Hoe ver kan een ongetraind paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-23 21:35

Nee, zo slecht is het niet gesteld met mijn 20-jarige. De voorbije winter stond hij alleen ‘s nachts op stal. Overdag staat hij gezellig met 8 andere paarden buiten. Er is een track rondom de afgesloten weides. Dus beweging heeft hij wel, hoewel ik niet de indruk heb dat de paarden op een dag heel veel afstand afleggen.
Eenmaal per week probeer ik een half uur op de zandpiste wat te stappen en te draven, en als het weer het in het weekend toeliet, een tocht te doen van 8-10 km.

Nu met de lente komen ook de eerste georganiseerde wandelingen in zicht. Afstanden variëren tussen de 15 en 30 km.

Het kriebelt natuurlijk. Maar tegelijk rijst de vraag: Welke afstand zou hij zo meteen aankunnen? Natuurlijk is het beter niet te straf te starten, zeker na zo een slechte maand maart met afgelaste wandelingen en weinig training.

Dus mijn vraag: welke afstand kan een gemiddeld paard (BWP) zo afleggen, rekening houdend met een ruiter van 79 kg, en een rit afgewisseld stap, draf en galop? Is een afstand van pakweg 20 km meer dan genoeg, of toch al teveel, zo aan het begin van het wandelseizoen?


prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:37

Ik vind dat wel pittig voor een ongetraind paard, 20km doe je toch gauw al gauw 2,5/3 uur over. Ik zou eens beginnen met 10/15 en kijken hoe dat gaat. Je moet nog wel doorrijden wil je 10 in een uur doen.

I am because you were

Sintara

Berichten: 7376
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:37

Het is meer het tempo dan de afstand he. Dat gezegd hebbende is 20 km best ver hoor, moet je wel echt de tijd voor nemen dan..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:43

Mijn ervaring is ook dat de prikkels op een langere tocht anders kúnnen zijn en dat meer verschil maakt - naast evt fysieke vermoeidheid natuurlijk. Daarbij maakt het ook uit of je met een groep mee bent en je paard die bv wil bijhouden, of dat je zelf gaat en af en toe een onbelaste graaspauze inlast bv
Ik heb veel langere ritten gereden vroeger met mijn paard, maar ongetraind zou ik geen 30 km ieg.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-23 21:46

prugelpiet schreef:
Ik vind dat wel pittig voor een ongetraind paard, 20km doe je toch gauw al gauw 2,5/3 uur over. Ik zou eens beginnen met 10/15 en kijken hoe dat gaat. Je moet nog wel doorrijden wil je 10 in een uur doen.


10 km gaat inderdaad goed, 15 km is geleden van voor de winter…
Op zo’n wandeling zijn ook rustpauzes voorzien. Geenszins de bedoeling om dat in zo snel mogelijk af te haspelen. We nemen onze tijd.

Sintara schreef:
Het is meer het tempo dan de afstand he. Dat gezegd hebbende is 20 km best ver hoor, moet je wel echt de tijd voor nemen dan..


Ja inderdaad! Ik doe enkel recreatieve ritten. Maar met een paar andere ruiters heb je altijd groepsdruk, en daar wil ik me voor behoeden…

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:52

Oei, ik ben mss te voorzichtig maar 20km voor een ongetraind 20jarig paard vind ik te veel.

Don't take anything for granted

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-23 21:53

TurdusMerula schreef:
Mijn ervaring is ook dat de prikkels op een langere tocht anders kúnnen zijn en dat meer verschil maakt - naast evt fysieke vermoeidheid natuurlijk. Daarbij maakt het ook uit of je met een groep mee bent en je paard die bv wil bijhouden, of dat je zelf gaat en af en toe een onbelaste graaspauze inlast bv
Ik heb veel langere ritten gereden vroeger met mijn paard, maar ongetraind zou ik geen 30 km ieg.


Bedankt voor je antwoord!
Inderdaad vergezeld van 1 á 2 paarden.
Af en toe pauzes, maar aangezien het nogal een sensitief paard is zullen prikkels inderdaad extra energie kosten.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:55

Als je nu gaat trainen rijd je van de zomer die ritten met gemak, ook nog een optie. :j

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-23 21:58

Lukasje schreef:
Oei, ik ben mss te voorzichtig maar 20km voor een ongetraind 20jarig paard vind ik te veel.

Bedankt voor je antwoord! Ik volg je suggestie
Voor de eerste wandelingen zal ik starten met max 15 km en zo geleidelijk aan opbouwen

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:58

De vroegere cavalerie reed 'tien op tien' : tien minuten stap, tien minuten draf, tien minuten stap enzovoort - en galop waar de bodem het toeliet.

Cavalerie paarden waren uitstekend getraind, en toch telkens tien minuten stap tussendoor.

Het betekent dat 15 kilometer ruim anderhalf uur duurt - dat is fors meer dan wat je dier nu doet op de zandpiste.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-23 22:00

TurdusMerula schreef:
Als je nu gaat trainen rijd je van de zomer die ritten met gemak, ook nog een optie. :j


Oké, bedankt!
Is een wekelijkse rit voor jou voldoende training?

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:06

Ik ben beter in de trainingsleer van mensen dan van paarden - maar ik kan me voorstellen dat er wel overeenkomsten zijn. Ik zou eens per week zelf te weinig vinden eerlijk gezegd.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

senna21

Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:07

Je kunt je paard ook trainen in de piste door vaker te rijden, bijvoorbeeld werken met cavaletti. En natuurlijk regelmatig stapritten maken. Het weer is nu prima om te rijden. Mocht je niet alleen buiten durven rijden, kan iemand met de fiets mee.
Al rijd je maar 3x in de week een half uur. Alles helpt.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-23 22:12

senna21 schreef:
Je kunt je paard ook trainen in de piste door vaker te rijden, bijvoorbeeld werken met cavaletti. En natuurlijk regelmatig stapritten maken. Het weer is nu prima om te rijden. Mocht je niet alleen buiten durven rijden, kan iemand met de fiets mee.
Al rijd je maar 3x in de week een half uur. Alles helpt.


Ja hoor, veel alleen op buitenrit.
Maar ik wil graag meer met andere ruiters op wandeling, is gezelliger en veiliger.
Sowieso vermeerder ik de halfuurtjes in de week.
Bedankt voor de tip!

Anastasia24

Berichten: 2700
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:23

Dus 1x per week een halfuurtje stap\draf en als het goed weer is(wat vrij zeldzaam is :+ ) gelijk 10 km naar buiten? Als ik het vergelijk met mijn jonkies die mentaal erg snel vol zitten is 5-10 echt de max. Ik denk dat je het eerst inderdaad op moet bouwen maar een stukje rustiger, liever 3x per week een halfuur dan 1x een uur of twee. 15-20 km vind ik voor een 20jarige veel, maar ik ken jouw paard niet, als die het heerlijk vind en fysiek(&mentaal) nog lekker actief en aanwezig is kun je het natuurlijk verder opbouwen, maar ongetraind zal ik die 20 (en niet eens die 10, maar dat is misschien persoonlijk) nog niet doen. Eerst lekker trainen, 20minuten gericht dressuur werk is veel nuttiger. :j

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Santos_05

Berichten: 3069
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:28

Hij is niet ongetraind, maar niet getraind op 20 km. Als ze elke week 10km doen, zou ik 20 prima aandurven. Gewoon op het gemak, niet met een gemiddelde snelheid van 10km/uur :)

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:33

kattyvds schreef:
Is een wekelijkse rit voor jou voldoende training?


Ik zou eens op zoek gaan naar endurance trainingsschema's of zo. Met 1x per week bouw je niks op: de spieren die je met de training opgebouwd hebt, zijn al terug op hun origineel niveau na een week. Beter 3x per week een kortere training dan 1x een langere zonder effect. Werkt hetzelfde als bij mensen, een start-to-run doe je ook 3x per week, of minstens 2x

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-23 22:42

Ik ken redelijk wat ruiters die zelfs niet elke week een buitenrit doen of in de week trainen, maar dan wel een rit van 20-25 km doen. Wel met rustpauze.
Goed idee om die endurance trainingschema’s eens te gaan opzoeken.
Bedankt!

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:47

Als je nu begint met opbouwen dan moet die 20km in mei wel kunnen hoor. Maar je moet inderdaad wel vaker dan 1 keer per week gaan rijden. Hier 2 minis voor de wagen en ze hebben net de 20km weer voor het eerst sinds de winter gereden afgelopen zaterdag. Daarvoor in de winter op vrijdag les en verder 1 of 2 keer per week wandelen aan de hand. En toen het spul weer thuis stond in maart zijn we begonnen met zo'n 2 keer per week 5-15km en daarnaast in de rondte slingeren als de paddock dat toe liet. Dit in verband met hun hoeven die eigenlijk al sinds half februari te kort aan het worden waren. Nu heb ik wel het voordeel met twee ruinen dat ze op een rustdag elkaar wel beweging geven. Ze spelen vaak minimaal een halfuur per dag. Maar de 20 viel ze nog wel vies tegen, ze waren tijdens mijn herstelrondje van 5,5 km de volgende dag wat slomer. De hoefschoenen komen als het goed is morgen binnen, dus dan kan ik echt gaan opbouwen in kms. Ze moeten namelijk in juni 4x 20 waaronder 1 lange richting de 30 doen (Eper paarden 4 daagse). Ik heb overigens niet de luxe van een bak, dus ik moet ook gewoon in de regen enzo een blokje om. Het voordeel is wel dat het bos dan relatief rustig is op een zaterdagmiddag.

De vuistregel die ik eigenlijk aanhoud voor bvb een endurance is dat ze in meerdere korte ritten in een week die afstand goed moeten kunnen rijden, dus voor 20 km bvb minimaal 1 keer 10 en twee keer boven de 5. Ik wil voor Epe dus het liefst naar 60-80 km in een week in mei. En dan het liefst een paar keer de 2 keer 30 rijden in het weekend, want ik werk er 40 uren naast en ons terrein is vele malen lichter dan Epe.

Alex en Jorie <3

EllyC

Berichten: 8115
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:10

Als ik het goed begrijp zit je er nu 1 x per week een half uur op.
Dan heeft dit paard dus helemaal geen buik en rugspieren om jou te dragen en dan is 15 km (1,5 a 2 uur rijden) dus echt te veel.

Je zult je training moeten gaan opbouwen om de juiste bespiering te krijgen.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:32

Ik heb zoiets weleens gedaan TS.
Paard liep 3-4 keer in de week, half uur tot uur, en daarvan maar 1x echt dressuur matig de andere keren waren hobbelen. Had ik onvoldoende rekening mee gehouden met mijn eerste buitenrit. Hij had echt spierpijn de volgende dag (heeft de hele rit ook als een idioot gelopen vanuit enthousiasme, zal niet hebben geholpen). Het zal zo'n 20km geweest zijn. Dus ik raad het je niet aan om ongetraind te doen.
Ik heb in elk geval mn lesje geleerd (paard niet denk ik, maar ik weet nu wel dat ik hem echt moet beschermen voor dit soort dingen, ookal loopt hij de hele rit als een trein)

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-23 08:06

EllyC schreef:
Als ik het goed begrijp zit je er nu 1 x per week een half uur op.
Dan heeft dit paard dus helemaal geen buik en rugspieren om jou te dragen en dan is 15 km (1,5 a 2 uur rijden) dus echt te veel.

Je zult je training moeten gaan opbouwen om de juiste bespiering te krijgen.


In de winter reed ik gemiddeld eenmaal per week in de piste, en bij goed weer in het weekend een rustige wandeling van 8-10 km.
Met de lente zal ik de frequentie natuurlijk opdrijven.
Wellicht komt de eerste rally te vroeg

EllyC

Berichten: 8115
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:10

Hou zeker 3 maande aan voor het opbouwen.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:11

Paardentraining werkt niet hetzelfde als mensen. Een mens moet (vrijwel) dagelijks hardlopen om in conditie te komen voor een 10 km wedstrijd, een paard kan met veel minder training af.
Als je een paard zou trainen als een mens, zou hij binnen de kortste keren zwaar overtraind zijn.

Voor opbouwen van conditie zijn wat simpele vuistregels die de uitgangsbasis zijn voor vrijwel alle enduranceschema's:

Regel één: 2 á 3 keer per week training is genoeg (waarvan 1x dressuurmatig)
Regel twee: eerst afstand, dan tempo verhogen.
Regel drie: 2-3 keer een bepaalde afstand of tempo rijden vóór je gaat verhogen.

Vuistregel voor endurance is dat je in de één na laatste week tot 10 dagen voor de wedstrijd anderhalf keer de afstand tot maximaal de dubbele afstand een keer in 2 of 3 blokken hebt gereden op wedstrijdtempo. Je traint nooit de gehele afstand in 1 keer.
Heb je een 60 km-wedstrijd op de planning rijd je dus bv 3 x 30-40 km (om de andere dag, altijd een rustdag ertussen), en daarna geef je je paard een week géén training meer voor de wedstrijd. Wel beweging, geen training.

Reken je dat terug naar die 20 km wandeling, dan is je streven dus uit te komen op in een week 2-3 keer een rit van 10-15 km te kunnen maken.


Dus in het geval van die 20 km ben je met deze vuistregels in een klein maandje in theorie makkelijk op conditie:
Eerste week: 2 ritjes van 10 km op 'sukkeltempo' (= doe je ongeveer 2 uur over - voornamelijk stap)
Tweede week: 2 ritjes van 15 km (zelfde tempo) (en dat is dan dus 3 uur rijden)
Derde week: indien gewenst 2 ritjes van 10 km op iets hoger tempo (= ongeveer 1uur en 20 minuten)
Vierde week: 2 ritjes van 15 km op iets hoger tempo (= ongeveer 2 uur = 7,5 km/uur = ongeveer 1/3 deel van de afstand draven)

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-23 08:12

LoveBodin schreef:
Ik heb zoiets weleens gedaan TS.
Paard liep 3-4 keer in de week, half uur tot uur, en daarvan maar 1x echt dressuur matig de andere keren waren hobbelen. Had ik onvoldoende rekening mee gehouden met mijn eerste buitenrit. Hij had echt spierpijn de volgende dag (heeft de hele rit ook als een idioot gelopen vanuit enthousiasme, zal niet hebben geholpen). Het zal zo'n 20km geweest zijn. Dus ik raad het je niet aan om ongetraind te doen.
Ik heb in elk geval mn lesje geleerd (paard niet denk ik, maar ik weet nu wel dat ik hem echt moet beschermen voor dit soort dingen, ookal loopt hij de hele rit als een trein)


Bedankt voor je feedback! Het is die situatie ook die ik me voor de geest haalde, en om die reden dat ik de vraag precies stelde ;)
Ik zal de eerste rally uitstellen, denk ik.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers