paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IndyNova

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-05-22

paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 20:03

Hallo, ik ben Indy, rij al 5 jaar en ik heb een bijrijd paard gemaakt lesley (ZE IS AL 21 JAAR!!!) Ze is de grote versie van een duitse rijpony, ik lease haar nu 5/6 maanden en ja uit ‘nature’ loopt ze al heel snel (lijkt wel alsof ze altijd haast heeft, ook met andere ruiters)

Elke keer dat ik in de bak rijd of op buitenrit, het maakt eigenlijk niet uit waar het is maar ze blijft in de galop de eerste 10 galopsprongen echt hard gaan. En in de bak kan ik dit wel aan en kan ze zelfs in verzamelde gallop galopperen (ook al duurt het wel behoorlijk kort) maar op een buitenrit of aan de Longe of waar/hoe dan blijft ze soms echt hard galloperen en dan kan je haar niet zo 123 stoppen.

Zoals gister: ik ga altijd met een ander paard op buitenrit maar gister kon ze niet dus ging ik alleen, eerste keer alleen vond ik al spannend dus ja ik kon een beetje een stijve houding hebben maar goed. Het eerste deel ging eigenlijk heel goed, we hebben lekker gedraafd en over een paar stronken heen gesprongen. Alleen het tweede deel van de buitenrit ging ze heel hard lopen, en dit is niet omdat we op de weg terug waren. En op een lang stuk wilde ik gaan galloperen en is ze in rengalop ervandoor geschoten helemaal terug naar huis (ook over het asvalt/de bomen/ de stukken waar je helemaal niet kan galloperen) en ik kon haar maar niet stoppen.

Met dit soort dingen heb ik al een tijdje een probleem met haar, niet dat het eerder is gebeurd maar mijn motivatie word er ook niet beter op. Ik heb alles geprobeerd om haar te stoppen: aan een teugel trekken, aan ze allebei, geen connectie hebben met de mond en dan kleine kneepjes geven, tegen iets aan sturen (geen goed idee, niet doen) en zelfs een beetje zagen. Hier hoef ik geen haat op want we waren allebei in een erg gevaarlijke situatie en als ik het niet had gedaan waren we aan gereden.

Tijdens de buitenrit had ik geen spoortjes/zweep of andere middelen om je paard beter te laten lopen bij me, dus daar kan het niet aan liggen. Ik liep ook gewoon op de zelfde route als normaal en ik heb de hoeven voor & na goeduitgekrabt, ze is een week geleden naar de hoefsmid geweest en rugproblemen heeft ze niet. Ook gewoon zadel, Hooftstel en peesjes goed gedaan dus dat is het ook niet.

Ik heb echt geen idee wat het is, ze heeft alles wat haar hartje maar kan bergeren en ze is ook al 21 jaar! Wel nog topfit natuurlijk anders had ik haar niet bereden, als iemand tips heeft bedankt alvast! Groetjes Indy (& Lesley) :)


moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:20

Ik zou in ieder geval voorlopig niet alleen met haar op buitenrit gaan. Ik ken wel meer pony's die medisch goed zijn maar wel altijd snel, maar ik lees niet uit je bericht of een dierenarts haar ook gecheckt heeft?

Misschien eerst op buitenrit met iemand op de fiets ernaast en dan enkel stappen of een rustig drafje tot het meer comfortabel voelt.

Kun je haar in de bak trouwens wel ook op een rustiger tempo laten gaan?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:24

Allereerst een goede rem installeren met behulp van een goede instructrice.
Hard gaan in het begin van de galop kan ook door onbalans komen. Een goede instructrice kan je hiermee helpen. Ook hoe om te gaan als je paard te druk wordt. Dit verschilt per paard.

Als laatste heb je een domme fout gemaakt om te gaan galloperen terwijl je al geen controle had over je paard (we maken allemaal wel eens een domme fout). Ga nooit versnellen als het paard al harder wil dan jouw bedoeling is

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:27

Ervandoor gaan buiten hoeft niet iets medisch te zijn. Paarden zijn vluchtdieren. Als ze dit bit vastpakt zou je voor buiten een ander bitje kunnen proberen.

Ik lees graag mee voor andere tips.

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:34

Heeft degene van wie je haar least geen tips...? Je zou hopen dat diegene het beestje goed kent en weet hoe je er het beste mee om kan gaan :) Het kan ook heel simpel een kwestie van onzekerheid zijn van het beestje, dat het niet genoeg op jou vertrouwt zeg maar en te nerveus is daardoor.

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:03

Ooit ook een pittig paard bijgereden. Ik ging niet in galop als ik geen gevoel had van controle had in draf. En niet draven als ik geen controle had in stap. Als het goed ging, kleine stukjes draven en kijken hoe makkelijk ik terug kon naar stap. En als dat helemaal goed ging, dan een stukje galop en direct testen of ik weer terug kon naar draf. Van daaruit opbouwen.

Maar goed, dit werkte voor dat paard. Je zou het kunnen uitproberen, er zijn echter nog vele andere manieren. Belangrijk is om te weten waarom ze zo hard gaat (want ze doet het ook in de bak) en daarnaast om je paard een stap vóór te zijn. Eens in rengalop, heb je heel weinig te zeggen.

Wat hierboven gezegd wordt is ook belangrijk: overleg met de eigenaar en vraag hoe zij het oplossen.

Andere tip in jouw geval: niet galopperen op weg naar huis. Zéker niet als je er al gespannen op zit. Het paard wil dan graag zo snel mogelijk naar huis.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Cantodea11
Berichten: 219
Geregistreerd: 11-12-20

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:10

Ons paard kan ook niet alleen naar buiten en als ze niet anders gewend zijn wil ze misschien niet alleen op buitenrit

pien_2010

Berichten: 43116
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:15

miereneter schreef:
Ooit ook een pittig paard bijgereden. Ik ging niet in galop als ik geen gevoel had van controle had in draf. En niet draven als ik geen controle had in stap. Als het goed ging, kleine stukjes draven en kijken hoe makkelijk ik terug kon naar stap. En als dat helemaal goed ging, dan een stukje galop en direct testen of ik weer terug kon naar draf. Van daaruit opbouwen.

Maar goed, dit werkte voor dat paard. Je zou het kunnen uitproberen, er zijn echter nog vele andere manieren. Belangrijk is om te weten waarom ze zo hard gaat (want ze doet het ook in de bak) en daarnaast om je paard een stap vóór te zijn. Eens in rengalop, heb je heel weinig te zeggen.

Wat hierboven gezegd wordt is ook belangrijk: overleg met de eigenaar en vraag hoe zij het oplossen.

Andere tip in jouw geval: niet galopperen op weg naar huis. Zéker niet als je er al gespannen op zit. Het paard wil dan graag zo snel mogelijk naar huis.

Goede tips hierboven.

En weet galop is impuls opwekķend dus zou ik met dit paarď buiten helemaal niet doen.

LWDaisy

Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:06

Niet op buitenrit gaan als de rem niet 100% werkt :) Een ongeluk is zo gebeurd.

Je toetst het in de OP even heel kort aan, maar het is cruciaal: jouw lichaamshouding.
Als JIJ verkrampt, voélt je paard dat. Een paard reageert onmiddellijk op jouw lichaamshouding - ook als jij niet eens doorhebt dat die verandert.

Ik spreek uit ervaring: mijn eigen merrie heeft de eerste maanden ook "heel snel" gelopen. Zowel in stap als in draf als in galop - hoewel ik toen galop wel vermeed, en soms ook zelfs draf. Ik geloof in wat Miereneter zegt: je versnelt niet als je in het huidige tempo al niet voldoende controle hebt.
De reden voor dat snelle lopen was heel simpel: mijn houding. Ik ben een nerveuze ruiter, en dat is te voelen in mijn houding - ook al heb ik dat zelf niet altijd door.

Ik heb laatst een filmpje op insta gezien: wat het met je lichaam doet als je verkrampt. Meer bepaald wat het met je houding qua bekken en benen doet. En hoe miniem de verkramping van de schouders ook is, het veroorzaakt een kanteling van het bekken en het aanspannen/optrekken van de benen: onze paarden voelen die verandering in onze houding en reageren daar instinctief op. Actie-reactie.
Dat kantelen van je bekken en optrekken/aanspannen van je benen stuwt je paard als het ware naar voren; dat is het signaal dat jouw lichaam aan het paard geeft. Zo begrijpt het paard dat signaal.

Je paard doet dus eigenlijk alleen maar heel braaf wat jouw lichaam vraagt: versnellen.
Wij hebben alleen heel vaak niet door dat we onze lichamen iets laten vragen/doen uitstralen, en dat de paarden daarop reageren. Ze voelen zoiets miniems al als de aanraking van 1 vlieg - dan voelen ze heus de kanteling van ons bekken of het aanspannen of optrekken van onze benen ook, ook al zijn wij ons er niet van bewust dat ons lichaam die aanpassing in houding/beweging maakt.
Als je zoals ik wat nerveus bent, omdat je denkt "oh, ik ga aandraven maar dan gaat mijn paard weer mega overdreven versnellen, wat nou als ze het echt op een rennen zet, wat als ik haar niet meer kan houden, oh sh*t daar is een houten omheining, daar mag ik zeker niet op vallen, oh daar rijdt een auto, oh daar is een gracht, .." dan verkramp je automatisch. En net daardoor zàl het paard overdreven versnellen - waardoor jij nog méér verkrampt. Enzoverder :)

Ik ben heel basic opnieuw begonnen na een maand of 6 met mijn eigen paard. Sidenote - ik reed toen al jaren hoor, maar blijkbaar al jaren zonder me bewust te zijn van "de kleine dingen" die grote gevolgen hebben.
Ik heb longeerles genomen :') Want ook daar, op de grond, straalde mijn lichaam iets heel anders uit dan wat mijn hoofd wilde vragen van mijn paard. Ik heb op de grond geleerd hoe de kleinste wijziging in mijn houding de reactie van mijn paard veranderde. Mijn schouder 10cm meer naar voren kon mijn paard aan de longe blokkeren. Diezelfde schouder 10cm naar achter draaien gaf een heel andere reactie bij mijn paard, nl. "voorwaarts".

Paarden begrijpen/spreken geen Nederlands. Daar zijn ze gewoonweg niet toe in staat.
Daarom moeten wij hùn taal leren spreken. Wij kunnen dat wel. Als we een aangename en veilige samenwerking willen met onze paarden, dan moeten wij hun taal leren spreken. Leren hoe we met ons lichaam moeten omgaan in hun bijzijn, wat onze bewegingen en houding voor hen betekenen. Paarden reageren vanuit instinct en kunnen daar niets aan doen, zij kunnen daar niet eerst over nadenken, dus het is aan ons om ervoor te zorgen dat wij weten wat onze houding hen vertelt/vraagt. Alleen dan krijgen we de reactie die we willen.
Als je van op de grond duidelijk leert communiceren gaat het rijden vanzelf zoveel makkelijker, natuurlijker en aangenamer! Als jij leert hoe je jouw houding moet gebruiken, weet je wat je moet doen om iets te vragen.
Ik ben een maand of 3 vanop de grond aan de slag gegaan. Terwijl ik aan mijn houding timmerde, leerde ik aan de hand van haar reacties ook die van mijn paard veel beter lezen, en ook dat maakte dat het rijden veel soepeler ging. Doordat ik leerde hoe ik met mijn lichaamshouding met haar kon communiceren, zag ik hoe zij op bepaalde dingen/situaties/prikkels/aanrakingen/... reageerde, wat dat met haar houding deed, en daardoor ging alles veel vlotter. Daardoor leerde ik haar ook veel beter vertrouwen, want ik kon haar lezen, waardoor ik automatisch ontspande. Waardoor zij vanzelf ophield met zo te versnellen, want dat vroeg mijn lichaam helemaal niet meer.

Je kunt er escalaties mee vermijden. Ik had aan de beweging van een oor genoeg om te beseffen dat ze om welke reden dan ook spanning aan het opbouwen was. Dat kon een prikkel zoals een rijdende tractor zijn, een ander paard dat naar haar zin te dichtbij kwam, een opvliegende vogel, ... of mijn houding. Zodra ik dat oor zag bewegen, wist ik dat ik mijn lichaam bewust moest ontspannen, en dan verder kijken/denken of het ergens anders aan kon liggen.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:34

Hele goede post hierboven: het zelf kunnen ontspannen is inderdaad een basisvoorwaarde om daarna met je paard (buiten) te kunnen trainen.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:44

Heb je les?

Dit is op te lossen met werken aan een dressuurmatige basis, tempocontrole, rem en one rein stop installleren.

Naast de goede tips die al gegeven worden wbt eigen houding. :-)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

IndyNova

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-05-22

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-23 15:50

Alle eerst bedankt voor jullie reacties, ik begin bij het begin van vragen maar ze heeft laats nog een controle gehad van de dierenarts dus dat kan het niet zijn. In de bak springt ze meestal aan in galop en dan heb je 6 harde galopsprongen en daarna kan ze wel zacht (zelfs soms nagefelijk) galopperen dit doet ze eigenlijk alleen maar als ze het zelf wilt.. en als iemand anders op haar rijd doet ze het ook niet.

*LWDaisy*, ik denk inderdaad dat het daaraan ligt, klinkt een beetje arrogant maar ik denk ook dat het probleem dan nog niet helemaal is opgelost maar we zullen zien. ik ga ook inderdaad naar een psychotherapeut, podologie en de huisarts voor mijn houding, naast het paard. omdat ik rugklachten, en een verkeerde houding heb (niet omdat ik krom zit) misschien heeft dit ook wat te maken met mijn zit op het paard. Ik heb vroeger op manege stal de eik gereden, waar ze super erg op je houding letten en je niet van de longe af mag tot je een bok zou kunnen zitten. Ik heb daar ook mijn basis geleerd dus die zit er goed in, zoals hakken omlaag, tenen naar binnen en je schouders tot hakken op een rechte lijn hebben. ik rij nu bijna 2 jaar op een andere manege waar ze niet zo letten op je houding en vooral om het plezier maken. Wat ik aan de ene kant goed vind omdat ze dat nooit bij m'n oude manege deden maar aan de andere kant bokken de paarden daar veel en hebben de kinderen niet een al te goede houding. waarschijnlijk is mijn houding daarom ingekwakt.. wel echt erg goede tip bedankt! :D

En inderdaad het galopperen was dom, erg dom. m'n instructrice gaat volgende keer mee op de fiets als het lukt want Lesley kan trappen naar dingen die ergens niet in een plaatje passen (bijv. een stuk plastic aan een tak in het bos) De eigenaar heeft zelf een paar tips maar meestal helpen die niet erg bij Lesley aangezien haar eigen paard erg anders is en ze nooit op Lesley heeft gereden omdat ze vind dat ze te groot voor haar is + Lesley was eigenlijk alleen maar een weidemaatje voor haar paard.

*miereneter*, de eerste tip helpt niet.. ze zou niet naar me luisteren, we gingen ook niet op de weg naar huis, juist er van af maar ze is gewoon om gedraaid en terug gerend. dus dat zou het ook niet echt kunnen zijn, wel er bedankt voor je tips!

Celebi
Berichten: 3624
Geregistreerd: 04-11-20

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:10

Ik heb met mijn instructeur veel geoefend op halt houden toen mijn paard een beetje rennerig werd buiten (begin buitenrij seizoen, nu niet meer). Dan moest ik heel hard galopperen in de bak en volledig op mijn zit terug naar halt. De techniek was best pittig dus heb ik dit zelf eerst vanuit stap en draf geoefend en pas daarna weer in galop. Mijn paard leerde heel snel dat de druk achter in het zadel stoppen betekende. Ze schijnen ook nog gevoelig te zijn voor deze druk als ze buiten met wat adrenaline aan het rennen zijn.

IndyNova

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-05-22

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-23 19:49

Maar als ik expres hard zou gaan galoperen zou ze zo de stal in rennen.. Er is namelijk een weiland/ bak naast de stal, handig voor als je de paarden binnen wilt doen. Maar lesley maakt er nog wel eens gebruik van om in de galop gewoon een scherpe bocht naar de stal te maken, ik weet bijna 100% zeker dat ze er dan gewoon vandoor gaat. Ik hoorde trouwens 2 dingen voorbij komen het eerste is dat een sperriem wel kon helpen, is dit waar zelf vind ik het een beetje zielig maar als dit ervoor zorgt dat ze bij wijze van spreken niet meer weg zou rennen zou ik hem wel inzetten. Het tweede is dat ik een keer op een heel lang stuk waar ik niet zou hoeven af te remmen een keer echt een ren galopje zou moeten doen, gewoon om haar dat een keer te laten doen. Ik vind het niet klinken als het beste idee ivm afremmen, maar ik doe er echt alleees voor om niet meer bang te zijn dat ze wegrent. Maar zou optie 2 kunnen helpen? Op antwoord van Celebi: in de bak probeer ik meestal na het galopje om ook gewoon even stil te staan en dat lukt dan wel, voor de galop doet ze het zeker niet ook niet rustig stappen exetera...

LWDaisy

Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 22:25

Indyencelly schreef:
Alle eerst bedankt voor jullie reacties, ik begin bij het begin van vragen maar ze heeft laats nog een controle gehad van de dierenarts dus dat kan het niet zijn. In de bak springt ze meestal aan in galop en dan heb je 6 harde galopsprongen en daarna kan ze wel zacht (zelfs soms nagefelijk) galopperen dit doet ze eigenlijk alleen maar als ze het zelf wilt.. en als iemand anders op haar rijd doet ze het ook niet.

*LWDaisy*, ik denk inderdaad dat het daaraan ligt, klinkt een beetje arrogant maar ik denk ook dat het probleem dan nog niet helemaal is opgelost maar we zullen zien. ik ga ook inderdaad naar een psychotherapeut, podologie en de huisarts voor mijn houding, naast het paard. omdat ik rugklachten, en een verkeerde houding heb (niet omdat ik krom zit) misschien heeft dit ook wat te maken met mijn zit op het paard. Ik heb vroeger op manege stal de eik gereden, waar ze super erg op je houding letten en je niet van de longe af mag tot je een bok zou kunnen zitten. Ik heb daar ook mijn basis geleerd dus die zit er goed in, zoals hakken omlaag, tenen naar binnen en je schouders tot hakken op een rechte lijn hebben. ik rij nu bijna 2 jaar op een andere manege waar ze niet zo letten op je houding en vooral om het plezier maken. Wat ik aan de ene kant goed vind omdat ze dat nooit bij m'n oude manege deden maar aan de andere kant bokken de paarden daar veel en hebben de kinderen niet een al te goede houding. waarschijnlijk is mijn houding daarom ingekwakt.. wel echt erg goede tip bedankt! :D

En inderdaad het galopperen was dom, erg dom. m'n instructrice gaat volgende keer mee op de fiets als het lukt want Lesley kan trappen naar dingen die ergens niet in een plaatje passen (bijv. een stuk plastic aan een tak in het bos) De eigenaar heeft zelf een paar tips maar meestal helpen die niet erg bij Lesley aangezien haar eigen paard erg anders is en ze nooit op Lesley heeft gereden omdat ze vind dat ze te groot voor haar is + Lesley was eigenlijk alleen maar een weidemaatje voor haar paard.

*miereneter*, de eerste tip helpt niet.. ze zou niet naar me luisteren, we gingen ook niet op de weg naar huis, juist er van af maar ze is gewoon om gedraaid en terug gerend. dus dat zou het ook niet echt kunnen zijn, wel er bedankt voor je tips!


Ja, dat klinkt inderdaad arrogant haha.
Ik bedoel het niet rot, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd!

Ik heb 10 jaar lang op een manege gereden waar ze het niet eens zagen als je achterstevoren zat... En ik kon toen ook al een bok (hele series zelfs) uitzitten, dus dat zegt echt niets :j
Ik ken de basis ook, ik heb na die 10 jaar ook op betere maneges gereden en ùren privéles gehad, dus ja, ik ken de basis ook. Maar het is niet omdat je dat weet/kent, dat je het ook doet/kunt. Je wilt niet weten hoeveel privéles wiskunde ik heb gehad, ik kan er nog steeds niks van haha.
Zeker in een moment van spanning is je lichaam die houding zò weer vergeten & kwijt; dat is een instinctieve lichamelijke reactie, daar heb je geen "schuld" aan - maar het gebeurt wel. Zoals automatisch wegduiken als je aan de zijlijn van een voetbalveld staat en er een bal kei hard op je afkomt - je lichaam reageert voor je hoofd dat doet. En die spanning is er bij jou, ik lees letterlijk dat je momenteel bang bent dat ze wegrent - die angst verandert zeker weten je lichaamshouding, en daar loopt het mis, daar reageert je paard op. De angst zorgt voor verkramping en die verandert je houding in een stuwende houding - daardoor versnelt ze. Heel veel verder moet je het waarschijnlijk niet zoeken.

Ik ken mensen die na 15 jaar rijden en nog steeds als een zoutzit zitten, hoeveel les ze ook hebben gehad - en ik ken er die na een jaar rijden een prachtzit hebben.
En dat kan perfect los staan van de manege waar ze rijden: het is niet omdat je naar een topschool gaat, dat je ook topcijfers haalt.
Het is niet omdat jij bij een goede manege gereden hebt, dat je houding daardoor automatisch correct is. Ik bedoel maar: vertrouw niet te hard op "ik heb daar gereden", dat is geen garantie voor een goede houding. Ik heb "hakken naar beneden! tenen naar binnen! handen omlaag!" al zo ongeveer een miljoen keer aangehoord, en ik rij nog steeds met knieën tot over mijn oren, kapstoktenen en pianohanden :') Ik hoop dat jij meer talent hebt dan ik :')

Natuurlijk draait het ook zeker om plezier maken - paardrijden moet leuk zijn!
Maar ergens loopt er bij jullie iets fout, daarom gaat je paard zo met je aan de haal. Dat klinkt niet leuk :')

Als er medisch niks mis is als het zadel past en correct ligt, als het bit past,... als het dat allemaal niet is/kan zijn: dan ligt het (sorry) aan jou. Het ligt meestal aan ons hoor haha, no worries.

Een (ervaren) paard loopt nageeflijk, altijd - zolang jij dit maar correct vraag - niet enkel wanneer zij daar zelf zin in heeft. Tuurlijk heeft elk paard wel een beetje zijn eigen knopjes die je moet leren kennen, maar de basis zit bij de meeste toch echt wel hetzelfde - net omdat ze zo instinctief reageren op lichaamshouding (zoals versnellen wanneer je je benen optrekt/aanspant, dat is gewoon echt een actie-reactie-moment).

Ik zeg ook niet dat het probleem volledig zal opgelost zijn door "alleen maar" een correcte houding, maar het zal al véél beter zijn. Als jij haar beter leert lezen, als jij snapt waarop en hoe ze ergens op reageert, leer je automatisch hoe je je vraag aan haar op de juiste manier kun stellen, en zal je waarschijnlijk ook het gewenste antwoord krijgen.

Het maakt niet uit dat ze na die galop ook even mooi kan blijven stil staan - wat wel uitmaakt, is dat ze op een normaal tempo en op een normale manier met jou galoppeert.

Longeer je haar voor het rijden?
Staat ze buiten op de wei, voor jullie gaan rijden, of moet je haar van stal halen?

Ik zou haar niet voluit op een open vlakte laten gaan. Zonder rem is dit gewoon echt een slecht idee. Zolang ze niet vertraagt wanneer jij dat vraagt, rent ze maar een eind zonder jou.
En een sperriem: doe maar niet. Ik gok zo maar even wild dat je de teugels inhoudt als ze zo gaat rennen = begrenzing. Waarschijnlijk in combinatie met een foute (in dit geval: een stuwende) lichaamshouding. Een sperriem begrenst ook, en die eerste begrenzing werkt al niet, door de tegenstrijdigheid van jouw signalen (stuwen met je lichaam, begrenzen met je bit/teugels). Een sperriem zal dan alleen maar voor meer frustratie zorgen.

Hoe is ze als je aan de hand met haar wandelt, op dezelfde route?
Respecteert ze je als je van op de grond met haar aan de slag gaat?

Ga rustig van op de grond met haar aan de slag. Los, aan een halstertouw, aan de longe. Leer haar lichaamshouding kennen, je ziet vanzelf hoe ze op de jouwe reageert. Neem hier les is, als je kan.
Als jullie elkaar kunnen lezen, stap je weer op. Ik heb er 3 maanden over gedaan - beste beslissing ooit, echt waar.
En als het dan in de bak ook altijd goed gaat, kan je weer gaan wandelen.

Overhaast dit niet. Verwacht niet na 5 dagen al resultaat. Neem de tijd om elkaar écht te leren kennen. Dat geeft nu even vertraging, maar is op de lange termijn echt de beste en effectiefste oplossing.

Toen ik uiteindelijk weer opstapte, was dat een wereld van verschil. We waren beide veel beter op elkaar ingesteld, en dat zorgde automatisch voor véél meer vertrouwen in elkaar - waardoor ik automatisch ontspande. Mentaal, en daardoor ook fysiek. Ik heb daarna jarenlang enkel nog bitloos gereden, zo door de bossen en de velden getrokken, de helft van de tijd ook zonder zadel. Ik, die in de bak niet eens durfde draven :')

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Celebi
Berichten: 3624
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 00:20

Indyencelly schreef:
Maar als ik expres hard zou gaan galoperen zou ze zo de stal in rennen.. Er is namelijk een weiland/ bak naast de stal, handig voor als je de paarden binnen wilt doen. Maar lesley maakt er nog wel eens gebruik van om in de galop gewoon een scherpe bocht naar de stal te maken, ik weet bijna 100% zeker dat ze er dan gewoon vandoor gaat. Ik hoorde trouwens 2 dingen voorbij komen het eerste is dat een sperriem wel kon helpen, is dit waar zelf vind ik het een beetje zielig maar als dit ervoor zorgt dat ze bij wijze van spreken niet meer weg zou rennen zou ik hem wel inzetten. Het tweede is dat ik een keer op een heel lang stuk waar ik niet zou hoeven af te remmen een keer echt een ren galopje zou moeten doen, gewoon om haar dat een keer te laten doen. Ik vind het niet klinken als het beste idee ivm afremmen, maar ik doe er echt alleees voor om niet meer bang te zijn dat ze wegrent. Maar zou optie 2 kunnen helpen? Op antwoord van Celebi: in de bak probeer ik meestal na het galopje om ook gewoon even stil te staan en dat lukt dan wel, voor de galop doet ze het zeker niet ook niet rustig stappen exetera...


Hmm, als de controle in de bak al zo lastig is met scherpe bochten en naar stal rennen dan lijkt me buiten rijden helemaal niet handig nog. En zeker dingen als een rengalopje (bestaat dat überhaupt in verkleinwoord? :+ ) lijkt me juist het tegenovergestelde wat je wilt. Tuurlijk zal je paard zijn ei kwijt kunnen en energie verbruiken bij zo'n race festijn, maar zonder controle gaat zo'n paard volledig uit z'n stekker en op adrenaline door. Dan leer je eerder dat zo ongecontroleerd hard gaan mag. De kans dat je paard dan weer naar huis rent wordt zo alleen maar groter.

Mijn advies is lessen nemen in de bak. Samen groeien, tempo controle, oefenen op een ontspannen zit, lekker trainen en daarna, als het in de bak allemaal kan, dan weer rustig naar buiten. Lekker stappen. Vertrouwen opbouwen. Misschien eerst met een ander paard, of na het rijden in de bak een kwartiertje buiten uitstappen. Als dat allemaal volledig rustig en onder controle kan, dan kun je eens een drafje doen en misschien later een galopje. Maar dit soort dingen kunnen best snel gevaarlijk worden voor jezelf, je paard en je omgeving dus ik denk dat het verstandig is om hier rustig mee om te gaan. :j

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:53

Wat zegt de eigenaar ervan?

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:18

Een sperriem is niet zielig, maar gaat jouw probleem niet oplossen.

Je probleem zit in het dressuurmatige stuk, paard neemt tempo over..wat daar de oorzaak dan ook van is. Dat kunnen wij niet zien vanaf het toetsenbord, maar de key ligt in beter leren rijden. Voelen wat er gebeurd en de tools leren om daar op een goede manier mee om te gaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:43

Heel eerlijk; ik snap niet dat de eigenaar je op buitenrit laat; je hebt in de bak ook geen controle over het dier.
Ga eerst met een instructeur in de bak aan de slag. En pas weer naar buiten als je op zn minst in de bak alle controle hebt.
Levensgevaarlijk om met dit dier buitenritten te maken.
Helemaal nu ze met die laatste rit heeft doorgekregen dat ze bij jou zich prima op een dubbeltje om kan keren en in volle galop naar huis en dat jij dat niet tegen hebt kunnen houden. Dat is geen kritiek naar jou toe overigens; mij is ooit hetzelfde overkomen toen ik 14 was en op een pony van iemand reed; dat dier was ook veel te slim voor mijn skills op dat moment en had dat razendsnel door....en maakte daar gebruik van als ze geen zin had of naar huis wilde. Daar reed ik ook alleen nog maar mee in de bak, want langs de weg werd gewoon te gevaarlijk. Terwijl een ander, die veel beter reed dan mij, er zo mee weg kon en er niks aan de hand was.

Dus echt; ga met een goede instructeur in de bak aan de slag en pas als jij in de bak alle controle hebt in elke gang en situatie; dan pas weer naar buiten.

Want wat nu gaande is, is wachten op een ongeluk

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

IndyNova

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-05-22

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-23 15:37

hoihoi, even voor alle reacties voor het rijden in de bak en een instructeur om hulp vragen: ik ga morgen de eerst 'proef' les hebben met iemand die naar ons toe komt om me te helpen, en dat doen we gewoon in de bak! + ik weet niet waarom maar jullie denken allemaal dat ik geen grondwerk/ergens anders les krijg/ longeer of ook maar m'n best doe om haar beter te leren kennen enzovoort.. Maaarrrr jullie hebben het miss (op dat stuk dan) want ja ik ga met haar longeren, gaat prima! lopen door het bos met de hand, gaat ook prima. Dit is trouwens niks van haat ofzo maar ik heb een klein ietsepietsie beetje het gevoel alsof jullie denken dat ik daar kom om te rijden en weg ga.. iedere keer weer. nou 1 keer in de 2 weken doe ik grondwerk met haar en ga ik (aan de hand) met haar in het bos lopen, en ook zonder zadel doe ik wel eens (alleen stappen want ik weet niet waarom maar dan wil ze ineens niet meer naar voren).

Ik heb nu dus al een goede instructeur, maar gister kwam er een vriendin rijden op lesley (die vriendin heeft LL dressuur gereden met haar paard terwijl ze 15 is (dus ze is best wel goed). alles ging prima met het rijden, tot het galopperen. Toen is lesley ervandoor geschoten en heeft ze ongeveer 6 rondjes in de bak gedaan voordat ze stopte. Erna (weer) gekeken of er niks mis was met haar maar ze liep gewoon nog goed en had tijdens het longeren rna weer ineens een 'rustige' bui, niet moe.
Ik weet soms echt niet wat ik met haar aan moet want dit was geen normaal gedrag + ze was ook niet iets van bang of iets anders want ze keek net zo 'doffig' als normaal.

Ps, als ik een keer een filmpje of cetera van mijn houding heb zal ik die sturen! kan je natuurlijk niet heel goed zien maar goedd... als voorbeeld!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:05

LWDaisy schreef:
Niet op buitenrit gaan als de rem niet 100% werkt :) Een ongeluk is zo gebeurd.

Je toetst het in de OP even heel kort aan, maar het is cruciaal: jouw lichaamshouding.
Als JIJ verkrampt, voélt je paard dat. Een paard reageert onmiddellijk op jouw lichaamshouding - ook als jij niet eens doorhebt dat die verandert.

Ik spreek uit ervaring: mijn eigen merrie heeft de eerste maanden ook "heel snel" gelopen. Zowel in stap als in draf als in galop - hoewel ik toen galop wel vermeed, en soms ook zelfs draf. Ik geloof in wat Miereneter zegt: je versnelt niet als je in het huidige tempo al niet voldoende controle hebt.
De reden voor dat snelle lopen was heel simpel: mijn houding. Ik ben een nerveuze ruiter, en dat is te voelen in mijn houding - ook al heb ik dat zelf niet altijd door.

Ik heb laatst een filmpje op insta gezien: wat het met je lichaam doet als je verkrampt. Meer bepaald wat het met je houding qua bekken en benen doet. En hoe miniem de verkramping van de schouders ook is, het veroorzaakt een kanteling van het bekken en het aanspannen/optrekken van de benen: onze paarden voelen die verandering in onze houding en reageren daar instinctief op. Actie-reactie.
Dat kantelen van je bekken en optrekken/aanspannen van je benen stuwt je paard als het ware naar voren; dat is het signaal dat jouw lichaam aan het paard geeft. Zo begrijpt het paard dat signaal.

Je paard doet dus eigenlijk alleen maar heel braaf wat jouw lichaam vraagt: versnellen.
Wij hebben alleen heel vaak niet door dat we onze lichamen iets laten vragen/doen uitstralen, en dat de paarden daarop reageren. Ze voelen zoiets miniems al als de aanraking van 1 vlieg - dan voelen ze heus de kanteling van ons bekken of het aanspannen of optrekken van onze benen ook, ook al zijn wij ons er niet van bewust dat ons lichaam die aanpassing in houding/beweging maakt.
Als je zoals ik wat nerveus bent, omdat je denkt "oh, ik ga aandraven maar dan gaat mijn paard weer mega overdreven versnellen, wat nou als ze het echt op een rennen zet, wat als ik haar niet meer kan houden, oh sh*t daar is een houten omheining, daar mag ik zeker niet op vallen, oh daar rijdt een auto, oh daar is een gracht, .." dan verkramp je automatisch. En net daardoor zàl het paard overdreven versnellen - waardoor jij nog méér verkrampt. Enzoverder :)


Hoewel ik het in de basis absoluut eens ben met deze post. En er dus vooral ook heel mooi werk thuis in de rijbaan voor jullie in het vooruitzicht ligt om jouw inwerking en haar gehoorzaamheid daaraan te verbeteren kán het zijn dat je er dan nog niet helemaal bent.

Ik heb een paard die echt keurig weet te reageren op 'terug' hulpen. Zowel met bit als alleen op een halsring. Met zijn niveau echt bovengemiddeld afgericht. Maar daar heb ik ook jaren de 'zo zacht als kan en zo hard als nodig rem' bij moeten gebruiken. Daar bij moest je af en toe (naast de basisvoorwaarden zoals in bovenstaande post omschreven) af en toe gewoon bruut bij op de rem trappen en hem tot de orde roepen.

Niet meer laten galopperen op bosrit of niet op bosrit gaan is een beetje onhandig voor een eventing paard ;) en vond ik eigenlijk van de 2 ook een veel zieligere optie. Want hij vind het gewoon heerlijk om door het bos te scheuren. Dus heb ik er ook geen moeite mee om dan (samen) die keuze maar te maken.

En ik zeg bewust samen, want het was geen onbegrip van zijn kant. Snappen deed hij het wel. Kiezen om het lekker toch te doen ook al wist hij de consequenties ook.

Dus aan TS: werk aan de winkel thuis. Maar desnoods op het eind van je spectrum gewoon een noodrem optie houden.

IndyNova

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-05-22

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-23 16:12

tja, niet meer op buitenrit of helemaal niet meer gaan rijden vind ik te overbodig. ten eerste omdat we na 2 weken rijden weer opnieuw konden beginnen met het stilstaan onder zadel want dat was ze gewoon verleerd (het hele remmen/ zachter gaan idee) en ten tweede omdat ik toch denk dat we dit samen wel onder de knie krijgen als we er gewoon hard genoeg aan werken. En ja ik haal haar best vaak ook uit de wei op!! :)

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:33

Ik heb met mijn merrie lessen genomen, mijn instructrice heeft haar eerst 2x zelf buiten gereden en ging daarna met mij mee op de fiets. Dit heeft mijn zelfvertrouwen omhoog gekrikt wat al heel erg hielp. Ik moest ook eerder reageren, 1 stap harder dan ik vroeg is al te veel, ookal is dat kleine beetje sneller nog niet 'te snel'; geef een vinger en ze pakt je hand. Verder ga ik pas draven als de stap ontspannen is. En in draf wil ik haar eerst op mijn vraag kunnen versnellen en weer terug nemen. Pas dan ga ik galopperen. Het zijn bij mijn merrie echt de kleinste veranderingen in snelheid die een groot verschil maken als ik direct reageer.

Verder vind ik haar het relaxte als ik de dag ervoor goed heb gewerkt in de bak met stelling en rechtrichten (niet perse moe maken), dus het kan ook helpen om de juiste planning voor jullie te vinden

Nog een aanvulling: ik oefenen wekelijks in de bak met het verschil van het commando voor langzamer en echt stilstaan. "Rustig" en licht terug zitten is langzamer in dezelfde gang. "Ho" moet ze bij mij eigenlijk boem direct stil gaan staan (ik wissel stem, klopje en snoepbeloning af). Dat kan ze nu ook vanuit galop en vind ze ook heel leuk om te doen. Heeft ons al een keer geholpen bij een schrik spurt op buitenrit. Dus ga eerst aan een noodrem werken die voor jullie werkt in de bak, en daar hoeft ze dan helemaal niet heel hard voor te gaan om te oefenen
Laatst bijgewerkt door JosefienE op 25-05-23 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

IndyNova

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-05-22

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-23 16:35

ja snap ik en het zijn ook dingen die ik ook doe, alleen ik ga niet elke dag naar lesley toe dus om dan de dag van te voren aan de stelling te werken is moeilijk :(

LWDaisy

Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:08

IndyNova schreef:
hoihoi, even voor alle reacties voor het rijden in de bak en een instructeur om hulp vragen: ik ga morgen de eerst 'proef' les hebben met iemand die naar ons toe komt om me te helpen, en dat doen we gewoon in de bak! + ik weet niet waarom maar jullie denken allemaal dat ik geen grondwerk/ergens anders les krijg/ longeer of ook maar m'n best doe om haar beter te leren kennen enzovoort.. Maaarrrr jullie hebben het miss (op dat stuk dan) want ja ik ga met haar longeren, gaat prima! lopen door het bos met de hand, gaat ook prima. Dit is trouwens niks van haat ofzo maar ik heb een klein ietsepietsie beetje het gevoel alsof jullie denken dat ik daar kom om te rijden en weg ga.. iedere keer weer. nou 1 keer in de 2 weken doe ik grondwerk met haar en ga ik (aan de hand) met haar in het bos lopen, en ook zonder zadel doe ik wel eens (alleen stappen want ik weet niet waarom maar dan wil ze ineens niet meer naar voren).

Ik heb nu dus al een goede instructeur, maar gister kwam er een vriendin rijden op lesley (die vriendin heeft LL dressuur gereden met haar paard terwijl ze 15 is (dus ze is best wel goed). alles ging prima met het rijden, tot het galopperen. Toen is lesley ervandoor geschoten en heeft ze ongeveer 6 rondjes in de bak gedaan voordat ze stopte. Erna (weer) gekeken of er niks mis was met haar maar ze liep gewoon nog goed en had tijdens het longeren rna weer ineens een 'rustige' bui, niet moe.
Ik weet soms echt niet wat ik met haar aan moet want dit was geen normaal gedrag + ze was ook niet iets van bang of iets anders want ze keek net zo 'doffig' als normaal.

Ps, als ik een keer een filmpje of cetera van mijn houding heb zal ik die sturen! kan je natuurlijk niet heel goed zien maar goedd... als voorbeeld!


Oh, niemand zei dat je die dingen niet doet hoor, het was een vraag, om een beter beeld te krijgen van de situatie :j

Als je nu had gezegd "ik moet haar altijd van stal halen", zou dat een reden kunnen zijn - verveling, nooit lekker op de wei staan, daar haar energie kwijt kunnen, nooit spelen met vriendjes, ... Vandaar de vraag :j Blij te lezen dat dat niet zo is :j

Ivm het longeren - dat vroeg ik omdat dat mìj destijds kalmeerde. Paard even haar ei laten kwijt kunnen aan de longe zonder dat ik er op zat, zorgde bij mij daarna voor minder stress - vandaar dus de vraag :) Ik lees dat je zegt dat ze het prima doet aan de longe - fijn!
Gaat ze aan de longe dan wel rustig in galop, of rent ze daar ook overmatig snel? En krijg je haar in een lager tempo zodra je dat vraagt, of duurt dat even?
Hoe laat je haar daar vertragen? Doe je iets met je lichaam, doe je iets met de longe, gebruik je je stem of een bepaald geluid? Bij mijn paard bijvoorbeeld draaide ik mijn schouder, hield ik de longe iets lager en zei ik met lage stem "ohooooh + de gewenste gang". Versnellen ging dan andersom - de ene schouder naar de andere kant draaien, de andere als "drijver" opstellen en met enthousiaste stem de gewenste gang benoemen.
Super handig - want dit kom ik ook een beetje toepassen tijdens het rijden. "Ohoooh + de gewenste gang benoemen", het is een extra hulpmiddel wanneer mijn houding in de knoop sloeg haha, het was iets dat mijn paard héél goed kende en waar ze dus ook super netjes op reageerde.

Idem de vraag over het aan de hand wandelen - fijn te lezen dat dat goed gaat. Ik vroeg het omdat ik wilde weten of het met verlatingsangst te maken heeft - of ze daardoor zo met je aan de haal gaat. Dat blijkt niet te zijn, zo te lezen. Ik probeer vooral oorzaken uit te sluiten met mijn vragen :) Als ze aan de hand respect voor je heeft, ben je al een heel eind in de goede richting :j

Ik ben iemand die op die manier denkt: wat is het allemaal niét. En vandaar uit kijk ik naar wat er overblijft. Vandaar dus mijn vragenlijstje :')

De vriendin die op Lesley is komen rijden - helemaal top natuurlijk dat ze veel ervaring heeft, maar dit was voor haar de eerste keer met Lesley?
Ik bedoel maar: het sluit aan bij mijn eerdere opmerking over "de knopjes vinden". Je vriendin vond de knopjes - tot ze ging galopperen :) 6 rondjes door de bak voor je haar in een normaal tempo krijgt - ik zou daar als ruiter niét blij van worden. Als ze dit buiten flikt, lig jij al lang ergens in een gracht of onder een auto.
Daarmee bedoel ik niet: hou op met rijden. Dat werkte voor mij (hoewel mijn paard letterlijk nooit met mij aan de kletter is gegaan), maar je kan best vanuit het zadel verder aan de slag hoor. Ik bedoel vooral: niet gaan wandelen. Niet zolang die rem in de bak niet werkt. Echt, hou het veilig - voor jezelf én voor Lesley. Ze kan zich in de bak natuurlijk ook mistrappen, maar dat risico is in het bos nog veel groter.

Longeren na het rijden: mag ik vragen waarom? Het lijkt mij niet raar dat ze na het rijden aan de longe relatief kalm is - ze heeft net met je vriendin 6 rondjes door de bak gescheurd, het scherpe randje zal er dan wel al af zijn :)

Ik bedoel het écht niet rot, TS. Je komt vrij volwassen over voor iemand van 14 jaar, en ik lees veel goede wil. Jullie komen er heus wel hoor! Neem gewoon rustig de tijd, overhaast niets, en hou het ondertussen vooral veilig.

Ik lees ook dat je zegt dat het niet vanuit angst was oid. Hier doe je wat ik doe: je sluit oorzaken uit. Als ze nergens van geschrokken is, moet je het dus ergens anders gaan zoeken. Het ligt ook niets aan iets medisch, en als het tuig netjes past, kan je dat ook al uitsluiten. Ze heeft zo te lezen ook geen verlatingsangst - kan je dus ook uitsluiten.
Vandaar dat ik steeds terugkom op: aan je houding werken. Haar nòg beter leren kennen.


Rij je ook buiten met andere paarden? Kan je die op kop laten lopen en Lesley hun tempo laten aannemen? Of schiet ze die voorbij om in haar eigen tempo te denderen?

Een filmpje zou echt super handig zijn! Niet alleen voor ons, maar ook voor jezelf. Je krijgt er een heel ander beeld mee, dan wanneer je de situatie vanuit het zadel moet beoordelen :j

Het komt wel goed met jullie hoor TS!

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers