Peter und Paulfest Bretten 2015

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Peter und Paulfest Bretten 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 15:10

Eerste keer een topic, excuses @admins als het mis staat, dit leek mij de meest logische plaats

Korte situatieschets, wij zijn een laat 15e eeuwse re-enactment vereniging die wel een beetje klaar is met het Nederlandse rond de kerk re-enacten, dus wij gaan vrolijk de hort op =) De Derde Compagnie is regelmatig op landsknechtevenementen te vinden en via de BOL (Bund Oberschwäbischer Landsknechte° zijn we vorig jaar ook op het Peter und Paul fest is Bretten (Duitsland) beland.

Peter und Paul is een gigantisch stadsfeest waar de lokale bevolking met veel enthousiasme ook aan mee doet, wat een speciale sfeer met zich meebrengt. Zelfs de lokale jeugd loopt vrolijk in hun interpretatie van middeleeuws, lees: de vele lange rokken, brede riemen en witte afgezakte bloesjes, en dat maakt het van jong tot oud gewoon één groot feest. Het actieve programma loopt van 16u tot 3u 's nachts, zodat er 's ochtends rustig uitgebrakt kan worden =D.
Op zaterdag is er een grote historische veldslag en zondag wordt er afgesloten met een gigantische Umgang, waar alle lokale fanfares, schutterverenigingen, burgerwehr etc etc etc helemaal losgehn. De stadsvereniging Bretten 1504 bestaat uit zoveel leden en vrijwilligers en aanverwanten dat ze 50 beroepen in groepsverband kunnen neerzetten. Ondanks de hitte was het in de optocht toch doenbaar wegens de goede watervoorziening en alle sympathieke inwoners die hun tuinsproeiers op de weg hadden gericht, dat maakt het voor de dieren ook een stuk aangenamer met de 38° in de schaduw van dit jaar.

Ik ben een beetje los gegaan met mijn 981 foto's :p voornamelijk van onze deelnemers en vrienden natuurlijk, maar hier even de selectie van prachtige paardjes die voorbij kwamen. De meesten prachtige koudbloeden zoals 2 Percherons, een rits Schwarzwalders, Freiberger, mooie oude Haflingers en een setje Noriker. De vrijwilligers naast de paardjes zijn allemaal locals, dus beetje jammer van de kledij, maar het zijn leuke pogingen.
Wie interesse heeft in het meer re-enactmentgebeuren, die kan ff doorklikken op de FB link onderaan.

Fribi's
Afbeelding

Schwarzwalders
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Noriker
Afbeelding

Percherons, helaas moesten ze het marktstukje ff een versnelling hoger owv gewicht van het kanon, maar bloody hell dat was indrukwekkend!
Afbeelding

Afbeelding

Haflingertjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie graag even verder kijkt naar het Landsknechtdeel en de veldslag, neem even een kijkje op mijn fb https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153441723682037.1073741847.650812036&type=1&l=fe8dcb9ec8

Bedankt voor het kijken!

Astrid_Brann

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Re: Peter und Paulfest Bretten 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:12

Wat onwijs gaaf om te zien en super dat zoiets zo groot is geworden dankzij de enthousiasme van het gehele dorp!
Hele stoere foto's!

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:11

leuke foto's, ik kende dit nog niet. Ik doe zelf ook aan 15e eeuws re-enactment maar wij gaan vooral naar Nederland en België. :D

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Peter und Paulfest Bretten 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 10:05

Komt van zelf wel hoor ;) Op den duur heb je alles gezien en heb je geen zin meer om een volledige VW crafter en grote trailer uit te laden voor een Doetinchempje of Teylingen :p Dan zijn dit soort evenementen wel grappiger. In Duitsland wordt er ook veel meer met paardjes gere-enact en dat is toch de kant waar wij heen willen. In NL mag het vaak niet owv vernielen van het terrein, beetje jammer, want paardjes zijn wel altijd heel leuk op events.
We gaan wel sowieso nog naar Ter Apel en Sterckshof^^

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:04

Wat ontzettend leuk om mee te maken en mooie foto's!! +:)+
Jammer dat op foto 3 het borsttuig bij het linker paard veel te laag zit :oo , daar had de menner wel iets aan mogen doen. :j