werkvakantie met paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LincyG
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-01-23

werkvakantie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 22:28

Hoi!

Ik rond dit schooljaar mijn vwo af en dan ben ik 18.
Volgend jaar ga ik een tussen jaar nemen en dan zou ik graag een aantal maanden in het buitenland met paarden werken. Het liefst zou ik op een ranch willen werken. Ik geef les op een manege, begeleid buitenritten en in de zomer ook ponykampen. Ik rijd vanaf mijn 7e paard. Ik zou het leuk vinden om deze dingen op de ranch ook te doen naast de stalwerkzaamheden.
Wat mij leuk lijkt om ook te doen tijdens mijn verblijf is:
- met jonge paarden werken
- meer leren over natural horsemanship
- werken met paarden met gedragsproblemen

Landen waar ik aan denk zijn: Canada, Australië, Zweden, Frankrijk, Engeland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Spanje, Portugal, Italië

Wie heeft er tips / ervaringen of adresjes? :)

Groetjes Lincy

Hingarden

Berichten: 249
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:53

Wij zitten in Noorwegen.
We zijn niet echt een ranch. Meer een kleinschalige manege.

Wij doen voornamelijk;
- Buitenritten met toeristen.
- Rijlessen met kinderen uit de buurt.
- Ponykampen met kinderen uit de buurt.
- In de wintermaanden skiën achter het paard of met de arrenslee
- En nog heel veel meer.

In mijn onderschrift staat een link naar onze site.

Als het je iets lijkt, zijn er misschien wel mogelijkheden bij ons.

LincyG
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-01-23

Re: werkvakantie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 08:49

Bedankt voor je reactie!
Ik ben inderdaad opzoek naar net iets groters, dus ik zoek nog even verder.

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:21

Als je op ‘horses’ zoekt via https://www.workaway.info/ krijg je een heleboel opties. Van kleinschalige plekken tot enorme ranches.

Ik zou wel voor jezelf nagaan wat je qua ethiek en omgang met paarden belangrijk vindt. Het idee van op een ranch werken is erg geromantiseerd. Zelf ben ik erg kritisch geworden als het gaat over welzijn en samenwerking met paarden en andere dieren en op veel plekken gaat het er anders aan toe. Waarmee ik niet wil zeggen dat anders fout is, maar gewoon niet mijn manier zou zijn. Vooral als het gaat om een bedrijf, werken met vee en dergelijke moeten sommige dingen gedaan worden en gaat dat soms op een lompere en hardere manier. Daar moet je maar net tegen kunnen en vooral ook zelf kunnen doen op soms best wel cruciale momenten.

Daarnaast zijn afspraken over werklast belangrijk, meestal is het in balans hoeveel je geeft en er ook voor terugkrijgt (door te leren, vrijheid en verantwoording zelf mogen dragen). Maar er zijn ook veel verhalen van mensen die als een gratis knecht worden behandeld, respectloos en onvriendelijk en niet worden meegenomen in leerprocessen. Ook hierbij, ga voor jezelf na hoe je gesprekken aangaat over verwachtingen en grenzen, want dat is knap lastig!

Niqui

Berichten: 2169
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:28

Er zijn op Facebook wat pagina's waarin ze grooms en instructeurs ed zoeken. Er is ook een website (hierboven al genoemd).

Mijn advies is om je vooraf goed in te lezen en ervaringen bij anderen te vragen. Er zijn goede bedrijven. Maar er zijn ook veel minder fijne bedrijven, waar het vooral draait om vele uren zwaar en (meestal) onbetaald werk en waar je ook nog eens respectloos wordt behandeld.

Onze dochter heeft het ook in haar tussenjaar gedaan en haar rug en bekken hebben daar een behoorlijke optater van gehad. Ze plukt er nu de wrange vruchten van.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: werkvakantie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:44

Ik weet een bedrijf een ‘zoo’ met paarden. Die zoeken vaak mensen en hebben vaak ruimte waar je kan verblijven.
Het is niet zo zeer paard gerelateerd maar je kan dus zelf na werk wel rijden etc aan het strand en de wijngaarden.
Zit in Nieuw Zeeland trouwens :)

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: werkvakantie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:13

Hou er wel rekening mee dat je in landen als Canada, Australië en Nieuw Zeeland een working holiday permit moet hebben. En die aanvragen kan een tijd duren (en het lukt ook niet altijd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:20

Ibbel schreef:
Hou er wel rekening mee dat je in landen als Canada, Australië en Nieuw Zeeland een working holiday permit moet hebben. En die aanvragen kan een tijd duren (en het lukt ook niet altijd)
Canada weet ik niet, maar voor Aus en NZ valt dat wel mee hoor, mits je geen gekke dingen doet (zoals een half jaar in Zuid Afrika wonen :') ). Mijn WHV voor Nieuw Zeeland was binnen een dag goedgekeurd; voor Aus moest ik wel een medische keuring ondergaan vanwege het risico op TBC na mijn tijd in SA, maar toen dat er eenmaal door was, was ook dat WHV snel gepiept. Veel gaat tegenwoordig gewoon automatisch. :P

Overigens moet je voor Engeland tegenwoordig ook een visum hebben wil je hier werken.

TS: ik denk dat je een beetje een vertekend beeld hebt van hoe het eraan toegaat op een ranch/cattle station (waarvan je er overigens nagenoeg geen in Europa gaat vinden). De paarden zijn daar namelijk niet het belangrijkst, dat is het vee — de paarden zijn, bot gezegd, een stuk gereedschap om het hoeden van het vee makkelijker te maken. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze slecht verzorgd of behandeld worden, maar jouw idee van probleempaarden helpen, jonge paarden beleren en aan de slag gaan met natural horsemanship, is waarschijnlijk een iets te romantische voorstelling voor wat je gaat vinden op een ranch. Je zou in dat geval beter gericht daarop kunnen zoeken dan op ranches/cattle stations.

Als het je interesse heeft, zijn hier in Engeland wat plekken waar renpaarden worden omgeschoold. Ik weet niet in hoeverre ze met betaalde krachten werken of met vrijwilligers, maar als je wilt kan ik wel wat namen aan je doorgeven, dan kun je daarnaar kijken.

Naast Workaway kun je ook nog op yardandgroom.com kijken.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:28

Ibbel schreef:
Hou er wel rekening mee dat je in landen als Canada, Australië en Nieuw Zeeland een working holiday permit moet hebben. En die aanvragen kan een tijd duren (en het lukt ook niet altijd)


Zoals Mkango al aangaf, een WHV hoeft echt niet maanden te duren. Gewoon maandje voor je gaat aanvragen om safe te zijn. Andere visums duren idd wel langer maar WHV duurde mij precies een maand maar ik was toen in het land al aan het reizen

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: werkvakantie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:54

TS ik zou serieus kijken naar de optie van Hingarden. Ik heb in Australië vergelijkbaar werk mogen doen en dat was echt fantastisch. Wat Australië aangaat, zoals Mkango ook al aangeeft is het jillaroo werk vaak geromantiseerd en ook behoorlijk zwaar. De meeste cattle stations in Australië zitten in de hete gebieden en het zijn lange dagen van hard werken in weinig comfort. Echt geen McLeods Daughters. Omdat je nog geen 21 bent zal je ook tegen beperkingen aan lopen daarzo bij bijvoorbeeld autohuur en als je maten naar de kroeg gaan, mag jij daar niet naar binnen.

Andere landen heb ik geen persoonlijke ervaring mee, maar vanwege je leeftijd denk ik dat je in Europa het minst beperkt bent in je vrijheid. Je werk is dan waarschijnlijk kleinschaliger dan je nu bedacht hebt, maar ik kan je vertellen dat dat zo gek niet is.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 07:42

Snippergroen schreef:
Omdat je nog geen 21 bent zal je ook tegen beperkingen aan lopen daarzo bij bijvoorbeeld autohuur en als je maten naar de kroeg gaan, mag jij daar niet naar binnen.

Kleine correctie hierop: Je mag in Australie vanaf je 18e gewoon naar de kroeg en alcohol bestellen als je dat wilt.
Autohuur kan idd lastig zijn maar niet per definitie onmogelijk. Er is een beperkt aantal verhuurders die tegenwoordig ook onder de 21 verhuren, mits je een zgn volledig rijbewijs hebt. In NL krijg je toch gelijk een volwaardig rijbewijs als je het haalt of is dat inmiddels veranderd (tis al een jaartje of 20 geleden dat ik afgereden heb :') )

Verder ga ik mee met wat anderen ook aangeven: werk op cattlestations is geweldig, maar zwaar. Je moet voor jezelf uitmaken of je 14 uur per dag, 7 dagen in de week werken, uitbuiting of een avontuur vindt. En of je ermee om kunt gaan dat paarden die 11 maanden in de bush geleefd hebben, met een helicopter gemusterd worden, een zadel opgeknoopt krijgen en geacht worden zich te gedragen de komende paar weken aangezien het werkseizoen aangebroken is.
Er zal ongetwijfeld het een en ander veranderd zijn sinds ik contract mustering gedaan heb, maar het klimaat en de afgelegen ligging van de meeste stations blijven hetzelfde.

Verder kun je een WHV voor Australie maar 1x in je leven aanvragen. De eerste is geldig voor een jaar en als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, kun je die 1 of 2 keer verlengen. Ga je voor maar een paar maanden, is dat dus eigenlijk best 'zonde'.
Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk, maar als ik jou was zou ik wat 'kleiner' beginnen en als het buitenland avontuur bevalt, een aantal jaar later het grotere avontuur opzoeken. Dan heb je net wat meer levenservaring en misschien ook wat meer spaargeld om naast het werken, een land te ontdekken.

Kijkend naar mezelf rond die leeftijd: Ik ging op mijn 20e paardenwerk in Frankrijk doen. Viel enorm tegen, ik kletterde na een week van de eerste beste dekhengst af, brak mijn arm en zat in de bus terug naar huis :+
Paar jaar later (en een stuk volwassener) poging 2: een halfjaar Aruba toen ik 23 was. Super tijd gehad want ik was zelf veel mondiger en wist beter wat ik wel en niet aankon. Ook het van huis zijn, zelf dingen regelen zoals woonruimte, auto kopen etc ging een stuk beter.
Op mijn 24ste voor een jaar naar Australie vertrokken en een fantastische tijd gehad op cattlestations, als pologroom en op een renstal.
Als ik op mijn 20ste gegaan was, had ik waarschijnlijk na een maand op het vliegtuig terug naar huis gezeten.

Nogmaals, dat wil niet zeggen dat dit voor jou ook geldt, maar de wereld is groot en je hebt nog zo lang om alles te ontdekken!

LincyG
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-01-23

Re: werkvakantie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 08:36

Lienek, is er een website waar ik wat meer informatie kan lezen over dit bedrijf?
Klinkt erg leuk!

LincyG
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 11:14

Mkango schreef:
Ibbel schreef:

Als het je interesse heeft, zijn hier in Engeland wat plekken waar renpaarden worden omgeschoold. Ik weet niet in hoeverre ze met betaalde krachten werken of met vrijwilligers, maar als je wilt kan ik wel wat namen aan je doorgeven, dan kun je daarnaar kijken.



Dat lijkt me ook erg leuk! Kan ik hier ergens meer informatie over vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 11:42

LincyG schreef:
Mkango schreef:

Als het je interesse heeft, zijn hier in Engeland wat plekken waar renpaarden worden omgeschoold. Ik weet niet in hoeverre ze met betaalde krachten werken of met vrijwilligers, maar als je wilt kan ik wel wat namen aan je doorgeven, dan kun je daarnaar kijken.



Dat lijkt me ook erg leuk! Kan ik hier ergens meer informatie over vinden?
Dat kan zeker. RoR (Retraining of Racehorses) heeft hier een kaartje met een aantal retrainers: https://www.ror.org.uk/rehoming-and-sou ... retrainers

Ik denk dat deze het meest interessant zullen zijn voor je, want zij richten zich echt puur op de omscholing:
https://www.peopletonbrookfarm.co.uk/
https://heroscharity.org
Solway Racehorses
http://www.thebtrc.co.uk/
https://nbhorses.org.uk/
Deze is misschien extra interessant voor je, want deze man werkt vanuit NH principes: http://www.guyrobertsonhorsemanship.co.uk/
https://www.millsstables.com
Kylie Manser-Baines

Deze staat niet op de kaart, maar hoor ik wel heel goede verhalen over:
https://racehorserelief.org

Niqui

Berichten: 2169
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:30

Afbeelding

LincyG
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 08:34

Mkango, heel erg bedankt! Ik heb helemaal over je reactie heen gelezen, vandaar dit late antwoord. Ziet er erg leuk uit, ik ga eens kijken of er iets tussen zit.