Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:43

Je moet natuurlijk niet vergeten dat de hengsten nog maar 3 zijn en er ook hengsten bijzitten die ontzettend laat zijn geboren. Het verschil tussen een 3 jarige uit januari en een 3 jarige uit augustus kan al heel groot zijn.

Ze zullen nu alleen nog maar beter worden.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:56

Leuke foto's!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:03

Cayenne schreef:
Ik vind de meningen van Elisa en Fokfanaat juist heel waardevol en mis ook echt CGJ en Pukpaleis(je)!
Dit heeft niets met afzeiken van andermans paarden te maken.


Precies. Hier hetzelfde. Ik heb de hengsten niet in real Life gezien maar vind er zo vanaf de foto's er een paar bijzitten waarvan ik me afvraag wat ze daar doen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:08

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:
Ik vind de meningen van Elisa en Fokfanaat juist heel waardevol en mis ook echt CGJ en Pukpaleis(je)!
Dit heeft niets met afzeiken van andermans paarden te maken.


Precies. Hier hetzelfde. Ik heb de hengsten niet in real Life gezien maar vind er zo vanaf de foto's er een paar bijzitten waarvan ik me afvraag wat ze daar doen.


Grappig dat jij dat met 1 of 2 moment opnames kunt beoordelen. :+

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:26

Ja grappig he? Qua model, exterieur en lichaamsgebruik kan je van foto's echt al wel veel zien.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:38

Toch vind ik het apart dat je zo’n reactie plaatst, omdat je niks in het echt gezien hebt en een foto niet zoveel zegt. Het moment dat een seconde later was, was misschien wel heel anders.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:43

Change3x schreef:
Toch vind ik het apart dat je zo’n reactie plaatst, omdat je niks in het echt gezien hebt en een foto niet zoveel zegt. Het moment dat een seconde later was, was misschien wel heel anders.

Sommige mensen hebben ook gewoon een goed oog in combinatie met veel ervaring waardoor er zeker wat van te zeggen is.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:50

Natuurlijk, maar alsnog kun je via 1 foto niet beoordelen of een paard wel of niet geschikt is voor het verrichtingsonderzoek.

Anoniem

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:01

Nja zo vanaf de foto's vraag ik me af wat de 32 el Capone x krack x roemer zo bijzonder maakt. Oogt heel pony-achtig. Heb m daarom even opgezocht op yt, en in vind m ook niet bijzonder draven, enkel de galop is wel ok. Moet zeggen dat ik geen kenner ben, maar dat is zo mijn eerste indruk van zo'n dier. Ben oprecht nieuwsgierig wat dit paard zo bijzonder maakt :)

Hier een filmpje met de meeste hengsten.

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:22

Bedankt voor de mooie aanvulling Joolien. Dat geeft toch een beter beeld zo. De Capri Sonne is echt mijn smaak. De Five Star valt mij wat tegen met bewegend beeld.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 00:37

Zo van t filmpje spatten voor mij de aqiedo en de lord leatherdale eruit, vooral vanwege het afmaken van de passen, volgens zijn dit ook wel precies 2 paarden doe zich niet heel makkelijk laten rijden :x
Vind de rest inderdaad vaak ponyachtig aandoen vanwege de kortere ruggen en de korte of snelle passen in draf, dus van sommige hoop ik te zien dat ze als ze wat zekerder worden van hun omgeving en zich wat durven ontspannen dat ze dan de rug wat verlengen, samen met de ervaring onder t zadel dat ze de passen gaan verlengen en afmaken. Nu vind ik ze wel bijna allemaal 'overhaast' galopperen, ik denk door gebrek aan balans en voor een 3-jarige helemaal niet erg.
Gaan interessante ontwikkelingen worden denk ik zo :D

Wat betreft de enzo, ik houd wel van de wat stevigere paardjes, zolang t geen teckel wordt 8)7 dus ik kan t wel waarderen dat er zo eentje tussen zit, deed ook nuchter aan en als ie dat doorgeeft kan hij een goede vererver worden van de meer 'standaard' sportpaarden waar je geen sterren van de hemel voor hoeft te rijden om fijn te kunnen rijden en die worden er momemteel een beetje uitgefokt bij t kwpn dus dit hoeft geen slecht nieuws te zijn ;)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:28

Die LL liet zich prima rijden hoor, braaf ook!

En inderdaad sommige dieren hadden wat meer snelheid nodig in de galop voor de balans. En bij sommige hengsten zag je soms ook juist wat meer aanleg naar voren komen tijdens overgangen/ miscommunicaties.

De El Capone was irl absoluut niet pony-achtig om te zien, juist behoorlijk grootramig maar nog wel wat arm bespierd.

Fijne aanvulling het filmpje, ik vind het wel grappig om te zien dat sommige hengsten een heel ander beeld geven op het filmpje dan in mijn herinnering irl.
Ik ben ook heel benieuwd hoe ze zich verder gaan ontwikkelen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:32

Het is jammer dat het verrichtingsonderzoek al met 3 jaar wordt gelopen, want ik denk dat een groot deel, misschien wel alles, zichzelf een stuk beter zou laten zien als ze wat tijd hebben gehad om zichzelf te ontwikkelen.

Voor nu vind ik het allemaal heel erg leuke paarden, maar op een heel klein deel na geen vader dieren. En dat komt, naar mijn mening, omdat ze nog zo puppy achtig aandoen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:40

Change3x schreef:
Het is jammer dat het verrichtingsonderzoek al met 3 jaar wordt gelopen, want ik denk dat een groot deel, misschien wel alles, zichzelf een stuk beter zou laten zien als ze wat tijd hebben gehad om zichzelf te ontwikkelen.

Voor nu vind ik het allemaal heel erg leuke paarden, maar op een heel klein deel na geen vader dieren. En dat komt, naar mijn mening, omdat ze nog zo puppy achtig aandoen.


Het is met 3 en tegenwoordig 3,5 opdat je juist dan veel minder de invloed van de ruiter meet.
Want de opleiding is niet erfelijk.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:45

Ik had al begrepen dat ze om die reden die jij aangeeft het met 3 laten doen. Een vriendin van mij rijdt op een van de paarden in het filmpje en heeft mij het één en ander uitgelegd.

Maar toch, een normaal paard loopt met 4 ook niet met z’n benen achter de oren (door training) en die zou niet meer moeten kunnen dan een L proefje. Dus waarom kiezen ze dan niet daarvoor? Dan heb je lichamelijk meer ontwikkelde dieren die al net iets sterker zijn.

Maar goed, dat is hoe ik erover denk. Het KWPN zou me waarschijnlijk uitlachen. :+

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 08:50

hij hoeft ook niet met zijn benen achter de oren, ze willen juist de natuurlijke aanleg beoordelen

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:03

Dat is ook wat ik zeg, dat ze dan niet met de benen achter de oren lopen zodat ze nog beoordeelbaar zijn, maar dat dat dus met 4 ook nog prima moet kunnen.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 09:23

maar dan krijg je dat ze met 3 beginnen en hem met 4 al zo sterk en getraind mogelijk willen hebben. En wordt het voor de niet profi's helemaal onbetaalbaar, moet je ook nog een jaar training betalen.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:25

Ik kan me ook redelijk goed vinden in Elisa’s verslag na het zien van de filmfragmenten en de foto’s. Zeker de opmerkingen over pony-achting sluiten aan bij mijn gevoel.

Sommige hengsten lijken in twee delen te lopen. De Ampère bijvoorbeeld. Natuurlijk, balans is zeker een issue. Groot en spectaculair vrij bewegen is 1 ding, maar om dat onder het zadel ook te doen in deze leeftijdsfase is een tweede. Dat is een kwestie van kracht opbouwen. Onder andere.

De Bon Bravour valt me positief op en de Capri Sonne word ik wel blij van, paard met formaat en massa en fijn lopen.

De Five Star vind ik schrikbarend slecht bewegen. Zo slecht dat het lijkt alsof er fysiek iets niet goed zit.
Zelfde geldt voor Jarpurs draf. Heel, heel ongelijk in de voorbenen.

Ik snap ook de zorgen over de ruglengte. Niet alleen krijg je er geen fatsoenlijk zadel meer op, maar de verhoudingen van deze popperige paarden lijkt ook zoek. Zie bijvoorbeeld de Vivaldi x Ferro als die de diagonaal in stap neemt. Front lijkt redelijk te kloppen, dan gek kort ruggetje en iel kontje. Het veelbesproken giraffemodel dus.

Ik weet dat bij kritische noten altijd de tegenreactie komt over zelf hengsten fokken en voorbrengen. Ik snáp dat wel, en ook weer niet.
Waarom mag je niet vertellen wat je ziet? Om afwijkende bewegingen te constateren kun je prima dit filmpje bekijken. Daar valt al genoeg op te zien. Verder zul je live moeten gaan bekijken hoe de paarden bewegen als ze recht op je af lopen, dat is nu (afgezien van de vos bles, niet te zien).

Of waarom mag je niet aangeven dat je je zorgen maakt over het type dressuurpaard waar naartoe gefokt wordt, zonder dat je zelf (een hengst) gefokt hebt?

Fokken staat wel op mijn wensenlijstje, maar daarvoor spelen andere zaken zoals geld en ruimte ook een belangrijke rol. En zeker in de Gelderse richting is het puur liefhebberij dat fokken. Dus niet voor nu, maar hopelijk wel voor later.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:36

Als je alleen over fokkerij mag (mee)praten als je een goedgekeurde hengst hebt gefokt....
Wordt het hier heel stil op bokt :D

Ik ben van mening dat je niet zelf een paard hoeft te hebben, om een paard goed te kunnen zien.
Van foto's is echt heel veel af te lezen, zeker van standfoto's.

Helaas is het nog altijd zo dat het dier dat loopt ver voorbij zijn jaren, meer aanspreekt dan het dier dat op het juiste niveau voor zijn leeftijd loopt. Dat is niet alleen zo bij de jury, dat is ook zo bij ons. Het is lastig om je niet te laten verblinden door de flitsende presentatie.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:28

Leuk filmpje en nog steeds fan van de capri sonne. Ik vind hem juist heel fijn bewegen met al veel houding en balans voor zn leeftijd. Ben heel erg benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen en ik ga hem zeker nog bekijken. Hij is zeker een kanshebber voor mijn merries. Hij het Gelders paard moet zeker ook naar bloedspreiding gekeken worden en ik denk dat zo'n hengst heel goed aan kan sluiten en wat toe kan voegen.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:38

mijn schoonmoeder heeft de moeder van CapriSonne gefokt, staan hier nog 2 zussen van op stal.. dus extra interesse in dat paard.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:07

Change3x schreef:
Dat is ook wat ik zeg, dat ze dan niet met de benen achter de oren lopen zodat ze nog beoordeelbaar zijn, maar dat dat dus met 4 ook nog prima moet kunnen.


Dit is bijv een 4-jarige. Ik vind dat al behoorlijk beïnvloed door de training.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1475966131
In theorie klopt jouw redenering maar in praktijk lopen de 4-jarige onder profs echt al op een heel ander niveau

@ Olympia96: zowel de Five Star als de Gandhi zijn veterinair afgewezen en mogen deze week herkansen. Of het is door wat jij ziet of niet... In ieder geval vielen ze op ja.

Ook de Quasar de Carrey viel mij op... Zo'n maaiend voorbeen in galop is toch geen HK materiaal??