Ons kleine champagne cadeautje Everglow!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Ons kleine champagne cadeautje Everglow!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 09:38

Hier is ie dan; ons kleine vriendje Everglow! <3

Afbeelding

Wat vorig jaar juni begon met de zoektocht naar (opnieuw) een eigen paard (we dachten een bruine of vos te zullen kopen, waarschijnlijk een ruin..) werd al snel de aankoop van een superlieve cremello, een drachtige merrie wel te verstaan; Lenthe.
Lenthe, die ik al “kende” van bokt, van de “Gouden veulentjes verwacht” topics van Icecrystal. Ik las daar vaak mee. De koop was snel gesloten en zo keken we, al genietend van Lenthe, uit naar de komst van het kleine extra cadeautje dat ze mee droeg.

Vorige week vrijdag, 22 maart, werd hij geboren na 332 dagen dracht. Het birth alarm was geen enkele keer af gegaan de weken daarvoor, maar die nacht ging hij af om 04.25 uur, toen ik net weer was gaan slapen. Lenthe lag in de stal en had duidelijk weeën, zag ik op de camera. Binnen 4 minuten na de schrik van het alarm zaten we met z’n 4-en in de auto (een record, vraag me niet hoe) en toen ik weer op de camera keek zag ik al al een veulen liggen...Ze was ‘m al aan het uitpellen.
Zo troffen we ze een paar minuten later aan <3

Afbeelding

Lenthe was meteen gek op hem <3

Afbeelding


Een hengstje, dat betekent een naam met een E... Geen makkelijke letter, maar gelukkig zijn we fan van Coldplay :D Wat vrij snel opviel waren zijn ogen, felblauw, en de zilveren gloed over zijn vacht. Buiten zagen we zijn kleur pas goed


Afbeelding

En dat hij graag gek op de foto gaat zagen we toen ook :D

Afbeelding

Hij kan lekker rennen

Afbeelding

Maar hij kan ook enorm schattig zijn

Afbeelding

En lekker relaxen

Afbeelding

En lief met z’n mama meelopen

Afbeelding

En ook nog mooi poseren

Afbeelding

Zijn mooie felblauwe ogen vallen enorm op, ze zijn net zo licht als die van zijn moeder

Afbeelding

Kortom, een heerlijk ventje, die Ever! Binnenkort gaan we zijn kleur laten testen, dan weten we welke kleur hij precies is... Wordt vervolgd!


AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 11:38

Dank voor de leuke reacties! Hij was idd heel donker bij de geboorte en nu een stuk lichter. We zijn zo benieuwd naar zijn uiteindelijke kleur! En we hopen dat zijn ogen nog even zo blauw mogen blijven...

En Jeddah, Als hij maar half zo lief wordt als zijn moeder zijn we al blij, ze is heel lief idd! <3

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 12:23

Hij is van ons, dus we hebben de keuze... We verwachtten een valk hengstje :+ (uit de combinatie Lenthe x El Maymoun -die ook de vader van Ever is- is 2x op rij een donker valk hengstje geboren bij haar vorige baasje, dus daar gingen we voor het gemak maar van uit) en die zouden we eventueel gaan verkopen. Maar nu is Ever zó apart (en zijn we al zo gek met hem) dat we hem waarschijnlijk toch willen houden. Als we hem houden gaat hij lekker de opfok in.


AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-19 21:20

Dank voor de leuke reacties!
Dat laatste dacht ik eerlijk gezegd ook toen ik vernam dat hij ook schimmel kan zijn Azmay. Maar zijn vader toont niet als een schimmel door zijn champagne kleur, dus Ever denk ik ook niet als hij het schimmel gen blijkt te hebben... We zien ook geen tekenen van schimmel bij hem nu, maar ben er niet heel erg in thuis.
Ben wel ontzettend benieuwd hoe hij er over een paar jaar uitziet qua kleur...

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 10:28

Haar ligt klaar om op te sturen. Ik was er gister -eindelijk- uit waar ik hem wil laten testen, ik ga voor de aanbieding van Animal Genetics (bij elke Health panel krijg je nu the color en pattern panel cadeau) maar zag dat bij geen van beide gray staat in de panels. Terwijl gray er wel boven staat als losse test... Ik heb ze een berichtje gedaan via Facebook en hoop snel wat te horen, zodat het op de post kan.

De vader van Ever is ook donkerder geboren, misschien is dat het? Op een veulenfoto lijkt hij wel bruin. Ik las op verschillende Amerikaanse sites dat champagne veulens soms vrij donker geboren worden en dan steeds wat lichter worden.

Het zou wel gaaf zijn als Ever blauwe ogen houdt, maar het lijkt of z’n ogen al wat veranderen. Alsof aan de buitenkant de blauwe kleur een beetje lichtbruin randje krijgt

Afbeelding

Zodra er een iPhone tevoorschijn komt om foto’s te maken is hij erbij :D

Afbeelding

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 10:57

:D Granoek Dank je wel!

Dank je wel Passorapard! Ik ben ook groot fan van Given! <3

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Ons kleine champagne cadeautje Everglow!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 15:00

Dank voor de uitleg! Ik word een beetje heen en weer geslingerd van wel/niet champagne en/of schimmel, ik heb ook foto’s van Ever in een Amerikaanse kleur genetica groep gegooid en die riepen dat door het erop lijkt dat door het champagne gen het crème gen nog niet goed zichtbaar is... En dat de kleuren als veulen zo anders kunnen zijn dan de kleur van een volgroeid paard. Zij denken Amber Cream. Kortom, testen is wat er moet gebeuren en ik ben blij als ik de testresultaten heb. :D

Ik heb net reactie terug van Animal Genetics; schimmel moet apart erbij. Ben blij dat ik nog niets had ingestuurd, ik vink de grey test snel nog even aan. Morgen gaat het op de post!

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 11:55

Sable cream champagne ken ik niet, maar als er ook niet op te testen is, hoe weet je dan zeker of je paard die kleur heeft? Krijg je dan alleen champagne als uitslag als je de haren van een sable cream laat testen, zonder amber of gold?

Gister is Cynthia ( xCynthiaVos ) hier geweest om Ever en onze pups op de foto te zetten. We hebben al een paar prachtige foto’s <3 van Ever ontvangen. Bij de eerste foto zie je zijn kleur ook echt heel goed vind ik.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Ook is Kim, vroegere bijrijdster/verzorgster van Lenthe vóór ze bij ons kwam, al langsgekomen om Lenthe & Ever te zien. En ook zij heeft heel mooie foto’s gemaakt <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 06:57

Dank jullie wel!
We hebben maar een volledige kleurtest gekozen. De haren zijn onderweg, ik hoop over 2 weken wat te horen maar misschien ben ik dan te ongeduldig :) Zodra het binnen is deel ik het hier!

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-19 21:29

Dank voor de leuke reacties!

Ik heb gister -eindelijk- bericht gekregen dat de haren van Ever zijn ontvangen en worden getest. Ik was even bang dat het niet meer aan zou komen (vorig jaar staartharen van Lenthe en onze Shet naar Swifterbant gestuurd voor armbanden en die moeten nu nog steeds bezorgd worden...) maar gelukkig ging haren sturen naar de US dus wel goed :D Nog even afwachten dus!

Ondertussen is Ever alweer een maand oud en hij groeit als kool. Het is een heerlijk ventje, een clowntje en erg nieuwsgierig, maar ook een boef. Hij ziet me zo vaak dat hij al naar me hinnikt, dus ben compleet verkocht <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 16:27

Haha pien_2010, ik zie ‘m al gaan met een pakketzegel op z’n achterwerk naar Frankrijk :D

Een poll (geen idee hoe je dat aanmaakt nog... :+ ) is leuk Noisy!
Ik gok zelf ook dat hij toch een champie is, ik zag laatst een (Amerikaans)veulen op dat nagenoeg dezelfde kleur (en donkere plekken) heeft als Ever en die is Amber champagne getest. Dat was alleen geen crème, misschien pakt dat weer anders uit, maar hij lijkt er verder wel heel veel op.
En Ever zijn ogen lijken al steeds meer te verkleuren

Afbeelding

Maar binnen enkele dagen weten we het zeker, ik ben zo benieuwd!
Hoe dan ook blijft t gewoon een heerlijk mannetje! <3

Afbeelding

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 23:40

Heb de testresultaten net binnen!

Afbeelding

Toch champagne *\o/* en (net als zijn vader) het schimmelgen. Nu hoop ik dat hij net zo lang gaat doen over schimmelen als zijn vader... :D
De kleur van Everglow is Amber Cream champagne gray?

Ik ben helemaal niet thuis in de kleurengenetica, maar Ever is een homozygoot zwart paard (EE) en is homozygoot voor agouti (AA). Als ik de coat color calculator gebruik en Amber Champagne gray (El Maymoun) intoets en cremello (Lenthe), komt er met geen mogelijkheid EE uit.

Afbeelding

Bij perlino echter wel:

Afbeelding

Betekent dit dat Lenthe een perlino zou (kunnen?) zijn i.p.v. een cremello?

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 23:57

Ik heb haar als cremello gekocht, maar denk dat ze niet getest is. Ik heb smoky Cream ook geprobeerd in de coat calculator, maar smoky Cream is aa en kan geen AA worden bij een veulen volgens de mixer van Animal
Genetics..Wel EE :? Mooie puzzel dit weer :D

Dank je wel, ik hoop dat dat -net als bij zijn vader- hee lang blijft!

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Ons kleine champagne cadeautje Everglow!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 21:47

Ik werd er in een ander topic op gewezen dat Ever ook ND1 draagt en dat dat voor primitieve (donkere) markeringen kan zorgen waardoor hij donkerder lijkt/is dan Amber crème champagne. Dat zijn ook precies de plekken waar hij donker is. Heb ook even op de site van Animal Genetics gekeken en die zeggen het volgende erover:

Afbeelding

Volgens mij hebben alle 3 veulens uit de combi Lenthe - El Maymoun de donkere kenmerken van het nd1 gen. De andere 2 zijn (hierdoor?) wellicht donker(der) valk, maar (denk niet dat ze gestest zijn dus geen zekerheid) geen schimmel. Moun heeft die donkere markeringen volgens mij niet, althans; ik zie niet op fotos van hem dat hij donkerder is op de schouder of op het hoofd. Terwijl hij wel schimmel is, maar nu 6 jaar oud is en nog steeds geen schimmelkenmerken laat zien.

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-19 07:10

Het nd1 gen schijnt zich op verschillende manieren te kunnen uiten, ook op het hoofd. Ik vind het heel typerend dat van alle nakomelingen van Moun (zover ik weet) alleen alle veulens van hem en Lenthe deze donkere plekken hebben. Alledrie. De volle broers van Ever heel donker, ze zijn valk en geen schimmel
Afbeelding

Vader Moun is wel drager van schimmel maar toch (nog?) champagne op 6 jaar nu en heeft helemaal geen donkere plekken

Afbeelding

En ik kwam dit veulen tegen, getest Ee Aa nCH. Geen crème en geen idee of er een dun1 factor op zit, maar duidelijk ook donker op de schouder (en bij de ogen, ook de oogranden zijn net als bij Ever donkerder maar dat is lastig te zien hier) en geen schimmel.

Afbeelding


Hoe dan ook, Ever is een leuke toverbal en we zijn heel erg benieuwd naar zijn verdere kleurontwikkeling. Hij heeft nu nog een erg dikke vacht, nog even afwachten wat eronder zit :D
Ik vind de kleur van jouw merrie ook supermooi! <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mirriejj en 12 bezoekers