Hoe ver kan een ongetraind paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-23 07:17

Ibbel schreef:
Paardentraining werkt niet hetzelfde als mensen. Een mens moet (vrijwel) dagelijks hardlopen om in conditie te komen voor een 10 km wedstrijd, een paard kan met veel minder training af.
Als je een paard zou trainen als een mens, zou hij binnen de kortste keren zwaar overtraind zijn.

Voor opbouwen van conditie zijn wat simpele vuistregels die de uitgangsbasis zijn voor vrijwel alle enduranceschema's:

Regel één: 2 á 3 keer per week training is genoeg (waarvan 1x dressuurmatig)
Regel twee: eerst afstand, dan tempo verhogen.
Regel drie: 2-3 keer een bepaalde afstand of tempo rijden vóór je gaat verhogen.

Vuistregel voor endurance is dat je in de één na laatste week tot 10 dagen voor de wedstrijd anderhalf keer de afstand tot maximaal de dubbele afstand een keer in 2 of 3 blokken hebt gereden op wedstrijdtempo. Je traint nooit de gehele afstand in 1 keer.
Heb je een 60 km-wedstrijd op de planning rijd je dus bv 3 x 30-40 km (om de andere dag, altijd een rustdag ertussen), en daarna geef je je paard een week géén training meer voor de wedstrijd. Wel beweging, geen training.

Reken je dat terug naar die 20 km wandeling, dan is je streven dus uit te komen op in een week 2-3 keer een rit van 10-15 km te kunnen maken.


Dus in het geval van die 20 km ben je met deze vuistregels in een klein maandje in theorie makkelijk op conditie:
Eerste week: 2 ritjes van 10 km op 'sukkeltempo' (= doe je ongeveer 2 uur over - voornamelijk stap)
Tweede week: 2 ritjes van 15 km (zelfde tempo) (en dat is dan dus 3 uur rijden)
Derde week: indien gewenst 2 ritjes van 10 km op iets hoger tempo (= ongeveer 1uur en 20 minuten)
Vierde week: 2 ritjes van 15 km op iets hoger tempo (= ongeveer 2 uur = 7,5 km/uur = ongeveer 1/3 deel van de afstand draven)


Dit vind ik heel waardevolle en zeer concrete informatie! Heel erg bedankt om zo mee na te denken. :)


meggiemeg

Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:19

Mijn kwpn-er had een bere conditie, trainde regelmatig maar altijd wel in de buitenbak, of rijden of longeren of handwerk, echter buiten was een heel ander verhaal met hem, door alle indrukken en spanning die hij opbouwde was hij met een half uur totaal leeg. Nu zal jouw paard vast minder spoken en kabouters zien buiten maar toch was het niet mijn keuze om direct die afstand te pakken. Toch wat meer tijd steken in wat trainen, schema van Ibbel is een hele mooie!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:20

Ibbel, is dit schema niet meer gericht op conditie?
Wordt hier ook rekening mee gehouden met belasting rug? Daarvan heb ik altijd begrepen dat dit echt wel meer tijd nodig heeft.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-23 07:30

meggiemeg schreef:
Mijn kwpn-er had een bere conditie, trainde regelmatig maar altijd wel in de buitenbak, of rijden of longeren of handwerk, echter buiten was een heel ander verhaal met hem, door alle indrukken en spanning die hij opbouwde was hij met een half uur totaal leeg. Nu zal jouw paard vast minder spoken en kabouters zien buiten maar toch was het niet mijn keuze om direct die afstand te pakken. Toch wat meer tijd steken in wat trainen, schema van Ibbel is een hele mooie!


Ha! Mijn paard is ook heel sensitief, zeker als ik alleen buiten ga. Met andere paarden heeft hij echter afleiding en ziet hij veel minder kabouters. Maar ik moet daar ook wel rekening mee houden dat hij ook daar energie mee verspeelt.
Ja inderdaad, met het schema van Ibbel heb ik meteen een mooi uitgestippelde focus. Super!

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:35

EllyC schreef:
Ibbel, is dit schema niet meer gericht op conditie?
Wordt hier ook rekening mee gehouden met belasting rug? Daarvan heb ik altijd begrepen dat dit echt wel meer tijd nodig heeft.


Als het een 3-jarige was die net een half jaar onder het zadel is, ja, dan speelt dat een rol.
Bij een 20-jarige die gewoon regelmatig loopt zou dat echt geen issue meer moeten zijn.

Celebi
Berichten: 3498
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:44

Dat Endurance schema is wel heel mooi voor de conditie! Maar ik ben het met EllyC eens dat de rug en buikspieren correct getraind moeten worden om een mens goed te kunnen dragen. Dat bereik je niet met een half uurtje hobbelen in de week, maar vereist toch gewoon echt wat dressuurmatige training.

Ik ben expres nog op 20 jarige leeftijd gestart met dressuur toen ik mijn senior kreeg omdat ik het belangrijk vond om zijn lichaamsgebruik te optimaliseren voor lange ritten. Hij is nu bijna 23 en echt topfit en gaat steeds beter en beter lopen. Mooi nageeflijk vanuit correct lopen en vanuit ontspanning. Zijn rug wordt sterker en is minder hol dan toen ik hem kocht. Ik vind het juist ter voorbereiding van lange ritten waardevol om dressuurlessen te nemen. En geloof me, die zijn in een half uurtje flink pittig waardoor je niet alleen jezelf maar ook je paard sterker maakt en meer conditie geeft. Win win! :j

Suliko

Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:47

Ik vind je schema mooi Ibbel, maar vind de belasting wel te snel. 1x in de week rondhobbelen in de piste en soms wel, soms niet nog een keer in het weekend 8/10 km rijden, daar bouwt een paard echt geen spieren mee op. Om dan gelijk in de 2e week al 2 keer 15 km te rijden, ongeacht hoe rustig ook, zou ik zelf niet eerlijk vinden naar het paard toe.
Ik zou er wat weken aan plakken en eerst beginnen met 2x in de week 5/10 km rijden en dat per 2,5 km uitbouwen naar meer. Daarnaast ook 1x in de week meer oppakken in de bak, voor juist ruggebruik.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

meggiemeg

Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:24

Hoe rijden de meeste van ons in het bos dan? Pakken we dan nooit eens wat overgangen mee? Een keer zigzaggen over het pad in een zijgang? Een keer wat verzamelen? Wat stelling links en rechts vragen? In het bos kan je dat juist mooi afwisselen met wat dressuurmatig werk en aan de lange teugel vind ik.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Celebi
Berichten: 3498
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:33

Nee eigenlijk doe ik dat niet. Buitenrijden is voor ons ontspanning, plezier en lekker ons ding doen. Pony heeft voor hij hier bij mij kwam zijn hele leven alleen maar aan een losse teugel buiten gereden. Hij wil lekker om zich heen kijken en pakt automatisch een soort endurance houding aan wat het meest comfortabel loopt. Ik wil hem daar niet eens uithalen om een stukje te wijken. Dat soort training doen we in de bak. Ik hou het fijn gescheiden en dat werkt voor ons het beste.

Heb ooit wel eens naar m'n eerste instructeur geluisterd om hem juist wel aan het werk te zetten buiten als hij drukker was of erg afgeleid, maar het werkte juist averechts en ben er dus ook weer heel snel mee gestopt. Het voelde niet aan als iets voor ons. :D

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:33

meggiemeg schreef:
Hoe rijden de meeste van ons in het bos dan? Pakken we dan nooit eens wat overgangen mee? Een keer zigzaggen over het pad in een zijgang? Een keer wat verzamelen? Wat stelling links en rechts vragen? In het bos kan je dat juist mooi afwisselen met wat dressuurmatig werk en aan de lange teugel vind ik.


Nee nooit. Buitenrijden moet leuk en ontspannend zijn, ik vind het altijd zulke onzin dat mensen op buitenrit hun paard dressuurmatig gaan rijden. Daar is de bak voor.

I am because you were

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:50

Bij mijn paard helpt het enorm om lekker te kunnen uitstrekken, daarna kan ze heerlijk gaan dragen en dressuur matig gaan lopen in het bos. Ik krijg haar, zeker in het kleine bakje bij ons op stal, nooit zo mooi aan het lopen als in t bos :o

meggiemeg

Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:19

prugelpiet schreef:
meggiemeg schreef:
Hoe rijden de meeste van ons in het bos dan? Pakken we dan nooit eens wat overgangen mee? Een keer zigzaggen over het pad in een zijgang? Een keer wat verzamelen? Wat stelling links en rechts vragen? In het bos kan je dat juist mooi afwisselen met wat dressuurmatig werk en aan de lange teugel vind ik.


Nee nooit. Buitenrijden moet leuk en ontspannend zijn, ik vind het altijd zulke onzin dat mensen op buitenrit hun paard dressuurmatig gaan rijden. Daar is de bak voor.

Het hoeft ook niet de hele buitenrit, gewoon even een klein stukje op een lang bospad. Even een momentje in ontspanning en daarna weer verder met de buitenrit. Ik merkte juist dat het in het bos vaak net wat speelser kan gaan dan in de bak.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoe ver kan een ongetraind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:53

... ik vind dat dressuur en ontspanning bij elkaar horen.
Het eerste doel is dat een paard mij goed kan dragen ('buik'spieren gebruiken ipv de botten en banden van de rug het te laten opknappen).

Dat 'moet' buiten net zo hard als in de bak. (Maar dat kan uitstekend aan de lange teugel.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-23 18:03

Iedereen van harte bedankt voor de adviezen en de suggesties!
Ik ben er al mee aan de slag.
Veel plezier verder met jullie paardje(s)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:47

Leuk dat je dit gaat oppakken met je paardje :j .
Het zou mij wel heel leuk lijken als je zou willen delen hoe het jullie vergaat. Maar hoeft natuurlijk niet ;).
In ieder geval; veel plezier!

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-23 19:13

Humpiedumpie schreef:
Leuk dat je dit gaat oppakken met je paardje :j .
Het zou mij wel heel leuk lijken als je zou willen delen hoe het jullie vergaat. Maar hoeft natuurlijk niet ;).
In ieder geval; veel plezier!


Goed idee, ik laat nog wel iets weten. :)

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-23 15:30

Humpiedumpie schreef:
Leuk dat je dit gaat oppakken met je paardje :j .
Het zou mij wel heel leuk lijken als je zou willen delen hoe het jullie vergaat. Maar hoeft natuurlijk niet ;).
In ieder geval; veel plezier!


Hey, we zijn nu een 3-tal maanden verder. Mijn 20 jarige ruin heeft geen problemen meer om pakweg 15-20 km af te leggen. Opgebouwd met 1x, soms 2x pistewerk, en 1x buitenrit per week.

20 km lijkt me wel zijn limiet, natuurlijk ook afhankelijk van de zuurstof in de lucht.

Zou het kunnen dat hij een “kleine motor” heeft, of moet het op de duur lukken om naar de 25 te gaan?

Wat me opvalt, is dat die rugspieren maar niet bij komen, zijn ruggengraat is duidelijk voelbaar en ligt niet in de spieren…dat lijkt me dus van lange duur. Misschien is dat gewoon zijn bouw…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: TheDoor en 1 bezoeker