met stamboeken? Voor paarden, honden en katten ben ik wat bekender mee, maar hoe vraag je zo iets aan bij hamsters of is dit is dat de fokkers zelf bijhouden?

Want heel naïef heb ik een hamster gekocht uit een dierenwinkel, iets dat ik nooit meer wil doen. En wil me (als ik een eigen huis heb) ook meer gaan focussen op echt goede fokkers die gezondheid voorop hebben staan. Dieren uit een dierenwinkel zit ook wel een fokker achter, met een doel, maar dat doel is vaak niet na te gaan of contact te vinden met de fokker, waardoor je dus niet kunt kijken of het een goede of slechte zaak is.

Dixie Dean is trouwens echt super mooi en Daluna heeft ook al zo’n geweldig lieve uitstraling!

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:33

Ze zijn allemaal supermooi maar ik ben vooral fan van Dommel's snoetje <3 <3

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 16:01

Montgri schreef:
Ik heb een vraagje. Hoe zit dat met stamboeken? Voor paarden, honden en katten ben ik wat bekender mee, maar hoe vraag je zo iets aan bij hamsters of is dit is dat de fokkers zelf bijhouden?

Want heel naïef heb ik een hamster gekocht uit een dierenwinkel, iets dat ik nooit meer wil doen. En wil me (als ik een eigen huis heb) ook meer gaan focussen op echt goede fokkers die gezondheid voorop hebben staan. Dieren uit een dierenwinkel zit ook wel een fokker achter, met een doel, maar dat doel is vaak niet na te gaan of contact te vinden met de fokker, waardoor je dus niet kunt kijken of het een goede of slechte zaak is.

Dixie Dean is trouwens echt super mooi en Daluna heeft ook al zo’n geweldig lieve uitstraling!


Dat is iets dat hamsterfokkers onder elkaar bij houden. In Tsjechië zit er een organisatie en database achter maar hier in Nederland is dat niet zo. We werken met lijnen uit Engeland, Tsjechië, Zweden & Denemarken. Soms Duitsland & Frankrijk. Dat zijn in principe allemaal bekende fokkers waar contact mee is dus je kan snel iets nagaan. Maar je hebt handige programma's waar je alles in kan zetten :)

Dieren in een dierenwinkel komen voort uit broodfok. Het doel voor deze mensen is hun brood verdienen door de verkoop van dieren aan winkels. Winkels hebben altijd voorraad nodig en bij mij moeten mensen gewoon 3 maanden wachten, bij wijze van. Bij broodfok wordt er niet gelet op wat wel of niet kan, het gebeurd gewoon want er moet iets zijn om te verkopen. Ik geloof eigenlijk niet, op het gebied van hamsters, dat er hobbyfokkers zijn die daar aan leveren. Ik doe dat ook niet eens op de plek waar ik werk. Je kan niet in de gaten houden waar jouw diertjes naar toe gaan of hoe het met ze gaat. Ik kan niet iedere week zes hamsters leveren als voorraad, één nestje heeft al 4 weken de tijd nodig om goed op te groeien. Daarom zie je ook vaak te jonge, te kleine en zwakke dieren in veel winkels. Gelukkig zijn er ook goede, maar broodfok blijft een ding. Ook op marktplaats overigens, hoeft niet eens bij een winkel te zijn.

Fokker kan iedere gek worden. :)
Heb ik zo je vraag beantwoord?