Jubileum Fjordenpaarden stamboek met onverwachte wending...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleenboerr
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-07-15

Re: Jubileum Fjordenpaarden stamboek met onverwachte wending...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:30

@Mercury: Ik heb medelijden met jouw merrie die een dikke verstandsloze eigenaar heeft :')

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Re: Jubileum Fjordenpaarden stamboek met onverwachte wending...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:01

Is het nou nodig om daar met zijn allen op te reageren? Kinderachtig van alle partijen ;)

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:21

Calm it Janets! Hahaha nou zeg wat een lelijke en onaardige reacties! :') Het was een sarcastisch grapje hoor, dames. Ik vind Fjorden hartstikke leuk. Ook al heb ik een hele mooie, zeer fokgeschikte en slanke KWPNér ;) Lange teentjes hebben jullie!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:29

Apple schreef:
Mooie foto's TS +:)+ Mooi vastgelegd hoe veelzijdig het fjordenpaard is :-)

Over de vechtende hengsten: eigenlijk wel goed dat deze foto's er tussen staan. Behalve dat het gewoon hele mooie foto's zijn (je ziet goed de kracht van de dieren, het zijn geen sulletjes, maar echte sterke paarden) is het ook weer een goed moment om te laten zien dat hoe goed opgevoed ook, een paard is een paard en een hengst is een hengst.

Wat iemand anders ook al aangaf: weer even een reality check voor iedereen die een hengst maar hengst laat 'want dat is leuk' of 'hij doet niets'. Maar ook een reality check voor sowieso iedereen die iets met paarden doet.

Een paard is je beste vriend, maar ook je grootste vijand. Meeste paarden zijn 99% (sommige zelfs 99,9%) van de tijd safe, het is echter die 1% van de tijd waar het om gaat. Bij heel veel mensen is die ene procent ver weg gezakt in de gedachtegang, juist omdat het 99% van de tijd goed gaat en er niets aan de hand is.

Gelukkig is het nu goed afgelopen en zijn er geen persoonlijke ongelukken voorgevallen :-) Ik kan me wel voorstellen dat je als ruiter/amazone even flink schrikt en ook dat je als eigenaar deze beelden nog lang op je netvlies hebt staan :\


Mijn idee dus ook even reality check dat een paard een paard is en dat deze prachtige dieren ontzettend sterk zijn en dat het eigenlijk verbazingwekkend is dat deze dieren überhaupt ooit iets voor ons doen, want wij zijn eigenlijk helemaal niets in vergelijking met hun kracht.

En reminder dat als je een paar hebt en zeker als je een hengst hebt (ken overigens ook merrie's waar je echt mee op je hoede moet zijn) dat je altijd alert moet blijven en dat het hengst zijn gewoon wel een extra risico is. Ben dan ook van de als hij niet hoeft voort te planten, laat dan vooral castreren afdeling en nee, heb geen hekel aan hengsten heb er jaren 1 gereden een AV, heerlijk dier, maar als die de kans kreeg maakte hij met ruinen en hengsten ook korte metten.

En ik kan je vertellen dat 1 van die 2 vechtende hengsten echt zalige karakters vererfd!! Heerlijk meewerkend, fris, vrolijk en enthousiast en zeer mensgericht en gezegelijk. De andere ken ik niet qua nakomelingen dus geen idee.

In mijn ogen is dit normaal paarden gedrag, ongewenst dat wel, maar he!? Wie heeft er nou nooit een akefietje met zijn paard?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:05

xMercury schreef:
Calm it Janets! Hahaha nou zeg wat een lelijke en onaardige reacties! :') Het was een sarcastisch grapje hoor, dames. Ik vind Fjorden hartstikke leuk. Ook al heb ik een hele mooie, zeer fokgeschikte en slanke KWPNér ;) Lange teentjes hebben jullie!


Mag ik me ook aangesproken voelen xMercury, ik heb namelijk een dikke Fries! :+

Kom op mensen, neem het niet zo persoonlijk op. Niks mis met een beetje sarcasme.
En ik denk dat de amazone gewoon meteen eerlijk had moeten zeggen dat ze ervan baalde dat ze al vallend te zien was op Bokt. Dan kun je net doen of het ras/de hengsten in een kwaad daglicht werden gesteld maar dat is natuurlijk je reinste onzin.

Verder sluit ik me volledig aan bij Apple!

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Jubileum Fjordenpaarden stamboek met onverwachte wending...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:23

Ik had het niet gelezen als sarcastische opmerking, maar meer als een 'sneer'.
Verkeerd begrepen dus, sorry voor mijn opmerking :)

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:26

Gulpje dat was wel degelijk waar het mij om te doen was.

Een van mijn beste vriendinnen is de vaste amazone van de hengst waar ik nu op zat. Door vele operaties is zij zelf niet in staat geweest om de hengst te rijden.
Zij en de hengstenhouder hebben hem die dag aan mij toevertrouwd omdat ze heel graag wilde dat hij gereden zou worden die dag.
Je probeerd dan de hengst zo goed mogelijk voor te stellen (even ter verduidelijking, ik ken hem zeer goed en heb en heel wat vaker gereden).
De emotie om het paard heen is groot. Hij is de reden dat mijn vriendin überhaupt nog kan rijden.
Als er dan zoiets gebeurd voel je je (al dan niet terecht) schuldig, heel schuldig!
Want het is geen Pennyverhaal dat hij altijd extreem lief en makkelijk is tussen de andere paarden. En ik ben er nog steeds 100% van overtuigd dat hij nooit zelf begonnen zou zijn. Daar is hij namelijk veel te braaf en gehoorzaam voor onder het zadel.
Maar dat weten wij, niet iedereen die hier de foto's ziet.
De context van de dag en de informatie betreffende het paard en de gebeurtenis zijn niet bij de foto's te lezen.

Er zijn gelukkig heel veel mensen die het voorval kunnen relativeren en daar ben ik heel blij om!
Misschien heb ik de Bokkers van nu te laag ingeschat.
Wellicht heb ik mijn reactie te vroeg geplaatst maar dat kwam ook omdat de emotie hoog zat.
Natuurlijk zijn het spectaculaire foto's om te zien maar in dit geval weet ik ook dat dit paard (deze paarden) iemands lievelingetje is en hoe erg zij in paniek was dat dit gebeurde.

En natuurlijk is het niet fijn om jezelf zo tegen de grond te zien gaan maar iedereen was er afgegaan zoals het nu gebeurde dus wat dat betreft hoef ik me niet te "schamen".

Heleenboerr
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:28

Dan heb ik het ook verkeerd begrepen :D

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:22

Dank je wel Kelly :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:49

Amandavd schreef:
Er zijn er dan ook zat die niet tegen elkaar opbotsen doordat er een schrikt. Zo'n paard denkt echt niet, er zit nu een ruiter op mijn rug dus zal mij netjes gedragen. Die dieren reageren instinctief op het moment dat er een ander dier te dichtbij komt.

Precies, en daarvoor hoef je helemaal geen hengst voor nodig. Zo tolereer mijn ruin ook niet elk paard in zijn persoonlijke ruimte.
Heeft iets met rangorde te maken.... Ondertussen werkt bij mijn paard het beste om op zo moment hem zelf snel aan de kant te sturen met de zweep zodat het andere paard uit zijn persoonlijke ruimte is. Maar ongeluk zit altijd in kleine hoek en ik begrijp dat zo iets kan gebeuren.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:46

Kelly_Taco:
Joh... Mijn overbrave ruintje wordt toch heel vervelend als er een andere ruin in "zijn" kudde komt..
En de manier waarop hij dan uitvalt: als ik het niet met eigen ogen had gezien had ik het niet gelooft.

Wat ik daarmee wil zeggen:
Ik geloof je volledig als je zegt dat het dier in kwestie normaal gewoon braaf is, zich netjes gedraagt ed. Ik denk dan ook echt geen seconde negatiever over deze dieren. Dit is gewoon een stom ongeluk geweest, een stapeling van dingen. Oprecht heel erg vervelend voor alle betrokkenen

Maar toch ben ik ook 1 van degenen die blij is dat de foto's geplaatst zijn. Want hoe je het ook wend of keert: het houden van hengsten brengt toch extra risico's met zich mee. Daar hoeven we helemaal niet moeilijk over te doen. En als deze foto's er voor zorgen ( ik heb het al eerder gezegd) dat mensen met een "voor de fun" hengst/niet fokdier, toch nog eens na gaan denken over of het wel zo slim is om het dier hengst te houden, dan ben ik daar blij mee.


Ik wens je/jullie voor nu vooral sterkte, hoop dat de dieren (en jullie) snel weer opknappen van de knokpartij!

boyar
Berichten: 146
Geregistreerd: 02-05-08

Re: Jubileum Fjordenpaarden stamboek met onverwachte wending...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:56

Jemig, ik zie dit topic nu pas, heftig hoor, gelukkig is het goed afgelopen voor Kelly, Dennis en beide hengsten.

Dat dit soort dingen gebeuren is niet leuk maar helaas het zijn paarden, ook ik ben tijdens een keuring van mijn hengst gevallen, ook hij was thuis altijd erg braaf maar tijdens de keuring gebeurde er ook wat dingen waardoor ik eraf viel.


Trek het jullie niet aan Kelly, Dennis en Claudia, jullie weten werkelijk hoe jullie paarden zijn en zelfs bij zulke ervaren mensen als jullie kan het mis gaan, het blijven paarden en ook ik ken Zortin persoonlijk, heb tijdens wedstrijden eindeloos met mijn ruin naast hem gestapt en dat dier zet echt geen pas verkeerd!!

Hou jullie taai en wees trots op jullie hengsten!!!

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:14

Het was zo heftig om te zien.
Liep ik daar met m'n kinderwagen.. Maar snel achter het hek gaan staan.

Gelukkig is iedereen er goed vanaf gekomen. Respect voor iedereen die ze heeft geprobeerd uit elkaar te halen!

Ik heb volgens mij op de videocamera ook wat foto's van de hengstenpresentatie, zal eens kijken.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:28

xMercury schreef:
Amandavd schreef:
Maar goed dat jouw merrie niet gedekt wordt, want daar ontbreekt het je blijkbaar aan inzicht aan. Dit zijn dieren, die reageren instinctief en staan er niet bij stil dat er ruiters op hun rug zitten.


Hahaha, mijn merrie wordt zeker gedekt. Maar absoluut niet door een dikke ongehoorzame Fjord :D
:')

On-topic; geweldig gave foto's, TS! Persoonlijk had ik al de foto's laten staan, risico van het vak. Veel mensen kunnen van alles goed gaan praten, op je gevoel in spelen en zelfs - min of meer - eisen dat je de foto van bokt verwijdert. Dit komt erg over als gezichtsverlies, jammer dat de betrokken mensen zo heftig reageren en van alles goed proberen te praten.

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13136
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:09

Mooie foto's TS.

Wat een vreselijk voorval met de hengsten op de laatste foto's. Ik kan me voorstellen dat dat heftig is voor alle betrokkenen. Gelukkig is iedereen er goed vanaf gekomen.
Wel blijft het een openbaar evenement en daar kunnen zeker in deze tijd foto's gemaakt worden en openbaar geplaatst worden. Om dan iemand gelijk te beschuldigen deze foto's te plaatsen voor sensatie vind ik wel wat ver gaan. En daarna evengoed wel nog vragen voor mooie foto's waarop het dier wel braaf was. Respect voor TS dat ze deze na zo'n opmerking alsnog geplaatst heeft.