Battle of Hastings

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mar_fay

Battle of Hastings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-16 14:09

Afbeelding

Mijn vriend en ik houden van geschiedenis, hij van reenactment en ik van gekke, plotselinge ideeën - en het uitvoeren daarvan. Dus toen ik een mailtje van English Heritage kreeg dat in het weekend van 14 oktober de Slag om Hastings zou worden nagespeeld, hebben we meteen mijn ouders om de auto gesmeekt en kaartjes gekocht. We waren nog net op tijd, een dag later waren ze uitverkocht *\o/*

De Slag om Hastings werd in 1066 uitgevochten tussen Willem de Veroveraar, afkomstig uit Normandië, en de Saksische koning Harold. Af te leiden aan zijn naam won Willem, waarna hij koning van de Anglo-Saksen werd.
Bijzonder aan deze slag was dat de Willem en zijn strijders ook paarden inzetten ín de strijd en niet alleen om te zorgen dat ze op tijd op het slagveld aankwamen. Het Normandische perspectief van de strijd is afgebeeld op het reusachtige Tapijt van Bayeux, wat nog steeds in Bayeux kan worden bewonderd. Voor meer informatie moet je maar even op internet kijken, het is super interessant :j

De Slag om Hastings werd uitgevochten op een plek waar daarna het plaatsje Battle verrees, evenals een klooster dat Willem op de plaats van overwinning liet bouwen. Dit is dan ook de plek waar de slag groots wordt nagespeeld. Met veel enthousiasme vanuit de kant van de spelers, want het is één van de weinige re-enactments waar men de kans krijgt om met spelers van de andere kant van het kanaal te vechten. Een enthousiaste Engelsman vertelde ons dan ook dat ze in het enkele uren durende oefengevecht op vrijdag allemaal nieuwe technieken hadden geleerd, om er vervolgens verontwaardigd aan toe te voegen dat 'die Duitsers', wijzend op zijn buurman, hem wat blauwe plekken hadden bezorgd met hun speren, waarna hij maar op een veiliger plek was gaan zwaardvechten.

Genoeg gepraat, ik heb natuurlijk foto's gemaakt. Door de grote wisselingen tussen zon en wolken en mijn enthousiasme zijn ze niet allemaal gelukt en bokt lijkt mijn bewerkingen niet te accepteren (bovendien had ik mijn goede camera thuisgelaten), maar ze zijn wel leuk :)

Plaatje uit het kamp van de Normandiërs, bestaande uit Fransen, veel Duitsers en wat Nederlanders:

Afbeelding

De enthousiaste omroeper vertelde zijn verhaal doorspekt met bijzonder Britse humor en gaf uitleg over de verschillende technieken en wapens gedurende het gevecht, evenals het verhaal wat ondertussen verteld werd om de historische gebeurtenissen te verduidelijken.
Vooral de slingeraars vond ik leuk om te bekijken - ze staan wat meer op een afstandje, trekken heerlijke gezichten middenin een worp en het was ook hilarisch om te zien hoe de Normandiërs achter de Saksische slingeraars aangingen (voornamelijk omdat er eentje struikelde over een gevallene). Bij hen kon je, omdat helmen vaak ontbraken, goed zien hoeveel lol ze in het hele spel hadden:

Afbeelding

Rust voordat de hel losbarst:

Afbeelding

Gedurende de slag was er een eerste aanval - en ze hadden er zin in:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna maakten de Normandiërs een terugtrekkende beweging, wat de Saksen enthousiast achter hen aan deed rennen - helaas voor hen was het een valstrik, draaiden de Normandiërs zich om en gingen er met de paarden op af. Gewapend met hun schilden probeerden de Saksen deze aanval zo goed mogelijk te weerstaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een laatste heftige aanval van de Normandiërs verloren de Saksen het definitief:

Afbeelding

Afbeelding

De Normandiërs zakten op hun knie, monniken liepen rond om gewonden te verzorgen - één van de monniken, overigens gewapend met knotsen (om bloedvergieten te voorkomen sloegen ze mensen lieven hun hersens in, aldus de omroeper), maakte er een spelletje van om, gebarend met zijn kruis, gevallenen weer tot leven te wekken.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er ontzettend van genoten. Mocht dit je nou interesseren, hou dan English Heritage in de gaten. Elk jaar in het tweede weekend van oktober wordt de slag twee dagen lang nagespeeld. In Nederland zijn er trouwens ook evenementen :)

Mijn kleurrijke kunstelaarswerk vind je op mijn website, facebook of instagram :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:09

Gave foto's!

En ik zie wat bekende gezichten voorbij komen, haha. :)

lovevalser

Re: Battle of Hastings

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 07:15

zooo vet! dit zijn van die dingen die ik heel graag zou willen doen!

dance like nobody's watching
kerstmuts

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:31

Gaaf zeg !

LEVADE 4-6-1993~21-11-2011

Don't make excuses for nasty people. You can't put a flower in an asshole and call it a vase

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:52

Bijzonder. Mooie locatie ook, ik was er afgelopen voorjaar, vind dat stukje geschiedenis erg boeiend.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:57

dit is ook erg leuk voor kinderen(grote,kleine en grote kleinekinderen ;) )
dat ga ik zeker een keer bezoeken...beter dan welke geschiedenis les dan ook ! (en meteen ook nog engels).Ik heb nu een kids bucket list.....hoor mijn man al zeggen:" bokt zeker" :D

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

salome_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:30

jammer dat ik dit gemist heb :(

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:32

Ooh dit zou ik ook ooit nog eens willen doen! ziet er zalig uit!

To ride a horse is to ride the sky.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:37

Omg, kwijl, die kostuums.. <3
Wat een gave platen!

Ik ben jaloers dat ik er niet bij was, haha. Vooral de inzet van paarden is gaaf!!

Fie <3

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 14:28

Fijn dat jullie mee genieten. En uitgelicht, wat leuk :D

En Rider, ik geloof dat ik jou, of een collega van je, jaren terug nog wel eens heb gesproken tijdens het Gebroeders van Limburg Festival in Nijmegen. Toentertijd is me aangeboden om te komen groomen, maar helaas heb ik daar vanwege school en studie nooit tijd voor gehad. Maar wie weet, over een jaar of twee ben ik klaar! Ik heb nu in elk geval een vriend met een bijzonder grote interesse voor re-enactment, met z'n tweede historische kostuum al in de maak. Ik loop achter :P

Upendo, ik heb nog veel meer foto's, ook details van schilden. Inspiratie voor bovenstaand kostuum ;)

Mijn kleurrijke kunstelaarswerk vind je op mijn website, facebook of instagram :)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:58

Oh wat gááf! Ik ben er met mijn vriend ook geweest, ook wij zijn echt geschiedenisfans, en live was het ook wel een heel spektakel *\o/* Wat leuk om de foto's zo voorbij te zien komen :D

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:59

@ Mar_fay: Ik kan het me niet meer herinneren, sorry. :o Maar we zoeken altijd mensen dus als je in de toekomst tijd over hebt, stuur me dan gerust een pm. :)

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:48

Ik dacht heel even dat mister bean op die schimmel zat :')

Brandweervrouw in opleiding :o -:)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 23:51

Geeft niets hoor, Rider. Ik zal absoluut de eerste niet zijn die je (hierover) spreekt - en destijds zat ik nog op de middelbare, dus het is echt al even terug. Als ik klaar ben zal ik er zeker naar kijken!

Leuk he, Goudlokje? Wij hadden een man-met-drinkhoorn voor ons zitten die érg enthousiast meeleefde met de Anglo-Saksen. Ook zoiets wat je alleen live hebt :D

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:01

mar_fay schreef:
Leuk he, Goudlokje? Wij hadden een man-met-drinkhoorn voor ons zitten die érg enthousiast meeleefde met de Anglo-Saksen. Ook zoiets wat je alleen live hebt :D

Echt geweldig! Wij hebben hem inderdaad ook gezien en moesten er wel om lachen haha

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie