Het had zo'n mooie zomer kunnen zijn...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RM_
Berichten: 2396
Geregistreerd: 15-07-07

Het had zo'n mooie zomer kunnen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 14:02

.. En dat is het ook geworden maar niet op de manier als ik gedacht had ;)

Sinds oktober 2009 verzorg ik een haflinger, Atlas.
Na een koude winter (met min 10 door de sneeuw fietsen, met bevroren vingers hem komen borstelen) wist ik zeker dat ik hem wilde blijven doen. Als ik het kon opbrengen in de winter, zou de zomer een eitje worden! Heel de lente en zomer verheugde ik me op zomerse buitenritten, zwemmen in het meertje, racen over de dijk, picknicken met de paarden. Maar helaas liep het anders.
Begin van de zomer veranderde Atlas. Hij werd lustelozer, wilde niet meer echt voor je werken en viel steeds meer af. Gelukkig was zijn baasje oplettend en ondanks bemoedigende woorden van 'het komt wel goed' heeft ze toch de dierenarts erbij gehaald. Iets wat een hele goede beslissing is geweest. :) Dit gebeurde toen ik op vakantie was en toen ik terug kwam kreeg ik een berichtje dat de bloedtest niet al te best was. Atlas had een spierafwijking en als we door hadden gereden had hij grote kans op spierbevangenheid gehad. Het advies was 4 weken op rust en dan weer bloedprikken. Aan die bloeduitslag zou te zien zijn of het erfelijk was, dus nooit meer weg zou gaan, of dat het iets eenmaligs zou zijn. We hebben hem 4 weken vertroeteld, bijgevoerd, medicijnen gegeven en af en toe een stukje gewandeld. Hij leefde langzaam weer op, begon weer energie te krijgen, aan te komen en daarbij ook zijn streken weer terug te krijgen :+ Hier waren wij heel blij om maar toch was het moeilijk om te zien dat de andere op lange buitenritten gingen terwijl wij enkel 30 minuten mochten stappen. Twee weken gelden is er opnieuw bloedgeprikt en de uitslag is positief te noemen.. Het is niet erfelijk! Hetgene waar hij te kort aan had is op dit moment nog niet genoeg dus hij moet nu weer 3 a 4 weken op rust en 3 keer in de week mag er met hem gewandeld worden. Daarna wordt er weer gekeken hoe het gaat. Helaas komt de winter er weer aan en zal de kou niet echt meewerken voor zijn spieren waardoor we in de lente pas weer kunnen beginnen met opbouwen maar ik ben allang blij dát we straks weer kunnen opbouwen! :D
Naast dat ik het heel erg vond voor Atlas baalde ik eerst ook wel dat ik nu niet kon doen waar ik me zo lang op verheugd had.. Maar het is me nu wel duidelijk geworden dat het echt niet allemaal om rijden gaat en ik zie het nu als een kans om een nog sterkere band met hem te krijgen. We gaan niks overhaasten en alles op zijn tempo doen zodat we nog lang van hem kunnen genieten :)

Afbeelding

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:38

Goed van je dat je je niet laat ontmoedigen en dat je voor het paardje blijft zorgen. Kan me wel voorstellen dat je baalt, maar je band met je verzorgpaardje zal zo alleen maar groter worden.
Wie weet.... volgend jaar, kunnen jullie weer hele fijne dingen samen doen.

quantana
Berichten: 75
Geregistreerd: 09-08-10

Re: Het had zo'n mooie zomer kunnen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:15

het is een heel mooi paardje..
en goed van je dat je ook voor hem klaar staat nu hij even niet zo hard voor je kan werken..

wie weet volgende zomer.. kun je dan wel lekker door de bossen rijden... :)

Sanne009
Berichten: 67
Geregistreerd: 07-09-10

Re: Het had zo'n mooie zomer kunnen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:19

Heel goed wat je hebt gedaan voor je verzorgpaard. Nu zal het waarschijnlijk allemaal nog specialer zijn om er weer op te kunnen rijden!

Valencia2002
Berichten: 1504
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Ergens in de prov. Grunn

Re: Het had zo'n mooie zomer kunnen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:30

Chapeau voor jou, want er zijn niet veel bijrijders die dan nog blijven. Zeker niet als ze niet meer kunnen rijden. Super leuk om te lezen dat iemand zo betrokken is.

Ook fijn dat het niet erfelijk is en tja nu even vervelend, maar er is iig vooruitgang en volgend jaar komt er weer een zomer, toch?

RM_
Berichten: 2396
Geregistreerd: 15-07-07

Re: Het had zo'n mooie zomer kunnen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 16:39

Dankjulliewel :)
Ik had er eerlijk gezegd ook niet aan gedacht om te stoppen..
Het gaat nu alweer een stuk beter en hij is heel levendig (en vervelend haha ;) )