Paard langzamere gang dan anderen, conditie? Aanleg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard langzamere gang dan anderen, conditie? Aanleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:21

Hoi!

Ik vroeg mij af of anderen dit ook herkennen. Ik heb een super braaf paard, al iets ouder, 18 lentes jong. Gemiddeld tot matige conditie, met 'n flegmatiek karakter. Maar verder super braaf, lekker lang teugeltje en gaan!

Maar nu loop ik op buitenrit toch tegen een dingetje aan. Kort en krachtig ze kan de rest niet bij houden. En de rest rijdt niet overdreven hard. Ze heeft van haar zelf ook best een langzame gang, vooral in stap. Daarbij ben ik ook niet een hele strenge overheersende ruiter en zal haar conditie ook nog niet top zijn. Ik heb nu een endurance schema wat ik een beetje als leidraad wil gebruiken, ik ben normaal niet van de schema's, maar ik wil geen overbelasting veroorzaken en wel aan haar conditie werken.

We rijden in het weekend gemiddeld z'n 25 kilometer. Dan gaan de eerste 5 kilometers prima, dan komen we in z'n stuk dat ze dus door heeft dat we verder weg gaan en dan gaat de rem erop. Als we dat voorbij zijn gaat het weer redelijk en lijkt ze het leuker te vinden. Maar toch heeft ze na verloop van tijd weer de rem erop, ik denk dan dat haar conditie haar in de weg zit. Dan doen we rustiger aan, dan stap ik ernaast. Maar toch merk ik de hele rit en ook bij korter ritten dat ik hard moet werken om bij te benen. Ik denk zelf dat het een combinatie is van conditie, niet genoeg overwicht en langzame gang van haar zelf is.

Maar mijn vraag is, is dit train baar? Buiten is ze op zich scherp aan de hulpen. Wordt een wat minder snel paard vlotter door een betere conditie? Herkennen jullie je in dit verhaal? Ik ben ook een beetje bang als ik hier fanatiek aan ga werken, dat ik te fanatiek wordt en het een te grote opgave wordt ipv een ontspannen rit. Herkenbaar?

Mijn eigenlijke vraag is:

1. Kan een paard iets sneller/vlotter worden door meer conditie en iets consequentere ruiter?

2. Herkennen jullie bovenstaande bij jullie brave maar niet zo snelle paarden?

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard langzamere gang dan anderen, conditie? Aanleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:40

De mijne heeft ongeveer hetzelfde. Hij heeft ene prima conditie om de ritten vol te houden, maar is erg traag van zichzelf. Ook in ‘vrijheid’ in de wei.

In de piste is het wel enigszins te trainen. De stap niet echt, maar draf en galop zijn veel actiever geworden en het flegmatieke is er af. Consequent zijn en naar voren blijven rijden. Zet er een andere ruiter op en hij galoppeert weer aan 2 km/u, vorige week nog getest.

Op wandeling merk ik dat het wel beter wordt als we meer met andere paarden mee gaan. En dan geen gaten laten vallen (vindt ie anders wel prima overigens) maar echt stukjes in draf of galop zetten tot hij terug mooi naast het andere paard loopt. Echt snel zal hij nooit zijn, maar ik merk wel dat hij steeds beter zijn best doet om te kunnen volgen.

Qua conditie... verbaas je niet wat ze aankunnen hoor ;)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:49

Doe je 25 km in een rit?
Misschien is het een idee om het af te wisselen met wat kortere ritjes met meer overgangen?

Mijn paard van 19 was ook niet erg vlot, zeker niet in stap maar het hing er wel erg vanaf in wat voor bui ze was.
Ik ging gerust achteraan lopen of alleen verder, want steeds bijdraven of de anderen juist in laten houden vond ik ook zo wat.
Mijn nieuwe jonkie, is juist heel vlot in stap (draf en galop :roll: :') ) tot ze moe wordt of iets doet waar ze eigenlijk niet zo'n zin in heeft, dan is ze echt heel traag in stap, (nooit in de andere gangen) die laat ik dan wel eens bijdraven maar ik stap ook nog wel eens af.

Dus je ik herken het wel maar een echte oplossing heb ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:01

justkid schreef:
Doe je 25 km in een rit?
Misschien is het een idee om het af te wisselen met wat kortere ritjes met meer overgangen?

Mijn paard van 19 was ook niet erg vlot, zeker niet in stap maar het hing er wel erg vanaf in wat voor bui ze was.
Ik ging gerust achteraan lopen of alleen verder, want steeds bijdraven of de anderen juist in laten houden vond ik ook zo wat.
Mijn nieuwe jonkie, is juist heel vlot in stap (draf en galop :roll: :') ) tot ze moe wordt of iets doet waar ze eigenlijk niet zo'n zin in heeft, dan is ze echt heel traag in stap, (nooit in de andere gangen) die laat ik dan wel eens bijdraven maar ik stap ook nog wel eens af.

Dus je ik herken het wel maar een echte oplossing heb ik niet.


Ja, in het weekend maken we vaak een dagrit. Wel met 'n flinke pauze en lange stukken stap. In totaal z'n 5 uurtjes incl pauze. Door de weeks doen we niet super veel belastends door de tijd van het jaar. Maar ik heb 't idee dat dit haar in de weg zit. In het weekend veel en door de weeks weinig. Dus we hebben van een endurance ruiter een schema gekregen om de conditie wat op te krikken op een verantwoorde manier met behulp van een bij rijder die door de weeks wel naar buiten kan.

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard langzamere gang dan anderen, conditie? Aanleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:03

Wat doe je door de weeks dan?
Mag toch hopen ook wel een paar keer een uur buiten rijden?

Andsrs6kan ineens 5 uur, 25 km echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:04

Poekkie schreef:
De mijne heeft ongeveer hetzelfde. Hij heeft ene prima conditie om de ritten vol te houden, maar is erg traag van zichzelf. Ook in ‘vrijheid’ in de wei.

In de piste is het wel enigszins te trainen. De stap niet echt, maar draf en galop zijn veel actiever geworden en het flegmatieke is er af. Consequent zijn en naar voren blijven rijden. Zet er een andere ruiter op en hij galoppeert weer aan 2 km/u, vorige week nog getest.

Op wandeling merk ik dat het wel beter wordt als we meer met andere paarden mee gaan. En dan geen gaten laten vallen (vindt ie anders wel prima overigens) maar echt stukjes in draf of galop zetten tot hij terug mooi naast het andere paard loopt. Echt snel zal hij nooit zijn, maar ik merk wel dat hij steeds beter zijn best doet om te kunnen volgen.

Qua conditie... verbaas je niet wat ze aankunnen hoor ;)


Dat van de wei herken ik ook wel. Mijn paard zal nooit het gekst doen of het snelst zijn bij z'n maatjes.

Zelfs met andere paarden laat ze er gerust gaten in vallen. Ze hoeft niet super snel te worden, maar gewoon de rest bij houden is op zich al fijn haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:14

DuoPenotti schreef:
Wat doe je door de weeks dan?
Mag toch hopen ook wel een paar keer een uur buiten rijden?

Andsrs6kan ineens 5 uur, 25 km echt niet.


Tuurlijk doet ze wel wat. Ze staat niet alleen maar in de wei. Maar voor mijn gevoel doet ze nog wel te weinig. Werken aan de hand, lange lijnen in de bak, wandelen buiten, stukje mennen buiten. Longeren. De ene week ben ik de vrijdags vrij en gaan we sowieso 2x per week buiten rijden. Ze heeft wel een basis conditie om een langere rit vol te houden. Alleen dan moet het tempo niet te hoog liggen, we stappen dan z'n 75 %. Om dit te verbeteren heb ik van een schema om dit verantwoord op te pakken en een bij rijder zodat ze lekker kilometers kan maken door de week. Het is dus niet zo dat ze 6 van de 7 dagen in de wei staat te niksen en dan ineens eruit geplukt wordt om 25 kilometer te moeten draven en galopperen hoor haha.

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard langzamere gang dan anderen, conditie? Aanleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:16

Ah nee gelukkig schrok al. :)
Je hebt van die ruiters die dat vrolijk doen.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:28

Hoi AmoorM, mijn pony is een beetje van hetzelfde type en ik liep daar ook wel echt tegen aan. Vele jaren geprobeerd om er iets aan te doen d.m.v. intensief trainen en inderdaad ook endurance schema's met intervaltraining en zo. Daarmee heb ik ook wel gedeeltelijk resultaat geboekt maar nooit echt mijn doelen bereikt. En telkens kwam er wel iets tussen -een verloren ijzer, een vakantie, gebrek aan tijd, een periode met extreem slecht weer, een hoefzweer,...- waardoor ik mijn gestelde doelen niet behaalde.
Intussen is de pony 25 jaar. Het hoeft niet meer zo fanatiek en ambitieus. En raad eens? daar doen we het prima op, hij en ik. Ik vind het OK dat hij niet zo snel is, maar hij gaat tenminste. Ook alleen. Altijd. In de richting waar ik hem heen stuur. Dat is meer dan sommige andere ruiters met snellere paarden kunnen zeggen.

Mijn ervaring is de volgende: de eerste 10-15 minuten rijd ik er echt tegen aan. Het is een dieseltje en hij moet dan gewoon wat op gang komen en dat is voor mij harder werken dan voor hem. Daarna begint hij dan op een rustig maar gestaag tempo te lopen zonder stil te vallen of extreem langzaam te worden. Dan zijn we vertrokken en gaan we gewoon, langzaam maar zeker.

Als je natuurlijk met andere wil rijden en te veel achterop geraakt, of zelfs endurance wil rijden, kan je daarmee geen vrede nemen. Maar dan is de vraag of je voor je doelstelling de juiste pony hebt.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard langzamere gang dan anderen, conditie? Aanleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:37

@Soesita
Ik had er ook zo'n 1, die liep op spaarstand zoals ik het noemde.
Als ik niets deed slenterde zij rustig door met 3km/u :+
Ik heb door consequent te zijn het wel kunnen verbeteren, maar zij heeft nooit de looplust gekregen die veel paarden van zichzelf hebben.

Mijn arabier (21 jaar) loopt, zelfs na 6 maanden niks doen, op een flink enthousiast tempo door.

Anoniem

Re: Paard langzamere gang dan anderen, conditie? Aanleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:11

Soesita, dat is ook inderdaad wat ik mij vaak bedenk, ze wil tenminste mee op buitenrit! Het hoeft van mij ook niet fanatiek of super snel, maar ik rijd inderdaad wel met anderen en dan is het wel fijn dat je een beetje gelijk op kan lopen. M'n vader rijdt ook wel eens op haar met een groep en dan krijg ik reacties dat ze juist heel voorwaarts is. Maar hij is natuurlijk een echte man, met ook die "mannenaanpak." :evaw:

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:59

Zo, dus onder je vader is ze ineens wel vlot? :D Dan zou je jezelf moeten afvragen welk deel van jezelf het stiekem dus wel best vind dat je paard niet super snel is. Want dan kan ze het dus wel, als je het er uit rijdt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard langzamere gang dan anderen, conditie? Aanleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:11

Houd je ook wel het plezier van het paard in het oog? Want als ook die 'ontspannende' dagtochten ineens een inspanning en een trainingsdoel moeten hebben, is er eigenlijk niets meer echt vrijblijvend. Ik zou dus zeker proberen een middenweg hierin te vinden en dat schema van die enduranceruiter niet helemaal weg te stoppen, maar ook niet voortdurend bij de hand houden.
Je zegt zelf dat je een superbraaf paard hebt, lang teugeltje en gaan: probeer daar ook gewoon eens van te genieten zonder meer, zonder voortdurend verbeterpunten te spotten. :D

Niet dat ik denk dat je bovenstaande niet al doet hoor, maar gewoon ter reminder, voor jezelf. Dat goed soms ook goed genoeg is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:12

soesita schreef:
Zo, dus onder je vader is ze ineens wel vlot? :D Dan zou je jezelf moeten afvragen welk deel van jezelf het stiekem dus wel best vind dat je paard niet super snel is. Want dan kan ze het dus wel, als je het er uit rijdt.


Dat is ook een van de grootste punten inderdaad. Ik ben te zacht. Het is een beetje lastig uit leggen zonder te veroordelen, maar ik denk dat je er wel een voorstelling bij een "mannenaanpak" hebt? Ik wil op een zachte manier rijden, ik wil niet de zweep hoeven gebruiken om voorwaarts te gaan, ik wil dat ze op kuitdruk reageert ipv een schop etc.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard langzamere gang dan anderen, conditie? Aanleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:16

Je kan een paard prima leren meer voorwaarts te blijven alleen weet ik niet of je dat bij een 18 jarige perse nog wilt.
Ik heb zo‘n jonkie dat uit zichzelf graag in krabbelslakkenmodus ging. Ik heb daar heel veel tijd in geinvesteerd door eerst aan de hand buiten consequent voorwaarts te drijven en bij terugzakken even 4-5x stap-draf overgangen maken.
Daarna onder het zadel hetzelfde.
Inmiddels stapt ze heel ruim over en makkelijk op grote warmbloeden tempo (ze is zelf maar klein).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:19

Gini schreef:
Houd je ook wel het plezier van het paard in het oog? Want als ook die 'ontspannende' dagtochten ineens een inspanning en een trainingsdoel moeten hebben, is er eigenlijk niets meer echt vrijblijvend. Ik zou dus zeker proberen een middenweg hierin te vinden en dat schema van die enduranceruiter niet helemaal weg te stoppen, maar ook niet voortdurend bij de hand houden.
Je zegt zelf dat je een superbraaf paard hebt, lang teugeltje en gaan: probeer daar ook gewoon eens van te genieten zonder meer, zonder voortdurend verbeterpunten te spotten. :D

Niet dat ik denk dat je bovenstaande niet al doet hoor, maar gewoon ter reminder, voor jezelf. Dat goed soms ook goed genoeg is. :)


Oh dat doen we ook zeker wel hoor! Vorig weekend heb ik 1,5 uur gestapt met 'n lang teugeltje. Gisteren tijdens de dagrit raakten we wat achterop omdat ze wat moe werd. Naja, prima lang teugeltje, voeten uit de beugels en lekker relaxen. Normaliter rijden we juist heel erg ontspannend met 'n lang teugeltje, waardoor ik dus merk op intensievere ritten dat ze niet zo snel is omdat ik niet zoveel vraag. Maar we zijn echt heel erg van het relaxt, ontspannend naar buiten. Maar als we ietsje meer willen, ze hoeft geen endurance paard te worden dat ik haar daar mee te kort doe ivm conditie. Ik wil het ook weer niet over belasten vandaar een simpel schemaatje achter de hand waar ik mijn eigen draai aan geef. We beginnen met lekker veel stap, maar dan probeer ik niet om haar met 'n lang teugeltje te laten sjokken. Maar als we een keer een dagje denken we hebben geen zin, dan is het ook wel een keer prima. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:22

Mijn pony is ook geen kilometervreter dus zal ook liever ritten doen van 15km (max 20km)
Als ik lange, vlotte ritten wilde dan had ik een andere pony moeten kopen..

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:23

Ik denk dat je inderdaad wel echt eerst je prioriteiten helder moet hebben. Dat aan een lang teugeltje lopen laat ik ook niet toe slentertempo toe want dan is het totaal niet meer duidelijk voor mijn dier. Onder de man wordt gewoon voorwaarts gestapt. Als je dat niet wilt verlangen, wat absoluut ook prima is, dan moet je er ook vrede mee hebben dat zij ook af en toe het tempo meebepaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:23

Sizzle schreef:
Je kan een paard prima leren meer voorwaarts te blijven alleen weet ik niet of je dat bij een 18 jarige perse nog wilt.
Ik heb zo‘n jonkie dat uit zichzelf graag in krabbelslakkenmodus ging. Ik heb daar heel veel tijd in geinvesteerd door eerst aan de hand buiten consequent voorwaarts te drijven en bij terugzakken even 4-5x stap-draf overgangen maken.
Daarna onder het zadel hetzelfde.
Inmiddels stapt ze heel ruim over en makkelijk op grote warmbloeden tempo (ze is zelf maar klein).


Ik wil haar denk ik ook niet "leren" om meer voorwaarts te rijden. Maar mijn vraag is als je paard een betere conditie heeft, zal het dan ook fitter worden, meer energie hebben, makkelijker mee komen, het leuker vinden? Vlotter worden etc? Ga je dit echt merken bij een betere conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:26

Amalarab schreef:
Mijn pony is ook geen kilometervreter dus zal ook liever ritten doen van 15km (max 20km)
Als ik lange, vlotte ritten wilde dan had ik een andere pony moeten kopen..


Ik denk persoonlijk dat dit een conditie dingetje. En er zit een verschil tussen lange en vlotte ritten. Wij maken liever lange, maar relaxte ritten dan 10 km in race stand.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:27

Tempo en conditie gaan niet perse hand in hand. Je kunt namelijk ook even exploderen en daarna weer verder slenteren.
Ik ken ook wel iemand die meerdaagse ritten maakt en het paard echt wel topfit is maar het tempo is echt tergend langzaam, er wil dus ook nooit iemand met haar mee.
Toen hij nog jong was heb ik haar daar wel alert op gemaakt dat het op dat moment nog goed te leren was maar dat heeft ze niet gedaan omdat ze inderdaad niet strenger wilde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:36

Nouja, we gaan het zien! We gaan gewoon lekker verder kilometers maken en wat meer letten op het slenteren! :D Thanks voor jullie input, ik weet voldoende! :)*

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:48

AmoorM schreef:
Gini schreef:
Houd je ook wel het plezier van het paard in het oog? Want als ook die 'ontspannende' dagtochten ineens een inspanning en een trainingsdoel moeten hebben, is er eigenlijk niets meer echt vrijblijvend. Ik zou dus zeker proberen een middenweg hierin te vinden en dat schema van die enduranceruiter niet helemaal weg te stoppen, maar ook niet voortdurend bij de hand houden.
Je zegt zelf dat je een superbraaf paard hebt, lang teugeltje en gaan: probeer daar ook gewoon eens van te genieten zonder meer, zonder voortdurend verbeterpunten te spotten. :D

Niet dat ik denk dat je bovenstaande niet al doet hoor, maar gewoon ter reminder, voor jezelf. Dat goed soms ook goed genoeg is. :)


Oh dat doen we ook zeker wel hoor! Vorig weekend heb ik 1,5 uur gestapt met 'n lang teugeltje. Gisteren tijdens de dagrit raakten we wat achterop omdat ze wat moe werd. Naja, prima lang teugeltje, voeten uit de beugels en lekker relaxen. Normaliter rijden we juist heel erg ontspannend met 'n lang teugeltje, waardoor ik dus merk op intensievere ritten dat ze niet zo snel is omdat ik niet zoveel vraag. Maar we zijn echt heel erg van het relaxt, ontspannend naar buiten. Maar als we ietsje meer willen, ze hoeft geen endurance paard te worden dat ik haar daar mee te kort doe ivm conditie. Ik wil het ook weer niet over belasten vandaar een simpel schemaatje achter de hand waar ik mijn eigen draai aan geef. We beginnen met lekker veel stap, maar dan probeer ik niet om haar met 'n lang teugeltje te laten sjokken. Maar als we een keer een dagje denken we hebben geen zin, dan is het ook wel een keer prima. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.


Klinkt als een gezonde instelling inderdaad. +:)+ Ik denk dat je een paard hebt waar best wel wat mensen voor zouden tekenen. Dat is toch ook al wel iets waard. :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard langzamere gang dan anderen, conditie? Aanleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:55

Ik zou wel oppassen wanneer je vader haar voorwaarts jakkert 1x in de zoveel tijd... opeens zoveel tempo moeten maken kan toch eerder leiden tot blessures op deze leeftijd.....

Ik ben het eens met degenen die zeggen: kijk naar wat er wel is, en hoe bijzonder het is dat je zoveel met haar kunt.

Opbouwen met zo'n schema is best een goed idee om een indruk te krijgen van hoe je belasting verantwoord opbouwt.
25 km is best veel. Ook daar moet je naartoe werken.
Mag ik vragen welk schema je hebt? Een schema voor een arabier van 8 is weer anders dan een schema voor een koudbloed van 18

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:54

Ik heb er ook een die in stap traag is, vooral het eerste kwartiertje. Als we gaan draven/galopperen is ze wel super vlot. Ik heb me er bij neer gelegd, het is me meer waard dat ze braaf is en ik ga haar echt niet de hele tijd opjagen :) conditie maakt bij haar geen verschil. Heb het ook zelf veroorzaakt: lange teugel is voor haar het teken dat ze mag zelf inspraak heeft op het tempo.

Inderdaad gewoon lekker genieten van je paard! :D