Elke keer dat ik in de bak rijd of op buitenrit, het maakt eigenlijk niet uit waar het is maar ze blijft in de galop de eerste 10 galopsprongen echt hard gaan. En in de bak kan ik dit wel aan en kan ze zelfs in verzamelde gallop galopperen (ook al duurt het wel behoorlijk kort) maar op een buitenrit of aan de Longe of waar/hoe dan blijft ze soms echt hard galloperen en dan kan je haar niet zo 123 stoppen.
Zoals gister: ik ga altijd met een ander paard op buitenrit maar gister kon ze niet dus ging ik alleen, eerste keer alleen vond ik al spannend dus ja ik kon een beetje een stijve houding hebben maar goed. Het eerste deel ging eigenlijk heel goed, we hebben lekker gedraafd en over een paar stronken heen gesprongen. Alleen het tweede deel van de buitenrit ging ze heel hard lopen, en dit is niet omdat we op de weg terug waren. En op een lang stuk wilde ik gaan galloperen en is ze in rengalop ervandoor geschoten helemaal terug naar huis (ook over het asvalt/de bomen/ de stukken waar je helemaal niet kan galloperen) en ik kon haar maar niet stoppen.
Met dit soort dingen heb ik al een tijdje een probleem met haar, niet dat het eerder is gebeurd maar mijn motivatie word er ook niet beter op. Ik heb alles geprobeerd om haar te stoppen: aan een teugel trekken, aan ze allebei, geen connectie hebben met de mond en dan kleine kneepjes geven, tegen iets aan sturen (geen goed idee, niet doen) en zelfs een beetje zagen. Hier hoef ik geen haat op want we waren allebei in een erg gevaarlijke situatie en als ik het niet had gedaan waren we aan gereden.
Tijdens de buitenrit had ik geen spoortjes/zweep of andere middelen om je paard beter te laten lopen bij me, dus daar kan het niet aan liggen. Ik liep ook gewoon op de zelfde route als normaal en ik heb de hoeven voor & na goeduitgekrabt, ze is een week geleden naar de hoefsmid geweest en rugproblemen heeft ze niet. Ook gewoon zadel, Hooftstel en peesjes goed gedaan dus dat is het ook niet.
Ik heb echt geen idee wat het is, ze heeft alles wat haar hartje maar kan bergeren en ze is ook al 21 jaar! Wel nog topfit natuurlijk anders had ik haar niet bereden, als iemand tips heeft bedankt alvast! Groetjes Indy (& Lesley)