Nova, Rocky Mountain Horse geboren

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

CrazyCat

Nova, Rocky Mountain Horse geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-13 12:36

Afbeelding

Super Nova Mountain Trooper (Nova)
Rocky Mountain Horse
merrie
kleur: zilverappelzwart (zelfde als haar vader)

Moeder: Raven (Ciara's Raven Lain) Klik voor de foto
Vader: Rick (RVF's Risky Business) Klik voor de foto

Ze is eergisteren geboren op 15 April rond het middaguur op een stralende zonnige dag. Ik was 's morgens de hele ochtend erbij en er waren nog geen wasdruppels of enig teken dat anders dan de volle uier die ze al 2 weken had dus ik had nog geen veulen verwacht had echt gedacht dat ze nog wel een weekje moest. Ze liep ook gewoon nog met mijn ruin samen in de paddock met inloopstal. Ik ga even lunchen, kom ik nog geen 2 uur later terug om 13:00 staat er gewoon een veulen, nageboorte er al af. Ze was nog niet helemaal droog, maar stond al wel wiebelig. Was echter onder het draad doorgerold en stond heel zieligjes aan de andere kant.

Mijn mond viel open staat er gewoon een prachtig langbenig zilverappelkind onverwachts. Even snel gekeken wat het geslacht was en toen ik zag dat het ook nog een merrietje was viel ik echt even stil. Ik heb gewoon exact gekregen wat ik graag wilde en zelfs nog zonder aftekeningen dat zou nog een bonus geweest zijn. Ik zou uiteraard met alles blij geweest zijn hoor maar iedereen heeft natuurlijk wel zo zijn droom.

Snel mijn ruin in de stal opgesloten en kind voorzichtig onder het draadje doorgeduwd naar mama. Die snapte even niet helemaal wie nu haar moeder was dus heb haar een paar keer richting Raven geleid en toen was de klik er al snel. Raven is een lieve bezorgde moeder. Na enige hulp liet Raven de kleine ook drinken en vanaf dat moment is het dikke liefde.

Hier staat ze net bij mama in het zonnetje even bij te komen. Je ziet de vruchtwaterplek nog in het zand dus het moet heel snel gegaan zijn. Dametje heeft hele lange benen en heeft duidelijk nogal opgevouwen gezeten daarbinnen. Het trekt gelukkig allemaal snel bij.
Afbeelding

Afbeelding

Eerste slaapje na het drinken in de stal in mama's hooi.
Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag weer even de benen strekken buiten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een kleine video. Ze is hier dus nog net geen 24 uur oud.

En vanmorgen iets meer dan 48 uur oud.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 17-04-13 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CrazyCat

Re: Nova, Rocky Mountain Horse geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-13 18:40

Bedankt allemaal voor de leuke reacties.
Ik zal veel foto's blijven plaatsen. Als het goed is is ze met 5 maanden al een stuk donkerder bruin en zijn de manen wit. Daarna duurt het nog een aantal jaar voor de vacht echt helemaal donker geworden is.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-13 19:12

Helaas is dit dus niet onze woning. Ik mag even de stal en een klein stukje land gebruiken voor mijn paarden. (anders liepen ze al heerlijk op de 3 hectare die erbij hoort, maar dat mag niet van de eigenaar helaas)

Maar wie weet ooit eens ons eigen boerderijtje hier. De omgeving is wel heel erg fijn om te wonen inderdaad. Overal geweldig uitzicht en die heerlijke frisse lucht. Ook is het klimaat hier heel fijn. We hebben wel veel sneeuw vanaf December tot 3 weken terug dit jaar zelfs. Maar als het dan mooi wordt is het ook meteen echt mooi en droog.

Vandaag eindelijk mijn man mee kunnen krijgen.Hij houdt erg van dieren, maar wil zelden tot nooit mee naar de paarden. Het duurt hem allemaal te lang meestal. Maar ik heb het vastgelegd deze zeldzaamheid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is heel geïnteresseerd in onze hond Beer en steekt steeds haar hele neus in zijn vacht.
Afbeelding

Beer is een beetje skeptisch. Hij heeft een gezonde angst voor paarden en kan paarden ook uit elkaar houden. Hij kent mijn ruin Brego erg goed en daar gaat hij dus gewoon als ik aan het poetsen ben tegen zijn achterbenen aan zitten. Vreemde paarden en Raven komt ie liever niet te dichtbij.
Afbeelding

Als ik plas doe ik heel schattig mijn oogjes dicht.
Afbeelding

Nou daar ga ik weer, bye bye
Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-13 20:23

Ja Beer is een red tri Aussie. Heerlijk beest ook. Ik moet hem wel even uitgebreid kammen een dezer dagen. Dan is hij iets minder een beer.

Nova is echt een heerlijk meisje. De schuchterheid van de eerste dagen verdwijnt snel en ze is erg nieuwsgierig.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-13 20:44

Dustinlover schreef:
Oehh kan die niet even naar NL komen over een paar maandjes :P

Als dat niet zo onmogelijk plannen was met een loopsheid zou dat zelfs nog wel een optie zijn al is de oogtest wel alweer 3 jaar geleden gedaan tegelijk met de hd test. Hij zou gaan dekken in de fokkerij van zijn eigenaar maar woont bij ons en is inmiddels bijna 5 maar nog geen dekervaring. Ik heb verder geen ervaring met honden fokken. Ook niet die ambitie verder ;-) Maar je mag altijd hierheen komen hoor...hahaha

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-13 12:19

Toralone schreef:
Jeetje, blijf me verbazen hoe leuk veulentjes altijd zijn hahaha. Pas maar op, als je haar naar NL brengt zijn er kapers op de kust :p

Dan moet ik hier maar ver weg in de bergen houden :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-13 18:05

Manadeluca schreef:
Wat een leuk veulentje, de mama is een mooi paard, de meeste rmh's vind ik minder van bouw, maar dat is een mooie solide merrie. Veel geluk en vooral veel plezier met jouw klein meisje.

Dank je :) Ik val inderdaad op de rondere rockies.
Raven heeft echt een beetje spaanse bouw. Heeft ook een mooie gedragen galop en super tolt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-13 18:06

Cynthia82 schreef:
Nogmaals gefeliciteerd!! Ik ben echt zo blij voor je dat je precies gekregen hebt waar je op hoopte! Je verdient het!
Geniet maar lekker van je meisje.
Lief van je Cynthia nu draaien de duimen nog steeds volop voor jou. Het jaar waarin iedereen precies kreeg wat ie wilde moet het maar worden vind ik.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-13 18:39

Vandaag alweer de 4 dagen geleden dat ze geboren is. Wat gaat dat toch snel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-13 08:05

Rivendell schreef:
Wat een prachtig beestje! Wat jammer dat je ze niet op het gras mag zetten. Waar lopen ze normaal?

Dank je.
Ik had mijn paarden tot anderhalve maand terug in pension. We woonden ook in het appartement boven mijn stalhoudster.
Helaas werd de woning niet warmer dan 14 graden en dat is toch erg koud als je in een skigebied woont. Toen we aangaven dat dat echt niet kon werd mevrouw zeer onredelijk en werd ons de huur en stal opgezegd.
Toen anderhalve maand terug het smeltwater Raven's stal in liep en er 10 cm water in haar stal stond heb ik ze met spoed verhuisd naar een plekje dat ik tijdelijk mocht gebruiken. Ik heb hier een paddock afgezet en ze hebben een grote inloopstal.
Ik laat Raven nu aan de hand elke dag grazen en verder hebben ze dus de paddock.
Nog een paar weken en dan gaan de paarden hier overal weer het land of de alm op en ik ben dus druk zoekende naar een fijne groep met andere veulens waar ze bij kunnen deze zomer.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-13 12:35

Even een klein stukje door het dorp. Ze is inmiddels dus ook tractor en kinderproof.
Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-13 16:57

Pandora2 schreef:
Hééééérlijk gewoon ! Wordt ze vast en zeker ook wel heel erg sterk door, zo bergop en bergaf, heb je binnen enkele maandjes een echt klein bodybuildertje <3

Wat dacht je van mijn bilspieren dan hahaha :D *\o/*

Mijn paarden staan nu aan het uiteinde van het dorp, stukje omhoog de bosweg op. Het is dus een doodlopende weg er rijden voornamelijk tractoren rond in deze tijd van het jaar en een enkele auto van een bewoner. Ik ben dus even de bosweg naar beneden gelopen met ze en dan zo'n 20 meter langs de eerste huizen. Dat was inderdaad meteen raak met bekijks. De meid die op haar hurken zit rijdt en verzorgt de Norikers van mijn buurman waar ik water vandaan haal en hooi koop. Zij gaat van de week voor het eerst met mijn ruin een rondje buiten rijden om te kijken hoe dat gaat.
Haar vader belde meteen een andere dorpsbewoner op die een lege stal heeft en klein stukje grond of ik dat niet kon huren. En dat mag ik dus inderdaad huren als ik dichter bij huis niks vinden kan. Het is een prachtige oude Tirolse koeienstal, met erboven een complete hooiopslag. Er zit een klein stuk bij dat als winterpaddockje afgezet kan worden en een stuk van 30x10 meter weide dat ik ook mag afzetten.
Er staat een waterbron en 's winters in de stal automatische drinkbakken. Maar ook heb ik mogelijk een optie hier in de buurt van onze woning.
Die man belt me vanavond.

Nova heeft vandaag met haar hoofd op mijn schoot liggen slapen. Kon ik haar mooi laten wennen aan overal op haar lichaam aangeraakt worden.

Heel charmant zo in mijn kruis gefilmd, maar goed met een veulen op schoot een hond half op schoot en dan ergens boven je hoofd filmen was al een uitdaging op zich.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-13 18:38

Ginam schreef:
Leuk filmpje! Fijn dat je misschien een plekje voor in de zomer hebt gevonden!

Plekje dat ik nu heb gevonden zou voor zomer en winter zijn, maar is wel 20 km van mijn huis vlakbij waar ze nu dus staan. Ik heb ergens nog de hoop dat ik iets vinden kan dichter bij huis.
Mijn man heeft een heel schattig briefje gemaakt met een foto van Nova en tekst en van die telefoonnummer strookjes eronder.
Die heeft hij overal in het dorp opgehangen bij de ijsboer, sigarettenboer en de 2 supermarkten. Daarmee bereik je hier iedereen, want daar komt eigenlijk iedereen die hier woont.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-13 19:11

Ik heb mijn eerste ijsje van het jaar alweer op hoor. De laatste zielige hoopjes sneeuw rond mijn wei zijn nu ook gesmolten. Als de winter over is is ie hier ook echt over. Vandaag stond er wat veel wind en een paar spatjes regen, maar ik heb de hele week in mijn t-shirt in het zonnetje van Nova genoten.

We zitten hier echt ver weg hoor 50 km van Italië af.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-13 19:18

Ik zal je nog even lekker maken als je van Norikers houdt.
De buurman heeft 2 Noriker merries. Eentje heeft een veulen van anderhalve maand aan de voet. De andere merrie kan elk moment bevallen.
Eerste veulen was 2 weken te vroeg en deze nu dus al 2 weken over tijd.
Ik zal morgen wel even foto's van ze maken. Ze zijn mega deze dames. eentje is tegen de 1.70.

Het stikt hier van de Norikers. Je koopt ze hier vaak per kilo in plaats van een prijs voor een heel paard.
Er worden ook nog best regelmatig Norikers en zelfs veulens geslacht. Mijn buurman heeft wel 2 hele goede merries dus die veulens worden gewoon verkocht vaak zelfs naar het buitenland.
Dus als je nog een geweldig Noriker veulen zoekt. Veulen dat er al staat lijkt een mooie grote koffievos te worden. :D ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-13 09:06

Ik vrees inderdaad dat Nova niet meer weg gaat :D

Je moet er trouwens wel wat voor over hebben hoor om in deze natuur te wonen. Het leven is hier echt niet altijd gemakkelijk voor een open minded Hollander ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-13 09:25

jokari schreef:
Schrik heeft ze zo te zien niet nee. :)

Nee ze is echt een rocky. Voor de duvel niet bang en rete nieuwsgierig.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-13 16:00

Pandora2 schreef:
Ik heb hier al mijn hele leven last van de alsmaar drukker en moderner wordende maatschappij...dus een leven in een berghutje op zo'n alp zie ik eigenlijk wel zitten :D
Kan mij wel best voorstellen dat het daar nog echt op sommige momenten '' the hard way of living is '' ... maar kijk, je krijgt er onbetaalbare dingen voor terug :wow:

Het is vooral erg conservatief hier voor een ruimdenkende Nederlander. Zo is het hier de normaalste zaak van de wereld om hardop uit te spreken dat je het maar niks vind als er een homostel in de buurt woont bijvoorbeeld en daar kan ik me zo helemaal niks bij voorstellen. Ook heb ik mijn eigen achternaam gehouden toen we trouwden en ben ik atheist....ooooooh.
De werkgelegenheid is ook dramatisch tenzij je in de horeca werkt.

Maar in ruil daarvoor woon je dan wel midden in het hart van een Nationaal Park en de mooiste bergen van Oostenrijk. De frisse lucht en het klimaat (ondanks een winter met veeeel sneeuw 5 maanden lang) zijn hier geweldig.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-13 16:08

Bedankt allemaal weer voor de felicitaties. Ik had eigenlijk beschuit en muisjes moeten laten opsturen vanuit Nederland. Heb ze echt gemist.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-13 18:26

jokari schreef:
Iew Nienke, ik heb dat onlangs voor het eerst in mijn leven gegeten, zo slecht dat ik dat vind ! :D Geef mij maar onze Belgische suikerbonen die bij een geboorte horen. Chocolade is véél lekkerder. :D

Maar die suikerbonen is toch amandel met suiker eromheen of zijn suikerbonen in België weer wat anders dan in Nederland.
Maar ja beschuit met muisjes ik vind ze echt heerlijk. At het ook vaak zat zonder dat er iets of iemand geboren was.

Maar wat ik het het meeste mis hier is Roti kip. Zodra ik weer eens in Nederland ben ga ik dat elke dag eten.
Maar een goede sushi, Hollands bruin brood en drop staan ook op het mis lijstje.
Gelukkig hebben mijn broer en schoonzusje in januari wel heel veel Mayonaise en Satesaus uit Nederland meegenomen. :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-13 18:46

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-13 19:34

Mijn ruin Brego mag van Raven absoluut niet bij Nova in de buurt komen. Beetje lastig want ik moet ze dus nu steeds wisselen tussen paddock en stal.
Maar helaas is de ruimte waar ze nu nog staan te klein voor confrontaties.

Toen Raven even niet oplette zag Nova haar kans schoon om even kennis te maken.
Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-13 19:57

Zoolgangster schreef:
Wat een schattig paardje... Gefeliciteerd! Brego voelt zich vast heel erg "oom" van dat lieve veulentje... Toen de merrie van mijn instructeur had geveulend, was de ruin naast haar helemaal knetter van het veulentje... en de merries ook! En mams maar boos kijken als er wat teveel naar haar zin naar haar veulen gekeken werd. :D

Brego denkt volgens mij dat hij de vader is, die heeft even gemist dat hij 2 jaar geleden zijn ballen ingeleverd heeft.

Dit is Brego in 2010, met zijn dochter Star en haar moeder Sterre.
Een heel lief gezinnetje. Star is nu van marymary2@bokt
Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-13 23:36

Ze heeft genetisch dezelfde kleur als Brego, maar Brego heeft met de jaren steeds donkerdere manen gekregen. De vader van Nova heeft zijn hoogblonde manen wel gehouden en geeft dit ook meestal aan zijn nakomelingen door.

Dit is haar vader op equitana dit jaar.
Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-13 21:58

Succubi schreef:
Gefeliciteerd!! Wat een heerlijk dier!

Heyy dank je wel. Hoe gaat het met Grani heb hem al lang niet meer voorbij zien komen?