Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:25

Ik ben het met Elisa eens. Er is nogal wat ruimte voor eigen invulling bij deze rasomschrijving, en dat is dan ook wat je op de keuringen ook wel terug ziet.
En zoals eerder beschreven ook het horizontale front idd. Dit horizontale front maakt het nogal wat lastiger om het paard op het achterbeen en verzameld te krijgen.


LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:47

Wat een leuk fotoverslag en wat een ontzettend gaaf beest is die Herbert! Wauw. Ben zelf erg fan van de Gelderse paarden, maar daar zie je het zwaardere type helaas steeds minder op de keuringen. Wat juist wel mijn smaak is. :o <3

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:41

Leuke fotos!!
Moet wel zeggen dat veel Groningers lang tijd nodig hebben om volledig uit te groeien. Tot hun 8e is het niet raar om ze nog te zien uitzwaren. Je ziet dat sommige jonge hengsten ook nog wat iel zijn in hun jonge jaren, terwijl ze later als ze uitgegroeid zijn wel mooi volledig in Groningers type staan. Dat geldt niet voor Boudewijn zo te zien, dus die wordt misschien echt nog een joekel als hij ouder is. Maar dat kan misschien wel het verschil verklaren tussen sommige meer sport gefokte types en de wat zwaardere.
En de verzonken ruggen kan soms ook te maken hebben met verkeerd ruggebruik met rijden. Als jong paard hebben ze dat meestal niet. Ik ken Herbert niet van zijn jonge jaren dus weet niet of hij dat ook had. Weet wel dat hij volgens mij zomereczeem heeft. Maar ziet er fantastisch uit op die leeftijd. Leuk om te zien.

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 00:37


LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 07:11


Bermruiter
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:21

Iris_92 schreef:
Murosch schreef:
Iris zou je willen uitleggen wat jij denkt dat Feiko kan toevoegen (ik ben daar benieuwd naar hoe jij hem ziet)? Ik vond hem zeker niet verkeerd, maar in beweging erg vlak in zijn gangen, niet veel souplesse (in vergelijking met de anderen die ik heb gezien). Niet om hem af te vallen, maar om die reden zou hij voor mij afvallen.

waldo ik was er alleen 's middags, maar misschien heeft de andere Claudia wel foto's van hem? Staat al een linkje in dit topic naar haar pagina.


Wat betreft beweging ben ik het niet helemaal met je eens. Er zaten een paar hele goede stukken tussen. Hij werd alleen ietwat op de rem gehouden aan de hand, maar in het los bewegen wat dit beter.

Ik heb een aantal hengsten gezien die idd wat meer beweging hadden, maar hij zat voor mij zeker bij de betere bewegers. Wat me namelijk opviel bij een aantal goede bewegers, was dat ze achter niet goed onder treden, maar meer omhoog trekken zegmaar. Ziet er spectaculair uit, maar is niet functioneel.
Ik heb liever dat ze goed functioneel bewegen dan grootlopen.

Hij heeft ruim voldoende souplesse, wat ook onder het zadel wel te zien was.
Hij liet zich de voorgaande jaren nogal wat beter zien dan zaterdag.
Hij kwam wat laat los, maar het laatste rondje aan de hand ('s ochtends) was hij echt heel sterk in zijn beweging.
Hij heeft ook niet de minsten achter zich gelaten in zijn rubriek.

Ik denk dat Feiko wat toe kan voegen op het gebied van front, maar ook zeker niet onbelangrijk, bloedspreiding.
En ik ben dus van mening dat hij ook zeker wel beweging toe kan voegen.

Tuurlijk zie ik ook de verbeterpunten van deze hengst: hij zou in de achterhand wat mooier kunnen, wat je ook wat terug ziet bij de lendenen, maar er zijn genoeg merries die goed in staat zijn dit te compenseren.

ik heb Feiko ook goed bekeken, en die mensen gesproken. Deze mensen kwamen voor het eerst op een hengstenkeuring, wisten niets van voorbrengen van een hengst en hadden maar één doel, Feiko tonen als rustig vriendelijk en hanteerbaar paard op een vrolijke manier. Ja, zonder ervaring en met die insteek zie je dan een paard dat vlakke gangen vertoont. Ik denk dat het doel van die mensen geslaagd is. Of dat nou de uitgesproken manier is om de optimale bewegingen van hengst te laten zien? Nee, maar dat was dus ook hun doel niet......

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:45

Weet iemand wanneer bekend wordt of de nieuw gekeurde hengsten definitief goedgekeurd zijn? En weet iemand waar Boudewijn staat? Ben van de foto's en filmpje af wel een fan van deze hengst!

FokkoGVR

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-10-16
Woonplaats: Noordwest Groningen

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:40

Boudewijn staat bij Gert Smit, Manege Smit, Schulpweg, Noordwijkerhout.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:35

Dank je wel!

yumi01
Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: haaksbergen

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:17

Ik heb op de keuring de eigenaar van boudewijn gesproken en hij word goedgekeurd als zijn sperma gekeurd is. Ik weet alleen niet hoe lang zoiets duurt.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:01

FokkoGVR schreef:
Boudewijn staat bij Gert Smit, Manege Smit, Schulpweg, Noordwijkerhout.

hij staat niet bij de manege hoor! Dan heb ik echt wel iets gemist :')

[VVDD] Wat een zonnig ritje naar het strand had moeten worden.....

Een foto- en videoverslag van mijn paardrijvakantie bij Domaine Equestre Centaure: [RIJ-ITP] Onvergetelijke paardrijvakantie in Frankrijk

HayDay: Gamecenternaam = Danseresje84

FokkoGVR

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-10-16
Woonplaats: Noordwest Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:27

Eigenaar is Gert Smit, te bereiken bij manege Smit, etc.
Beter?

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:49

FokkoGVR schreef:
Eigenaar is Gert Smit, te bereiken bij manege Smit, etc.
Beter?

bedoelde het niet vervelend.....

[VVDD] Wat een zonnig ritje naar het strand had moeten worden.....

Een foto- en videoverslag van mijn paardrijvakantie bij Domaine Equestre Centaure: [RIJ-ITP] Onvergetelijke paardrijvakantie in Frankrijk

HayDay: Gamecenternaam = Danseresje84

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:32


[VVDD] Wat een zonnig ritje naar het strand had moeten worden.....

Een foto- en videoverslag van mijn paardrijvakantie bij Domaine Equestre Centaure: [RIJ-ITP] Onvergetelijke paardrijvakantie in Frankrijk

HayDay: Gamecenternaam = Danseresje84

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:30



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ninouschka en 3 bezoekers