Nationale Shire Show

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-17 15:42

Op zaterdag 16 september had je de kans om heel veel shires bij elkaar te zien. Het was namelijk de Nationale Shire Show! De jaarlijkse shire keuring georganiseerd door de NSHS (Nederlandse Shire Horse Society), waarbij ook rubrieken zijn voor aangespannen/agri combinaties, dressuur, originaliteit, Young Handler en Clydesdales. Een lange, mooie dag met prachtige paarden. En daar heb ik een verslagje van.

Voordat je een shire voorbrengt komt er veel bij kijken. Als eerste uiteraard helemaal wassen, om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat de witte sokken écht wit zijn.
1.
Afbeelding

Er is een trucje om witte sokken nog witter te krijgen: talk poeder. Ladingen..!
2.
Afbeelding

Het paard moet natuurlijk ook helemaal geplait zijn.
3.
Afbeelding

En last minute controleer je of alles echt helemaal klopt. Maar een shire is natuurlijk een shire. Die blijven er lekker nuchter onder.
4.
Afbeelding

Eenmaal in de ring is er een vast protocol. Tegen de klok in stappen, zodat de jury alle paarden kan bekijken. Daarna halthouden en wachten totdat de juryleden om de beurt je paard bekeken hebben. Hoogte, bouw, hoe droog en koehakkig de benen zijn en nog wel meer. Daarna stap je weer verder en wacht je op de jury om hun eerste indruk op te stellen. Beste paard het dichtste bij. na het opstellen komt er 1 voor 1 een paard naar voren om de beweging individueel te bepalen en zo een definitieve uitslag te kiezen. 30 Rechtuit vanaf de jury heen en weer stappen, dan heen en weer draven en vervolgens nog 5 passen achteruit. Als de jury dan de paarden volgens een eventueel nieuwe beoordeling heeft opgesteld, gaan de bolhoedjes af en is de keuze definitief. In draf lopen dan de paarden nog een ereronde.

5. Beoordelen van de merries van 4 jaar en ouder
Afbeelding

6. Individuele beoordeling van Blackbrook Hannibal (3 jaar oude hengst)
Afbeelding

7. Opstellen van merries van 4 jaar en ouder.
Afbeelding

8. Heen en weer stappen vanaf de jury met hengstveulen RHS Trademark
Afbeelding

9. Heen en weer stappen vanaf de jury met 4 jaar oude hengst Milnerfield Sir Harry
Afbeelding

10. Er is ook een prijs voor "Best Shod Horse" (best beslagen paard) en daar wordt dus ook naar gekeken.
Afbeelding

Naast de keuring zijn er ook andere rubrieken. Naast een rubriek "originaliteit" en aangespannen/agri is er de rubriek Young Handler. Hier worden jonge voorbrengers beoordeeld op het voorbrengen, terwijl de keuring van het paard uitgevoerd wordt. Daar deed dit 14 jarige meisje aan mee.
11.
Afbeelding

Er zijn ook rubrieken onder het zadel. Deze keer werden er L en M proeven verreden en waren er ook twee deelnemers met een Kür op muziek.
12.
Afbeelding

Uiteindelijk was RHS Iconia (3 jaar) naast kampioen merries ook de reserve dagkampioen
13.
Afbeelding

En was Crossingtons Isaac (3 jaar) naast kampioen hengsten de dagkampioen
14.
Afbeelding

En daar mag je als eigenaar best trost opzijn
15.
Afbeelding

Volgend jaar weer!
Natuurlijk is dit maar een hele kleine selectie van mijn foto's. Hier staan er nog veel meer: https://flic.kr/s/aHsm5E7xCb

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos


JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-17 19:37

Bedankt voor de leuke berichtjes! :D

@ Siggislief: Ja, ze zijn gigantisch! En het blijven schatjes. Een van de redenen waarom ik als een blok voor Shires val.

@ Rije, traditievol is het zeker! Elk jaar worden de 2 juryleden ook vanuit Engeland overgevlogen.

@ Bellatrix, dank je! Ik kan zelf niet kiezen tussen 12, 14 en 15. Maar komt ook gewoon omdat ik die paarden stuk voor stuk fantastisch vind!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-17 22:21

Thanks again!
En tja, hij is niet voor niets dagkampioen geworden. :P Ook al in een aantal Duitse keuringen.

@Berdien, die heb ik zeker ook gezien (en gefotografeerd). Devonwood Prince Chester en RHS Enterprise.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 11:53

Wow! Wat een reacties :D
Gwahir schreef:
Horen de singel en staartriem bij sommige paarden bij de traditionele optoming?

Ja! Alle hengsten (niet de veulens) moeten worden voorgebracht met een singel(, staartriem), hoofdstel en van die lijnen tussen hoofdstel en singel. Bij merries, ruinen en veulens niet.


Selka schreef:
Gave hengst hoor! Is dat zijn opvolger ook onder het zadel?

Geen idee. Ik mag hopen dat deze nog even onbeleerd blijft, aangezien hij nog maar 3 is.


Iris82 schreef:
Prachtige dieren! Jammer dat ze allemaal geen staart hebben.
Selka schreef:
Ik heb een volwassen dier nog niet met kale staartwortel gezien maar ik ben ook pas 3x op de keuring geweest.

Ik loop al 15 jaar rond in de shire-wereld dus heb wel een hoop meer paarden gezien ;) Zoals nu hier al een paar keer is verteld worden de staarten nooit gecoupeerd. Dit gebeurd zowel bij veulens als bij oudere paarden, maar het is inderdaad een soort trend geworden om de starten helemaal op te vlechten. De hengst van de laatste 2 foto's heeft bijvoorbeeld een geschoren staart, maar er zijn nog haren bovenaan nodig om te plaiten. Bij deze hengst kan je het beter zien:
Afbeelding
Couperen gebeurde bij andere trekpaarden vooral omdat het praktischer is dat de staart niet in de weg zit tijdens het werken. Wat je bij shires vaak ziet (wat Selka al gemeld heeft) is dat staarten vaak kort worden geknipt, tot een stukje boven de hak.
Het opvlechten is in dit topic beter te zien: [ITP] Emmy en haar beste Shire kant


DeMolenhoek schreef:
Prachtige dieren zeg! Waar is die keuring als ik vragen mag?

Dit jaar was het in het KNHS centrum in Ermelo.


@Booooo: we hebben hier contact over gehad. Ik denk dat de kans dat je hem nog (levend) terug vindt niet groot is, aangezien er binnen de shire-wereld in nederland hij niet (meer) bekend is.
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 25-09-17 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 12:07

Ik heb ook lieven een opgevlochten staart dan een geschoren staart. Hoe dan ook komen die dikke billen er beter uit te zien als je niet een volle staart er voor hebt hangen!
@Corelli, was het je eerste keer naar de shire show?

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 12:53

Wauw wat een reacties! *\o/* Dat had ik echt niet verwacht
Wat leuk om te lezen dat shires zo veel indruk maken.

Ik vind het leuk om te lezen dat jullie onder de indruk zijn van de dagkampioen. Terwijl het eigenlijk maar een jonkie is met zijn 3 jaar ;)

@katyatje: Het vlechtwerk wordt bij shires altijd "plaiten" genoemd. En de vlaggetjes die in de manen rechtop staan heten de flights. Verder horen er 2 sprieten rechtop te staan bij de staart, op een bepaalde manier gevlochten met raffia, met daar tussen een ring die wordt vastgemaakt aan een gevlochten knotje met een lint erom heen. Misschien ook wel leuk: de kleuren van de plaitset zijn vaak stal gebonden.

@Monique1963: Interessant, dat wist ik niet! Wordt er wel iets anders gebruikt om de sokken witter te laten lijken, of helemaal niet?

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 18:55

Haha, ja, dat thuis de mooiste en liefste staan is zeker waar! Maar elke keer nadat ik naar de show ben geweest krijg ik toch weer de kriebels om bij te dragen aan de mooie shire populatie dmv een veulentje :P

Wat ik ook wel grappig vond was bij de 3 jarige hengsten. Dat waren net onze 2 dikke dames maar dan in een jonge hengsten uitvoering. Qua bouw en qua kleur.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-17 16:57

Dank jullie allemaal voor de complimenten over mijn foto's en/of het verslag :o

Ik vind het echt super leuk om te lezen dat er zo veel mensen zijn die van shires houden!


Thebiglion schreef:
Zie je niet vaak dat een keuring voor hengsten, ruinen en merries is.

Echt? Ik ben niet anders gewend dan dat het zo gaat. :P


Willemiens schreef:
Mijn hemel wat een ijzer zit daar onder zeg :') !!

Ik weet het niet meer zeker, maar een van onze vorige ruinen had "maat 12". Ik heb geen ervaring met hoefijzers, dus weet niet of dat iets zegt. Maar ja, groot zijn ze zeker!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 16:00

Ik stuur je vanavond even een PB!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 18 bezoekers