Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 20:04

Mkango schreef:
Je snapt zelf toch wel dat dit een nogal treurige drogreden is, mag ik hopen?


Niet echt eigenlijk? Volgens mij is dat de logische conclusie als er gesteld wordt dat ruiters, en ruiters alleen, hun paard perfect onder controle moeten houden en anderen daar geen rekening mee hoeven te houden.

(Maar, voor de duidelijkheid: ik vind dat dus niet. Ik hou wel rekening met ruiters en in het algemeen met de onvoorspelbaarheid van dieren, kinderen en mensen in het algemeen, en blijf dat ook echt wel doen.)


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:33

Polly schreef:
Ik ben zelf werkzaam bij de hulpdiensten en elke training word ons wel verteld dat indien mogelijk de sirene uit mag MAAR dat je op dat moment dan ook GEEN voorrangsvoertuig meer bent.
Het is een afweging die je maakt en heel vaak kan en gaat hij uit maar helaas zijn er situaties waarin dit niet mogelijk is of dat het dier te laat gezien wordt. Maar bij ons is het elke training onderwerp van gesprek.
Dank voor je reactie, belangrijk om te vernemen hoe de hulpdiensten zelf hiermee omgaan. Vandaar dat ik het nog eens aanhaal, want er wordt m.i. een beetje overheen gelezen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:42

Shadow0 schreef:
Mkango schreef:
Je snapt zelf toch wel dat dit een nogal treurige drogreden is, mag ik hopen?


Niet echt eigenlijk? Volgens mij is dat de logische conclusie als er gesteld wordt dat ruiters, en ruiters alleen, hun paard perfect onder controle moeten houden en anderen daar geen rekening mee hoeven te houden.

(Maar, voor de duidelijkheid: ik vind dat dus niet. Ik hou wel rekening met ruiters en in het algemeen met de onvoorspelbaarheid van dieren, kinderen en mensen in het algemeen, en blijf dat ook echt wel doen.)

Jammer dat ik dat dus nadrukkelijk niet stel, en je daar al meerdere malen door anderen op gewezen bent.

hagelslag
Berichten: 8932
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:44

Nala schreef:
Hey bokkers,

Eergisteren wandelde ik met mijn pony op het "ruiterpad" (een ongeveer 1,5m brede berm met aan de ene kant een hekwerk met prikkeldraad, en aan de andere kant pal naast een normale autoweg, geen stoep) toen er met een rotgang een politiewagen met zwaailichten en sirene langs knalde. De weg was vrij en overzichtelijk, hij heeft ons zeker vanaf het begin van de straat zien lopen. Ook het kruispunt aan het einde van de weg (waren er nog een goede 25 meter vanaf) was overzichtelijk en vrij.

Normaal gesproken zetten hulpdiensten de sirenes altijd uit als ze ons zien, of rijden tenminste niet met zo'n rotgang (minstens 80 op een 50 weg met veel geparkeerde auto's afwisselend links en rechts) langs.

Mijn pony schrok zich het laplazerus en sprintte een paar rondjes om me heen, maar ik kreeg haar gelukkig nog bij me gehouden.

Nu dus mijn punt, heeft het nut hier melding van te maken? Ik weet nog welke dag en een tijdvak van ongeveer een half uur waarin het gebeurd moet zijn, maar verder niks. Hij knalde zo snel langs dat ik niet eens de kans kreeg om het kenteken te lezen, al ging dat ook wat moeilijk met een over-de-zeik-pony.



Maar als hij jou zag, dan zag jij hem toch ook of had hem kunnen horen of wat dan ook en erna kunnen handelen?


Vroeger toen ik nog jong was en mijn welshje van 't weiland zonder zadel naar huis reed kwam er ook een ambulance van achter aan op de ballumerweg.
Ik had nog goede 50 meter voordat ik thuis zou kunnen zijn.
Maar ik hoorde ze aankomen, ben snel eraf gesprongen en heb mijn ponny aan de hand vast gehouden en ben in een oprit gaan staan zodat ze gewoon aan mij en mijn pony voorbij konden.

En ja voordat ik de oprit opkon moest ik eerst een stukje draven.
Ik moet toen rond de 10-12 jaar zijn geweest

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:49

Shadow0 schreef:
Mkango schreef:
Je snapt zelf toch wel dat dit een nogal treurige drogreden is, mag ik hopen?


Niet echt eigenlijk? Volgens mij is dat de logische conclusie als er gesteld wordt dat ruiters, en ruiters alleen, hun paard perfect onder controle moeten houden en anderen daar geen rekening mee hoeven te houden.

(Maar, voor de duidelijkheid: ik vind dat dus niet. Ik hou wel rekening met ruiters en in het algemeen met de onvoorspelbaarheid van dieren, kinderen en mensen in het algemeen, en blijf dat ook echt wel doen.)
Allereerst lijkt me het nogal een open deur dat je in het verkeer rekening houdt elkaar. Dat neemt niet weg dat ruiters in beginsel verantwoordelijk zijn voor het gedrag van hun paard en aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schade of ongelukken als gevolg van dat gedrag. Je kunt helaas niet alles voorkomen, maar je kunt wel voorzorgsmaatregelen nemen en je gezond verstand gebruiken.
Verder, lees de post van Polly nog eens door.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:51

Je hebt het zo toch netjes gedaan ts, geen verwijten maar als punt om bij stil te staan.
Wat mij opgevallen is dat zowel brandweer, ambulance als politie hier de laatste 500 meter de sirenes uitzetten.
Twee keer politie mogelijk poging tot inbraak waarbij ze stil zijn gekomen, en 2x brandweer en 3x ambulance.
De brandweer kwam dus de hoek om bij het kruispunt en heeft daar alle signalen uitgezet.
Ik dolblij anders hadden we tig ramptoeristen gehad, ambulance idem dito.
Die zorgden laatste meters dat ze toch niet zo opvielen toen mijn vader opgehaald werd.
Dat vonden we echt heel erg fijn.
Ik weet ook nog dat ik een keer moest bellen voor een ambulance, en dat ik zei wilt u alsjeblieft vragen om rustig aan te komen zonder sirenes aan..?
Niet gillende sirenes in de straat, het is al zo beladen zonder publiek voor hem.
Dat hebben ze ook gedaan, de centraliste zou het doorgeven zei ze, ze vond het totaal niet raar dat ik het vroeg. Ze begreep het heel goed.
Mijn vader had dusdanige stuiptrekkingen door een bloedvergiftiging dat zelf vervoeren geen optie meer was.
Maar ik vond de chauffeurs van de ambulance echt ontzettend fijn rijden onderweg.
Die waren beide keren heel bewust bezig met de signalen en de veiligheid qua snelheid en bochten om toch comfortabel te arriveren.
En niet of je in een achtbaan had gezeten, terwijl er wel flink gas werd gegeven.
Ik vond het knap werk, heel erg knap.
En ogen overal, met zo’n vaart erin. _/-\o_

Kookaburra

Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 00:05

Ik heb zelf meerdere spoedritten meegemaakt als extra opstapper in de auto. Maar het is inderdaad heel mooi om te zien hoe men een spoedrit rijdt. Ik heb mij ook geen seconde onveilig gevoeld ;)

Nagini
Berichten: 11279
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 04:01

Billy schreef:
Ik ben altijd weer verbaasd dat de bubbel waarin zij zitten met paardlief zo belangrijk is dat de hele wereld er omheen moet draaien.... Echt te bizar voor woorden!!!


Jemig, iemand die het zegt.

Paarden mensen denken soms echt dat de hele wereld om hun paard draait…

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

Divers

Berichten: 1058
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 05:43

Als ze de sirene aan hadden hoorde je ze dan niet aankomen?

Dan maak ik maar zin.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:08

Ze rijden niet voor niets met sirenes. Dat doen ze niet voor de lol en jij kan er op reageren omdat je ze aan hoor en zie komen.


Ik heb het eens mee gemaakt dat politie zo een wedstrijd terrein (dat al 500 meter van de openbare weg af lag) op kwam, en eerst aan liet staan bij het uitstappen. Dat vond ik wel nutteloos en onhandig. Maar er was geen paard wat raar deed toen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:15

Achterom schreef:
Shadow0 schreef:

Niet echt eigenlijk? Volgens mij is dat de logische conclusie als er gesteld wordt dat ruiters, en ruiters alleen, hun paard perfect onder controle moeten houden en anderen daar geen rekening mee hoeven te houden.

(Maar, voor de duidelijkheid: ik vind dat dus niet. Ik hou wel rekening met ruiters en in het algemeen met de onvoorspelbaarheid van dieren, kinderen en mensen in het algemeen, en blijf dat ook echt wel doen.)

Jammer dat ik dat dus nadrukkelijk niet stel, en je daar al meerdere malen door anderen op gewezen bent.


Door mij onder andere, maar dat bericht werd vakkundig genegeerd. Het is ook oké om te zeggen dat je iets fout hebt, Shadow0. Dat maakt je mens. Maar blijven hameren op stellingen die door niemand gezegd zijn om je gelijk te hebben, dat is erg onsympathiek.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:17

Ts ik begrijp je heel goed en vind ook dat je prima gehandeld hebt.

Je had geen uitwijkmogelijkheden, je kon niet gauw ff ergens een dam in en daar wordt wordt maar over doorgehakt.. kon je niet ff gauw met een toverstaf een inrit maken? :roll:


Wat eerder ook al is aangehaald, paarden kunnen ontzettend mak zijn maar tegen zoveel lawaai,zo dichtbij,nou dan moet je wel een hele -dove- makke pony hebben...

Er wordt ook gehamerd op schriktraining etc.
Wie weet heeft de ts dat in het verleden ook wel gehad of gedaan en zou zonder die vaardigheid wellicht echt in de boom hebben gehangen.
Menig paard zou echt wel een reactie hebben gegeven hoor,zelfs die paarden van de moraalridders hier.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:19

Waarom meteen weer schelden met woorden als 'moraalridder' richting mensen die gewoon net even een andere kijk op de situatie hebben? Wat win je ermee?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:33

Daan13 schreef:
Er wordt ook gehamerd op schriktraining etc.
Wie weet heeft de ts dat in het verleden ook wel gehad of gedaan en zou zonder die vaardigheid wellicht echt in de boom hebben gehangen.
Menig paard zou echt wel een reactie hebben gegeven hoor,zelfs die paarden van de moraalridders hier.


Zeker weten dat mijn paard zich rot gaat schrikken. Maar ik voel me niet belangrijker dan het spoedgeval waar ze heen gaan. Ik weet heel goed wat de risico's zijn als ik naar buiten ga en dat er onverwachte dingen gebeuren. Ik blijf alleen nuchter. En ga de mensen die verdorie hun WERK doen niet beschuldigen van gevaarlijk rijgedrag.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:35

Wie voelt zich volgens jou wèl belangrijker dan het spoedgeval dan :?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:48

pmarena schreef:
Wie voelt zich volgens jou wèl belangrijker dan het spoedgeval dan :?


De mensen die verwachten dat ze alles uitzetten omdat zij daar lopen. Hun verliezen daarmee hun voorrang tegenover het andere verkeer. Dus ja in mijn ogen verwachten die mensen dus dat ze op dat moment belangrijker zijn dan het spoed geval.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:50

Ik zie niemand die dat verwacht. Wel mensen die hopen dat er iets uitgezet wordt als het enigszins kan.

DuoPenotti

Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:54

Precies ik vind dat ook een bijzondere redenering.
Want ik lees dat zo ook nergens.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:59

pmarena schreef:
Ik zie niemand die dat verwacht. Wel mensen die hopen dat er iets uitgezet wordt als het enigszins kan.


Iemand die dit meemaakt en er verder weinig gebeurt en dan achteraf melding wil maken en de politie beschuldigd van gevaarlijk weggedrag is wel wat meer dan hopen dat ze hem uitzetten.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Ineke2

Berichten: 33040
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:06

Tigra_ schreef:
pmarena schreef:
Wie voelt zich volgens jou wèl belangrijker dan het spoedgeval dan :?


De mensen die verwachten dat ze alles uitzetten omdat zij daar lopen. Hun verliezen daarmee hun voorrang tegenover het andere verkeer. Dus ja in mijn ogen verwachten die mensen dus dat ze op dat moment belangrijker zijn dan het spoed geval.

Nu quote ik deze reactie, maar dit is ook tegen de anderen die er heel negatief instaan: Ts stelde een vraag. Hoezo is dat meteen een verwachting? Daarnaast vraag ik mij bij sommige mensen hun reactie wel af of ze de openingspost daadwerkelijk hebben gelezen. Goed hebben gelezen.
Dan zou je namelijk geen reactie geven dat Ts in die paar seconden maar een inham of iets dergelijks had moeten zoeken. Waar dan? Een uitwijkmogelijkheid was er daar helemaal niet.

Ts heeft een melding op fb gedaan en daar is goed op gereageerd door de politie.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:24

Gevaarlijk gedrag vind ik nogal overdreven. Ik snap dat je heel erg geschrokken bent (en je paard ook), maar ze rijden natuurlijk niet voor niets met toeters en bellen. Bij een naderende kruising met die snelheden vraag ik me ook af of het verantwoord was geweest de sirene uit te zetten. Hoe je het hebt opgelost, is natuurlijk prima. Het even onder de aandacht brengen is natuurlijk nooit slecht, maar ik ben denk ik naïef ofzo dat ik denk dat de politie niemand opzettelijk in een vervelende situatie brengt.
Daarbij vraag ik me af wat voor het paard vervelender is...continu die sirene of sirene aan, kort uit en ineens weer aan. Ik geloof dat mijn paard van het laatste meer last zou hebben, zeker vanwege de korte afstand tot de kruising.


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Druif_01

Berichten: 8810
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:58

Askja schreef:
Polly schreef:
Ik ben zelf werkzaam bij de hulpdiensten en elke training word ons wel verteld dat indien mogelijk de sirene uit mag MAAR dat je op dat moment dan ook GEEN voorrangsvoertuig meer bent.
Het is een afweging die je maakt en heel vaak kan en gaat hij uit maar helaas zijn er situaties waarin dit niet mogelijk is of dat het dier te laat gezien wordt. Maar bij ons is het elke training onderwerp van gesprek.
Dank voor je reactie, belangrijk om te vernemen hoe de hulpdiensten zelf hiermee omgaan. Vandaar dat ik het nog eens aanhaal, want er wordt m.i. een beetje overheen gelezen.


Er hebben inderdaad al meer mensen die bij de hulpdiensten werken gereageerd, maar daar lijkt nogal overheen gelezen te worden.

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

CharleyT
Berichten: 3970
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:05

Absolem schreef:
Sirene horen ze uit te zetten als ze paard zien. Lichtend mogen ze wel aanhouden. Melding maken is zeker waard.


Sirene horen ze uit te zetten als ze een paard zien? Zelf verzonnen? Of te vinden in de verkeersregels?
Melding maken nergens voor nodig lijk mij, spoed=spoed!

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:57

Er staat in de opening gevaarlijk gedrag politie wagen, maar hun krijgen een een goede rij opleiding ze scheuren niet zo maar wat raak.

Tiggs

Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:02

MarlindeRooz schreef:
Serieus een melding maken? Hulpdiensten die met grote spoed langsrijden hebben niet altijd de tijd om zich aan te passen aan een pony. Lijkt me ook verstandig dat jij je pony hiermee gaat trainen. Schriktraining oid.


Dit, ik vind het zelfs een beetje bizar dat je erover denkt hier melding van te maken. En dat je ook nog denkt dat je de situatie beter kunt inschatten dan daarvoor opgeleide mensen :n

Welkom in het Dunning-Krugerpark!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker