Idalgo 2de keer bij de hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Idalgo 2de keer bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 20:19

Vandaag is voor de 2de keer de hoefsmid geweest bij Idalgo. Vorige keer was 4 maanden geleden, een kleine hummel toen nog (6 maanden oud) het verschil was duidelijk te merken. Het word al een sterke kerel! :') binnen 13 dagen is hij 11 maanden oud.

Maar al bij al is het nog vrij goed verlopen. Af en toe eens rond springen, vooral de voorbenen was wel een dingetje. De achterbenen ging heel vlot, hij deed dat super goed. Je begint wel te merken dat hij echt hengst begint te worden. Intussen zijn zijn balletjes al bijna allebei ingedaald. Je kan ze ook echt al zien hangen. :P

Hier onder wat foto's van de bekap-beurt vandaag. Ben toch wel fier op mijn dikke vriend. Volgende week verhuist hij naar zijn nieuwe stalling, dichter bij mij thuis. Ik hoop dat hij zich daar ook snel thuis gaat voelen. Het is wel met een klein hartje, ik hoop dat ik hem niet tekort ga doen of teveel stress ga bezorgen.

Hieronder dan de foto's :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Idalgo 2de keer bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:42

Waarom laatje er 4 maanden tussen?
Als de smid komt voor andere paarden zou ik toch wel willen dat mijn veulen/jaarling ook even bekeken wordt, hoeft niet aan gewerkt te worden... gewoon voetjes optillen en even op de hoofjack zetten door de smid zodat het jonge dier hier bekend(er) mee wordt. Is alleen maar gemakkijker naar later toe.

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 20:49

Art_Ificious schreef:
Waarom laatje er 4 maanden tussen?
Als de smid komt voor andere paarden zou ik toch wel willen dat mijn veulen/jaarling ook even bekeken wordt, hoeft niet aan gewerkt te worden... gewoon voetjes optillen en even op de hoofjack zetten door de smid zodat het jonge dier hier bekend(er) mee wordt. Is alleen maar gemakkijker naar later toe.


Omdat het niet eerder nodig was.. De hoeven zijn niet echt heel veel gegroeid tegenover de vorige keer :)

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Re: Idalgo 2de keer bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 12:44

Leuk, in uitgelicht ! Bedankt! :D

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Idalgo 2de keer bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:49

Niet als aanval, ik heb weinig verstand van jonge paarden!
Maar het ziet er nog heel stressvol uit op sommige foto's. Oefen je tussendoor niet met hem met voetjes geven en eventueel een keer de vijl er overheen oid? Geen idee of dat normaal is hoor, maar op die manier maak je het voor hem, jezelf en de hoefsmid makkelijker lijkt me? :)

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 14:07

Captain schreef:
Niet als aanval, ik heb weinig verstand van jonge paarden!
Maar het ziet er nog heel stressvol uit op sommige foto's. Oefen je tussendoor niet met hem met voetjes geven en eventueel een keer de vijl er overheen oid? Geen idee of dat normaal is hoor, maar op die manier maak je het voor hem, jezelf en de hoefsmid makkelijker lijkt me? :)


Ja hoor, ik oefen er vaak op. Maar ze lang omhoog houden vind hij gewoon nog wat lastig :)

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:32

Nevermind17 schreef:
Art_Ificious schreef:
Waarom laatje er 4 maanden tussen?
Als de smid komt voor andere paarden zou ik toch wel willen dat mijn veulen/jaarling ook even bekeken wordt, hoeft niet aan gewerkt te worden... gewoon voetjes optillen en even op de hoofjack zetten door de smid zodat het jonge dier hier bekend(er) mee wordt. Is alleen maar gemakkijker naar later toe.


Omdat het niet eerder nodig was.. De hoeven zijn niet echt heel veel gegroeid tegenover de vorige keer :)



Bij jonge paarden is het erg belangrijk om regelmatig te laten controleren/bekappen door de hoefsmid. Zo kunnen beginnende standafwijkingen op tijd gecorrigeerd worden, ben je daar te laat mee dan heb je een onomkeerbaar probleem.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Idalgo 2de keer bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:23

Ach jongens toch kom op. Niet nodig is niet nodig. Zeker in de winter groeien ze minder hard.

Leuk dier ts onbalans is vaak het gene waar ze nog zo op wankelen. Komt vanzelf goed.

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 17:37

StalNollie schreef:
Ach jongens toch kom op. Niet nodig is niet nodig. Zeker in de winter groeien ze minder hard.

Leuk dier ts onbalans is vaak het gene waar ze nog zo op wankelen. Komt vanzelf goed.


In het begin was er het vermoeden van een bokvoetje, maar dit is inmiddels volledig verdwenen :) de eerste 6 maanden van zijn leven heeft hij geen smid gezien. (was toen nog niet van mij) ik heb toen meteen een smid laten komen. Alles is nochtans in orde gekomen . Denk dat gezond verstand al veel doet. Bedankt voor je reactie :)

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:59

Nevermind17 schreef:
Captain schreef:
Niet als aanval, ik heb weinig verstand van jonge paarden!
Maar het ziet er nog heel stressvol uit op sommige foto's. Oefen je tussendoor niet met hem met voetjes geven en eventueel een keer de vijl er overheen oid? Geen idee of dat normaal is hoor, maar op die manier maak je het voor hem, jezelf en de hoefsmid makkelijker lijkt me? :)


Ja hoor, ik oefen er vaak op. Maar ze lang omhoog houden vind hij gewoon nog wat lastig :)


Ah ja snap ik!!

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:41

Fijn dat het weer gelukt is! En ja met dat jonge spul is het soms uitvogelen maar zo te zien is de hoefsmid daar handig in, top. Ook mooi al op het bokje, da's knap _/-\o_

Grappig om te zien dat gestuntel, dat hoofd van hem spreekt boekdelen (ik heb het over je paard, niet over de hoefsmid ;) ).

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 21:00

VanHuisUit schreef:
Fijn dat het weer gelukt is! En ja met dat jonge spul is het soms uitvogelen maar zo te zien is de hoefsmid daar handig in, top. Ook mooi al op het bokje, da's knap _/-\o_

Grappig om te zien dat gestuntel, dat hoofd van hem spreekt boekdelen (ik heb het over je paard, niet over de hoefsmid ;) ).


Ja de laatste foto is niet echt de meest flatterende. :D maar het is het leven zoals het echt is :+