Register A merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xritt
Berichten: 604
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Register A merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 15:05

Hoi,

Ik ben totaal niet thuis in het fokken, keuringen en predicaten. Toch vind ik het allemaal best interessant. Ik heb me proberen in te lezen, maar voor mij is het veel hocus spocus :Y)
Ik dacht ik maak er een topic over. Er zijn vast meer mensen die vragen hebben. Of juist hun ervaring willen delen.
Sinds ik in het bezit ben van een merrie heb ik meer interesse in keuringen. En heeelll misschien ooit een keer fokken (voor mijzelf)

Zoals de titel al aangeeft heb ik een register A merrie, v. Furst Romancier. Ik ben geen lid van het KWPN. Ik kon daarom (als er meer is) verder geen info over haar vinden.
Toen ik haar kocht op 4 jarige leeftijd. Kreeg ik bij haar paspoort een ander geel blaadje (doordruk vel) De verkoper had verteld dat ze op 3 jarige leeftijd naar een keuring is geweest. Ik heb er niet naar gevraagd, of kan het me niet meer herinneren 8)7 Wat zij daarover heeft gezegd. Nu vraag ik me af wat dit gele blaadje inhoudt? Er staat bij sterwaardig "ja" aangevinkt. Maar wat zegt dit verder?
Ik lees dat mensen met een register A merrie M een iets andere route moet volgen dan de niet register A merries.

Zijn er mensen die hun ervaring willen delen. :)
Waar liepen jullie tegenaan. Waar moeten ik rekening mee houden? Eigenlijk wil ik gewoon alles weten.... hihi

Alvast bedankt!


happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:26

ik heb jaren geleden mijn kwnpmerrie laten dekken door een kwpnhengst die voor Eu goedgekeurd was maar aangezien zijn volle broer voor nederland goedgekeurd was kreeg ik bij het merrieveulen ook een register A papier bij, als 3 jarige ging de merrie mee naar de keuring en kreeg ook een ster uitgedeelt. omdat ze register A was mocht ze niet mee naar de centrale keuring mits ; ze PROK onderzoek kreeg(kostte toen in 2002 ongeveer 450 euro) ze moest een cornage onderzoek ondergaan en IPOB of verrichtingsonderzoek in deurne(dat laatste hebben wij gedaan wat ook ongeveer 500 euro kostte) helaas was ze daar wat lastig als 3 jarige en kwam ze 1 punt te kort voor a register om te zetten naar stamboekmerrie.
weet nu niet hoe dat nu tegenwoordig gaat maar dit was voorheen.kostte veel geld en wat ga je met de merrie doen? ik fokte met de merrie.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:53

Om te beginnen ... als U een KWPN merrie hebt dan zou ik haar ook op uwe naam laten zetten en haar paspoort en papieren laten aanpassen waarbij U wordt vermeld als eigenaar.

Als de merrie naar de keuring is geweest en is als 'sterwaardig' bevonden dan hebt je merrie een 'Ster' predicaat en is opgenomen in het Hoofd Register ivm het Veulenboek (VB) van het KWPN.

Hebt U een link naar haar verder afstamming?

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31281
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Register A merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:02

Als een register A merrie sterwaardig is bevonden op de stamboekkeuring, is dat meestal onder voorbehoud, het kan zijn dat ze eerst nog aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, voor ze het ster predicaat ook daadwerkelijk krijgt (en wordt opgenomen in het stamboek)
Zoals happytime aangeeft gaat het dan om cornage onderzoek, PROK onderzoek en een verrichtings eis, tenzij de vader van de merrie zelf aan deze eisen voldaan heeft. Je kunt opvragen aan welke eisen een dochter van deze hengst nog moet voldoen.

Op het gele blaadje staan de scores die de merrie gehaald heeft voor exterieur en beweging en ook de scores per onderdeel van het exterieur en de gangen. Hier kun je rekening mee houden bij het zoeken naar geschikte hengsten om haar mee te dekken.

Zat er bij het paspoort ook een los stamboekpapier? Dat zou je moeten hebben om op naam te laten zetten/predicaten bij te laten schrijven. Als het er niet bij zit, kan er een duplicaat aangevraagd worden.

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 331 dgn / Nina x Vaderland 274 dgn (17-4)

Xritt
Berichten: 604
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Register A merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 22:22

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet nog niet wat ik er zelf mee wil gaan doen. Ik heb stiekem altijd een droom gehad om zelf een veulen te fokken. Gewoon voor mezelf. Ik vind mijn merrie echt super leuk. Wel af en toe een lastig ding. Maar voor mij heeft ze zoveel goede eigenschappen. En daarnaast vind ik haar ook erg mooi.
Omdat je nooit weet hoe het allemaal loopt. Lijkt het me slim en interessant om een predikaat te halen. En daarnaast gewoon leuk om een keer te doen.
Ik ga in januari haar gelijk op mijn naam laten zetten. En eens informeren bij "de ijzeren man" aan welke eisen mijn merrie nog moet voldoen.

Ik zal eens kijken of er een los papier bij het paspoort zit. Het is mij nog nooit opgevallen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Register A merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:35

Ik kocht in 2013 een A-register merrie van Abke, ben in 2015 met haar op de keuring geweest nadat ze succesvol het röntgen- en cornage-onderzoek had afgerond. Vanwege prestaties van de vader en zijn nakomelingen had ze vrijstelling voor de verrichting (IBOP/EPTM/sportprestatie).

Bella werd op de stamboekkeuring ster en aansluitend voorlopig keur op de centrale keuring, inmiddels via de sport zowel het elite- als sportpredikaat binnengehaald. Vorig jaar heeft ze via embryotransplantatie een mooi merrieveulen gebracht van Casago, nu is ze zelf dragend van Impressive VDL.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Xritt
Berichten: 604
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Register A merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 22:58

Wat leuk om te lezen Gomir.
Hoe ben jij erachter gekomen welke vrijstellingen ze heeft?
Ik weet dat ze röntgen goed is. Cornage onderzoek ben ik niet bekend mee (alleen via Google) dat komt vast ook goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 59 bezoekers