Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 23:19

Twee jaar terug speelde bij mij het idee om een trektocht te gaan rijden en aangezien ik veel 'paardencontacten' heb bij mij in de omgeving (Noord Holland Noord) heb ik besloten om lekker van locatie naar locatie te gaan in mijn directe omgeving.

Hartstikke leuk natuurlijk, maar nu moet ik dit toch eens concreet gaan voorbereiden en daarbij heb ik toch wat vragen aan de doorgewinterde 'trektochters' die ik hier hoop te treffen. :D Ik zal mijn vragen en de antwoorden die ik tot nu toe heb kunnen bedenken noteren, maar ik hoor graag waar ik extra aan moet denken en op moet letten.

Ik ga rijden met mijn merrie, heb mijn jaarling mee als handpaard, en mijn hond gaat mee. Ze zijn het allemaal gewend om veel kilometers te maken en ik wil ongeveer 15 km per dag afleggen met tussenpauzes. We gaan ongeveer een week weg maar hebben mijn moeder en de paardentrailer op standby voor bij eventuele calamiteiten.


Afbeelding

Benodigdheden
Slaapzak
Slaapmatje
Gaspitje
Tent
Zaklamp
Kaart
Powerbank voor telefoon
Regenjas
Voer voor de hond
Toiletspullen
Wc-papier
Vuilniszakjes
Zakmes
Een leesboek
... (wat vergeet ik?)


Paardenspullen/tuigage
Halster + leadrope voor beiden
Hoevenkrabber
Zakje beloningsbrokjes
Labeltjes met telefoonnummer aan halster
Extra touw voor bij breuk
Hoevenkrabber


Wat ga ik onderweg eten/drinken?
(Na ongeveer 3/4 dagen zal ik boodschappen kunnen doen.)
Noodles
Soep
Eten uit blik
Brood?
Siroop en water
... (suggesties?)



Nu lijkt het me heel leuk om de trektocht vast te leggen en een blogje bij te houden op mijn social media, met eventueel mijn go pro of gewoon met mijn mobiel. Gewoonlijk zou ik die dan via een app op mijn telefoon bewerken en vervolgens uploaden, maar ik zal niet op alle adressen mijn electronica kunnen opladen en kan ook filmpjes vanuit mijn gopro niet direct uploaden zonder pc, dus ben ik benieuwd naar ervaringen of tips...

Welke powerbank heb je nodig om je telefoon een week opgeladen mee te houden?
Hebben jullie leuke en ook praktische ideëen hoe ik de trektocht kan vastleggen?
Of wacht ik tot ik thuis ben en upload ik dan alles? Wat is haalbaar?




En daarnaast twijfel ik of ik mijn jaarling iets kleins kan laten dragen of niet. Vind het uiteraard wat jong, maar als ik haar bijvoorbeeld een kleed opleg, singeltje eroverheen, en daaraan een slaapzak bind dan scheelt het wel weer wat op mijn merrie zonder dat het de jaarling zwaar belast.



Ik ben heel benieuwd naar jullie suggeties, wat ik vergeet mee te nemen, of waar ik momenteel nog aan vergeet te denken. Gelukkig heb ik nog even tijd, maar een voorbereid mens telt voor 2. :j

Brand maar los! *\o/*

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:34

Leuk hoor maar vind t best wel belastend voor een jaarling...

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:35

Ik heb 2 sterritten (trektocht met afgesproken eindpunt en datum) gereden destijds, altijd ergens aangeklopt voor onderdak, op zijn minst droge plek om te slapen en wat te eten was er ook altijd wel.
Koken of tent nodig was dus niet van toepassing en anders kom je na paarden onderdak voor de nacht (tussen de km's die jij aangeeft en wat verstandig is, is dat zo 4 uur 's middags) zelfs lopend nog wel bij een horeca zaak of winkel.
Let op dat gewicht dragen erg beperkt mogelijk is naast nog eens een ruiter. Met 10kg heb je het wel gehad en dat is incl. je tassen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:36

Wat voor zadeltassen ga je gebruiken en hoe bevestig je die dat de druk niet direct op de rug komt maar verdeeld wordt via het zadel?

Hoeveel gewicht wil je meenemen?
Heb je geen schone kleding nodig? Een schone onderbroek lijkt mij toch wel noodzakelijk :)

Een bagageweger vond ik wel noodzakelijk. Zo kon ik dagelijks checken of het gewicht goed over mijn beide zadeltassen verdeeld was.
Ik had inclusief gewicht van de tassen 9 kilo bagage maar geen kampeerspullen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:37

Bagageweger kan je zonder, thuis alles wegen en gewichten noteren op je paklijst.

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:37

Wat een leuk idee! Ga je zelf lopen en je paard als pakpaard, eeh ezel? Ik zou de hoevenkrabber vervangen door zo’n alles in één mes met hoevenkrabber. Eet zelf onderweg dan hoef je dat niet mee te sjouwen. Blarenpleisters, tape, en een extra touw en halster. En een ehbo doosje voor mens en paard. Zonnebril en zonnebrandmiddel. Een opvouwbare emmer voor de paarden is mss ook handig. En natuurlijk een volgtpoic aanmaken voor ons! Ik zou het kamperen achterwege laten vanwege de omvang en gewicht van de spullen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:41

tamary schreef:
Bagageweger kan je zonder, thuis alles wegen en gewichten noteren op je paklijst.


Maar als je eten en drinken mee hebt veranderd dat toch dagelijks? Idem met kledingkeuze ivm ander weer. Het is bij mijn redelijk dynamisch .
Kun je natuurlijk uitgebreid gaan rekenen maar even wegen is erg makkelijk. Althans dat is mijn ervaring :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:43

Leuk

Regenlegs kan ik aanraden en ehbo, voor jou en je paard.
Platsic zakjes, zakdoeken, vliegenweer
Termo ondergoed, bontje voor je zadel. En extra schoon bontje/,hoesje singel.
Mes / schaar

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:44

Wat je koopt staat het gewicht op, wat je meeneemt weet je het gewicht van. Drinken = 2 gelijke flesjes.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:48

Ehm, je gaat van bekend contact naar bekend contact; waarom neem je dan zoveel eten mee?
Regel dan ook dat ze je te eten geven, dat is goedkoper en minder belastend voor je paard. Kan dat gaspitje ook meteen van je lijst, net als dat boek; daar ga je niks mee doen, geloof me.

Voer voor je hond zou ik overwegen vooraf rond te brengen, scheelt een hoop zeulen van gewicht als je weet waar je langs gaat.

Idem voor tent; die contacten van je hebben vast ook wel een bed. Slaapzak en slaapmatje kun je je jaarling laten dragen, doet ie ook nog iets nuttigs voor de kost.

Hoevenkrabber heb je aan eentje genoeg :D
Halster combineren met hoofdstel maakt ook weer minder spullen.

Wel een compliment voor je geplande afstanden; je bent een van de weinigen die meteen met realistische afstanden komt. Houdt dat vast!

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 00:14

girlyggirl schreef:
Leuk hoor maar vind t best wel belastend voor een jaarling...

We doen het rustig aan met veel graaspauzes en als het niet lukt ben ik dicht bij huis en kan ik zo bellen om opgehaald te worden met trailer. :) Thuis scharrelt ze op de paddock paradise ook de hele dag achter haar moeder aan en we zijn nu ook al veel op stap.


tamary schreef:
Ik heb 2 sterritten (trektocht met afgesproken eindpunt en datum) gereden destijds, altijd ergens aangeklopt voor onderdak, op zijn minst droge plek om te slapen en wat te eten was er ook altijd wel.
Koken of tent nodig was dus niet van toepassing en anders kom je na paarden onderdak voor de nacht (tussen de km's die jij aangeeft en wat verstandig is, is dat zo 4 uur 's middags) zelfs lopend nog wel bij een horeca zaak of winkel.
Let op dat gewicht dragen erg beperkt mogelijk is naast nog eens een ruiter. Met 10kg heb je het wel gehad en dat is incl. je tassen.


Veel van de adressen zijn pensionstallen waar ik lesklantjes heb en waar ik de staleigenaar niet extreem goed ken. Vind het dan een beetje vreemd om te vragen om een dak boven mijn hoofd, maar misschien moet ik me daar (waar mogelijk) overheen zetten. Ik ga weer even puzzelen. :+

Die 10 kg zal ik in de gaten gaan houden. Denk dat er dan inderdaad al veel eten afvalt. Dan moet ik mijn eten gewoon meer uitbesteden/vragen aan die contacten of ze wat voor me willen meenemen. Goede tip!


fransje23 schreef:
Wat voor zadeltassen ga je gebruiken en hoe bevestig je die dat de druk niet direct op de rug komt maar verdeeld wordt via het zadel?

Hoeveel gewicht wil je meenemen?
Heb je geen schone kleding nodig? Een schone onderbroek lijkt mij toch wel noodzakelijk :)

Een bagageweger vond ik wel noodzakelijk. Zo kon ik dagelijks checken of het gewicht goed over mijn beide zadeltassen verdeeld was.
Ik had inclusief gewicht van de tassen 9 kilo bagage maar geen kampeerspullen.


Ik was eerlijk gezegd wel van plan om met 1 set kleding een weekje uit te zingen. Ik hoop op warm weer en dat ik mijn T-shirt halverwege gewoon onder een kraan kan wassen ofzo, haha. Uiteraard gaat er wel schoon ondergoed/sokken mee. :+

Ik heb een westernzadel en de zadeltassen zullen als het goed is niet achter het zadel vallen, dus wordt relatief netjes verdeeld. Ik heb een zadeltas voor vóór, achter het zadel (moet nog binnenkomen) en een banaantas. De zadeltassen wegen vooraf is een goeie, dan kan ik het gewicht mooi verdelen.

tamary schreef:
Bagageweger kan je zonder, thuis alles wegen en gewichten noteren op je paklijst.


Thanks! Dat is ook een slimme.


Whizz schreef:
Wat een leuk idee! Ga je zelf lopen en je paard als pakpaard, eeh ezel? Ik zou de hoevenkrabber vervangen door zo’n alles in één mes met hoevenkrabber. Eet zelf onderweg dan hoef je dat niet mee te sjouwen. Blarenpleisters, tape, en een extra touw en halster. En een ehbo doosje voor mens en paard. Zonnebril en zonnebrandmiddel. Een opvouwbare emmer voor de paarden is mss ook handig. En natuurlijk een volgtpoic aanmaken voor ons! Ik zou het kamperen achterwege laten vanwege de omvang en gewicht van de spullen.


In principe rijdend maar ik zal ook veel stukjes wandelen. Anders krijg ik een zere kont. :+

Terwijl ik hoevenkrabber typte dacht ik ook: Ahh, dat kan ik ook met een handig combi-zakmes. Onderweg eten hoop ik te doen, maar weet niet echt of ik ergens wat kan bestellen als ik buiten met mijn paarden sta, haha. Maar moet vast wel lukken, al is het maar door een vriendelijke voorbijganger aan te spreken en te vragen me te helpen. :o

Emmer, tape, ehbo. Ik zet ze op de lijst! Blarenpleisters denk ik nooit nodig te hebben, maar dat merk ik onderweg wel. Dan stuur ik wel iemand langs de supermarkt voor me, haha.

Volgtopic komt in orde. :D


fransje23 schreef:
tamary schreef:
Bagageweger kan je zonder, thuis alles wegen en gewichten noteren op je paklijst.


Maar als je eten en drinken mee hebt veranderd dat toch dagelijks? Idem met kledingkeuze ivm ander weer. Het is bij mijn redelijk dynamisch .
Kun je natuurlijk uitgebreid gaan rekenen maar even wegen is erg makkelijk. Althans dat is mijn ervaring :)


Ik denk dat ze bedoelde dat je alles afweegt, dus ook je etenswaren, en dit dagelijks herberekend en verdeeld. Wat betreft kledingkeuze - zal ik genoeg hebben aan 1 set kleding (aantrekken)? Ik bedoel, als ik heel erg zweet moet ik gewoon douchen inclusief kleding... :+ Ik zag bergwandelaars hetzelfde doen op discovery channel. Hadden alleen extra regenkleding mee, en maar 1 set kleding aan.


Evamarie schreef:
Leuk

Regenlegs kan ik aanraden en ehbo, voor jou en je paard.
Platsic zakjes, zakdoeken, vliegenweer
Termo ondergoed, bontje voor je zadel. En extra schoon bontje/,hoesje singel.
Mes / schaar


Goede suggesties! Bontje voor mijn zadel heb ik inderdaad. Hoop daarmee de zadelpijn te kunnen minimaliseren en 't is 's avonds een mooi kleedje voor de hond. :')


tamary schreef:
Wat je koopt staat het gewicht op, wat je meeneemt weet je het gewicht van. Drinken = 2 gelijke flesjes.


Slim!


ikke schreef:
Ehm, je gaat van bekend contact naar bekend contact; waarom neem je dan zoveel eten mee?
Regel dan ook dat ze je te eten geven, dat is goedkoper en minder belastend voor je paard. Kan dat gaspitje ook meteen van je lijst, net als dat boek; daar ga je niks mee doen, geloof me.

Voer voor je hond zou ik overwegen vooraf rond te brengen, scheelt een hoop zeulen van gewicht als je weet waar je langs gaat.

Idem voor tent; die contacten van je hebben vast ook wel een bed. Slaapzak en slaapmatje kun je je jaarling laten dragen, doet ie ook nog iets nuttigs voor de kost.

Hoevenkrabber heb je aan eentje genoeg :D
Halster combineren met hoofdstel maakt ook weer minder spullen.

Wel een compliment voor je geplande afstanden; je bent een van de weinigen die meteen met realistische afstanden komt. Houdt dat vast!


Haha, ik geloof je op je woord als je zegt dat ik dat boek niet ga gebruiken. Voer voor de hond is inderdaad een dingetje. Ik ga kijken of ik dat praktischer kan doen.

En ja, het halster mag mijn paard lekker om zijn hoofd meedragen. Fijn te horen dat je het oké vind voor mijn jaarling wat lichts te dragen. Was daar nog over in dubio.

En bedankt! ik wilde eerst 20 km per dag afleggen, maar gezien het feit dat dit allemaal nieuw is en ik gewoon relaxed op pad wil gaan, heb ik daar 15 van gemaakt.

Wat betreft die contacten, op sommige locaties waar ik welkom ben ken ik de pensioneigenaren niet heel intiem, maar vooral de pensionklanten. Vind het dan toch een beetje raar om te vragen of ik daar binnen mag slapen. Maar ik zal eens kijken of ik overal op zijn minst overdekt kan slapen (schuur/stal is ook prima). Dat scheelt slepen met een tent. :D

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 00:24

Dus om het even samen te vatten hier de nieuwe lijst:

Benodigdheden (max 10 kg)
Slaapzak
Slaapmatje
Gaspitje
Tent

Zaklamp
Kaart
Powerbank voor telefoon
Regenjas
Voer voor de hond
Toiletspullen
Wc-papier
Vuilniszakken/plastic zakken
Multifunctioneel Zakmes
EHBO
Sokken/ondergoed
Tape
Zonnebril/zonnebrand


Paardenspullen/tuigage
Halster + leadrope voor beiden
Zakje beloningsbrokjes
Labeltjes met telefoonnummer aan halster
Extra touw/halster voor bij breuk
Opvouwbare emmer voor drinkpauzes hond en paard
(Evt vliegenfrontjes/spray)


Wat ga ik onderweg eten/drinken?
Ontbijt/Lunch: Cafetaria's, Brood, 2 flesjes water mee
Avondeten: Bedelen bij gastheer/vrouw. :o


En een volgtopic. :+ :D

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 03:04

girlyggirl schreef:
Leuk hoor maar vind t best wel belastend voor een jaarling...

15 kilometer per dag belastend voor een jaarling? Kom op zeg... Das nog geen 3 uurtjes stappen, doe je er een paar stukjes draf bij is het 2 uurtjes. En dan wil ze nog pauzes gaan doen tussendoor ook...
Mijn eerste gedachte was eigenlijk: weet je zeker dat je zo weinig kilometers per dag wilt doen. Want dan ben je dus letterlijk na 2 of 3 uurtjes al uitgereden

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 07:11

Leuk plan!!

15km als trektocht is toch heel anders dan 15km als buitenrit. Dus die afstand vind ik heel realistisch. Plande zelf ook altijd 15-18km voor onze wandeltrektochten (alle bagage op paard, zelf ernaast lopen) en daar doe je rustig 5-6 uur over. Stappen, kaartlezen, graaspauzes... Gemiddelde snelheid is maar 3kmh.

Tip: vooraf het boek over trektochten lezen, van Carolien Staal.

En het YouTube kanaal van "Be professional. Look cool" dat gaat over lange trektochten, maar daar komt echt zoveel goede info voorbij!

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 07:21

Leuk idee! In de facebookgroep “Trektocht te paard groep” staat ook een boel informatie. Misschien al bekend, anders wel leuk om eens te bekijken.

Ik heb zelf vorig jaar een georganiseerde trektocht gereden met de nvvr, inclusief bagageservice. Ook met gemiddeld 15km per dag. In combinatie met alles eromheen, op tijd vertrekken, pauze, beetje rust eind van de middag, waren dit mooie afstanden. Voor de volgende keer lijkt het mij ook een uitdaging op het op zo’n zelfde manier te doen, zonder bagageservice en alles mee te paard.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:59

stuk tyvek misschien, is te gebruiken als grond zeiltje, zeiltje boven je hoofd en weegt bijna niks.
ge(vries)droogd voedsel is misschien ook een idee, weinig gewicht en een beetje water is vaak wel ergens te krijgen om het weer te laten wellen en er is ook een hoop wat zo gegeten kan worden.
Denk ook aan een goed matje om op te slapen, kijk ook naar de warmte daarvan, weet uit ervaring dat goed slapen ook echt heel belangrijk is.
Krijgt je paard nog iets extra bij behalve gras?

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:30

Kimmsel schreef:
[


fransje23 schreef:

Maar als je eten en drinken mee hebt veranderd dat toch dagelijks? Idem met kledingkeuze ivm ander weer. Het is bij mijn redelijk dynamisch .
Kun je natuurlijk uitgebreid gaan rekenen maar even wegen is erg makkelijk. Althans dat is mijn ervaring :)


Ik denk dat ze bedoelde dat je alles afweegt, dus ook je etenswaren, en dit dagelijks herberekend en verdeeld. Wat betreft kledingkeuze - zal ik genoeg hebben aan 1 set kleding (aantrekken)? Ik bedoel, als ik heel erg zweet moet ik gewoon douchen inclusief kleding... :+ Ik zag bergwandelaars hetzelfde doen op discovery channel. Hadden alleen extra regenkleding mee, en maar 1 set kleding aan.


Ik begrijp wel wat ze bedoeld maar je moet dan dus dagelijks gaan rekenen voor vertrek.
Dat is naar mijn mening meer werk en ingewikkelder dan een bagageweger meenemen, Zo een bagageweger weegt 50 gram dus voor het gewicht hoef je het niet te laten.


Qua kleding raad ik merinowol aan, dat gaat niet stinken :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:39

Vergeet ook het paspoort van zowel paarden als hond niet mee te nemen :j

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:48

Eens, merinowollen shirtjes zijn fantastisch! Stinken idd niet. Dragen wij ook tijdens berghuttentochten in Oostenrijk en ook al zweten we soms flink, je kunt de shirtjes makkelijk meerdere dagen dragen. Te koop bij o.a. Decathlon en niet duur.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:01

Kimmsel schreef:
Benodigdheden (max 10 kg)
Slaapzak
Slaapmatje
Gaspitje
Tent

Zaklamp
Kaart
Powerbank voor telefoon
Regenjas
Voer voor de hond
Toiletspullen
Wc-papier
Vuilniszakken/plastic zakken
Multifunctioneel Zakmes
EHBO
Sokken/ondergoed
Tape
Zonnebril/zonnebrand


Ik mis hier nog:
bord/beker/bestek voor jezelf
Pan(nen)
Paspoorten
Tekenpen
Kussen, evt opblaasbaar
Opvouwbaar zitblaadje


Een multifunctioneel zakmes klinkt handig maar die zwitserse dingen zijn loei gevaarlijk omdat ze geen dichtklapbeveiliging hebben. Liever een die dat wel heeft en los een pincet en een schroevendraaier met bitjes. Die heb je allemaal ook lichtgewicht. Of alleen het mes mee, daar kom je ook een eind mee.

Regenjas zou ik naar kijken of je paard een cape kan handelen, of ook rainlegs mee nemen. Aan alleen een jas heb je niet zo veel als je een regendag hebt. En eenmaal koud ben je snel verkleumd.

Powerbank kan je vervangen door een solarpanel welke je op je tas kan hangen, dan moet je alleen wel zon hebben :+


Citaat:
Paardenspullen/tuigage
Halster + leadrope voor beiden
Zakje beloningsbrokjes
Labeltjes met telefoonnummer aan halster
Extra touw/halster voor bij breuk
Opvouwbare emmer voor drinkpauzes hond en paard
(Evt vliegenfrontjes/spray)


Hoe neem je hier water mee? Zomaar uit een sloot halen lijkt me niet verstandig.
Anders nog:
Stukjes strotouw voor noodreperaties
Borstel
Staat je rijpaard op ijzers? Dan ook een hamer en nagels. Of een noodnummer van de smid :+




Citaat:
Wat ga ik onderweg eten/drinken?
Ontbijt/Lunch: Cafetaria's, Brood, 2 flesjes water mee
Avondeten: Bedelen bij gastheer/vrouw. :o


Kijk voor de gein eens wat filmpjes van 'opdetandemnaarmarrokko'. Die hadden bar weinig en verkeerd voedsel mee, nou fietsen die dus dat is intensiever dan stappen maar ik denk dat je hier niet lang mee volhoudt. Maar dat ligt er ook aan hoelang je weggaat, dat haal ik even niet uit je OP. 2 flesjes water is ook schraal, zeker als je dat moet delen met je hond. Ik zou kijken naar een 1,5 of 2 liter waterzak met drinksysteem voor in een tas/backpack. Is ook makkelijker drinken en dat sorgt er weer voor dat je niet jezelf perongeluk uitdroogt.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 11:00

Dorine92 schreef:
girlyggirl schreef:
Leuk hoor maar vind t best wel belastend voor een jaarling...

15 kilometer per dag belastend voor een jaarling? Kom op zeg... Das nog geen 3 uurtjes stappen, doe je er een paar stukjes draf bij is het 2 uurtjes. En dan wil ze nog pauzes gaan doen tussendoor ook...
Mijn eerste gedachte was eigenlijk: weet je zeker dat je zo weinig kilometers per dag wilt doen. Want dan ben je dus letterlijk na 2 of 3 uurtjes al uitgereden


Ik denk inderdaad dat de afstand prima is zo. De 15 km is gebaseerd op de meest directste route, maar niet altijd de mooiste route. Als de afstand me erg meevalt kan ik altijd kiezen om een stukje om te rijden via bijvoorbeeld de duinen, enz.


Chantalla schreef:
Leuk idee! In de facebookgroep “Trektocht te paard groep” staat ook een boel informatie. Misschien al bekend, anders wel leuk om eens te bekijken.

Ik heb zelf vorig jaar een georganiseerde trektocht gereden met de nvvr, inclusief bagageservice. Ook met gemiddeld 15km per dag. In combinatie met alles eromheen, op tijd vertrekken, pauze, beetje rust eind van de middag, waren dit mooie afstanden. Voor de volgende keer lijkt het mij ook een uitdaging op het op zo’n zelfde manier te doen, zonder bagageservice en alles mee te paard.


Ah, ik ga de groep eens opzoeken! Nvvr heb ik 10 jaar geleden een trektocht bij gemaakt, dat was rond de veluwe. Daar zat ook bagageservice bij. Vond de hele onderneming alleen wel een beetje kostbaar, dus hoop door het zelf te plannen dat het wat minder kost. Stiekem had ik ook echt in gedachten om te survivallen maar ik denk om mijn merrie te sparen (jaarling kan ik nog niet zwaar belasten) dat ik voor nu onderdak moet gaan vragen.

Over jaartje of 2 doe ik het gewoon nog eens en dan mag mijn dan 3-jarige de bagage dragen. :D


mystery1980 schreef:
stuk tyvek misschien, is te gebruiken als grond zeiltje, zeiltje boven je hoofd en weegt bijna niks.
ge(vries)droogd voedsel is misschien ook een idee, weinig gewicht en een beetje water is vaak wel ergens te krijgen om het weer te laten wellen en er is ook een hoop wat zo gegeten kan worden.
Denk ook aan een goed matje om op te slapen, kijk ook naar de warmte daarvan, weet uit ervaring dat goed slapen ook echt heel belangrijk is.
Krijgt je paard nog iets extra bij behalve gras?


Op dit moment lijkt het erop dat ik vooral bij mensen logeer om mijn rijpaard niet teveel te belasten. Ik zal eens kijken naar gevriesdroogd voedsel! Handig voor onderweg.

Paarden krijgen momenteel symbolisch muesli bij, maar hebben beide wel wat reserves inmiddels dus denk dat we het redden zonder krachtvoer.


Muiz, hele fijne suggesties! Kussen hoef ik niet mee, ik leg mijn hoofd wel op het zadelpad indien nodig. Waarschijnlijk zal ik niet zelf hoeven koken maar ga ik eten bij de gastheer/gastvrouw. Iets om te zitten is misschien wel fijn, ik ga daar even naar speuren. Tekenpen is een goed idee ja!

Ik heb momenteel een hele lange regenjas. Ik denk dat ik het daar wel mee red. En als het echt hondenweer is ben ik 1 telefoontje verwijderd van mijn ophaalservice. Mijn ouders én mijn vriend wonen tijdens de gehele trektocht (een week) binnen 25 minuten autorijden, dus als ik het niet meer zie zitten laat ik me gewoon ophalen en is er geen man overboord. Kan ik eventueel zelfs een dag later de trektocht weer hervatten als ik wil.

Solarpanel ga ik naar kijken! Waar haal ik zoiets? Decathlon misschien?

Ik neem sowieso 2 flessen water mee en kan deze op elke locatie vullen. De afstanden zijn dusdanig kort dat ik denk dat ik me daarmee gemakkelijk red.

Mijn merrie staat op ijzers, maar als er een ijzer afligt kan ik simpel om ondersteuning bellen (hoefsmid of ik vraag ergens om een tang om het andere ijzer er ook af te halen zodat ik in ieder geval verder kan). Ik durf zelf toch niet te nagelen en mijn merrie is ook niet de makkelijkste met beslaan. :+ En vind een hamer wat zwaar om mee te nemen.

Ik ga 'opdetandemnaarmarrokko' eens opzoeken! Thanks!

Anoniem

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:08

Leuk! Ik kijk al uit naar het volgtopic :)

Wat ook een idee is om het voer hond/veulen/paard in zakjes per dag te verdelen. Zo heb je niet 1 zware zak maar meerdere zakjes. Plus je hebt de juiste hoeveelheid per voerbeurt.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:39

Kun je niet het voer/hooi voor de paarden en de hond vooraf op je overnachtingslocaties droppen? Dan kun je gelijk afspraken maken over je avondeten, ontbijt en lunch.
Voor de locaties zonder keuken, kun je ook een pizza oid laten bezorgen.
Ik zou er geen probleem mee hebben de hond of de paarden onderweg uit een schone sloot of vijver te laten drinken.

Celebi
Berichten: 3626
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:57

Wat een tof idee!

Als je toch al weet waar je heen gaat, is het brengen van tasjes met hondenvoer, muesli en eventueel eten voor jezelf een dag of wat van te voren misschien wel handig? Onderschat niet hoeveel energie het kost om een week lang dagelijks 15 kilometer te lopen, dus je paard niet bijvoeren is wellicht niet heel handig. Zeker als het warm is wil je wellicht juist wat elektrolyten toevoegen of vitamine E omdat je nu meer inspanning gaat vragen dan normaal. Dat kun je gemakkelijk van te voren allemaal in bakjes klaarmaken en op locatie zetten.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:54

Wat eigenlijk het grootste minpunt van je plan is: je gaat alleen.
Neem je een maatje mee, heb je opeens de wereld aan opties; de een doet wat boodschappen, de ander houdt de paarden vast. Dat soort dingen.

Tape meenemen snap ik niet. je hebt vrij weinig wat je met tape kunt repareren. Een paar schoenveters daarentegen kun je voor zo ongeveer alles gebruiken. Neemt ook nog eens veel minder plek in!

In die context lees ik elke keer weer met grote verbazing wat iedereen je mee wil laten nemen... Hoe groot denken ze dat de huifkar is die je mee neemt }>

Trektocht is geen goedkope vakantie, al helemaal niet als je dieren mee neemt.