Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 18:57

Evamarie schreef:
Leuk! Ik kijk al uit naar het volgtopic :)

Wat ook een idee is om het voer hond/veulen/paard in zakjes per dag te verdelen. Zo heb je niet 1 zware zak maar meerdere zakjes. Plus je hebt de juiste hoeveelheid per voerbeurt.


Ja, kleine zakjes was ik ook van plan. Lekker makkelijk!

dioni schreef:
Kun je niet het voer/hooi voor de paarden en de hond vooraf op je overnachtingslocaties droppen? Dan kun je gelijk afspraken maken over je avondeten, ontbijt en lunch.
Voor de locaties zonder keuken, kun je ook een pizza oid laten bezorgen.
Ik zou er geen probleem mee hebben de hond of de paarden onderweg uit een schone sloot of vijver te laten drinken.


Nouja, zeker bewegend water durf ik wel aan. Stilstaande slootjes misschien wat minder, maar genoeg water in Noord Holland. :+

Celebi schreef:
Wat een tof idee!

Als je toch al weet waar je heen gaat, is het brengen van tasjes met hondenvoer, muesli en eventueel eten voor jezelf een dag of wat van te voren misschien wel handig? Onderschat niet hoeveel energie het kost om een week lang dagelijks 15 kilometer te lopen, dus je paard niet bijvoeren is wellicht niet heel handig. Zeker als het warm is wil je wellicht juist wat elektrolyten toevoegen of vitamine E omdat je nu meer inspanning gaat vragen dan normaal. Dat kun je gemakkelijk van te voren allemaal in bakjes klaarmaken en op locatie zetten.


Tasjes langsbrengen zou kunnen maar vind ik wel best wel veel extra moeite. Is toch zo'n 100 km met de auto. :') Paardjes redden zich wel zonder of we bietsen wat brokjes op locatie. Hondenvoer gaat wel lukken.


ikke schreef:
Wat eigenlijk het grootste minpunt van je plan is: je gaat alleen.
Neem je een maatje mee, heb je opeens de wereld aan opties; de een doet wat boodschappen, de ander houdt de paarden vast. Dat soort dingen.

Tape meenemen snap ik niet. je hebt vrij weinig wat je met tape kunt repareren. Een paar schoenveters daarentegen kun je voor zo ongeveer alles gebruiken. Neemt ook nog eens veel minder plek in!

In die context lees ik elke keer weer met grote verbazing wat iedereen je mee wil laten nemen... Hoe groot denken ze dat de huifkar is die je mee neemt }>

Trektocht is geen goedkope vakantie, al helemaal niet als je dieren mee neemt.


Absoluut! Ik zal echt moeten kijken wat ik echt nodig heb en de extra's alleen inpakken als daar nog ruimte voor is.

Er zijn dingen die ieder woonhuis waar ik aanbel voor me zou hebben als ik echt panne heb. ;)

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:22

Tie rips kunnen wel handig zijn en inderdaad een stukje touw of veter.

Van Karvan heb je hele kleine flesjes geconcentreerde limonade. Die zijn makkelijk mee te nemen.

Water kunnen ze drinken uit plassen,de sloot of je vraagt ergens gewoon om een emmer water.
Je tocht gaat door de bewoonde wereld, toch?

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:54

Is er niemand die gezellig mee wil fietsen? Fietstassen kunnen ook prima gebruikt worden en dan zou je wel makkelijk een tentje enz. mee kunnen nemen.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 20:04

Leuk idee, ik ga volgen!

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 20:56

fransje23 schreef:
Tie rips kunnen wel handig zijn en inderdaad een stukje touw of veter.

Van Karvan heb je hele kleine flesjes geconcentreerde limonade. Die zijn makkelijk mee te nemen.

Water kunnen ze drinken uit plassen,de sloot of je vraagt ergens gewoon om een emmer water.
Je tocht gaat door de bewoonde wereld, toch?


Zeker door de bewoonde wereld. Die flesjes van Karvan zijn een goed idee inderdaad. Lekker makkelijk.


zonnebloem18 schreef:
Is er niemand die gezellig mee wil fietsen? Fietstassen kunnen ook prima gebruikt worden en dan zou je wel makkelijk een tentje enz. mee kunnen nemen.


Haha, dat zou misschien kunnen maar ik ga liever alleen. Lekker even op mezelf, heerlijk. Ik vind het al heel wat dat ik nu besloten heb om op de overnachtingslocaties om slaapplek te vragen, want ik had me ingesteld op een tentje naast mijn paarden, haha.

Maargoed, het scheelt onwijs in bagage als ik daar in huis kan slapen, dus dat is een kleine opoffering voor het groter goed. :o

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 09:51

Voor diegene die dat interessant vinden om te volgen, heb ik inmiddels mijn route zo gepland dat ik waarschijnlijk geen tent mee hoef.

Start: Heerhugowaard
Locatie 1: Wognum (slapen in kas)
Locatie 2: Wieringerwerf (logeren)
Locatie 3: Breezand (slapen in schuur?)
Locatie 4: Julianadorp (slapen in schuur)
Locatie 5: Sint Maartensbrug (box voor de paarden, slapen in pipowagen?)

Locatie 6: Ben ik nog naar op zoek, ik zoek nog een plekje in Bergen waar ik bij voorkeur 2 nachtjes kan overnachten. Als iemand suggesties heeft, graag! Boerderij Jonker heeft momenteel geen plek, Poelenburg zit vol.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:01

Misschien dat ik er overheen gelezen heb?
Anti mug/vlieg/daas dat zowel voor paard als mens werkt. In een klein flesje met spuitpompje doen.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:47

Kimmsel schreef:
Voor diegene die dat interessant vinden om te volgen, heb ik inmiddels mijn route zo gepland dat ik waarschijnlijk geen tent mee hoef.

Start: Heerhugowaard
Locatie 1: Wognum (slapen in kas)
Locatie 2: Wieringerwerf (logeren)
Locatie 3: Breezand (slapen in schuur?)
Locatie 4: Julianadorp (slapen in schuur)
Locatie 5: Sint Maartensbrug (box voor de paarden, slapen in pipowagen?)

Locatie 6: Ben ik nog naar op zoek, ik zoek nog een plekje in Bergen waar ik bij voorkeur 2 nachtjes kan overnachten. Als iemand suggesties heeft, graag! Boerderij Jonker heeft momenteel geen plek, Poelenburg zit vol.


Stal Koopman op de kogendijk
Stal veld op de groeneweg
Sandra dekker ( ijslander manege 24/7 buiten

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:58

Mocht je nog een alternatief voor eten zoeken; er bestaan (o.a. Van de decathlon) van die zakjes waar je alleen water hoeft toe te voegen. Van die vriesdroogmaaltijden. Veel plezier op je tocht!

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 09:44

Ellen_ov schreef:
Mocht je nog een alternatief voor eten zoeken; er bestaan (o.a. Van de decathlon) van die zakjes waar je alleen water hoeft toe te voegen. Van die vriesdroogmaaltijden. Veel plezier op je tocht!


Kan dit ook met koud water? Want ik zal geen gasstelletje/pan mee hebben namelijk.

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 15:01

Ja hoor warm en koud. Dan heb je elk geval een back up plan en de zakjes nemen niet veel ruimte in.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 17:21

Nog een kleding tip.
Wol werd al genoemd. Dat is een goede.

Besluit of je wil wassen of luchten en pas daar je keuze op aan.

Kunstvezels (polyester, nylon, elastaan) drogen lekker snel als je je kleding onder de douche mee wast maar ruiken na herhaalde inspanning wat eerder muf. Al valt dat laatste bij dunne stof vaak wel mee.
Natuurvezels (wol, katoen, linnen) drogen langzamer maar gaan niet snel stinken als je ze maar dagelijks laat luchten.

Als je voor luchten kiest, kijk dan ook even of je een paardrijbroek hebt die voor een groot deel uit katoen bestaat.

Oh ja nog een tip, bij legerdumpwinkels zijn vaak noodrantsoenen te koop al is dat misschien wat overdreven. Ik zou in elk geval wel een energiereep voor "noodgevallen" mee nemen. Stel dat je net even een suikerdip krijgt en het word zwart voor je ogen... dan is twee kilometer opeens een heel eind.

Verder lees ik graag mee. Want ik speel ook met de gedachte om OOIT zoiets te gaan doen.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 19:05

girlyggirl schreef:
Stal Koopman op de kogendijk
Stal veld op de groeneweg
Sandra dekker ( ijslander manege 24/7 buiten


Bedankt voor de suggesties. Ik ga morgen even contact met ze opnemen.

axel_1997 schreef:
Nog een kleding tip.
Wol werd al genoemd. Dat is een goede.

Besluit of je wil wassen of luchten en pas daar je keuze op aan.

Kunstvezels (polyester, nylon, elastaan) drogen lekker snel als je je kleding onder de douche mee wast maar ruiken na herhaalde inspanning wat eerder muf. Al valt dat laatste bij dunne stof vaak wel mee.
Natuurvezels (wol, katoen, linnen) drogen langzamer maar gaan niet snel stinken als je ze maar dagelijks laat luchten.

Als je voor luchten kiest, kijk dan ook even of je een paardrijbroek hebt die voor een groot deel uit katoen bestaat.

Oh ja nog een tip, bij legerdumpwinkels zijn vaak noodrantsoenen te koop al is dat misschien wat overdreven. Ik zou in elk geval wel een energiereep voor "noodgevallen" mee nemen. Stel dat je net even een suikerdip krijgt en het word zwart voor je ogen... dan is twee kilometer opeens een heel eind.

Verder lees ik graag mee. Want ik speel ook met de gedachte om OOIT zoiets te gaan doen.


Ik denk dat ik wil gaan luchten, maar kreeg ook al de tip van merinowol bij de decathlon dus wil deze week even gaan shoppen bij de decathlon. Dus als ik het goed heb, heb ik het volgende nodig:

- Vriesdroogmaaltijden
- Lampje (avond)
- Opladen telefoon zonnepaneel
- Shirt merinowol





Edit: Wie wil er nog even meedenken over de kleding die ik nodig ga hebben? Uiteraard het liefst zo min mogelijk mee vanwege de bagage, dus ik probeer praktisch te denken.

Bij mooi weer te paard:
Korte spijkerbroek
T-shirt

Slecht weer te paard:
Lange spijkerbroek
Longsleeve
Regenjas
Regenbroek? (is dat écht nodig? Of gewoon weerbericht bekijken van tevoren en beslissing daar vanaf laten hangen?)

Slapen:
Legging
Als het past extra shirt, maar geen prio. (Ik stink liever dan dat ik verhonger :+)

En uiteraard sokken en ondergoed voor een week, al denk ik dat ik tussendoor wel een keer ga uitspoelen/wassen, dus dan kan ik iets minder meenemen.

Met bovenstaande kleding ben ik vooral bang dat ik het toch nog wat te koud ga krijgen, alleen zijn fleecevesten of een extra jas gelijk zo mega groot, dus het is even twijfelen.

Ik overweeg ook een keer te 'proefpakken' voordat ik vertrek zodat ik weet hoeveel ruimte het inneemt, maar ik zie er een beetje tegenop omdat het sowieso veel tijd gaat kosten. :')

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 19:22

Heb je weleens paklijsten gezien voor de mongol derby? Daar mogen ze max 5kg mee geloof ik, alles in zadeltassen. Misschien leuk ter inspiratie.
Wilde een aantal jaar geleden ook een trektocht doen. Helaas raakte mijn pony licht kreupel en was hij niet op tijd hersteld. Maar ik haalde veel info van mongol derby ruiters, maar ook mensen die veel meerdaagse wandeltochten doen.

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 19:30

Spijkerbroeken nemen enorm veel ruimte in, ook korte. Ik zou een rij/sportlegging nemen, die zijn ook met warm weer goed te doen. Op trektochten van 2 weken droeg ik gewoon één rijlegging, vies wordt het toch wel in 1 dag. Met heet weer is een lange broek ook prettig, dan verbranden je benen niet (anders moet je om de 2 uur smeren) en word je niet gestoken, plus je benen worden minder ranzig van al het zweet en haar.
En ik had nog een losse katoenen broek en dunne stoffen short voor buiten de ritten om.
Goed dat je de tent hebt kunnen schappen, alles op 1 paard + jij zelf is wel echt veel. Ik ging altijd met een vriendin op pad en wij verdeelde dan de tent en kookspullen onder elkaar.

Zelf heb ik een 20.000 mAh powerbank van Anker (tip, investeer in een goed merk, de goedkopere merken hebben vaak een lager vermogen dan ze beweren). Daar kan ik 4/5 keer mijn mobiel volledig mee opladen (iPhone 11, toen ik nog een 'simpelere' smartphone had kon ik het 6/7 keer opladen). Als je bij mensen overnacht kan je met gemak je powerbank ergens opladen.
Solar powerbank klinkt leuk, maar werkt verre van optimaal. Om een solar powerbank op te laden met de zon heb je 3 tot 5 dagen 5 uur lang intens zonlicht nodig waar hij constant in ligt om hem volledig opgeladen te krijgen (en dan moet je een goede hebben met meerdere panelen = zwaar en neemt veel ruimte in). Dat gaat je nooit lukken! Ik heb nu voor mijn fietsreis de gewone 20.000 mAh powerbank en nog een 20.000 mAh solar powerbank, de solar is echt voor erbij, ik laad die gewoon met elektriciteit op wanneer het kan. Alles wat met zonneenergie erbij komt, is mooi meegenomen en handig met wildkamperen, maar ik kan er niet van op aan gaan.

Qua eten zou ik vooral lunch/tussendoortjes meenemen, aangezien je in NL bent vind je bij de meeste locaties waar je gaat overnachten vast een supermarkt in de buurt waar je ontbijt en avondeten kan halen. Dat scheelt een hoop gewicht.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 23:04

LoveBodin schreef:
Heb je weleens paklijsten gezien voor de mongol derby? Daar mogen ze max 5kg mee geloof ik, alles in zadeltassen. Misschien leuk ter inspiratie.
Wilde een aantal jaar geleden ook een trektocht doen. Helaas raakte mijn pony licht kreupel en was hij niet op tijd hersteld. Maar ik haalde veel info van mongol derby ruiters, maar ook mensen die veel meerdaagse wandeltochten doen.


Heb hem er inmiddels bijgepakt! Goede leidraad om mee te werken.


Suliko, bedankt voor de tips! Zal inderdaad in plaats van spijkerstofjes leggings aantrekken/meenemen.

Toevallig kreeg ik in dit topic door iemand anders juist de solar opladers aangeraden, maar aangezien mijn route inmiddels definitief is en er eigenlijk overal wel stopcontacten te vinden zijn, neem ik genoegen met de powerbank die ik al heb en hoef ik verder niks aan te schaffen. :)

Ik denk dat ik steeds probeer voor 2 dagen brood mee te nemen voor ontbijt. Lunch vind ik vast wel ergens onderweg en 's avonds kijk ik wel of ik iets bestel, ga halen, mee kan eten, of uit eten ga.

Ik doe het altijd goed op krentenbollen (lekker lang houdbaar) en ontbijtkoek, dus denk dat dat een week lang mijn ontbijt wordt. :D


Wederom een vraag trouwens:

Ben aan het kijken voor een wegenkaart zodat ik mijn telefoon niet teveel leegtrek tussendoor. Zag er nu 1 van anwb maar weet niet of daar de kleine wegen op vermeld staan...

Ik rijd grotendeels langs de weg en alleen de laatste 2 dagen op ruiterpaden (in Bergen), dus wegen zijn het belangrijkst. De ruiterpaden red ik me wel mee, er staan veel bordjes.

Tips?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:12

Fiets of wandelkaart heeft kleine wegen en meer detail.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8302
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:15

Een stafkaart regelen, dan weet je echt zeker dat je alle paadjes er op hebt staan :)
En fijn dat je overal stroom hebt! Dat scheelt inderdaad gezeul +:)+

Stafkaarten vind je bijvoorbeeld hier; https://scoutingtools.nl/kaarten

Als je een insteek/ziplock hoes hebt kan je ze gewoon uitprinten en waterdicht mee nemen.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 22:38

tamary schreef:
Fiets of wandelkaart heeft kleine wegen en meer detail.


Dat is wel een goede ja!

Muiz schreef:
Een stafkaart regelen, dan weet je echt zeker dat je alle paadjes er op hebt staan :)
En fijn dat je overal stroom hebt! Dat scheelt inderdaad gezeul +:)+

Stafkaarten vind je bijvoorbeeld hier; https://scoutingtools.nl/kaarten

Als je een insteek/ziplock hoes hebt kan je ze gewoon uitprinten en waterdicht mee nemen.


Ik ga daar morgen op mijn pc eens naar kijken, net mobiel lukte het niet erg. :+


Net bij de decathlon vandaan en mijn verzameling aan spullen begint steeds completer te worden.


Afbeelding

Zadeltassen
Energierepen voor onderweg
(Niet op de foto) Lampje die 50 uur kan branden. Daar red ik me de hele trektocht wel mee.
Slaapzak voor 15°c
Slaapmatje (weegt net een kg)

Heb gekeken naar de prfecte kleding om mee te rijden en besefte me dat ik echt wel genoeg heb thuis en maar eens moet gaan kiezen uit mijn eigen garderobe in plaats van nieuw kopen. :o

Ook is de slaapplek voor de laatste 2 nachtjes in Bergen geregeld en bevestigd en wacht ik nog maar op antwoord van 1 adres.


Bijna klaar met het grote preppen.

Jaarling ook alvast aan het wennen aan de longeersingel. Geen probleem.

Afbeelding



Nu nog zoeken naar zo'n multitool zakmes en opbouwbare voer/waterbakjes voor de hond.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:19

Kimmsel schreef:
tamary schreef:
Fiets of wandelkaart heeft kleine wegen en meer detail.


Dat is wel een goede ja!

Muiz schreef:
Een stafkaart regelen, dan weet je echt zeker dat je alle paadjes er op hebt staan :)
En fijn dat je overal stroom hebt! Dat scheelt inderdaad gezeul +:)+

Stafkaarten vind je bijvoorbeeld hier; https://scoutingtools.nl/kaarten

Als je een insteek/ziplock hoes hebt kan je ze gewoon uitprinten en waterdicht mee nemen.


Ik ga daar morgen op mijn pc eens naar kijken, net mobiel lukte het niet erg. :+


Net bij de decathlon vandaan en mijn verzameling aan spullen begint steeds completer te worden.


[ [url=m/335OSE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zadeltassen
Energierepen voor onderweg
(Niet op de foto) Lampje die 50 uur kan branden. Daar red ik me de hele trektocht wel mee.
Slaapzak voor 15°c
Slaapmatje (weegt net een kg)

Heb gekeken naar de prfecte kleding om mee te rijden en besefte me dat ik echt wel genoeg heb thuis en maar eens moet gaan kiezen uit mijn eigen garderobe in plaats van nieuw kopen. :o

Ook is de slaapplek voor de laatste 2 nachtjes in Bergen geregeld en bevestigd en wacht ik nog maar op antwoord van 1 adres.


Bijna klaar met het grote preppen.

Jaarling ook alvast aan het wennen aan de longeersingel. Geen probleem.

[ [url=m/vf4zUN.jpg]Afbeelding[/url] ]



Nu nog zoeken naar zo'n multitool zakmes en opbouwbare voer/waterbakjes voor de hond.


Waar verblijf je uiteindelijk in bergen?

herr_balou
Berichten: 1452
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 09:00

Leuke onderneming.

Ik weet niet hoe groot de hond is maar je zou nog kunnnen overwegen de hond zelf het eigen eten en drinken te laten dragen zoals veel andere mensen doen die met hun hond(en) trektochten maken.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 09:04

Muiz schreef:
Een stafkaart regelen, dan weet je echt zeker dat je alle paadjes er op hebt staan :)
En fijn dat je overal stroom hebt! Dat scheelt inderdaad gezeul +:)+

Stafkaarten vind je bijvoorbeeld hier; https://scoutingtools.nl/kaarten

Als je een insteek/ziplock hoes hebt kan je ze gewoon uitprinten en waterdicht mee nemen.


Inderdaad stafkaarten!
Besef je alleen wel dat je 1. niet overal met je paard mag komen en 2. ook stafkaarten helaas niet altijd 100% betrouwbaar zijn. Zeg ik, als scoutsleiding, die die dingen gebruikte om wandeltochten voor de kinderen uit te zetten. Soms verdwijnen er paden en soms zijn er paden die niet op de kaart staan :') . En als je 'm dan niet naloopt kan je kinderen gaan zoeken in het bos :')

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 09:41

Wat leuk dat je dit wilt gaan doen +:)+

Ik zou alleen nevernooit met maar 1 setje kleren een week op pad gaan.
Neem dan tenminste 1 licht reserve shirtje en broek mee. Liever dat dan iets onbenulligs als een boek := Je kleren kunnen altijd nat of smerig worden, en terwijl je het vieze dan wast en laat drogen, is het wel fijn als je het andere setje aan kan doen. En bvb. 's nachts het ene setje aan (zodat je enigszins schoon je slaapzak in kan) terwijl het overdag setje hangt te luchten. En je nachtsetje is dan meteen je reserve-set.

Iets van deo lijkt me ook handig...? := Tubetje Nuud bvb. is super licht en klein :)
En een klein flesje zeep, al is het maar voor je handen als je gaat eten ofzo.
Als je moet plassen onderweg is ook iets om rekening mee te houden, hoe zie je dat voor je?

Lampjes heb je ook in USB oplaadbare variant, handig met powerbank :j

Mocht je op een gegeven moment met tent op pad willen, en je hebt de tent nog niet, dan kan je ook overwegen om ipv een tent, een hangmat mee te nemen. Mits je natuurlijk dan overnachtingsplekken hebt met geschikte bomen of iets dergelijks :) (er zijn ook wel lichtgewicht staakjes systemen die je mee kan nemen om tussen te hangen)

Bij een hangmat kan je het ook zo gek maken als je wilt met de boel luxer maken. Maar groot voordeel is dat je niet op hobbelige grond hoeft te kramperen. Geen gedoe met nattigheid / regenplassen / modder enzo :) En je kan snel hangen, als je het niet erg vindt om zonder zeil over je heen te slapen en het is goed weer, dan heb je ook geen gedoe met het opzetten van een tent en haringen en lijnen enzo. Je kan er uiteraard ook voor kiezen om er wel een zeiltje overheen te spannen, bij regen bijvoorbeeld.

Paardenrugzak voor de jaarling, hondenrugzak voor de hond..... beetje allemaal meehelpen om het grote paard ontzien :j

Voor het slapen in een kas zou ik persoonlijk bij harde wind wel een alternatief willen hoor trouwens.
Als de ramen gaan rollen... brrrr. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat het glas je dan om de oren valt.

Noten en gedroogd fruit, of dingen zoals Liga's of mueslirepen zijn ook wel fijn om mee te nemen vind ik. In de categorie noodrantsoen voor als je tussendoor honger krijgt en het even lastig is om aan wat te eten te komen.

In plaats van een extra halster met touw, zou je ook kunnen kiezen voor een stuk sterk touw / koord dat je voor allerlei gelegenheden en reparaties kan gebruiken (met mes stukje er vanaf kan snijden indien nodig). Van tevoren jezelf aanleren om daar in geval van nood een halster met touw van te knopen :)

Hoe minder dingen je meeneemt hoe beter. En de dingen die je echt graag bij je wilt hebben, daarvoor zoeken naar dingen die zo compact en licht (en makkelijk mee te nemen) mogelijk zijn, en liefst meerdere nuttige functies hebben.

Zo hebben ze bij de Action bij de kampeerartikelen een super handig lampje. Daar zit een haak aan zodat je het op kan hangen. En je kan het lamp-gedeelte naar binnen of naar buiten draaien. Naar binnen gedraaid en opgehangen (of ergens neergezet) heb je een super fijne lamp om met je handen vrij een heel prettig licht om je heen te hebben, dat niet al te fel is aan je ogen. Draai je hem naar buiten dan heb je een fijne felle zaklamp om van je af te schijnen +:)+

Deze is dat: https://www.action.com/nl-nl/p/froyak-campinglamp3/

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 14:52

herr_balou schreef:
Leuke onderneming.

Ik weet niet hoe groot de hond is maar je zou nog kunnnen overwegen de hond zelf het eigen eten en drinken te laten dragen zoals veel andere mensen doen die met hun hond(en) trektochten maken.


Mijn hond is prima in conditie maar helaas is ze wel een beetje schraal, dus ik ga haar geen rugtasje meegeven.

Jaarling daarentegen mag ook wat kleins tillen en de rest op mijn merrie.

Wat betreft de stafkaarten - ik denk dat ik niet zo ingewikkeld hoef te denken, ik ga gewoon 'langs de weg' rijden, dus het mag gewoon een wegenkaart zijn als daar ook straatnamen op vermeld staan.

Hangmat lijkt me niet handig want er staan lang niet altijd bomen voor het bevestigen ervan. In bosrijk gebied zou dat misschien beter zijn, maar daar ga ik niet rijden. :)

En ja, er zal waarschijnlijk wel een setje kleding extra meegaan, maar het is wel het eerste wat ik schrap bij tekort aan ruimte. Heb sowieso een regenjas mee die ik kan aantrekken als de rest uithangt en neem van die sportshort mee om in te slapen.

Deo is een goede. Je hebt van die kleine compacte reisdeo's, zal er zo 1 halen. :D

Powerbank bewaar ik liever voor mijn telefoon, dus ben heel tevreden met het 'bereik' van mijn lampje.

Het adres in Bergen is bij Eva de Vries van Paard en Jij Training en Coaching. Ik kwam bij haar via Facebook en ze zit op de Voert, lekker dicht bij 't oude hof.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 21:11

Als je toch bij het kruidvat van die kleine vulbare flesjes haalt, neem dan een klein doosje biotex blauw mee.

Vul 1 van die kleine flesjes met biotex en je kunt met gemak alle kleding elke dag wassen (…mocht je willen… *D )

Nee zonder gekheid; de blauwe biotex variant kun je later ook nog gebruiken in de wasmachine, da’s efficiënter dan jarenlang laten staan tot uiteindelijk de poeder een brok geworden is die te goor is om nog mee te wassen (ja ervaring ;-) maar dat betrof dus de groene variant, die te veel schuimt voor wasmachinegebruik := )

Biotex weegt niets in de genoeg-voor-1-week hoeveelheid.

En ook als paard een smetwondje heeft kun je paard er mee wassen.