Totale verrassing… shet X tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-23 14:06

Mama Althea en papa Zen(en doet zijn naam ook alle eer aan)

Hier grote fan van dubbele namen… bv Mister Jones, Dixie Belle, Lady Lynn,…, dus wordt waarschijnlijk ook zo iets.


Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:23

Leuke naam
Althea is ook een planten naam

ALTHAEA OFFICINALIS
Ook wel bekend als de Echte Heemst , Hoge Maluwe , Pijlstaartwortel , Tandwortel , Witte Malva.

Misschien kun je daar een naam vandaan halen of een verbastering. ipv Witte Malva, Zwarte Malva. Hij wordt natuurlijk hoger dan mams, Hoge Maluwe is dan ook wel grappig

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:25

Theo, of Althea's Zendeling (maar dat zou meer passen bij een tuiger misschien) of Zendy.....

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:36

Als ik denk aan theo, denk ik aan Mental Theo. :')

Gewoon een hardcore veulen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:51

Oooh wat een leukerd <3
Ik stem ook voor een volgtopic van Reusje (en mama de Sloerielander) :j

En ja goh, moeten we deze kruising nu allemaal gaan maken? Nee en dat promoot TS ook niet. En niet meer bij de uier kunnen... De moeder van de merrie die wij hadden was een flessen veulen, die is ook goed opgedroogd. Dus ik denk dat dit veulen ook wel groot wordt hoor :z (letterlijk en figuurlijk :'))

[o]

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:56

Wauw, wat een verrassing! Fijn dat alles goed is gegaan, ik ben benieuwd hoe Reusje uit gaat groeien. :D

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 15:52

Punz schreef:
Nikass:
Dat is wel serieus iets wat ik me regelmatig afvraag hoor. Gewoon bij het houden van gedomesticeerde dieren/paarden.
En dan heb ik het natuurlijk niet over wat gewoon de basale verzorging is / de basale behoeftes ( voldoende kwalitatief goed ruwvoer, voldoende vrije beweging op een ruim genoeg oppervlak en goed gezelschap )

Ik ben echt van mening dat wanneer dat goed in orde is dat er niet zo gek veel bij hoeft. Zeker niet bij de sobere rassen

En ja: genoeg dieren waar er echt wel wat extra's bij moet. Maar waar het mij om gaat is de reflectie op het individu. De nuance. En niet zomaar uit gewoonte, generaliserend handelen. Soms moet er iets extra's bij. Vaak ook niet.


Dat ben ik volledig met je eens Punz. Alleen waar het hier om ging, dat schaar ik onder de basale behoeften. En daar kan je natuurlijk nog een leuk gesprek aan wijden; wat precies die basale behoeften zijn.
Maar de trend van regelmatig de osteopaat, de fysio, zes verschillende soorten voer, en een hele voorraad supplementen, daar ben ik nooit in meegegaan.

Zieke paarden is een ander verhaal uiteraard. Maar op de pensionstallen denk ik vaak bij het zien van al die aanvullingen: dat gaat toch niet compenseren wat in de basis ontbreekt: goede huisvesting en een redelijk niveau van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:00

Stinker? :7

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:07

Wintu schreef:
Ayasha schreef:
Eens. En dan zeker wanneer dit gebeurt bij iemand die toch graag haar ervaring met hengsten deelt. Nu is het goed gegaan. Was men ook nog zo gelaten geweest als het flink mis gegaan was?
En we zijn er nog niet. Hij gaat in geen tijd te groot zijn om melk te drinken vrees ik. Om
Over verhoudingen nog te zwijgen.

Waarom "als", het is goed gegaan, staat een blij veulen naast mama. En beren op de weg, ja kan, maar misschien ook wel niet. Zorgen van morgen. Het kan allemaal niet terug gedraaid worden en TS zorgt dat het ook niet weer gebeuren kan, dus wat wil je nu precies met de negativiteit, heeft helemaal niemand wat aan.

Wij hebben herten, kalveren worden standaard te groot om te drinken, ze vinden altijd hun weg wel.


Waarom plak jij er het stempel negativiteit op?
Mag iedereen alleen maar zeggen "ach wat schattig"?
Misschien leg jij de lat wat lager dan een ander. Dat kan. Maar mag degene die de lat wat hoger legt dat ook gewoon aangeven, zonder als negatief gediskwalificeerd te worden?

Een goede start is belangrijk voor het hele leven. Ik weet niet hoe lang jouw herten en kalveren mogen leven? Dit paardje moet toch algauw zo'n dertig jaar mee.

Vraag eens om commentaar op een "oepsnestje" tussen twee ongeteste honden, kijk eens wat je dan aantreft?

Fijn dat deze toevalstreffer in elk geval goed op de wereld is gekomen, maar het lukraak fokken van paarden is over het algemeen geen verbetering van de soort.

welmoedz

Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:26

Zag vandaag de omgekeerde kruising staan op fb en moest even aan dit topic denken :,). Gefeliciteerd! Dat wordt vast een leuke kinderpony op termijn

Afbeelding

:)

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:49

Dat is dus een shob. Whaha

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:04

princequillo schreef:
Ik vind het ook een beetje zorgelijk dat we maar herhalen dat het veulen zich wel aan de baarmoeder aanpast, want er zijn echt gevallen waarbij dit flink mis gaat tijdens de geboorte := Ik zou absoluut niet zo’n groot verschil willen tussen merrie en hengst, in de hoogte en de breedte niet.

Het is wel een dotje! Ik ben benieuwd hoe hij opgroeit. Misschien heb ik er overheen gelezen maar is het een blijvertje?


Inderdaad, het gaat lang niet altijd zo goed, dat "aanpassen aan de grootte van de merrie".

Ik heb wel eens merries gezien, waarvan ik me afvroeg hoe dat ooit goed kon komen, en helaas terecht.

Maar TS is ook verrast dat de paardjes er na al die tijd toch in geslaagd zijn om eh... genetisch materiaal uit te wisselen. :D
En gelukkig verliep de geboorte goed.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:10

Robin_S schreef:
Stinker? :7

Ik vind Shinker toch iets vriendelijker klinken.
:D

Melzazu
Berichten: 1752
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:12

Oh wat een enorm ondeugend koppie zit erop zeg!

Gefeliciteerd. Wat een enorm grappige verrassing en fijn dat het goed is gegaan.

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt ~ Loesje

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:25

welmoedz schreef:
Zag vandaag de omgekeerde kruising staan op fb en moest even aan dit topic denken :,). Gefeliciteerd! Dat wordt vast een leuke kinderpony op termijn

[ [url=m/tZ94s5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat was of een krukje erbij of de dame is erbij gaan liggen :+

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Echwel

Berichten: 12458
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:57

Morganlefay schreef:
welmoedz schreef:
Zag vandaag de omgekeerde kruising staan op fb en moest even aan dit topic denken :,). Gefeliciteerd! Dat wordt vast een leuke kinderpony op termijn

[ [url=m/tZ94s5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat was of een krukje erbij of de dame is erbij gaan liggen :+

Geloof mij grote haflinger merrie in kuil en.minishet hengst op heuveltje

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Condor1981
Berichten: 28
Geregistreerd: 02-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:16

Morganlefay schreef:
welmoedz schreef:
Zag vandaag de omgekeerde kruising staan op fb en moest even aan dit topic denken :,). Gefeliciteerd! Dat wordt vast een leuke kinderpony op termijn

[ [url=m/tZ94s5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat was of een krukje erbij of de dame is erbij gaan liggen :+


Ik las op facebook dat de merrie bewust geinsemineerd is met de Shetlander.

RoosDeG

Berichten: 1836
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:36

Ahh wat een dotje!
Ben benieuwd hoe hij uitgroeid!

Ik heb ook een tinker x Shetlander kruising *D
*foto in m'n profiel

wil je vaker mee genieten van de loonse en drunense duinen?? volg ons dan op Instagram:@turnerdeshinker :)

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-23 18:41

RoosDeG schreef:
Ahh wat een dotje!
Ben benieuwd hoe hij uitgroeid!

Ik heb ook een tinker x Shetlander kruising *D
*foto in m'n profiel


Leuk dier ook! En groot geworden! Was de mama de tink of de shet? En hoe groot waren zijn ouder?

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:06

Ontzettend leuk beestje, ook dezelfde kruising van Roos hierboven is goed gelukt!

Wintu

Berichten: 2917
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:30

Nikass schreef:
Waarom plak jij er het stempel negativiteit op?
Mag iedereen alleen maar zeggen "ach wat schattig"?
Misschien leg jij de lat wat lager dan een ander. Dat kan. Maar mag degene die de lat wat hoger legt dat ook gewoon aangeven, zonder als negatief gediskwalificeerd te worden?

Een goede start is belangrijk voor het hele leven. Ik weet niet hoe lang jouw herten en kalveren mogen leven? Dit paardje moet toch algauw zo'n dertig jaar mee.

Vraag eens om commentaar op een "oepsnestje" tussen twee ongeteste honden, kijk eens wat je dan aantreft?

Fijn dat deze toevalstreffer in elk geval goed op de wereld is gekomen, maar het lukraak fokken van paarden is over het algemeen geen verbetering van de soort.


Omdat het negatief is en door sommigen ook werkelijk zo bedoeld, altijd even sneren, zoals jij nu in je post ook weer doet. Want mijn lat zal wel lager liggen en de opmerking over hoe lang mijn herten 'mogen' leven. Maar ik heb al begrepen dat velen jou in middels op foei hebben staan en ik begrijp nu ook waarom.

De discussie over het bijvoeren van een dragende merrie doet helemaal niet terzake, want TS wist niet dat de merrie dragend was, dus wat is het nut er van?
Het veulentje toevalstreffer noemen en lukraak gefokt, tja, mag je vinden, ik vind het negatief over een gezond beestje dat tevreden naast zijn mama staat. Vind je er wat van, maak er een topic over zou ik zo zeggen, maar vervuil een geboortetopic er niet mee.
De toon waarop sommige mensen met een vingertje zwaaien naar de TS, tenenkrommend, het manneke is er en alles is goed. Pony en tinker stonden al jaren zo, dit was niet verwacht, TS neemt haar verantwoording en heeft ze apart gezet.

Het geneuzel over verhoudingen en hoe het dier moet drinken, tja, geneuzel.

En over mijn herten, die worden gemiddeld een 30 jaar oud. Hindes verkopen we en de bokken houden we een jaar aan en gaan voor de dekdienst. De vaste groep blijft, Peter Klaver heeft vorig jaar onze bok gesteriliseerd, dus geen jonkies meer, de hindes van vorig jaar blijven. Dus ze 'mogen' gewoon oud worden hier.. dat antwoord valt je vast tegen :') Ben ik toch niet iemand die de lat laag legt. Iedereen die me kent zou je hard uitlachen als ze dit konden lezen ;)

Avalanche

Berichten: 15915
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:49

Ik ga hierin mee. Als het nu een bewuste actie was is het commentaar terecht.
Nu vind ik het vooral achteraf geneuzel, en vooral in de categorie: het is nooit goed of het deugt niet.

De vergelijking met oepsnestjes bij honden gaat nergens over, want dat is nooit een oeps. Of toch zelden. Bij katten zelfde verhaal, niet heel moeilijk om te voorkomen. Castreer je katten.

Er zijn voorbeelden van hengsten en merries die samen liepen en dat is ook gewoon goed gegaan. Ik heb jarenlang een shet hengst bij mijn KWPN merrie gehad en daar is nooit een veulen van gekomen.
Dit is gebeurd, het veulen is super schattig, TS heeft ervan geleerd, echt, wat wil je nog meer dan? Ik snap dat achteraf gezeur nooit, het is niet alsof je de tijd terug kunt draaien.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-23 19:59

@Wintu, trek het je niet aan.
Altijd stoer om vanachter een toetsenbord de computerheld uit te hangen met mensen die je niet kent te gaan veroordelen….

Dit was gewoon een vrolijk topic(is het nog steeds), en tuurlijk moet niet iedereen enkel ‘oohhh’ en ‘aahhh’ zeggen, maar ik ben een ruim volwassen vrouw die intellectueel voldoende materie in mijn hoofd heeft om hier ook nuchter naar te kijken en weet heel goed dat dit ook anders had kunnen lopen en het niet verantwoord is/was, maar de kleine is er, mams staat niet meer bij de kudde, dus blijven doorzagen over hoe naief en stom en risicovol dit wel niet is, maakt toch helemaal geen verschil?
Zoveel verspilde energie…

En bijvoeren en goeie gezondheid en …..
Dat zullen we maar in het midden laten, zelf heb ik mijn visie rond het fokken van sobere rassen, als iemand anders daar anders over denkt, heb ik daar geen probleem mee, doe het dan zelf anders, maar hier loopt alles al heeeel lang heel goed, dus ik zie persoonlijk geen enkele reden waarom ik zou moeten geloven dat waar ik in geloof fout is. Misschien gebeurt er plots iets waardoor ik mijn mening moet herzien, kan prima. En door de jaren en altijd weer nieuwe dingen evolueer je als mens en fokker sowieso, maar elkaar in hun waarde laten, want ieder heeft uiteindelijk het beste voor met zijn dieren, is toch wel een mooi basisprincipe lijkt me?

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:41

Wintu schreef:
Nikass schreef:
Waarom plak jij er het stempel negativiteit op?
Mag iedereen alleen maar zeggen "ach wat schattig"?
Misschien leg jij de lat wat lager dan een ander. Dat kan. Maar mag degene die de lat wat hoger legt dat ook gewoon aangeven, zonder als negatief gediskwalificeerd te worden?

Een goede start is belangrijk voor het hele leven. Ik weet niet hoe lang jouw herten en kalveren mogen leven? Dit paardje moet toch algauw zo'n dertig jaar mee.

Vraag eens om commentaar op een "oepsnestje" tussen twee ongeteste honden, kijk eens wat je dan aantreft?

Fijn dat deze toevalstreffer in elk geval goed op de wereld is gekomen, maar het lukraak fokken van paarden is over het algemeen geen verbetering van de soort.


Omdat het negatief is en door sommigen ook werkelijk zo bedoeld, altijd even sneren, zoals jij nu in je post ook weer doet. Want mijn lat zal wel lager liggen en de opmerking over hoe lang mijn herten 'mogen' leven. Maar ik heb al begrepen dat velen jou in middels op foei hebben staan en ik begrijp nu ook waarom.

De discussie over het bijvoeren van een dragende merrie doet helemaal niet terzake, want TS wist niet dat de merrie dragend was, dus wat is het nut er van?
Het veulentje toevalstreffer noemen en lukraak gefokt, tja, mag je vinden, ik vind het negatief over een gezond beestje dat tevreden naast zijn mama staat. Vind je er wat van, maak er een topic over zou ik zo zeggen, maar vervuil een geboortetopic er niet mee.
De toon waarop sommige mensen met een vingertje zwaaien naar de TS, tenenkrommend, het manneke is er en alles is goed. Pony en tinker stonden al jaren zo, dit was niet verwacht, TS neemt haar verantwoording en heeft ze apart gezet.

Het geneuzel over verhoudingen en hoe het dier moet drinken, tja, geneuzel.

En over mijn herten, die worden gemiddeld een 30 jaar oud. Hindes verkopen we en de bokken houden we een jaar aan en gaan voor de dekdienst. De vaste groep blijft, Peter Klaver heeft vorig jaar onze bok gesteriliseerd, dus geen jonkies meer, de hindes van vorig jaar blijven. Dus ze 'mogen' gewoon oud worden hier.. dat antwoord valt je vast tegen :') Ben ik toch niet iemand die de lat laag legt. Iedereen die me kent zou je hard uitlachen als ze dit konden lezen ;)


Sorry maar jij bent degene die het negatief maakt, én ook nog eens persoonlijk.
Totaal onnodig.
Ik heb geen enkel commentaar gegeven op ts, als jij dat wel zo ziet dan kun je simpelweg niet lezen.

Avalanche dat is natuurlijk onzin. Wat je bij honden kunt voorkomen kun je bij paarden ook voorkomen, als je dat wil.
Maar nogmaals, ik heb daar helemaal geen aanmerking op gemaakt. Ik heb enkel gereageerd op de opmerking dat het bijvoeren van een drachtige merrie onzin is.

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:49

Wat een leuke verrassing!

Gelukkig is alles goed gegaan en hij ziet er hartstikke goed uit
Ben super benieuwd hoe hij uit groeit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hobbyhorse, R0SE en 60 bezoekers