De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 08:22

Vorig jaar heb ik al mijn veulens verkocht. Er blijken er wel een paar heel goed te zijn dus dit jaar mogen er een 5tal veulens blijven. De bedoeling is om deze later in te zetten in mijn fokkerij.

De merries:
Er blijven 2 merries van mijn eigen hengst 1 daarvan is eigenlijk van mijn buurman maar voor mij vrij beschikbaar.

Carmelina's chayenne (roepnaam chayenne) is voor een groot deel du bois gefokt maar met toevoeging van een scheutje appaloosa bloed en ze gaat terug op een van mijn fijne stammoeders pocahontas van de stroot. Pocahontas geeft vooral hele fijne brave dieren. De combinatie van poca en cremmelobloed heeft dan ook gezorgd voor een extreem lieve hengst. Chayenne is ook vanaf de geboorte een grote knuffel en ontzettend makkelijk bij de hoefsmid ed.
Afstamming:
https://www.allbreedpedigree.com/carmelinas+chayenne

In principe blijft chayenne. Ze is lief en het lijkt erop dat ze appaloosa genen heeft en zal gaan doorkleuren. Haar moeder is weer opnieuw drachtig van djemo. Maar mocht er zich een koper aandienen uit het buitenland (ik verkoop geen merrieveulens uit deze moeder naar Nederland) waarbij ik een zeer goed gevoel heb mag zij daarheen verhuizen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het tweede merrieveulen heet sterre's sanneke (roepnaam sanneke) en is eigenlijk van mijn buurman. In overleg hebben wij besloten het veulen aan te houden en de moeder te koop te zetten. Uit de maar 1.22m hoge moeder komen al een heel aantal fijne nakomelingen. We hopen dat sanneke wat groter wordt. Tevens heeft zij een fijn karakter en ziet er super goed uit. Momenteel beweegt ze wat kort maar heeft als jong veulen veel beweging laten zien. We hopen dus dat dit terug komt.
Afstamming:
https://www.allbreedpedigree.com/sterres+sanneke

Afbeelding

Afbeelding

Het laatste merrie is aangekocht en heet peru's chiquita. Zij is prachtig bruin panterbont getekend. Ze zal een rijpaard worden en ik hoop met haar afwisselend met pony en paard hengsten te fokken. Na het spenen zal ze bij mij komen wonen. Ze is een dochter van peru's yismerai.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hengsten:
Cyrano (als roepnaam lijkt met smokey wel leuk). Cyrano is door mijzelf gefokt en heeft al een volle broer welke verkocht is naar de grootste welshpony fokkerij van polen. Cyrano heeft eigenlijk alles wat ik in een ponyveulen zoek. Er ontbreekt alleen helaas 1 ding, de stippen, als appaloosa fokker vind ik dat qwel erg jammer.
Afstamming:
https://www.allbreedpedigree.com/cyrano51

Ik hoop hem als dekhengst in te kunnen zetten. Hij heeft in ieder geval genoeg welsh bloed voor een wpcv licentie en wie weet verschijnt hij ook wel op een keuring. Hij is hoogst waarschijnlijk een dunskin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik kan cyrano natuurlijk niet alleen laten opgroeien dus ik heb er een hengstje bij gekocht. Odinky toy's tickle me (roepnaam denk ik spook, gezien zijn ondeugende gedrag). Nu gekocht op kleur en karakter. Maar wie weet vind ik hem straks goed genoeg om mee te gaan fokken (bijvoorbeeld met sanneke).
Tickle me is een nakomeling van de jonge hengst cash-o en uit een moeder van in de ban van pjotr. Hierdoor is hij valk few spot geworden. Op kleur dus interessant voor de fokkerij. Hij heeft ook voldoende welsh bloed voor het wpcv.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:30

Wat leuk Mandy! Geniet er van!

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:47

Wat een knapperds <3
Ik heb totaal geen verstand van fokkerij, en ik vroeg me af waarom je van die ene merrie alleen veulens naar het buitenland verkoopt?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 15:12

Omdat als ik de merries naar nl klanten verkoop ik mezelf in mijn eigen vaarwater zit. Dan blijft de merrie wat unieker in nl. Zeker nu djamai en dicaprio niet meer in nl staan. Ze is uit dezelfde moeder als don camillo, djamai en dicaprio.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:25

Oo wat een geweldig mooie dieren. Alleen op foto 2 lijkt je merrie wel errug schraal.. Geeft alles aan het veulen zeker? En dat Appaloosamerrieveulen, hoe hoe hoe kom je daar aan? Wat een plaatje!
Een appaloosa merrie grote maat met veel beweging en uitstraling staat ook nog op mijn verlanglijstje, dus als je haar wil verkopen... :+ :D
Veel geluk en plezier met je prachtige dieren!

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 15:43

Ja klopt dit jaar had die merrie het moeilijk. Ze had op het laatst gewoon geen honger meer, liep ook een maand over tijd, zware bevalling, daarna veel pijn gehad. En dan hebben we zo een droge zomer. Nu zagen ze er eindelijk beter uit, heeft mijn buurman een ezel gekocht. Vanmorgen dus alles gestesst met opgetrokken buiken en niet willen (durven) eten. Dus dat zal wel weer hard gaan.

Lenor
Berichten: 19
Geregistreerd: 28-09-18

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:20

Wauw leukertjes. Die laatste heeft een mooi kleurtje

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 10:47

Helaas is tickle me vannacht ingeslapen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:58

Oei, wat is er gebeurd?
Heel veel sterkte!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:01

Oh wat balen zeg. Sterkte. :(

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:03

Ach wat verdrietig.
Sterkte

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:23

Gecondoleerd met je veulen. Wat was de oorzaak?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 11:54

Gebroken been met onbekende oorzaak. Via deze weg ook nog een keer sterkte voor de fokker. Hij stond daar nog en zou de herfstvakantie komen...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:01

He bah wat naar! Sterkte :(

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: De toekomst van mijn fokkerij (veulens die blijven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:47

Jeetje wat een heftig nieuws, sterkte voor jou, maar ook zeker voor de fokker inderdaad dit is een nachtmerrie...