Hoe om te gaan met de wolf op buitenrit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DDDara
Berichten: 969
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-22 12:35

Janderegelaa

Ja je zou denken van niet.....
Maar zolang iedereen doet als of de wolf geen gevaar is voor de fietsers, kan ik me best in denken dat die man denk het is toch niet gevaarlijk ik ga het nog een keer filmen. Want als het niet gevaarlijk zou zijn en het levert een leuk plaatje op...... tja waarom niet...

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)


Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:38

Als je goed naar het filmpje kijkt dan zie je de wolf eerst oversteken.
Vandaar dat de fietser weet waar hij moet kijken.

DuoPenotti

Berichten: 29355
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:39

janderegelaa schreef:
Hoewel ik van mening ben dat de wolf wel gevaarlijk kan zijn voor fietsers en ruiters op een paard vind ik het filmpje met de “echte” wolf wel raar. Die fietser filmt voor zich en waar de wolf zit draait hij al ver vantevoren zijn camera naartoe terwijl hij hem nooit heeft kunnen zien. En ik denk toch dat je als fietser niet zo maf bent dat je gaat omkeren als je net een wolf voorbij gereden bent.

hij heeft hem dus wel gezien
in de verte steekt hij over, daarom kijkt hij er ook naar.

Hier in het midden van het fietspad. Niet heel duidelijk in een stil.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 31-12-22 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:46

Achja, paard is toch veel sneller dan een wolf en hoeven van een paard zijn ook niet vrij zacht.

Hier hebben we wel een keer te maken gehad met een agressieve hond. Gezien ik op een gegeven zat was en ging zin in had dat paard van mijn mede ruiter wel eens gebeten zou kunnen worden ben ik mijn paard in gallop op die hond afgestuurd.
Nou, ik heb nog nooit een hond zo hard zien wegrennen.

Maar moet wel bij vertellen dat ik beste stoere paarden heb die voor mij ook echt door het vuur gaan en nergens bang voor zijn wanneer het er op aan komt.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:07

DDDara schreef:
Het grootste verschil tussen een paard en een fiets is in mijn ogen dit!

Fiets heb je geheel onder controle. Een paard in combi met een wolf mogelijk veel minder of niet.
Een fiets is voor de wolf niet eetbaar. Een paard is een lekker hapje voor een hongerige wolf....


Dat lijken mij toch belangrijke verschillen.

Wat er voor zorgt dat een fiets achtervolgen vrij onnatuurlijk is. Terwijl het paard achtervolgen gewoon natuurlijk gedrag zou zijn.

Een mens op een fiets achtervolgen grenst aan onnatuurlijk gedrag.
Tenzij het dier getemd is, is de wolf niet echt geneigd mensen te volgen en tenzij er Siberische omstandigheden zijn zal de wolf niet op dermate groot wild jagen.


Een paard kan wolvenvoer zijn, dat klopt helaas.

Maar zet dat 'hapje' alsjeblieft uit je hoofd.

De paarden die door wolven worden gegeten zijn hetzij kreupel, oud of veulen.

Uiteraard zou het kunnen dat je paard op hol slaat (zoals mijn paard bang geweest is voor honden).
Dan nog kan je dier bogen op een serie reflexmatige vaardigheden om de wolf een dreun te verkopen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Liseef

Berichten: 522
Geregistreerd: 21-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:27

Onali schreef:
In het buitenland worden ook honden tijdens het uitlaten aangevallen.

Dus ga alsjeblieft niet zeggen dat een wolf niks met een paard doet.

TS kan je eventueel met meerdere mensen buitenrijden? Een wolf alleen zal dan niet zo snel iets doen bij 2 of meer paarden.


Omdat in het buitenland honden worden aangevallen, wil dat niet zeggen dat je paard in NL opgevreten wordt als je op buitenrit gaat. Een hond is veel kleiner en kan als indringer van het territorium beschouwd worden. Dat is met een paard niet het geval.

Een roofdier neemt normaal gesproken liever geen groter risico dan noodzakelijk. Als hij een paard aanvalt, riskeert hij een trap. Als de wolf daarbij gewond raakt en niet meer kan jagen, overleeft hij het al niet. Dus tenzij we forse roedels en hongerwinters krijgen waarbij de wolven meer durven te gokken, durf ik gewoon op buitenrit te gaan met één 600 kg paard. En mocht ik dan een wolf tegenkomen (met of zonder paard), dan zal ik me niet als prooidier gedragen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoe om te gaan met de wolf op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:53

Natuur trekt zich erg weinig aan wat mensen bijelkaar fantaseren over wat in hun verbeelding wel of niet "natuurlijk" gedrag is.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:16

Een volwassen paard is geen eenvoudig hapje voor een wolf. Het is een risicovolle prooi, te groot en een trap kan fatale gevolgen hebben.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:17

DuoPenotti schreef:
janderegelaa schreef:
Hoewel ik van mening ben dat de wolf wel gevaarlijk kan zijn voor fietsers en ruiters op een paard vind ik het filmpje met de “echte” wolf wel raar. Die fietser filmt voor zich en waar de wolf zit draait hij al ver vantevoren zijn camera naartoe terwijl hij hem nooit heeft kunnen zien. En ik denk toch dat je als fietser niet zo maf bent dat je gaat omkeren als je net een wolf voorbij gereden bent.

hij heeft hem dus wel gezien
in de verte steekt hij over, daarom kijkt hij er ook naar.

Hier in het midden van het fietspad. Niet heel duidelijk in een stil.
[ Afbeelding ]


Waarom is die fietser niet gestopt en omgedraaid?
Filmen en meer risico nemen is zo te zien een bewuste keuze geweest.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:23


Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:27

Hier in de buurt (veluwe, Apeldoorn) lopen er aardig wat. Ik heb de ervaring dat ze of weglopen of blijven staan.

Wat doet je paard bij ander wild? Zwijnen zijn ook niet van die hele lieve beesten als ze zich bedreigd voelen. Denk dat je de wolf op een soortgelijke manier moet benaderen. Elke situatie zal weer anders zijn. Staan ze in het bos, lekker doorrijden, staan ze op het pad, rustig omdraaien en weer terug is meestal mijn handeling.

De beste kennis, is zelfkennis!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:07

fransje23 schreef:
Waarom is die fietser niet gestopt en omgedraaid?
Filmen en meer risico nemen is zo te zien een bewuste keuze geweest.

Hij had een helmcamera op dus het filmpje volgt precies waar hij zijn hoofd heendraait.

Ik denk dat 1 wolf zo gek niet zal zijn om een paard aan te vallen, maar we hebben in Nederland ook al een paar roedels en dat vind ik toch wel een ander verhaal. In die gebieden zou ik sowieso niet in mijn eentje een buitenrit gaan maken.

Relax. Nothing is under control.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:28

Mac schreef:
fransje23 schreef:
Waarom is die fietser niet gestopt en omgedraaid?
Filmen en meer risico nemen is zo te zien een bewuste keuze geweest.

Hij had een helmcamera op dus het filmpje volgt precies waar hij zijn hoofd heendraait.


Wat heeft de helmcamera ermee te maken? :)
Hij ziet de wolf het fietspad oversteken. Gaat wat langzamer fietsen om te kijken waar die heen is en als de wolf nieuwsgierig op hen af komt is het natuurlijk plankgas door.

Maar waarom niet stoppen als je een wolf ziet oversteken?

Is net zo bijzonder als die massa fotografen op de Hoge Veluwe die de wolven nog net niet aaide.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

DuoPenotti

Berichten: 29355
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe om te gaan met de wolf op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:36

Misschien niet stoppen omdat het best in de verte is en je misschien wel verwacht dat het dier verder is gelopen, dieper het bos in?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:43

fransje23 schreef:
fransje23 schreef:

Filmen en meer risico nemen is zo te zien een bewuste keuze geweest.



Wat heeft de helmcamera ermee te maken? :)



Omdat jij zelf een opmerking over maakt.

Meneer heeft niet bewust een wolf gefilmd. Hij filmde al gewoon tijdens het fietsen, totaal geen extra handeling oid.

Black is the colour of my true love's hair

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 19:01

Onali schreef:
fransje23 schreef:


Wat heeft de helmcamera ermee te maken? :)



Omdat jij zelf een opmerking over maakt.

Meneer heeft niet bewust een wolf gefilmd. Hij filmde al gewoon tijdens het fietsen, totaal geen extra handeling oid.


Ik stel toch niet dat hij die camera bewust aan zet?

Hij is niet gestopt toen hij de wolf zag oversteken. Dat is vast ook puur toeval.
Daarna komt het deel waar ik vooral op doel.

Hij mindert vaart kijkt in de bosjes op zoek naar de wolf. Fiets niet stoïcijns met blik op oneindig door. Het is echt een bewuste actie om door te rijden en te filmen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 19:20

Svadilfari1 schreef:
In Duitsland is het wel gebeurd dat 2 meisjes op hun pony' s door wolven werden achtervolgd .
https://www.landundforst.de/niedersachs ... lgt-564160
Echter ook volwassene met paard is het overkomen.
https://www.pferde.de/magazin/niedersac ... und-pferd/

En ik weet nog een geval maar vind dat even niet zo snel


Jeetje, wat eng dit…Ook omdat de wolven dus gewoon bleven volgen en zelfs tot 15 meter naderen.

Ik woon bij Apeldoorn en rij eigenlijk alleen maar in het bos, maar heb tot nu toe geen angst gehad een wolf tegen te komen. Ik rijd bijna altijd alleen, ene paard is redelijk nuchter. Maar de arabier die ik rijd is een angsthaas, daar rij ik al bewust niet mee tegen schemer ivm de vele zwijnen die je dan kan tegenkomen. Terwijl ik met de Gelderse juist rond schemer ga om wild te spotten.

Ik lees hier dat ze veel rond Apeldoorn zitten, is dat ook bij Beekbergen/Hoenderloo?

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:09

Hevonen schreef:
Wolven gaan echt niet achter je aan, tenzij er een enorme hongerwinter voor ze is, en zelfs dan nog. Het zijn schuwe dieren, tenzij ze door mensen zijn aangehaald en 'tam' gemaakt.

Ik kom vaak in Finland waar veel meer wolven en beren en lynxen etc zijn dan hier, maar ze vallen geen rondlopende mensen aan.

Ik denk dat je veel en veel banger moet zijn voor loslopende honden dan voor wolven.

Bij beren moet je wel oppassen als ze jongen hebben en ze bang zijn dat die bedreigd worden.



Hier in Nederland zijn ze beslist niet schuw ! Beren in NL zijn er niet behalve dierentuinen. Helaas wordt het probleem met de wolf in NL steeds erger. Ik was een voorstander van de wolf, echter door de vele onnodige slachtoffers die ze maken mogen ze hem van mij afschieten. De echte wilde wolf is al zeer lang niet meer in Nl.

Good dressage horses have no collor


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:22

Citaat:
Bij beren moet je wel oppassen als ze jongen hebben en ze bang zijn dat die bedreigd worden.

Geldt voor alle dieren met 'broedzorg'!!!
(Meer dan eens kijken mensen in een winkelcentrum raar naar mij. En dan leg ik uit dat ik veel met dieren werk, en dat ik de 'lijn' tussen pa of moe en (mensen) jong niet wens te doorkruisen.)

Citaat:
Hier in Nederland zijn ze beslist niet schuw !


Gelukkig geldt dit niet voor alle wolven, maar wolven die niet weglopen voor mensen zijn beslist een risico.

Citaat:
De echte wilde wolf is al zeer lang niet meer in Nl.

Die is op eigen poten sinds een paar jaar weer terug.
... maar als er idioten zijn die het beest gaan 'temmen', brrr....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers