hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DuoPenotti

Berichten: 28850
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:17

Ik ga stil staan, meestal is dat voldoende dat ze niet gaan happen.
Mijn schimmeltje was overigens wel een vak apart, die had geleerd dat je met het voorbeen kon kappen en ramde zo vol op een hond. En dat heeft hij dus ook 2 keer gedaan met buitenrit.
Zielig voor de hond, die dan weg jankte, Maar hopelijk een les voor de eigenaar om aan te lijnen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


Zonnetje97
Berichten: 246
Geregistreerd: 06-05-20

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:23

Wat als je in galop zit en er komt plots een hond achter je paard aan?

Zelf meegemaakt en ik kon mijn paard met geen mogelijkheid stoppen of omdraaien op zo'n moment. Helaas heeft hij daar een trauma aan over gehouden en is nu als de dood voor honden..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:28

Ik geef vaak een brul. Ik kom best dominant over en heb een luide stem dus meestal gaan ze dan terug. :o Maar als dat niet zo is dan is de zweep een goede tweede optie. :=

Zoolgangster

Berichten: 9541
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:39

Stoppen helpt al vaak, vooral als de eigenaar zo vriendelijk is zijn hond terug te roepen. Op hond afgaan met paard wil ook nog wel eens werken, maar kan gevaarlijk zijn bij vechthonden, die zijn gefokt op het frontaal aanvallen van stieren, (bullebijten heette dat) en dat doen ze dus ook bij paarden, als je pech hebt. Mijn asielboxer viel bijvoorbeeld van voren aan. Kon dan ook niet los bij paarden.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:41

Ik laat opdringerige honden eerlijk gezegd ook kennismaken met de menzweep, indien mogelijk een tik op het asfalt maar als het echt te gortig is dan een tik tegen de hond zelf. We hadden hier zo altijd een klein hondje die onder het hek doorvloog naar de benen en die heeft het sindsdien niet meer gedaan, 1 tikje zelfs van een mini shet en zo een beestje overleeft het niet, dan liever een trauma voor menzwepen :+

Als ik zie dat iemand mij tegemoet komt met een los lopende hond ga ik gaan stil staan in de hoop dat ze de boodschap verstaan om 'm aan te lijnen.

Als ze echter echt achter je aan gaan kan je weinig doen denk ik.

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:12

MarlindeRooz schreef:
Ik geef vaak een brul. Ik kom best dominant over en heb een luide stem dus meestal gaan ze dan terug. :o Maar als dat niet zo is dan is de zweep een goede tweede optie. :=

Hoe reageren jullie paarden daar dan op? Want die van mij zou dan juist van m'n stem schrikken :')

Ik kan gelukkig echt altijd remmen, dus toch idd stoppen als er een achter me aan komt in galop :)

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:47

Letizia: ik heb dat gewoon thuis in bak getraind, als onderdeel van grondwerk.
Als ie aan geschreeuwd gewend was (en dus doorhad dat het niets gezien hem betrof) thuis ohz ook geoefend. Geschreeuw hoeft dan natuurlijk niet “ meteen boos” te zijn , al begin je keihard liedje te schreeuwen oid! Of hard in gesprek met iemand anders ... pas later in traject de boze schreeuw dus..

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:00

Toen mijn paard 4 jaar was hing er tijdens 'n buitenrit opeens 'n herder in z'n staart. Dat is ze nooit vergeten, als ze de kans kreeg ging ze zelfs pro-actief op honden (in de bak) af om met d'r voorbeen uit te halen. Ik heb mensen dus altijd gewaarschuwd hun hond bij te houden omdat mijn paard zou slaan. Wilde dit ook niet dwingend afleren omdat mijn paard het volle recht had zich te verdedigen wat mij betrof.

Als je structureel door 'n loslopende hond wordt lastiggevallen tijdens een buitenrit zou ik 'n lange zweep meenemen en 'm een goeie mep verkopen.

liedje89
Berichten: 7154
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:29

Zonnetje97 schreef:
Wat als je in galop zit en er komt plots een hond achter je paard aan?

Zelf meegemaakt en ik kon mijn paard met geen mogelijkheid stoppen of omdraaien op zo'n moment. Helaas heeft hij daar een trauma aan over gehouden en is nu als de dood voor honden..


Ons paard heeft van de hond van onze instructeur die er vaak bij is en mee rent dat een hond gewoon niet eng is. Bij de manage waar ik reed namen begeleiders soms ook hun hond soms ook mee op buitenrit die paarden waren ook allemaal niet onder de indruk als dat beest ineens weer uit de bosjes kwam stuiteren. Bij een paard zonder negatieve ervaringen kan je met een klein beetje oefenen met een betrouwbare hond vaak een boel voorkomen, na een negatieve ervaring is het misschien wel een stuk meer werk. Maar je rijdt vaak toch buiten in gebieden waar ook honden zijn, al dan niet los, dus het is imo wel een nuttig onderdeel van een schriktraining oid.
Op een hond die bijt valt natuurlijk niet te oefenen maar op een hond die meeloopt en evt blaft en rare bewegingen maakt zeker wel.

Ironically common sense is not common...

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:36

Ik vind het ook heel vervelend dat er blaffende honden op mij en de kar afkomen. Vooral in het buitengebied. Aan de reactie van de baas kun je al afleiden of deze hond wel of niet gaat luisteren. Ik heb een Dazzer 11 bij me . Deze geeft een hele hoge pieptoon af en is een vervelende ervaring voor de hond. De mens hoort deze toon niet. Een keer kwam een hond op ons af en door de toon rende hij naar zijn baas waar hij werd beloond voor het terug komen. Miisschien zo 2 vliegen in een klap. Eerst durfde ik het niet te gebruiken want ik was bang dat de paardjes aan de haal zouden gaan. Neen hoor gaat goed. Niet alle honden reageren oude honden hebben waarschijnlijk een minder goed gehoor. Maar at te enthausiaste honden daar geef ik een seintje aan niet verder. Het werkt op ong 2 meter. Afhankelijk van het gehoor van de hond

axel_1997

Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-21 09:49

Modw schreef:
Ik vind het ook heel vervelend dat er blaffende honden op mij en de kar afkomen. Vooral in het buitengebied. Aan de reactie van de baas kun je al afleiden of deze hond wel of niet gaat luisteren. Ik heb een Dazzer 11 bij me . Deze geeft een hele hoge pieptoon af en is een vervelende ervaring voor de hond. De mens hoort deze toon niet. Een keer kwam een hond op ons af en door de toon rende hij naar zijn baas waar hij werd beloond voor het terug komen. Miisschien zo 2 vliegen in een klap. Eerst durfde ik het niet te gebruiken want ik was bang dat de paardjes aan de haal zouden gaan. Neen hoor gaat goed. Niet alle honden reageren oude honden hebben waarschijnlijk een minder goed gehoor. Maar at te enthausiaste honden daar geef ik een seintje aan niet verder. Het werkt op ong 2 meter. Afhankelijk van het gehoor van de hond


dat is handig zeg. kunnen paarden het dan niet horen? of moet je per paard controleren of ze er last van hebben?

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Rubs

Berichten: 501
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:33

Paard stil zetten en omdraaien, naar de hond toe!
Ik heb een keer een vechthond achter me aan gehad in het bos, mijn paard ging vreselijk aan de kletter. Gelukkig heb ik hem stil kunnen zetten, en omgedraaid naar de hond toe. Nergens een baas te bekennen. Ik was razend en begon keihard te schreeuwen naar die hond, die droop af. Ik denk dat de baasjes in de verte mij wel moeten hebben gehoord. Ik ben gelukkig niet bang van honden en als het zou moeten zou ik afstappen om die hond weg te trappen, alles om mijn paard te beschermen. Wat eerder is gezegd, honden gaan juist jagen als het paard rent. Ik zie met enige regelmaat honden los in het bos (oh, doet ie anders nooit. ja ja!)

Qimm

Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:02

tamary schreef:
Op af rijden en terug drijven naar de baas. Hond gaat achter paard aan uit jachtinstinct, draai dat om en hond wil rap weg.


Ja, dit

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:02

De vier paarden van mij reageren er niet op en tijdens een koetsenrit is de dazzer ook gebruikt en de andere paarden lieten geen reactie zien. Ook tijdens ritten van vier daagse niets bij andere paarden gemerkt en daar wel een keer gebruikt

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 06:28

Paard omdraaien naar hond en er evt achteraan werkt inderdaad bij normale, maar iets te enthousiaste honden prima. Maar ik durf er niet op te vertrouwen dat dat bij een hond met slechtere bedoelingen ook zo is. Heb ook zo'n dazzer, maar die heb ik alleen nog maar geprobeerd om te kijken of hij daar op zou reageren. Niet dus. In elk geval niet als ik niet richting hoofd ehhh dazzte?

Maar inmiddels is er bij ons (Amsterdamse bos) naar mijn idee teveel gebeurd waardoor ik nu voorlopig helemaal maar niet meer ga. Ik durf het gewoon niet meer aan. Zeker niet nu met corona iedereen ineens een hond moet hebben. Want de honden op zich zijn het probleem niet, de eigenaren van de betreffende honden zijn dat wel. Incidenten varieerden van bijtwonden tot (soms flinke) valpartijen. Heel jammer, vooral voor mijn paard, maar dan doe ik wel andere leuke dingen met 'm. Er zijn dacht ik wel plannen om e.e.a. te veranderen (o.a. vergroting aanlijngebied), als het zover is zie ik wel weer.

Ik heb trouwens allesbehalve een hekel aan honden, zou er graag zelf weer een hebben maar dat gaat nu niet. Paard vindt ze ook leuk maar ik wil geen ongelukken.

.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 07:09

Amsterdamse Bos is ook wel opmerkelijk vind ik. Relatief klein, veel stadsmensen en daarom zo opvallend? Geen idee, maar daar is 90% van de honden echt niet opgevoed. Sommige ritjes sta ik wel tig keer stil... Ik weet het, probeer er rekening mee te houden. Maar soms wel irritant :=

Als er een hond op ons afkomt zet ik m'n paard stil en wacht, soms een brul en een zwiep met m'n zweep richting de hond. En soms paard omdraaien als ze te dichtbij blijveb komen. Ik ben vaak al in stap als ik ze van te voren heb zien lopen en zie dat de hond los is. Ook op het strand.

Ooit in een flinke galop een hond uit de bosjes zien komen, die rende het pad op, kreeg een mep van het voorste paard, vloog door de lucht en rende weg. Eer wij de paarden terug hadden en terug waren gereden was de hond niet meer te zien. Geen idee of die hond er iets aan over heeft gehouden en weer bij z'n baasjes is gekomen... Was wel heel naar om te zien.

Ik ben nog altijd van mening dat je hond niet los moet als hij 'met jacht instinct' achter paarden aan gaat. Dan doet hij dat ook met wild namelijk. Maar helaas gebeurd dat aanlijnen weinig en door stil te staan en te wachten tot ze terug bij de baas zijn of afdruipen blijft het wel het meest veilig. Voor ons en voor de hond.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 07:35

Over het algemeen heb ik weinig last van honden als ik buiten rij. Mijn paard geeft er, tot op zekere hoogte, niet zo veel om. Alleen wanneer er meerdere honden komen en ze echt wat meer agressief gedrag beginnen te tonen dan wil ze nog wel eens onrustig worden en ook gaan uithalen.

Als ik zie dat een hond vanuit de verte echt al blaffend, gefixeerd op ons, afkomt dan zet ik haar stil met der hoofd naar de hond en maak ik met mijn hand een stop teken inclusief een 'GA WEG of DENK EROM'. Moet zeggen dat vooral mijn hand lijkt te werken.

Als honden vanuit nieuwsgierigheid komen of ik merk dat ze voornamelijk vanaf een kleine afstand een beetje er omheen blijven draaien, dan wacht ik meestal tot de baas er is of de hond weer terug loopt.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 07:39

Toen ik nog met mijn oudje reed deed ik niks, stapte gewoon rustig door want de hond boeide haar niks. Met negeren haakten de honden vaak af. Ben 1x stil gaan staan omdat ik al van veraf zag dat het mis ging en toen is ze aangevallen door een herder. Ik was zo geschrokken dat ik niet gelijk reageerde maar de eigenaar was er net op tijd voor ik de hond een flinke mep met mijn zweep had verkocht óf mijn paard had de hond een flinke mep verkocht (en zij vond honden dus echt heel gezellig, dus was net zo verbaasd als ik toen de hond zo gemeen was).

Met mijn andere paard hoef ik niks te doen, als er iets in de buurt komt zo'n beetje hoogte schaap, dan slaat ze met haar voorbeen. En aangezien ik geen honden heb ga ik dit haar ook niet afleren, ze mept maar als er een hond in de buurt komt. Ik geef het wel aan bij de eigenaar natuurlijk, want voor ons allebei leuker als die zijn hond gewoon bij zich houdt.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 07:58

De allereerste en allerbelangrijkste stap om het lontje er uit te halen is om het er niet in te stoppen dwz een paard dat gewend is aan honden en geleerd heeft rustig te blijven, ook rondom een onstuimige hond.

Als de hond er alleen omheen draait zonder iets te doen, ik de eigenaar zie reageren laat ik mijn pony halthouden en wacht ik tot de eigenaar zijn hond te pakken heeft. Dit gebeurd gelukkig in 99,9% van de gevallen.

Als de hond echter agressief is, de baas ergerlijk nonchalant is spring ik er af verwittig ik de baas dat hij welgeteld 10 seconden heeft om de hond aan te lijnen, want mijn pony schopt niet, maar ik wel, en als dan ook tandarts-raak. Echt geen greintje respect noch geduld voor combi's baas/hond waar de opvoeding van beiden ontbreekt.

Dit laatste is in de laatste 10 jaar twee keer gebeurt. De eerste keer reed ik niet op mijn pony, maar een paard van een kennis die de hond naar meermaals waarschuwen een gebroken kaak heeft getrapt. En de tweede keer was met een boerderij-hond in het dorp die altijd vast zat, tot die ene keer. Boer zag het maar deed niks, na een maatje 37 en bloedende bek opeens wel. Echt 0,0 scrupules in dit soort situaties, mijn pony staat onder appel en is 'aangelijnd', de honden niet. En ik ga er niet bij staan zonder iets te doen en hem een gratis honden trauma op laten lopen door een beet die voorkomend had kunnen worden.

Maar zoals ik al zei gelukkig komt het maar heel erg zelden zover.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:07

Ik draai mijn paard ernaar toe en geef een brul. Veel honden zijn wel opgevoed naar mensen en luisteren.

Het is vaak voor gekomen dat er een super enthousiast aan kwam rennen, ik riep 'Hond! Zit!' en de hond keurig bleef zitten tot de baas aankwam.

De baas vindt het niet altijd leuk, maar dan moeten ze zelf de hond maar een commando geven..

Een eigen hond werkt idd ook, die ving ze altijd af. Maar die is inmiddels een dagje ouder dus sprint niet meer zo snel (12 jaar, grote hond).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers