Prachtig arabisch volbloed mannetje,"twee keer geboren"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Prachtig arabisch volbloed mannetje,"twee keer geboren"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 09:38

Ons prachtige arabische volbloed mannetje (E.S. Silken x ZK Kuray) is nu een week oud.

Na een bevalling die super snel, soepel en gewoon perfect leek en een top controle van merrie en veulen door de veearts de ochtend na de bevalling, bleek er in de loop van de dag/ nacht helaas toch wat mis want Silken zag hem niet als haar kind, ze accepteerde haar 8ste kind duidelijk niet. Bijna 2 dagen geprobeerd, dag en nacht om de 1 a 2 uur aangelegd (overdag zelfs vaker) en laten drinken maar vergeefs, ze gaf echt niets om hem, liet hem zo alleen achter zonder enig gevoel, deed boos tegen hem, liet hem absoluut niet zonder ons drinken en als ze niet vast in de (hele grote) box stond zou ze hem lelijk wegjagen, hij kwam ook echt niet bij haar in de buurt zonder ons erbij, er was meer hulp voor nodig, samen met de toppers van dierenkliniek Emmeloord is gewoon thuis bij Silken de bevalling gesimuleerd op de manier zoals bij draagmerrie's ook wordt gedaan (met een injectie bij wijze van krampen opwekken, opvoelen en veulen insmeren) en een kwartier later werd haar veulen die vooraf apart was gezet aan haar geherintroduceerd, wie dit heeft uitgevonden verdiend een medaille, ongelooflijk, de merrie wordt volledig "gereset" en denkt net bevallen te zijn en een nieuw veulen te hebben gekregen, ze begon hem onmiddellijk te kroelen en liet hem per direct zelf los drinken. Dit is een groot groot succes geworden, na de "tweede geboorte" is ze gewoon de moeder die ze altijd is voor haar veulens, beschermend en trots.
Wat er de eerste keer mis is gegaan weten we niet, misschien ging de bevalling veel te snel, misschien is ze teveel gestoord ondanks dat we maar met z'n tweeën waren en altijd zoveel mogelijk op afstand proberen te blijven, rust en tijd alleen geven.... we weten het gewoon niet...

Veulentje heeft na drie dagen nog wel een zak bloedplasma gekregen omdat de test op antistoffen (die wij altijd standaard laten uitvoeren bij veulentjes) op een twijfelgeval stond en we nemen natuurlijk geen enkel risico nu. Duimen dat deze hele grote prachtige man verder een probleemloos veulen leventje krijgt :-)

Zijn naam is geworden Aydin D.W.

Hier is hij net geboren:

Afbeelding

Drie dagen oud en de zak bloedplasma gekregen gewoon op stal, echt niet leuk om te doen... ;(

Afbeelding

Smiddags kon hij eindelijk de eerste keer echt naar buiten, we hadden dit wel eerder geprobeerd maar het ging echt niet omdat hij geen moeder had die voor hem zorgde en hem beschermde, hij was dus compleet hulpeloos en dreigde door de draden te gaan, zo vreselijk sneu, toen hij op stal gezet werd gaf zijn moeder daar ook totaal niets om, die bleef gewoon op haar gemak in de wei grazen.

Afbeelding

En hier de eerste keer buiten met een moeder die wel om hem geeft en heel goed beschermd voor de draden en hem bij haar houdt <3 <3 , en kijk wat een mooie drafpasjes hij laat zien, pas 3 dagen oud, nog niet eerder echt buiten geweest, moeilijke start, en dan al zo knap lopen, dit mannetje is een topper!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier is hij 5 dagen oud en groeit mooi door *D

Afbeelding

En dit was afgelopen weekend een week oud, meneertje doet het super, is een echt hengstveulen en zijn moeder heeft het er maar zwaar mee :D (misschien dacht ze in het begin, nee he weer een hengstveulen 8-) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn ontzettend trots op dit mooie mannetje <3


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 12:45

Bedankt voor de reacties :)

IlonavL schreef:
Ik weet wel dat deze merrie eerder een veulen niet geaccepteerd heeft, heeft dat er iets mee te maken? (vraagje voor de kenners?)


Dit hoorde ik dus ook pas nadat ik dit verhaal op mijn facebook pagina had gezet...bij mij was ze altijd een hele goede moeder voor de veulens die ze hier heeft gekregen.
En toen ik haar kocht van de fokker heb ik nog letterlijk gevraagd hoe haar bevallingen waren en of ze een goede moeder is. Er werd toen niks gezegd over een veulen niet geaccepteerd hebben.
Maar dit blijkt dus in ieder geval de tweede keer te zijn inderdaad...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 13:25

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag <3


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 13:12

Bedankt :)

Ik rij nu al jaren niet meer, niet zo'n behoefde meer aan en ook de tijd niet voor (heb 3 kleine kinderen en nog een part-time baan naast ons fokkerijtje), ik vind het nu ook gewoon leuker enkel wat te tutten met de paarden en de veulens en met ons fokkerijtje bezig te zijn en naar shows en keuringen te gaan, mijn meeste fokmerrie's zijn buiten het veulen seizoen ponyclub pony's en worden bereden door kinderen en af en toe men ik zelf wel met de dekhengsten maar puur recreatief.
Maar als ik dan weer zo'n mooi hengstveulen krijg komen er toch altijd even wat rijkriebels naar boven en begin ik na te denken of ik zal aanhouden om over drie jaar weer te gaan rijden. Want als ik weer een rijpaard wil in de toekomst, wil ik toch echt een ruin :D maar ik denk dat het net als elke keer zal gaan en hij dus te koop komt omdat ik alleen paarden aanhoud waarmee ik in de fokkerij verder ga (en ik wil geen grote arabische dekhengst helaas, mijn dekhengsten zijn appaloosa's die ik dan wel kruis met arabische merrie's :) ).
Dus als er iemand serieuze interesse heeft kan die altijd een berichtje sturen en vrijblijvend langskomen :)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 00:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers