Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:30

Daarom vroeg ik het ook, heb ook zo'n exemplaar gehad. Bijvoorbeeld, een keer omdraaien omdat er een grote plas was betekende de rest van zijn leven daar proberen om te draaien zelf. Heel vermoeiend.

Wat mij hielp was draaien in het achteruit en hem er dan achterwaarts langs laten lopen en nog een stukje langer totdat ie het achterwaarts lopen vervelend begon te vinden en dan weer omdraaien en verder rijden. Vooral niet het conflict opzoeken, maar net even wat slimmer en handiger zijn.

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:44

Ik heb een paard wat best onzeker is en soms echt een muts is buiten. Altijd spanning, veel dingen zijn eng, vooral op de heenweg. Rondje bos gaat eigenlijk altijd goed, maar rondje polder op sommige punten in de staak, achteruit, opzij of de lucht in. Heb er wel eens 15 min stil gestaan. Daar sta je dan.

Tegenwoordig Als ik een rondje polder doe gaat mijn vriend mee op de fiets of ik ga met iemand anders samen. Met wandelen heeft hij het op de heenweg ook, dat stilstaan, lopen, stilstaan. Probeer hem altijd te motiveren en te belonen.
Hij heeft ook wat verlatingsangst dus dat zal daar wel mee temaken hebben denk ik

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:02

Shay2002 schreef:
Ik begin te twijfelen om een zweep mee te nemen zodat ik op zo'n moment die eventueel nog kan gebruiken als hulp...


Dat je paard jouw hulp nodig heeft is duidelijk of ze begrijpt dat jij haar probeert te helpen als je de druk vergroot en er een pijnprikkel aan toevoegt betwijfel ik ten zeerste.
Het zal jullie relatie ook geen goed doen. En ik neem aan dat je je paard hebt voor jullie beider plezier en hoe leuk is het voor jou om je paard pijn te doen zodat jij je buitenritje kan doen. Dan is de lol er voor beide toch snel vanaf???

Er van uit gaande dat ze niet stil staat omdat ze jouw hulp niet begrijpt of dat ze niet wil luisteren, moet er dus een andere reden zijn waarom ze dit gedrag vertoont. Aan jou om uit te vinden wat.
Misschien vindt ze naar buiten gaan sowieso spannend en is op een bepaald moment haar emmertje vol en dat is het moment dat ze stil gaat staan. Het lijkt uit het niets, maar dat is het voor haar niet.

Iemand anders opperde het ook al. Trainen met positieve bekrachtiging, je verdiepen in stress signalen bij je paard (kan al heel klein beginnen). En dan hele kleine stapjes/stukjes zodat ze heel veel positieve associaties op gaat bouwen met samen op pad gaan en dat ze leert dat er naar haar geluisterd wordt als het te spannend wordt. Dat maakt dat ze eerder bereid is om het toch te proberen, omdat ze weet dat als het haar te veel wordt ze niet er door heen wordt gedwongen. Hier zijn veel studies naar gedaan, zo werkt het brein nu eenmaal.

Weet niet waar je woont, maar misschien is iemand mee laten kijken die veel kennis heeft van emoties bij paarden (die sturen tenslotte het gedrag) en die R+ traint.

Ik wens je vooral veel plezier samen, want dat is toch de reden om een paard te hebben? De reis is het doel en als je het goed aanpakt is dit een kans om jullie band te versterken en jullie samen te ontwikkelen.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:16

Hoe rijdt jij naar dat punt toe? Verwacht je al dat ze stil gaat staan, of zit je erop met een uitstraling van "vandaag lopen we gewoon verder".

Een zweep lijkt me een slecht plan. Dit gaat resulteren in een paard dat angstig blijft, of zelfs omhoog komt omdat het niet naar voren durft maar móet.

Oefenen, oefenen, oefenen. Ga een aantal keer kleine stukjes en draai al om voordat je op het enge punt komt. Zo zorg je ervoor dat je niet altijd strijd hebt als je dit gaat doen. Zorg voor een goede beloning en positieve bekrachtiging.

Daarnaast denk ik dat er al heel veel tips zijn gegeven :)

nikkel
Berichten: 2526
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:39

TS het kan natuurlijk ook nog zijn, dat het bij jou in je hoofd zit: wanneer gaat ze stilstaan etc? Een paard neemt heel snel gemoedsrust (stemming) waar.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 12:31

Hoi iedereen,

Ik zou nog terug komen op dit onderwerp, bij deze:

We hebben nog een paar hele leuke buitenritten kunnen doen; super leuke herinneringen.

Ik heb het over herinneringen omdat vorige week helaas het noodlot heeft toegeslagen, Grace heeft o.a. koliek gehad en ze was door een combinatie van medische problemen helaas niet aan de betere hand. Ze had zo ontzettend veel pijn en heeft zo gestreden maar we hebben uiteindelijk de keuze moeten maken om haar in te laten slapen omdat dit gewoon niet eerlijk was voor haar.

Ik heb super herinneringen aan en met haar en ze had eigenlijk nog minstens 20 jaar mee moeten gaan.
:(:) ;(

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:04

Wat een nare afloop, heel veel sterkte met het gemis :(:)

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:20

He getsie wat vervelend! Sterkte :(:)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:27

Ah wat triest, heel veel sterkte!

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:52

Pff wat jong nog.. Jammer dat jullie avontuur niet verder ging, veel sterkte. :knuffel: