Europees Akhal-Teke Kampioenschap 2015

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Europees Akhal-Teke Kampioenschap 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-15 16:21

Van 17-18 juli vond er in Rendeux, Belgiƫ de Europese kampioenschappen voor Akhal-Tekes plaats. Ik mocht daar als vrijwilliger helpen. Wat vooral op de 1e dag afzien was! In plaats van de voorspelde 29 graden werd het 36 graden {:} . En dan nog de tentdaken over de stallen moeten trekken... pfffff.
Gelukkig is dit ras gefokt voor de hitte :D, dus bij de stamboekopnames die dag hadden ze volop energie en wilden ze het geen van allen bij draven houden. De 2e dag waren pas de echte kampioenschappen.

En dan moet ik vervolgens maar 15 foto's kiezen om aan jullie te laten zien ;( . Een onmogelijke taak!

Dus.... de echte stand- en draffoto's kunnen jullie hier zien: https://www.flickr.com/photos/tabithameijer/sets/72157655921546278.
Ik heb gekozen voor de mooiste en standfoto's van de 2 in Nederland levende hengsten. En natuurlijk een foto van bokker kiekje.be die met haar merrie 2e werd bij de Merries van 6 jaar en ouder.
Aangezien ik tussendoor vrijwilligerswerk deed, was ik wel heel erg afhankelijk van geluk hebben dat de paarden net goed stonden en bewogen. Sommige foto's zijn dus helaas ook een beetje wazig (die in de link staan). Overigens was het sowieso moeilijk om ze goed op de foto te krijgen aangezien ze allemaal in de volle zon af en toe bijna verblindend waren met hun metallic glans.

Nou, daar gaan we dan.

Karakteristieke hoofd houdingen <<) : het was af en toe heel spannend voor de paarden en dan krijg je dit:

Afbeelding

5-jarige cremello Akbegul, merrie. Zij werd winnaar bij de 3-5 jarige merries en werd aan het eind van dag door het publiek verkozen tot Best of Show.
Afbeelding


Dan Gerrus, een 2-jarige hengst. Hij won zijn rubriek, maar 's middags bij de Best of Stallions klasse waaraan hij mocht deelnemen omdat hij zijn rubriek gewonnen had was hij helaas al vertrokken. Tot teleurstelling van de jury (en van mij :D . had interessant geweest hij hij het had gedaan ten opzichte van de 2 andere hengsten die hun rubriek hadden gewonnen: Dahylly uit Nederland en Maksat van 25 jaar oud!! uit Engeland).
Afbeelding

Zolotaya Mechta. Een jonge merrie, die 2e werd in de rubriek 3-5 jarige merries.
Afbeelding

Starlette, Een merrie uit Belgiƫ die de rubriek voor merries van 6 jaar en ouder won. Geen spanning foto, maar je ziet hier gewoon zo goed hoe lief ze is. Echt een schatje.
Afbeelding

Kemsiz, uit Nederland, werd 3e bij de rubriek hengsten van 6 jaar en ouder. Hij reed op zondag zijn 1e endurance wedstrijd (20 km) en slaagde met een super hartslag van 52 (terwijl hij omringd werd door merries). Foto's van de CEN Rendeux II die op zondag verreden werd zal ik later nog posten in het endurance forum. Kemsiz heeft overigens een ongewoon verreikende stap! Was machtig om te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dahylly, deze hengst staat op de enige Akhal-Teke fokkerij in Nederland. Hij won de rubriek voor hengsten van 6 jaar en ouder.

Afbeelding

Afbeelding


Astrachan, een half Akhal-Teke. kruising met een van de beste Arabierlijnen (vader AT Daimir, moeder Adria OX). Hij won de Partbred ruriek, met de Nederlandse Volna Khan (zelfde eigenaar als Kemsiz) op de 2e plek en de eveneens uit Nederland afkomstige Gizlin op de 3e plek.
Astrachan werd op zondag 2e bij de CEN 60. Mijn persoonlijke favoriet van de kampioenschappen.
Afbeelding

Salimrashid, ruin kwam helemaal uit Engeland (net als 2 andere paarden, waaronder de 25-jarige Maksat). Zij moesten 2 dagen van 10 uur reizen om in Rendeux te arriveren!

Afbeelding


Gyshgun, ruin uit Nederland. Timmert aan de weg in de endurance. Hij won zijn ruinenklasse en deed ook de volgende dag mee aan de CEN 40 in Rendeux.

Afbeelding



zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-15 17:10

De weinig tot niet aanwezige voorpluk is inderdaad een raskenmerk. Mijn AT heeft daar alleen maar een paar korte sprietjes in de winter. Het zorgt er in ieder geval voor dat ze altijd jong worden geschat :D .

Maar sommigen hebben er wel wat langer fijn haar daar en dan wordt het inderdaad vaak afgeschoren.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Europees Akhal-Teke Kampioenschap 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-15 10:02

Ze kregen ook als opmerking bij de uitslag: te diep gereden. niet op de loodlijn.
Wat ik aan kemsiz geweldig vond was zijn enorm ruime stap. Maar qua uiterlijk vond ik Dahylli beter in elkaar zitten.
Mijn favorieten waren die jonge hengst, Gerrus, Dahylli en vooral de partbred Astrachan. Je zag in zijn bouw en uiterlijk niets terug van zijn arabische afkomst. De juryleden waren zelfs van mening dat hij tot nu toe de beste nakomeling van Daimir was die ze hadden gezien.

Oeps... en vergeten te melden dat Astrachan degene was die de bereden klasse gewonnen had, Dahylli daar 2e werd, Kemsiz 3e, Salimrashid 4e en Volna Khan (ook een partbred) 5e.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Europees Akhal-Teke Kampioenschap 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-15 11:45

Dat is inderdaad erg jammer, Getup!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers