fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-08 19:10

Vorige week woensdag (23juli) vroeg in de ochtend (±half 5) is Bouke geboren, een fries hengstje.
Bouke's moeder Jeltje (v. Sape (of Fabe, die haal ik altijd door elkaar Bloos )) staat normaal gesproken niet bij ons op stal, maar is voor de bevalling bij ons gekomen (net als vorig jaar). We hebben met z'n allen vol spanning gewacht.. Niet zozeer op het veulen (al waren we daar natuurlijk ook ERG benieuwd naar), maar vooral hoe Jeltje haar veulen zou accepteren.
Vorig jaar is Jeltje bevallen van haar eerste veulen. Een snelle, probleemloze bevalling.. Maar helaas accepteerde ze het veulen niet. Het veulen is na 2weken proberen bij mijn verzorgpaard Jetske gekomen.
Dit jaar weer geprobeerd. Het ging stukken beter als vorig jaar! Dit jaar probeerde ze niet haar veulen de dood in te trappen.. Maar helaas ging het nog niet zoals het moest gaan.. Jeltje wilde niet stil staan als het veulen wilde drinken, en ze vond het maar niks als Bouke wild in de stal aan het rennen was.

Dit jaar geen 2weken geprobeerd de moeder zover te krijgen om het veulen te accepteren. Het veulen van vorig jaar is hierdoor bijna de dood ingejaagd (was érg ondervoed, ondanks vele keren per dag de fles, en had daardoor ook een flinke groeiachterstand). Met Bouke hebben we het 2dagen geprobeerd, de eigenaar heeft die nacht voor Jeltje's box doorgebracht!
Net als vorig jaar was het veulen van Jetske oud genoeg om gespeend te worden en net als vorig jaar accepteerde Jets gelukkig weer een pleegveulentje (wat een topknol is ze ook Lovers )

Het gaat nu prima met Bouke! Hij is in 1week tijd echt al flink gegroeid!!

hier de foto's:

Afbeelding
lekker met "mama" lopen in de wei! mama wil namelijk nog niet met het verzorgvrouwtje mee de wei uit!

Afbeelding
HAAAI iedereen Doei!

Afbeelding
wat is dat voor een raar ding waar mama nou aan vast zit?!

Afbeelding
ik vind het maar eng! snel achter mama gaan staan!

Afbeelding
hee.. wacht! het verzorgvrouwtje van mama heeft dat rare ding vast.. misschien is het dan toch niet ZO eng! (Bouk heeft modder op zijn wimpers Nagelbijten / Gniffelen )

Afbeelding
op stal nog even snel wat drinken bij mama!

Afbeelding
nadat mama hard gewerkt had, mochten we weer terug de wei in! mama was moe, dus die wilde eten! dan maar even in mijn eentje rond lopen!

Afbeelding
hee.. verzorgvrouwtje.. heb je dat rare ding nou nog steeds vast?

Afbeelding
even mama lekker vervelen Nagelbijten / Gniffelen !

Afbeelding
nouja.. mama reageert niet! dan mezelf maar krabbelen! en zie die andere paardjes naar mij kijken.. mafkezen, ik ben toch niet interessant als ik jeuk heb aan mijn kontje!

Afbeelding
en als laatste ook maar even een foto van mijn échte mama! ookal was ze niet zo lief.. ze is toch mooi genoeg om even te laten zien!

Groetjes Imke (& Bouke, Jetske en Jeltje Nagelbijten / Gniffelen )

<3 Tarek <3 Wiepkje <3


JUSTXME1993
Berichten: 115
Geregistreerd: 19-02-08

Re: fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:51

Wat een lief veulentje!
Super dat je verzorgpaard er zo goed voor zorgt Lovers

Lautj_Moedj

Berichten: 3475
Geregistreerd: 03-09-05
Woonplaats: Nijnsel [N-B]

Re: fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:12

Echt een super beestje! Lachen
Wel jammer dat Jeltje 'm niet accepteerde, maar 't is maar goed dat Jetske 'm wel accepteert! Haha!

              [x] You don't know, you don't know anything about me. :)ddd

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:33

leuk dat dit zo toch goed gaat!

zelf zou ik niet meer fokken met deze merrie, als ze de veulens niet accepteerd


♫ ♬ It's a kind of Magic ♫ ♬
M1+20

xLies

Berichten: 4367
Geregistreerd: 19-11-05
Woonplaats: België

Re: fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:37

Hmmm wat een schatje Lovers.
Echt jammer dat Jeltje er zo op reageert,
maar gelukkig is er Jetske nog Haha!

      Be happy, not because everything is good, but because you can see the good side of everything.

Ies_

Berichten: 2891
Geregistreerd: 26-10-06

Re: fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:51

mooi ding imk! hij is echt heel zwart he! Lachen

Als je los laat, heb je twee handen vrij

ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-08 11:23

bedankt voor de leuke reactie's! we zijn ook ERG blij dat Jetske zo goed is met de veulens! zo bitchy als ze is tegen mensen, zo goed is ze met veulens (en uberhaupt met alle paarden!)

Mizsz_Kitty schreef:
zelf zou ik niet meer fokken met deze merrie, als ze de veulens niet accepteerd

ze proberen nog 1x, aangezien het dit jaar al zoveel beter ging als vorig jaar!
ze willen graag een merrieveulen van dit paard, omdat ze echt super gangen heeft (keuring 7voor stap en 8voor draf).
ik vind het persoonlijk vooral voor Jetske vervelend, omdat die steeds 2veulens op moet voeden. Jetske is nu ook weer drachtig, maar dat zou dan weer zo kunnen lopen als dit jaar en vorig jaar, dat haar veulen eraf kan zodat zij eventueel Jeltje's veulen kan opvoeden.

ik weet zelf niet wat ik ervan moet denken, dat ze het nog een keer proberen..
aan de ene kant snap ik het wel. Jeltje is een super paard en ik dacht zelf dat het dit jaar wel goed zou komen. nog zo'n enorme sprong vooruit met een volgend veulen, dan gaat het super! maar de kans dat het niet goed gaat zit er natuurlijk ook in!
en arme Jetske word maar leeggezogen...

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:27

daarom vind ik t ook niet zo verstandig.

ik snap dat je er een leuk veulen van wil, maar als een merrie niet voor moeder kan spelen..


♫ ♬ It's a kind of Magic ♫ ♬
M1+20

ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-08 11:33

Mizsz_Kitty schreef:
daarom vind ik t ook niet zo verstandig.

ik snap dat je er een leuk veulen van wil, maar als een merrie niet voor moeder kan spelen..

dat is idd mijn andere kijk erop..
Jeltje's eigenaar zat zelf ook erg te twijfelen, maar probeert het nog één keer..

als ik er iets over te zeggen had gehad, had ik het ze ook afgeraden.. helaas is Jetske maar mijn verzorgpaard en over Jeltje heb ik nog minder (of eigenlijk gewoon helemaal niks) te zeggen..

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

Channelle15

Berichten: 42
Geregistreerd: 31-07-08

Re: fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:05

Wauwww
friesen zijn ook zo mooi he :p
Word vast een mooi fors paard later ! Haha!

So much qestions left to ask.

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Re: fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:20

Wat een mooi succesverhaal, je kant op de foto's alleen al zien dat Jetske het veulentje al helemaal als de hare geaccepteerd heeft!

Ik denk niet dat het verstandig is om Jeltje nog een keer te laten dekken, soms werkt het gewoon niet bij een merrie.

Voor positiviteit.

annemarieke1
Berichten: 49
Geregistreerd: 14-12-07
Woonplaats: Leiden en Schijf

Re: fries Bouke (BeartXSape) met pleegmama Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:29

Ik heb eerder gehoord van friezen die hun veulens niet accepteren en ze dood proberen te slaan. Zo lang er nog met deze merries gefokt blijft worden zal deze eigenschap dus altijd in het ras blijven zitten. Dit is dus imo ontzettend dom en slecht voor het ras. Net zo iets als het door fokken met agressieve honden. Maarja het is jouw keuze niet. Gelukkig is er een goede oplossing voor het veulen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: veerle_1001 en 64 bezoekers