Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 13:43

Vleermuisjes hebben zichzelf de laatste tijd niet zo populair gemaakt :(:) we krijgen meldingen binnen van vernielde vleermuiskasten, of mensen die de kasten met pesticiden inspuiten :\ nochtans zijn het super leuke en nuttige beestjes.

Voor mijn LIFE-project (Europees natuurbeschermingsproject, vandaar de logo's op sommige foto's :) ) moeten we de vleermuispopulaties in Vlaams-Brabant in kaart brengen. Voor sommige delen van het onderzoek zijn we heel up and close met de vleermuizen en dat wou ik graag delen!

Een groot deel van het onderzoek doen we met batdetectors, die ultrasone geluiden opvangen. Die worden later geanalyseerd en er worden soorten opgeplakt. Op die manier hebben we tijdens het onderzoek een vleermuis kunnen terugvinden waarvan gedacht werd dat die al 45 jaar uitgestorven was in Vlaanderen, de Kleine hoefijzerneus! Super trots natuurlijk en een heel mooi resultaat van ons onderzoek.

Afbeelding


Naast de batdetector gaan we ook met een speciale camera alle bomen af op stukken die we gaan kappen. Elke boom met een holte wordt onderzocht. Bomen die 'goede vleermuisbomen' zijn, worden uit de kapping gehaald :) We zijn soms dagen aan één stuk bezig om een stuk bos dat gekapt gaat worden volledig te doorzoeken voor we groen licht geven.

Afbeelding


Maar het aller allerleukste is natuurlijk de vleermuizen zelf gaan opzoeken. Tijdens de winter doen we de tellingen. Letterlijk elke vleermuis wordt dan geteld (toch die we kunnen vinden haha). Alle vleermuizen klitten dan samen in winterverblijfplaatsen zoals oude forten, rioolstelsels, kelders en mergelgrotten. Super leuk en soms een beetje avontuurlijk werk.

Donkere, koele plaatsen met een constante temperatuur; weinig verstoring en voldoende spleetjes en hoekjes om in weg te kruipen: ideaal voor overwinterende vleermuizen. We duiken de riolering in :))

Afbeelding

Selfie in waadpak, ik heb er nog zin in :')

Afbeelding

Na een tijdje wordt het weleens heel krap en claustrofobisch, en ook wel heel erg donker.

Afbeelding

De mergelgroeves zijn dan weer compleet het andere uiterste :D gigantische grotten en ware doolhoven. Mijn favoriete plek om vleermuizen te tellen. Eén man kent de groeves op zijn duimpje en brengt je naar de sector die jij moet tellen. Na een paar uur komt hij je weer ophalen. Ontsnappen uit de groeves zonder hem is compleet onmogelijk _O-

Afbeelding

Elk klein hoekje en kiertje moet nagekeken worden, want vleermuizen stoppen zich op de allerkleinste plekjes weg. Ook is het in de groeves compleet donker, op je zaklamp na. Geeft een heel speciaal sfeertje.

Afbeelding

Maar als je dan wel een vleermuisje vindt, is het het allemaal waard. Ze zijn zo enorm schattig en je kan ze van dichtbij, en in diepe slaap, bestuderen. Dit is een Grootoorvleermuis:

Afbeelding


De winterverblijfplaatsen nagaan is dus makkelijk. Zoek koude, donkere plekken, wurm jezelf naar binnen en tellen maar! In de zomer leven de meeste vleermuissoorten echter in bomen (kraamkamer en slaapplaats overdag). Maar daar hebben we iets op bedacht.. vang een jagende vleermuis, plak er een zender op, en achtervolg de vleermuis met zender met een auto :D zo kan je uiteindelijk zijn verblijfplaats vinden. En tegelijk krijg je heel wat informatie over jachtgedrag, gebruik van bomenrijen en andere punten in het landschap voor zijn oriëntatie, enz enz. Klinkt als veel gedoe, maar het doel is de vleermuisjes en hun habitat eerst in kaart te brengen, zodat we het vervolgens kunnen gaan beschermen.

We spannen een mistnet voor de plek waar ze jagen, waar ze in terecht komen.

Afbeelding

Cutie (dit is een Bosvleermuis)

Afbeelding

Bij de bosvleermuis zie je de al flink gezwollen buccale klieren (die witte vlekken aan de binnenkant van de wangen), wat er op wijst dat die bij klaar is om te paren.

Afbeelding

De diertjes worden eerst volledig opgemeten, gewogen en hun leeftijd (juveniel/volwassen) en hun sexuele status (=zijn ze klaar om te paren of hebben de wijfjes al gezoogd of niet) genoteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Na het noteren van de gegevens worden de dieren gemerkt (met nagellak) zodat het nadien duidelijk is dat je het dier al eens eerder ving.

Afbeelding

Het rugje wordt geschoren en zender bevestigd met diervriendelijke lijm, vleermuis is NOT happy :') als ze kunnen bijten ze je ook. De zender valt er vanzelf vanaf na een paar dagen. (dit is een Ingekorven vleermuis)

Afbeelding

En dan begint het.... de gezenderde vleermuis wordt losgelaten en de rest van de nacht tot de ochtend zitten we in de auto en achtervolgen we de vleermuis. De antenne heeft een enorm X-files gehalte _O- en het gebeurd meer dan eens dat buurtbewoners de politie waarschuwen wegens 'een verdachte auto'. Ik kan het ze echt niet kwalijk nemen :')

Loslaten van het vleermuisje:



en onze X-files auto :D

Afbeelding


Voila, een klein kijkje in het vleermuis onderzoek :D

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:48

Interessant! Ben je niet bang dat ze bijten en dat je daar ziektes van kan krijgen? Omdat je al beschreef dat ze je idd kunnen bijten. Ik had altijd begrepen dat vleermuizen oa rabies konden overbrengen.

Zo op de fotos zien ze er idd schattig uit. :+
Vorig jaar had ik een vleermuisje in het trapportaal van de flat waar ik woon. Was een beetje verdwaald denk ik. Toen vond ik het knap dat ze door heel kleine spleetjes kunnen.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 13:52

Enkel mensen met de juiste inentingen (oa tegen hondsdolheid) mogen de vleermuizen hanteren :j

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:53

Wat een fantastisch onderzoek <3 Echt superleuk!
Mijn moeder heeft een broedkolonie in een spouwmuur, jij kan me vast vertellen welke soort :D
Deze foto's zijn al van een tijdje geleden, maar die druif op mijn pink(!) is echt één van de foto's in mijn leven waar k zo trots op ben <3 Deze kleintjes vonden we dan 's morgens veel te laag hangend aan de muur en we hadden toen een kat die er ook wel een oplossing voor wist. Ik zette ze altijd terug richting de spleet en dan kropen ze ophoog :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hoppit op 06-04-20 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10856
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:54

Leuk onderzoek! Het zijn aparte beestjes, we hebben er ook een aantal in de buurt zitten. Leuk om ze bij schemering te zien vliegen.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:58

Ik vind vleermuizen zo geweldig <3
Bedankt weer voor een interessant topic. +:)+

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 14:01

Hoppit: het zijn Dwergvleermuisjes! Super schattige foto's <3

Rocamor: heerlijk he, hier vliegen ze ook. Als je naar buiten gaat als je ze ziet vliegen en iets in de lucht gooit (een steentje of een prop papier) dan duiken ze daar op af, super leuk :)

Onali: dankje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:02

Ik ben echt strontjaloers op jou werk :')

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:06

Aaah, vleermuizen! <3 Ik geniet er ieder jaar weer van wanneer ze op de warme zomeravonden bij huis en om stal heen fladderen. Prachtige beestjes zijn het toch ook.
Moet er alleen niet aan denken om in het pikkedonker met alleen een zaklamp die grotten in te gaan, brrr. Daarvoor heb ik op te jonge leeftijd 'The Descent' gekeken. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:07

Wat leuk en wat een gave baan heb je! Ik vind vleermuizen zo leuk!

Zo triest dat mensen ze nu proberen te verdelgen ;( . Ik las laatst al dat dat in andere landen gebeurde:
"De vleermuis heeft door het coronavirus een imagoprobleem (en dat is onterecht)"
https://www.trouw.nl/a-bd755960a

Superinteressant dit, Ik vond het topic van je wildcam ook al zo leuk! Dat filmpje ook, dat hij weer wegvliegt <3

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:07

Wat ontzettend leuk om over te lezen. Ik vind het erg leuke beestjes.
Leuk om ze in de avond te zien vliegen.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:08

Super gaaf werk heb jij!!
In onze vorige boerderij zat in de zomer een kolonie laatvliegers in het dak... Op een gegeven moment ingeschat op 1200 - 1500 dieren... Dat was wel wat druk...

Hoop dat je onderzoek positief nieuws weet te brengen en dat het goed gaat met vleermuizen...

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:09

Ik ben blij met mijn werk. Maar als ik dit zie, verzucht ik waarom ik toch niet beter was in betavakken... Bedankt voor dit fantastische topic! <3

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:20

Niet om je topic te vervuilen maar;

Vleermuisje in Zuid Frankrijk, bij het huis van mn tante.

Afbeelding


En in het gebouw waar wij van de nachtdienst zaten op de Veluwe. Batman *-:)


Afbeelding

Afbeelding


Nog nooit gezien dat ze zo klein waren dat ze dus in die spleten van het voegwerk zaten.
Ik vond ze al gaaf, maar toen ben ik echt verliefd geworden toen ik in de zwerm stond.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 14:29

Onali schreef:
Niet om je topic te vervuilen maar;

Vleermuisje in Zuid Frankrijk, bij het huis van mn tante.

[ [url=m/Avv6ZR.jpg]Afbeelding[/url] ]


En in het gebouw waar wij van de nachtdienst zaten op de Veluwe. Batman *-:)


[ [url=m/reKZpQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JATvNQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nog nooit gezien dat ze zo klein waren dat ze dus in die spleten van het voegwerk zaten.
Ik vond ze al gaaf, maar toen ben ik echt verliefd geworden toen ik in de zwerm stond.


Hoe meer vleermuisfoto's hoe beter <3

Het zijn allebei Dwergvleermuizen, maar de eerste is een meer speciale soort, waarschijnlijk Savi's of Kuhls dwergvleermuis. De tweede foto kan een Gewone dwergvleermuis zijn (dezelfde als Hoppit) of een Ruige dwergvleermuis :)

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:30

Wat een tof werk!
Ik heb hier elke avond wat vleermuizen voor het raam, dus geniet elke avond in de schemering van vleermuizen. Helaas nog niet ontdekt welke soort het is.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:34

Van de week zag ik ze in de schermer alweer rond stal vliegen. Ik vind ze wel heel grappig. Ooit een keer onderweg op een fietspad 2 vleermuisjes gevonden. De ene was dood, de andere nog niet. Die heb ik opgepakt en aan een boom "geplakt/gehangen". De volgende dag was tie weg. Ik heb dat vleermuisje die al overleden was heel voorzichtig bekeken. De vleugeltjes uitgevouwen en alles bekeken, het bontjasje gevoeld. Niet meegenomen naar huis, maar aan de kant in het gras onder de boom gelegd.

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:37

Supertof, hier eigenlijk in de straat ook vaak in de schemering een aantal vleermuisjes die dan rondvliegen. Op de flat achter ons huis hangen ook van die soort nestkastjes maar dan met het gat aan de onderkant voor vleermuisjes. Flat wordt wel over een jaar of wat gesloopt, dus hopelijk gaan ze die kastjes dan ergens anders hangen. Mag best aan ons huis. Ik vind ze supercute.
Ooit eentje midden in een winkelcentrum op klaarlichte dag op de grond gevonden, iedereen stond eromheen, maar niemand durfde wat te doen. Dus ik heb hem met de mouwen van mijn jas van de grond geraapt en was van plan om hem dan maar mee te nemen om de dierenambulance te bellen, maar na een tijdje op mijn mouw te hebben gezeten vloog hij toch weer weg gelukkig.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:40

Heb je trouwens leuke tips om je tuin/huis/schuur/garage vleermuis vriendelijker te maken? Bij ons zijn ze hartstikke welkom :)

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 14:51

Leuk zoveel mensen die ook genieten van vleermuizen <3 het truukje van iets omhoog gooien als je ze ziet rondvliegen buiten je huis echt eens proberen! Een steentje of papierpropje recht omhoog gooien. Dan duiken ze er op af. Echt zo grappig om te zien. Werkt het beste als ze bv wat hoger boven je rondcirkelen.

Ja, de coronacrisis heeft hun reputatie geen deugd gedaan helaas. Dringend een charme offensief nodig.

@rockwitch: vleermuisje gered dus, keigoed :D

@Hoppit: wat tips voor een vleermuisvriendelijke tuin: gebruik geen pesticiden, liefst zo weinig mogelijk verlichting, wat struiken/bomen, en zoveel mogelijk inheemse planten/boomsoorten. Een vleermuiskast hangen kan, maar hoeft niet echt. Wij promoten ze niet alleszins :)

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:13

Wat een interessant topic! :D Ik vind vleermuizen erg leuke en interresante diertjes. Hopelijk lukt het jullie om bij te dragen aan de bescherming van vleermuizen.

lizard
Berichten: 5262
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:18

Prachtig topic.
Maar dat mensen nu ineens nestkastjes vernielen,begrijp ik dus echt niet.
Zijn mensen nou zo stom?

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 15:20

lizard schreef:
Prachtig topic.
Maar dat mensen nu ineens nestkastjes vernielen,begrijp ik dus echt niet.
Zijn mensen nou zo stom?


Eerder bang gemaakt vrees ik..

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:29

Wat een leuk topic weer !
En die verloren gewaande soort is gevonden in Steenokkerzeel nog wel ! Dat is hier vlakbij :D

Hier zitten ze ook. Ik denk dat mijn schuur en patattenkelder een ideale woongelegenheid zijn want ik zie ze echt al jaren rondfladderen.

Zijn dat de mergelgrotten in Riemst waar je geweest bent ?

Ik zou trouwens ook niet blij zijn als vleermuis moesten ze mijn rug scheren en een zender opplakken }:)

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 15:33

Oh leuk! Mijn project speelt zich af in de gemeentes tussen Brussel, Mechelen en Leuven. Misschien heb je er al van gehoord? (en anders moet ik de communicatie nog wat aanzwengelen :') )

De mergelgrotten zijn inderdaad in Riemst :j

Ha nee, de vleermuisjes zijn altijd zeer slechtgezind haha. Zeker de dwergvleermuisjes, wat een geluid komt daar uit :wow: