Wanneer stopt de melkproductie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Wanneer stopt de melkproductie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 14:28

Vorige zomer heeft mijn merrie een mooi veulen gekregen. In oktober heb ik haar verkocht. Nu stopt alleen de melkproductie bij mijn merrie niet. Ze is van de brok af en ik geef haar heel veel lucerne, hooi en wortels. Als de melkproductie stopt, zet ik haar meteen weer op biks. Ze mag wel wat aankomen namelijk. Is dit normaal? Wat kan ik er aan doen om het te bespoedigen? Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij.

Groetjes!


StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer stopt de melkproductie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:31

Ja is normaal Afblijven en niet naar kijken. Heeft hier meer dan jaar geduurd.

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Re: Wanneer stopt de melkproductie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 14:42

Dus dat kan echt zo lang duren? Dan denk ik er toch over na om haar toch weer biks te gaan voeren. Het is al een wat oudere merrie; ze kan wel wat krachtvoer gebruiken ....

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:13

Ik zal gewoon voeren. Mijn merrie is toen op de Regumate gegaan, via de DA. Die spoot na half jaar nog steeds melk.

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:19

Normaal, bij een gezonde merrie die niet in de beurt staat van veulens, is de melkproductie na het spenen groten deels verdwijnen na een week.

Let wel ... met melkproductie bedoel ik het lopen van melk. Het duurt nog een week of 4 voordat de uieren helemaal 'leeg' zijn en terug enige gekrompen maat hebben.

Als ze niet lekt ... afblijven.

Wat voer betreft, Lucerne is nogal hoogwaardig wat eiwit betreft en bevorderd melkproductie bij lacterende merries. Misschien zou het beter zijn goed droog hooi te geven voor een paar weken en een dergelijk onderhoudsbrok. Bij twijfel hierover zou je best je DA vragen.

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:25

Wortelen werken (licht) laxerend, niet handig voor een paard dat juist aan moet komen.
Lucerne is mooi voor laaste fase dracht en melk aanmaken (eiwit en calcium) en dat wilde je juist niet. Voor aankomen deed het hier trouwens niks.
Brok om aan te komen is ook niet de eerste keuze, ivm zwaarder te verteren en die extra energie wil je in vetjes hebben ipv "werk".
Kijk naar bietenpulp al dan niet samen met grasbrok (al zit daar ook redelijk wat eiwit in) en veel hooi. Ruwvoervervangers zijn makkelijker te verteren door manier waarop paard voedsel verteerd en het al kleiner gemaakt zijn ervan. Opname is dus makkelijker dan brok of zelfs gewoon hooi en dat is iets wat moeilijker wordt bij een ouder paard.

Andere optie is gewoon flink bijvoeren en melken, maar dan zal je dat 2x/dag moeten blijven doen. Het is begrijpelijk dat je met winter en moeten aankomen fors voert, maar dat is wel een deel van de reden dat ze melk blijft maken. Er is genoeg energie en die steekt ze daar nog steeds in. Er is geen ander veulen die bij haar drinkt of andere jonge dieren op het erf waardoor die hormonen actief blijven?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Re: Wanneer stopt de melkproductie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 15:42

Dank voor alle adviezen. Ik zal de bietenpulp inderdaad proberen. Als ze dat eet, dan ook afbouwen met de lucerne. Ze staat niet bij een veulen of zoiets in de buurt, dus daar kan het echt niet van komen :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Unit en 92 bezoekers