Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt1

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:17

Cintaria, wat een pech ja zo'n trailerongeluk. Wens je nogmaals veel sterkte en herstel voor je paardje!

Ook ik typ vanaf vakantieadres, heel slecht bereik hier, maar toch leuk om een beetje mee te kunnen lezen. :)

20062017
Berichten: 41
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:55

Cintaria: wat een pech! Hopelijk komt het goed en lukt het met t andere weitje.. succes
We leven allemaal weer mee zie ik!

Verani

Berichten: 62
Geregistreerd: 24-03-18

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:47

Jee Cintaria wat een rot nieuws. Ik hoop heel erg voor je dat het mooi geneest. Wat voor oefeningen moet je nu met hem doen? Sterkte!

Cintaria schreef:
Verani, wat ziet Hello er leuk uit! Misschien dat ik er over heen heb gelezen (sorry daarvoor) maar wat is zijn afstamming juist?

Ze is een Barock Pinto, dochter van Alejandro :) http://www.dutch-alejandro.nl/

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:53

Ali! Is paard van een kennis van mij heb hem wel eens gereden, scheet van een paard.
Wat leuk dat je daar een nakomeling van hebt.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:54

Wat een vervelende situatie Cintaria, sterkte!

Verani

Berichten: 62
Geregistreerd: 24-03-18

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:56

Oww wat leuk Silly! Ik heb hem nog nooit ontmoet, maar van foto's herken ik al heel veel van hem in Hello! :+: De moeder heeft een heel ander karakter, dus denk dat ze veel op haar vader lijkt.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:14

Ze hebben dezelfde hoofd.
Eigenaresse zit ook op bokt.
Weet zeker dat als je hem wilt ontmoeten dat ze dat alleen maar leuk vindt.
Als je meer wilt weten stuur mij maar een pb

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:14

Eigenaresse van Alejandro post zelfs mee in dit topic :)

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:22

Sirius_ schreef:
Eigenaresse van Alejandro post zelfs mee in dit topic :)


Ohja???? Whahaha

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:25

Oh ja stom hahahaha.
Helemaal niet aan gedacht :+

Je post gewoon te weinig Daphne :P

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:27

ivy_power89 schreef:
Sirius_ schreef:
Eigenaresse van Alejandro post zelfs mee in dit topic :)


Ohja???? Whahaha

Nu wel :')
Waarom niet, jij hebt ook een 2017 veulen, dat dacht ik serieus :p
(Geef mijn zwangerschapsbrein maar de schuld, nu mag dat nog even)

Verani

Berichten: 62
Geregistreerd: 24-03-18

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:08

Hee Daphne, wist niet dat je ook op bokt zat, laat staan in dit topic :D
We hebben elkaar al op facebook Silly :)

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:26

Nynkster, nee dat niet helaas, want anders eten de anderen alles op. Ze krijgen 5 keer per dag hooi en 1 x brokjes. Maar dan krijgen ze wel flink hooi!

Wat is Caia toch een snoepie <3

Ai, Igniss, wat naar, ik hoop dat de wondjes snel weg gaan met de betadine shampoo.

Jammer dat je alweer verhuizen moet. Maar de nieuwe plek klinkt wel beter als waar ze nu staat. Misschien meer maatjes van haar leeftijd ongeveer?

Swartbeessie, heb je een fotootje van jouw lieverd?

Britt, jouw Gino is echt mooi <3 <3

Emita, de laatste keer dat ik mat, gaf het dit aan?? Ik weet niet of dat groot is voor een pintaloosa, de mams was best aan de grotere kant. Voor mij wel fijn hoor, alhoewel ik haar als ze 1.50 zou worden, haar net zo lief zou vinden.

Hhahaha, geweldig met die bal :D

Cintaria, wat erg van de nekwervels :(:)

Janine, lekker op les :)

Silly, wat erg van je vorige paard...

Verani, mooie afstamming, wauw!

Wij hebben gisteren de paarden weer heerlijk los gehad in ons mini paddock paradijs, het is zon genot om ze te zien rennen en genieten.

Ik heb toch nog wel een vraagje, Lily heeft eigenlijk al vanaf dat ze kwam , natte scheten, maar de mest is goed. De DA denkt dat ze daar wel overheen groeit, maar het duurt maar, en af en toe denk ik dat dit misschien de reden is dat je haar ribbetjes zo goed ziet. Haar achterbenen zijn helemaal vies, het is gewoon een soort vloeistof wat naar buiten komt. ( detail is dat ze haar staart gewoon helemaal kan dubbelliggen op haar rug) Hebben jullie misschien tips? (de Da komt snel weer, ook voor de entingen)

Britt1

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:57

Rocymax, bedoel je dat ze continue dunne ontlasting heeft of af en toe? Het antwoord van je dierenarts vind ik ietwat kort door de bocht eerlijk gezegd.
Hoe lang speelt dit nu en wat krijgt ze precies aan voer?

En ja, ben ook superblij met mijn veulen!

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:26

Rocymax, mijn paard heeft dit ook snel. Ik ben er altijd wel voorzichtig mee. Vaak komt het wel ergens vandaan. Hoe is je voerbeleid precies? Te nat of fijn ruwvoer, te veel gras o.i.d. 3 weken terug had die van mij het ook weer en toen even wat grof hooi gegeven en in de nacht nog een net vol stro. Toen was het zo weer weg.

Britt wat een knapperd heb je!

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:49

In de eerste plaats woon ik natuurlijk in Spanje, dus hier zijn veel dingen niet voorhanden.

Wij hebben geen gras, alleen in de lente een maand ongeveer. Ze krijgt (net als de anderen) smorgens (altijd op dezelfde tijd) hooi, en ongeveer 15 a 20 minuten daarna biks (pavo podogrow) , dan om 12 uur nog eens hooi, om 2 uur , om 6 uur en om 12 uur snachts.

Onze andere twee merries hebben vanaf veulen precies hetzelfde gekregen en zien er prima weldoorvoed uit en hebben dit probleem nooit gehad.

Ze wordt iedere 3 maanden ontwormd.

Haar mest is gewoon, geen diarree. Maar het zijn echt natte scheten.

Ze krijgt ook geen nat ruwvoer en geen gras.

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:27

Dankjewel voor de lieve berichten en het meeleven! Ondertussen zijn er weer enkele dagen verstreken en is de rust in de kudde wedergekeerd. Ze staan nu vrij rustig op de weide en er is een kans dat Ravi mag blijven op de huidige stal, alleen zou ik dan voor mijn merrie tijdelijk een ander onderkomen moeten vinden.

Ik heb afgelopen weekend nog enkele foto's gemaakt, hierop kun je duidelijk zien hoe ongemakkelijk hij zijn hals/hoofd houdt. Ik heb ook het idee alsof hij opeens weer een groeispurt aan het maken is, hij is bijna net zo groot als de ruin van 3 jaar die erbij staat...
Afbeelding

Rocymax, is het een optie om eens bloed te laten trekken bij Lily? Ik volgde Ravi zijn ontworming ook kort op maar toch bleef hij wat platte mest houden. Na het trekken van bloed bleek hij nog wormen te hebben maar dat de wormenkuur hier niet voldoende voor was. Ik heb toen even sterkere ontworming moeten gebruiken en moet hem nu ontwormen om de 4/5 weken. Als mijn paarden niet 100% tonen, laat ik altijd graag bloed trekken omdat je daaruit erg veel informatie krijgt.

Verani, nog niet eerder gezien zo'n Barock Pinto maar wat is die knap! <3

Igniss

Berichten: 977
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:16

Zo, even een bijleespost maken.

Britt1 - Gino is knap zeg! Ik hou zo van die kleur <3

Emita - Jammer dat ze de bal niets vond, misschien als ze andere paarden ermee ziet spelen wil ze meedoen?

Cintaria - Jezus wat vervelend zeg! Hopelijk geneest het en houd hij er geen last van. belachelijk dat ze dat gemist hebben op de kliniek. Ik heb Makuya nu een aantal keer verhuist met de trailer maar ik blijf het altijd een stressmoment blijven (zowel voor mij als voor Makuya)

rocymax - Makuya heeft naast haar mest ook vee natte scheten (nu was ze er zo goed als vanaf, maar kijken wat de verhuizing doet) Ik heb spul van de dierenarts gekregen dat ze aan veulens geven die een darmboost kunnen gebruiken. Als je wilt kijk ik even hoe het precies heet. Ik geef dat nu als kuur.

_____________________________________________________________________________________

En nu, Makuya is vandaag verhuist en het ging heel goed! Ze liep met wat aanmoediging zo de trailer op mij achterna <3. De rit ernaartoe was vrij lang (45 min +/-) Maar ze was vrij rustig, enkel veel gehinnikt.

Daar aangekomen de trailer ingegaan en ze was wel zeikenat, dus zodra ze hier gesetteld is gaan we wel oefenen met het laden en op de trailer staan. We konden de klep open doen en de stang erachteruit en ze liep netjes op commando achteruit de trailer af. Niets eraf stormen of trekken, het grondwerk leverd dus echt wel genoeg op!

We hebben haar erna de kudde ingegooit en ze stond direct te neuzen met een van de andere jaarlingen daar (Ijslandermerrietje van ook net 1) Leuk feit is dat dit paardje normaal naar alles gilt en niemand in de buurt wil hebben :') Makuya vond ze duidelijk wel iets! Hopelijk heb ik snel een foto van de dames.

Toen had de rest van de kudde het nieuwe lid ook in de gaten en hebben ze even flink rondgerend. Dat ging vrij netjes, geen getrap of gegil, gewoon veel geren.
Afbeelding

(mevrouw moest uiteraard even showen.)
Afbeelding

Toen ze allemaal maar gelaten en een uur erna Makuya haar vliegenmasker gaan opdoen. Ze heeft ook al vriendjes gemaakt met de baas van de ponykudde, Het paard van een vriendin Andor. :+
Afbeelding
Afbeelding


Amanda - Majid (geb 24-03-17): 142 cm, juli 2018 / verwacht 158 cm
Sblom - Ocean (11-05-2017): 145 cm, juni 2018 / verwacht 165 cm
Janine - Tjitske (geb ): ..... / verwacht 165 cm
Igniss - Makuya (geb 16-07-17): 140 / verwacht 153
Silly - Casmiro (6-3-2018)I : 160 cm, juni 2018 / verwacht 172 cm
Daphara - Pleun (geb 16-06-17): 152 cm, juni 2018 / verwacht 182 cm
Emita - Nova (geb 13-03-17): 130 cm, april 2018 / verwacht rond de 152 cm
xLoki - Maddox (07-05-17): 152cm, juli 2018 / verwacht 170cm

Volgens het groeischema zou ze maar 153 max worden. Gezien haar ouders 173 en 166 zijn hoop ik het toch van niet. met 160 ben ik al blij. Maar ze heeft natuurlijk wel veel tegenslag gehad..

Maar het meten lijkt niet heel correct te zijn. dus ben toch van plan om een echte meetlat te halen :') Ook blijft ze steeds flink overbouwd als ze gewoon vierkant staat, trekt dat nog bij? :Y)

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:59

Dat overbouwde houdt voorlopig wel aan.
Ze groeien eerst achter dan komt de voorkant erbij en zo gaat het door tot pakweg een jaar of 5-6 alleen zijn de verschillen tussen achter en voor steeds kleiner naarmate ze ouder worden, als ze met 3-4 nog enorm overbouwd is, dan zou ik mij wel wat zorgen maken (niet dat je er wat aan doen)
Nu hoeft dat totaal nog niet.
Kijk maar naar het laatste filmpje van Cashmiro en mij samen dan zie je ook een flink verschil tussen voor en achter.

Ze ziet er prima uit.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:12

Wat een knappe veulens allemaal :D

Voor de mensen die hun veulen in de opfok hebben staan, met welke leeftijd halen jullie hun naar ''huis''? Mijn merrie komt uit maart 2017. Dus is na het weideseizoen van 2019 pas 2.5 jaar oud en vind het dan te vroeg om haar naar huis te halen. Maar als ik haar laat staan nog een jaar is ze al 3,5 jaar.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:21

Bij de opfok waar ik hem heb staan ben je verplicht ze met 3 jaar weer op te halen.

Ik haal hem april 2020 dan ook weer op.
Pfffff klinkt zo lang.

Ik doe het juist vóór de weidegang ook zodat hij niet gelijk dag en nacht op stal moet, want dat is hij helemaal niet gewend.
Dan heb ik de zomer nog om te grondwerken en na de zomer inrijden.
Mijne is ook van maart 2017.

En wat is er mis met 3,5?

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:30

Hebben jullie bijna allemaal dan jullie jaarlingen in de opfok?

Ik heb Pleun gewoon op een pension stal, ze wordt mij iets te groot om naar een opfok te doen.

Britt1

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:36

Ik heb mijn jaarling ook niet in de opfok. Bewust niet. Ik wil hem dichtbij hebben en hem regelmatig in de hand kunnen hebben. Hij staat wel in een groepje (jonge paarden) uiteraard.

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:38

Daphara, Ravi staat op dit moment ook weer op een pensionstal maar wel erg kleinschalig, gewoon bij mensen aan huis eigenlijk. Daarvoor heeft hij bij mijn zus op de weide gestaan met 3 andere hengstjes. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het erg leuk vind (de situatie weg gelaten uiteraard) om hem terug zo dicht bij te hebben en dat ik er dus iedere dag heen kan! Denk niet dat hij hierna nog ver weg gaat :o

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:57

Ik wil het beste voor hem, en voor mij is dat hij opgroeid met andere jaarlingen en elke dag, ook in de winter, buiten kan staan en dat kan niet bij mij in de buurt.
Of nou ja kan wel, maar dan betaal je er ook flink voor.

Hij staat daar perfect en ik zoek hem elke maand op