Info gevraagd: Ralph, Rocky en Kantjes Ronaldo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Info gevraagd: Ralph, Rocky en Kantjes Ronaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 21:40

Hallo allemaal!

Ik heb weinig verstand van New Forest pony's en wil heel graag wat meer er van weten. Vooral van de genoemde hengsten (zijn hengsten die voorkomen in de afstamming van mijn jaarling pony).

Ik zou heel graag wat meer informatie willen over bovenstaande hengsten. Kantjes Ronaldo is nog wel redelijk veel over te vinden, maar ik zou graag wat meer willen weten over zijn nakomelingen en (als die er zijn) foto's van hem zelf en nakomelingen willen zien? :)

Over Rocky (Cillaarshoeks Dannys Micro x Sweet William). Van hem kan ik helemaal niets vinden en zou graag wat meer van hem en zijn nakomelingen willen weten en graag foto's willen zien van hem en van nakomelingen (als die er zijn).

Als laatste van de hengst Ralph (Priory Prickle x Broomy Slip-On). Van hem heb ik een foto gevonden, maar meer info en foto's van hem en zijn nakomelingen zijn van harte welkom!

Heel erg bedankt alvast!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Info gevraagd: Ralph, Rocky en Kantjes Ronaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 03:01

Nu een beetje laat, maar ga zeker nog reageren over Ralph kan ik wel meer vertellen!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Info gevraagd: Ralph, Rocky en Kantjes Ronaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 02:03

Ralph is geboren bij de heer Zwaans uit Herpen (als ik het goed heb) Ledie (een elite kroon preferente prestatie fokmerrie) kommt uit dezelfde moederlijn maar ipv Priory Prickle heeft zij als vader Kantjes Ronaldo. Deze merrie (Ledie) staat nu bij de familie Braat in Wenum Wiessel - Stal het Gruyter. Dit jaar heeft zij haar 22e veulen daar gekregen! http://www.stalhetgruyter.nl/page/ledie
Als je op hun site naar nieuws gaat en dan naar onder scrollt kom je bij datum 27-7-2013 nog een stukje tegen/ Op 21-03-2013 staat een nog leuker stukje over de heer Zwaans en Broomy Perfection,

Hierin wordt ook Ralph genoemd, is een stukje uit de paardenkrant.
Zelf hebben wij een dochter van Ledie (Zwavo's Willeke uit 1998 en ook haar volle broer Zwavo's John uit 1999, taan in het stukje als broer en zus vermeld)

Kantjes Ronaldo, is heel bekend daar kan je vast veel over vinden, ook Prioru Prickle is heel bekend en pas onlangs op hele hoge leeftijd overleden.

http://www.hippomundo.be/horses/info/index/314354/5 Deze kwam ik tegen kon zo de lijn van Rocky verder uitspitten. Verder op in zijn lijn zit Furzley Lodge Golden Wonder, als je op deze hengst zoekt krijg je ook nogal wat te vinden, het vermoeden is er dan hij niet zuiver NF was, maar wel hele goede pony's bracht.

Hoop je iets op weg geholpen te hebben. Je maakt me ook wel nieuwsgierig naar jouw jaarling :o .

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Info gevraagd: Ralph, Rocky en Kantjes Ronaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 06:53

Wauw heel erg bedankt! Ik ga zo even rustig de links eens bekijken. Ik had één foto gevonden van Ralph, daar mag mijn pony wel op gaan lijken! :D
Haha, vind hem echt een hele mooie pony.

Tenminste, ik neem aan dat de gevonden foto hem ook echt is? Je weet natuurlijk maar nooit...
Afbeelding

Mijn jaarling is geen volledige New Forest pony, maar Welsh (NRPS gekeurd) x NRPS x NF. Ze is zelf NRPS ingeschreven en dus een NRPS pony. Haar afstamming is Kraneveld's Kadans x Irakion x Rocky x Kantjes Ronaldo x Ralph. Met Kadans en Irakion heb ik zelf best veel mee gewerkt en die hengsten ken ik dus erg goed. De andere hengsten ken ik verder niet en heb ook nog niet veel kennis van de pony's, altijd met kwpn paarden bezig geweest haha.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 07:02

Golden Wonder is geen afstamming van bekend? Zie op allbreedpedigree staan dat de Golden Wonder in Engeland niet dezelfde is als die naar Nederland gekomen is? Best bijzonder hihi.

Ga eens verder in de afstamming kijken, altijd zo leuk om te doen.

Heeft iemand misschien een foto van de hengst Rocky? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Edit: op hippomundo staat wel verder een stukje van de afstamming van Golden Wonder.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Info gevraagd: Ralph, Rocky en Kantjes Ronaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:16

Ja hoor dat is Ralph :) :) !!
Golden wonder is in nederland nog steeds wel een percentage van toegestaan in de bloedlijn nu meen ik 6,25 %. Hebben ze ieder jaar iets teruggeschroefd.
Maar in Engeland hebben ze GW verbannen, daar mocht hoj niet in de stamboom voorkomen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Info gevraagd: Ralph, Rocky en Kantjes Ronaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:19


Eikenbos
Berichten: 133
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:09

Het meest voor de hand liggende verhaal is dat er twee (of meerdere) jonge hengsten naar Nederland zijn gekomen. De ene was Furzey Lodge Golden Wonder en de andere is niet bekend (althans, niet bij "buitenstaanders"). Omdat niet bekend was wie Golden Wonder was en wie niet (of omdat ze de andere pony gewoon veel mooier vonden), hebben ze de pony's verwisseld. Waar de echte Golden Wonder is gebleven valt inmiddels niet meer te achterhalen.
Het kan ook zo zijn, dat de Engelsen nooit de echte Golden Wonder naar Nederland hebben gestuurd. Maar ja, beide verhalen worden natuurlijk door verschillende partijen ontkent en we zullen waarschijnlijk nooit weten wat er echt is gebeurd.
Tot zo ver het onzekere deel van het verhaal van Golden Wonder...

Na enige tijd bleek uit DNA onderzoek dat de op papier vastgestelde moeder van Golden Wonder helemaal niet de moeder van onze Golden Wonder was. Toen werd ook de vraag gesteld of onze Golden Wonder wel een 100% New Forest Pony was. De hengst had inmiddels al behoorlijk wat nakomelingen en ook al goedgekeurde zoons die ook al kinderen hadden. Er is toen gekozen voor de methode om het Golden Wonder bloed te verminderen. Een flink aantal jaren geleden werd er een limiet ingesteld van 6,25% als je je pony wilde aanbieden als (potentiële) dekhengst.
Inmiddels is het al zó lang geleden dat de Golden Wonder kwestie speelde, dat er vanuit Engeland en Nederland is bepaald dat alle New Forest pony's met minder dan 6,25% Golden Wonder bloed als 100% New Forest worden gezien. Het percentage GW wordt bij die pony's op 0% gezet. Anders zou er over tientallen jaren nog steeds een GW registratie zijn terwijl het hele verhaal zich al in een ver verleden afspeelt.