[Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

[Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 00:00

Maandenlang hebben we in spanning gezeten, Sanya de merrie die ik in augustus heb gekocht was inderdaad toch drachtig (tinkerimport) alleen wisten we natuurlijk helemaal niks. Ze is in november gescand en de DA durfde niet echt aan te geven hoe ver ze was aangezien het veulen al zo groot was. Gezien wanneer ze in NL was gekomen (juni) gingen we uit van ongeveer 6 maanden.

Afbeelding
Dag van aankomst

Het gehele verhaal staat in dit topic :D
[KS-MK] Engelse dame Sanya x onbekend UPDATE merrieveulen geb 6/4
Afbeelding
9 maanden drachtig

Vanaf januari begon ze zeer wisselende signalen af te geven, iets wat niet altijd even goed was voor mijn gemoedsrust :+ dit zou mijn eerste veulen worden dus ik vond het onwijs spannend.

Vanaf maart heeft ze haar eigen stukje weiland gekregen en kon ze 's nachts binnen staan. Vanaf het begin af aan riepen we nog het wordt een maart-veulen, maar nee hoor XD
Afbeelding

In de eerste week van april werd ik even flink geveld door de griep, waar ik normaal geen dag oversla zonder haar te zien en te controleren kon ik nu een dagje niet gaan (kwam mijn bed niet eens uit :') ). Mijn verzorgster ging en vertelde al dat ze kleine druppels aan haar uiers had...zou het dan eindelijk echt dichtbij gaan komen??

Dag erna op 6 april ging het toch zodanig beter dat ik weer wilde proberen te werken, ik moest beginnen om 13:00. Ik ga dan altijd in de ochtend naar mijn dames en trof deze keer Sanya aan met flinke harsdruppels.
http://boktimg.nl/img/m/6PKp4u.jpg
Stalgenoten vertelden dat ze haar ook zo onrustig vonden de afgelopen dagen in de weide als ik er niet was. Ik zette haar op de wei met haar eten en toen ze klaar was ging ze als een idioot door het weiland heen rennen :') de gek XD oortjes naar voren en gaan met die banaan. Toen ze wat rustiger werd ben ik haar stal gaan doen.

Eenmaal klaar zag ik in de verte dat ze tijdens het grazen wat door haar achterbenen zakte. Dichtbij zag ik dat t melk eruit druppelde :oo het was zover! Ik heb meteen mijn werk gebeld en gezegd dat ik niet ging komen :') en terwijl ik aan de telefoon zat ging ze liggen en begonnen de weeën. Zo bijzonder!
http://boktimg.nl/img/m/zQKzka.jpg

Wel was ik een beetje in de stress, want er was niemand op stal, zelfs de boer niet. Dan is het toch wel heel spannend in je eentje :') gelukkig kwam de verzorgster van een stalgenoot (nog niet eerder ontmoet :') ) en terwijl zij Sanya in de gaten hield ging ik mijn noodpakketje pakken (wat nergens voor nodig was uiteindelijk maar toch XD). Toen ik terug kwam konden we de waterblaas al zien, en al snel kwamen de voetjes en kort daarna het neusje.
http://boktimg.nl/img/m/kceJOu.jpg
http://boktimg.nl/img/m/8Tfrkq.jpg
In de tussentijd had ik een stalgenoot aan de lijn die verpleegkundige was. Je kan nog zoveel gelezen hebben over de bevalling maar als het eenmaal zover is is het toch wel heel spannend XD

Even het vlies open gemaakt bij het neusje toen deze er goed uit was en vervolgens kwam het veulen ontzettend snel. Binnen 20 minuten vanaf dat ze ging liggen was de kleine dame er <3 een kopietje van haar moeder <3 wat een bijzondere ervaring <3 de eerste x dat ik haar neusje en hoofdje tevoorschijn zag komen nog in het vlies, zo'n mooi gevoel. En na al dat wachten was daar dan eindelijk de kleine meid, die de naam Novia's Aylin heeft gekregen (Novia is mijn stalnaam).
Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/po0aqY.jpg

En wat reageerde Sanya geweldig op de kleine, vanaf moment 1 was ze supermama <3

Verder liep alles voorbeeldig, een bevalling uit het boekje. Nog voordat ze stond kwam de eerste mest al. Ivm aankomende regen de dames naar de stal gebracht, waar ze binnen een uur stond en al heel goed de melkbar had gevonden. Binnen het eerste uur was ook de nageboorte er al volledig af.

Sanya deed alles zo geweldig, een hele opluchting voor mij, ze is een geboren moeder en is nog steeds echt een supermama <3 zo mooi om te zien!

Gelukkig kon ik de dagen erna ook vrij krijgen en heb ik de week erna ook vrij gekregen van werk, elke dag was ik bij de dames, soms 2x per dag, soms gewoon de hele dag.

Sanya was in het begin ontzettend beschermend ook naar mensen, niets of niemand zou aan haar kind komen, wat lastig voor ons maar wat een geweldige mama. Buiten en binnen halen ging steeds makkelijker en het vertrouwen kwam weer terug, eind van de week liet moeders alles weer gewoon toe en kon ik uitgebreid met de kleine Aylin knuffelen.

De eerste week ook heerlijk veel in het weiland gezeten met mijn camera <3 wat een fotomodelletje <3
Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/JsEECa.jpg
Afbeelding
Afbeelding
http://oi68.tinypic.com/rvj63a.jpg
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://oi65.tinypic.com/5e7rlx.jpg
Afbeelding
Afbeelding

Zij en mijn shetlander hebben elkaar ook helemaal gevonden <3 de kleine is ook al groter dan mijn shet XD
Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/TurM0D.jpg

Inmiddels staat mijn kudde samen <3
http://boktimg.nl/img/m/FxABCT.jpg

En is de kleine alweer ruim 3 weken oud, ze groeit als kool! Sanya zorgt geweldig voor haar en de kleine heeft zoveel van haar mee gekregen. Ze is zo heerlijk nieuwsgierig, gek op aandacht en knuffelen, maar soms ook stiekem een beetje brutaal XD ik kan er elke dag zo van genieten om lekker met haar te knuffelen.

Halster om doen is inmiddels helemaal gewoon ook oefenen elke dag even met een stukje wandelen (uiteraard bij moeders in de buurt als die aan het eten is bijv), voetjes op tillen en vast staan terwijl moeders eet.

Het is zo'n geweldig leuk diertje en ik ga het zo vreselijk moeilijk krijgen over 6 maanden XD :') maar goed, je eerste veulen is altijd moeilijk los te laten. Maar helaas kan ze echt niet blijven (heb naast Sanya nog 2 merries een tinker en een shet, en eigenlijk nog een tinkerruin die in bruikleen staat bij de verzorgster). Ze zal ook zeker niet zomaar ergens heen gaan, maar voor de liefhebber staat ze dus te koop :)

Planning is om beiden in juni mee te nemen naar de keuring, ik ben erg benieuwd hoe ze het daar gaan doen!

Helaas is mijn camera overleden....hoop volgende maand een nieuwe te kunnen aanschaffen dan kan ik eindelijk weer (goede, geen telefoon- :') ) foto's maken :oo *-:)

Tot de volgende keer :))
Afbeelding

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:27

Het is echt nog meer been dan paard hihi, wat een lange stelten! Leuk diertje ziet er knap uit :j

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:43

Echt een mini-me van mams. Prachtige merrie. Proficiat met je nieuwe aanwinst

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:15

Wat een dotje <3 gefeliciteerd met je prachtige dametje!

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:57

Ooohhh wat een mooi meisje! Echt een plaatje. Dat snoetje <3 Hoe groot is haar mams eigenlijk?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:01

Oooh wat een lekker ding. Heerlijk om te zien.
Ik vind de merrie overigens ook erg knap.

Bridleless

Berichten: 191
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 00:27

Ik vind haar prachtig getekend en ze kijkt zo lief uit haar ogen. Nog gefeliciteerd, TS :)

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 09:32

Heel erg bedankt iedereen :D

Berdien, moeders is 1.48m hoog al hoor ik vaak dat ze groter toont :P

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 02:04

Wauw bijzonder om mee te mogen maken zeg! Prachtig! En wat een plaatje!

Ik vind over 6 maanden van de moeder af echter wel erg snel :o

Tesske1
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-04-17
Woonplaats: Zundert

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 04:36

Wat een knap stel zeg <3 Hoeft geen strikje om trouwens, ik kom ze allebei zo wel halen.. :o

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 05:09

Gefeliciteerd met de geboorte van dit prachtige veulen!
Wat een leukerd zeg <3

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 05:18

Wat een leuk veuken.
Je ziet inderdaad dat het een knuffelkont is ja.
Leuke foto's

Knuffel22

Berichten: 76
Geregistreerd: 13-10-14

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:43

Wat een schatje <3

sas66
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-03-15

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:02

super super super schattig! Wat bijzonder om mee te maken. Vind dat ze een heel leuk staartje heeft met 2 kleuren. Gefeliciteerd met deze mooie dame.

sas66
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:02

super super super schattig! Wat bijzonder om mee te maken. Vind dat ze een heel leuk staartje heeft met 2 kleuren. Gefeliciteerd met deze mooie dame.

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:57

Wat is zij leuk!! Zo fluffy.

Nordic
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-07-13
Woonplaats: België

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:15

Wat een mooi veulentje <3 Gefeliciteerd!

jonneke1981
Berichten: 443
Geregistreerd: 18-11-10

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:35

wat een prachtige mama en veulen zeg! gefeliciteerd!

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 14:12

Aaah wat leuk we staan bij Uitgelicht :D

Bedankt iedereen :D

Maartje1990, met 6 maanden afspelen is vrij normaal. Mijn andere merrie kwam bij mij met 5 maanden, zij was al volledig zelfstandig. Uiteraard heb ik geen haast en als de kleine meer tijd nodig heeft dan 6 maanden krijgt ze dat uiteraard :D

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:22

Mijn hemel wat is die schattig zeg <3 <3

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:13

Ach wat zoet!!! <3

xdandelion
Berichten: 76
Geregistreerd: 08-11-16

Re: [Tinker] Novia's Aylin -mijn verrassingspakketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:16

Wat een mooi en lief veulentje! <3

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:39

Ik ben verliefd :\
Ik heb nog wel een plekje bij mijn tink en shettie hoor <3

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 19:08

Dropneus95 schreef:
Ik ben verliefd :\
Ik heb nog wel een plekje bij mijn tink en shettie hoor <3

Ze staat te koop hoor haha :D

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:22

Calanddra schreef:
Aaah wat leuk we staan bij Uitgelicht :D

Bedankt iedereen :D

Maartje1990, met 6 maanden afspelen is vrij normaal. Mijn andere merrie kwam bij mij met 5 maanden, zij was al volledig zelfstandig. Uiteraard heb ik geen haast en als de kleine meer tijd nodig heeft dan 6 maanden krijgt ze dat uiteraard :D


Dat iets normaal is omdaf het vaak zo gedaan wordt betekent niet dat dit het beste is voor het veulen/merrie.... ik zie ze er liever ongeveer een jaar bij staan míts de merrie het trekt. Maargoed ik wil verder je topic hierover niet vervuilen. Je hebt een super schattig veulen en wens je er veel geluk mee voor de komende hoeveel maanden dit dan ook mag zijn