Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-21 21:49

Hallo,

Stilaan ga ik op zoek naar een nieuw paardje. Ik ben gewend om te rijden met een BWP/KWPN maar het probleem is dat ze gefokt worden om in wedstrijden te presteren en dus hoog in het bloed zitten.
Ik zoek een betrouwbaar, rustig paard met de grootte en uitstraling van zo’n BWP of KWPN :) :*
Maar dus bomproof te krijgen, om buiten te rijden, veelal alleen
Nee, geen tinker , te robuust (zware rugpijn overgehouden van galop). Een Freiberger, prachtig paard maar helaas te klein, ik zoek minimaal 1m65
Naar welk ras raad je me aan eens te kijken? Of welke kruising?


EmptyWords

Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 21:54

Ook kwpn, nrps en bwp kunnen fijne betrouwbare paarden om mee naar buiten te gaan.

Ik zou me niet blind staren op ras. Ga buiten de bekende lijnen kijken. Er zijn zat fokkers die gaan voor fijne rijpaard ipv de volgende kampioen.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 21:54

Het standaard antwoord is dat het niet aan het ras ligt maar aan het karakter. Van elk ras zijn er rustigere paarden en drukkere

mirim

Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 21:59

Over het algemeen zijn Groningers rustig en betrouwbaar.
Fijne paarden om mee te werken of een rustige buitenrit mee te rijden.
Ze zijn doorgaans voor alles in.

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 22:13

Ik heb hier een Nederlandse Appie (knapstrupper-lijnen) waar je echt niet betrouwbaar alleen mee buiten kunt rijden en een illegale, incognito bonte KWPN-er met berucht Hackney-bloed en daar kun je prima alleen mee het bos in.

Sterker nog, van paarden waarvan echte paardenmannen vragen of je daar vrijwillig op gaat zitten, ben ik zonder een centje pijn op de idiootste plekken geweest. Ook KWPN.

Karakter is al genoemd; opvoeding is de tweede.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 22:18

Gelderse paarden, (vaak) heet in het werk, maar koel in de kop.
Ik heb er zo eentje: op menwedstrijden en in training bloedjefanatiek, maar buiten stap ik er, zowel aangespannen als onder de man met lange teugel mee langs de drukke 80 km/uur weg.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 22:25

Ik ken ook kwpn'ers die heerlijk buiten op pad kunnen.. je moet echt op karakter en ervaring afgaan m.i.

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 22:30

Mijn sensibele PRE rij ik buiten aan een los teugeltje, zowel in stap als in draf. In de bak doe ik dat maar niet }>
Daarentegen was mijn vorige merrie, Oldenburger, binnen rustig en in het bos niet te houden. Staar je dus niet blind op een ras/type

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 22:30

Een Fries heeft wellicht niet echt de uitstraling van een kwpn'er, maar het bomproef zit er vaak wel in.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 23:23

Ts, ga niet uit van het ras. Menig tinker is een bang haasje buiten en menig arabier is uiterst rustig buiten.
Ook een KWPN kan prima buiten gereden worden ondanks wedstrijd gefokt.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 05:40

Goed buiten rijden begint bij de ruiter. Die moet weten wat er om hem of haar heen gebeurd en daar op anticiperen. Dan kom je ook niet zo snel in lastige situaties. Het ras maakt dan niet zoveel uit. Persoonlijk vind ik een volbloed het fijnste. Zowel Engels als Arabisch. Maar er zijn er een hoop die dat niks vinden.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:12

Een Arabier, hoe leuk ook buiten, vind je niet van 1.65 of hoger.

Ja, het ligt aan het paard, maar er zijn toch echt wel rassen waar méér brave paarden bij zitten dan heethoofden en omgekeerd ook. En ja, het ligt ook aan de opvoeding, maar beginnen met één waar wat meer 'laisser fair' in zit maakt het wel makkelijker.

Ik zou kijken naar een Groninger, of een warmbloed met veel oud Gelders/Groninger bloed of met oud Frans of Duits warmbloed. Dan zit je qua paard een beetje in het 'model' wat je gewend bent.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:26

Het leukste en makkelijkste buitenritten paard dat ik ooit had was een heeele grote kwpn van OOseven x Jazz.

Zoek het niet in een ras of afstamming. Het karakter van het paard bepaalt of hij leuk is voor je doel of niet. Mijn huidige haflinger, gekocht voor buitenritten, is, hoewel prima braaf, lang zo gemakkelijk niet als dat grote sportpaard.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:33

Ik heb een Freiberger van 1m65. Rastypisch is hij te groot maar is wel een top paard.

Anoniem

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:02

Een Gelders paard, kan je heel allround inzetten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:02

Ik weet niet waarom je paardje groot moet zijn? Op een flinke koudbloedpony past een lang mens vaak ook wel. Misschien kan je eens kijken naar kruising koud/warmbloeden? Bijvoorbeeld haflinger x fries oid.

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-21 13:12

Laibadji schreef:
Ik heb een Freiberger van 1m65. Rastypisch is hij te groot maar is wel een top paard.

Ja die is inderdaad groot! Kan je de gangen van een Freiberger vergelijken met een volbloedpaard? Of toch wat robuuster, zoals bvb een Tinker?
Vind die FB wel heel mooi… Heb al veel positiefs gelezen… Zo’n Freiberger is helaas heel duur, toch? Ik hoor prijzen van +10000 :(
Zijn er nog andere paardenrassen vergelijkbaar met een Freiberger maar dan toch iets groter?

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-21 13:20

Hartelijk dank voor jullie reacties. :)
Ik begrijp er alleszins uit dat opvoeding heel belangrijk is, ongeacht het ras. Ik stelde de vraag omdat mijn vorig paard op de stal en op de piste heel gewillig was, volledig in connectie, maar eens we op buitenrit heel snel in overspanning ging, ook al was het de honderdste keer dat we dezelfde rit deden. Op de stalling dachten ze dat hij als volbloed iets te weinig geschikt was voor buiten, vandaar ik nu met een nieuwe aankoop wil zoeken naar een kruising of rustiger ras.
Tips blijven welkom :)

Tink89
Berichten: 2869
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:34

Een frederiksborger of een grote freiberger.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:36

kattyvds schreef:
Hartelijk dank voor jullie reacties. :)
Ik begrijp er alleszins uit dat opvoeding heel belangrijk is, ongeacht het ras. Ik stelde de vraag omdat mijn vorig paard op de stal en op de piste heel gewillig was, volledig in connectie, maar eens we op buitenrit heel snel in overspanning ging, ook al was het de honderdste keer dat we dezelfde rit deden. Op de stalling dachten ze dat hij als volbloed iets te weinig geschikt was voor buiten, vandaar ik nu met een nieuwe aankoop wil zoeken naar een kruising of rustiger ras.
Tips blijven welkom :)


Misschien is het handiger om eerst wat meer ervaring op te doen op andere paarden.
Uit bovenstaande quote is vrij makkelijk te halen dat je slechts een eenzijdige ervaring hebt opgedaan en nog niet echt de volle breedte van het paardrijden hebt mogen meemaken.

Doe eens gek, huur eens een paard voor een rondje vrijrijden op een andere stal.
Mag zelfs een volbloed zijn - dikke kans dat die totaal anders is dan het paard uit bovenstaande quote.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:19

Het ligt idd meer aan het karakter van het paard dan de afstamming. Ik heb hier een BWP die echt hoog in het bloed staat, maar daar kan ik met een lang teugeltje mee naar buiten en ze zal geen pas verkeerd doen. een kennis van me heeft zowel een tinker als een haflinger op zich echt wel keurig opgevoed, maar moest er niet aan denken om daarmee naar buiten te moeten.

je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet er van te genieten ;)

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:01

kattyvds schreef:
Laibadji schreef:
Ik heb een Freiberger van 1m65. Rastypisch is hij te groot maar is wel een top paard.

Ja die is inderdaad groot! Kan je de gangen van een Freiberger vergelijken met een volbloedpaard? Of toch wat robuuster, zoals bvb een Tinker?
Vind die FB wel heel mooi… Heb al veel positiefs gelezen… Zo’n Freiberger is helaas heel duur, toch? Ik hoor prijzen van +10000 :(
Zijn er nog andere paardenrassen vergelijkbaar met een Freiberger maar dan toch iets groter?

Heeft zeker vergelijkbare gangen met een gewoon 'rijpaard'. De mijne is zelfs een krak in dressuur. Omdat hij zo groot is heeft hij ook 'lange' benen.
Onze andere Freiberger is meer rastypisch en veel meer gedrongen/compacter van bouw.

Levita

Berichten: 1408
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:07

Stalgenootje van mij heeft een Frederiksborger. Over het algemeen staat dit ras bekend als nuchter en bomproof. Heel leuk paard!

Overigens heb ik een KWPN'er gehad die ook heel fijn was met buitenrijden en super nuchter. Paardje leeft helaas niet meer, maar echt top braaf. Ras zegt dus idd niet zoveel, maar karakter wel.

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Welk paard is goed geschikt om buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:12

Ik heb hier onder meer een Engelse Volbloed op stal staan waar je een kind achterstevoren op naar buiten kunt sturen, maar ook een Fjord waar ik m'n grootste vijand nog niet buiten de veilige binnenbak op zou zetten, zo'n vieze *pieeeep* is het.

Als ik je bericht zo lees, denk ik dat het misschien verstandig is om te kijken naar een wat oudere KWPN'er die de hele wereld al gezien heeft, en die je (zoals ze dat hier in Twente zo mooi noemen) 'de pis niet lauw maakt'.

Mellers

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-01-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:14

Barock Pintos zijn voor zover ik heb gezien en gehoord vaak fijne paarden om mee buiten te rijden, zijn vaak heel nuchter.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers