[VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suliko

Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-20 16:25

Zo, nu ik eindelijk vakantie heb kan ik voor mijn gevoel pas echt beginnen aan de voorbereidingen!

Over minder dan een maandje gaan we al :wow:

Zojuist een powerbank van Anker gehaald, die schijnt erg goed en vooral ook stevig te zijn (metalen omhulsel), dat laatste is een belangrijke bijkomstigheid want het is wel een flinke batterij die mee gaat op een onstuimige tocht. Er kunnen twee apparaten tegelijkertijd aan, 20.000 mAh, zo’n 7x je mobiel helemaal opladen.
Ideaal voor de overnachtingsplekken waar we geen stroomaansluiting hebben of als een mobiel tijdens de tocht al uitvalt door gebruik.

Het formaat, hij weegt 356 gram.
Afbeelding

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••


Suliko

Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-20 08:06

Update overnachtingen
Gisteren hadden we even een tegenslag, twee overnachtingen die we op de planning hadden gingen niet door.
Beide overnachtingen had ik via https://www.hippoline.lu/_luxembourgacheval/wanderreitstationen1.html maar ik vrees dat de site wat verouderd is. Voor de overnachting in Watrange had ik de juiste persoon te pakken, maar kreeg helaas kort en krachtig te horen dat daar niets mogelijk was.
Van de overnachting in Derenbach kregen we een mail terug dat we daar niet kunnen overnachten, maar zij gaven wel een optie die een aantal stadjes verderop zat, helaas met een verkeerd emailadres. Hopelijk krijgen we daar nog de juiste contactgegevens van.
Er staat ook nog een mail open naar een andere overnachting, een bed & stable in Surré, maar het enige wat ik daarvan kon vinden was een review uit 2011, dus mijn hoop is niet heel hoog.

Maar we geven het nog niet op! Ik heb gisteravond nog 2 mails gestuurd en wil dezelfde adressen vandaag nog bellen -ik weet nog steeds niet goed wat voor taal ze nou precies spreken in Luxemburg, voor een deel is er een eigen taal en verder veel Duits geloof ik, maar mijn Duits is bagger :') - dus daar kijk ik nog even tegen op. Vooral omdat mijn eerste telefoontje naar het adres in watrange niet echt gezellig was _O-

De overnachtinsadressen die ik nu benader zijn afkomstig van een PDF bestandje wat we van de camping Toodlermillen (onze eerste overnachting) hebben gekregen (zij verkopen ook een paar fysieke kaarten met ruiterpaden op de camping), het is een soort flyer met een ruiternetwerk en overnachtingsplekken. Hopelijk is die informatie wat actueler. :Y)

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Getup

Berichten: 8215
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:17

Die site is volgens mij al lang niet meer in gebruik. Eislecker stuff is dicht. Watrange ook. En op t moment code oranje in Luxemburg, als je dan Duitsland in komt, moet je 2 weken in quarantaine. Al zal dat hopelijk gauw veranderen, want t is echt belachelijk.

Suliko

Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-20 08:38

Getup schreef:
Die site is volgens mij al lang niet meer in gebruik. Eislecker stuff is dicht. Watrange ook. En op t moment code oranje in Luxemburg, als je dan Duitsland in komt, moet je 2 weken in quarantaine. Al zal dat hopelijk gauw veranderen, want t is echt belachelijk.


Oh echt waar! Zit Luxemburg weer deels in lockdown... We beginnen natuurlijk in Duitsland dus we zullen 11 augustus van Duitsland de grens over moeten en 15 augustus van Luxemburg weer terug naar Scheitenkorb.
Heb jij enig idee waar ik actuele informatie hierover kan bij houden? En weet jij misschien wat het voor ons betekend als we met onze paarden de grens over willen?

Zou wat zijn, hebben we alles rond, staan we daar bepakt aan de grens en mogen we het land niet in. :=

Edit: het reisadvies voor Luxemburg is wel nog 'positief' en aangegeven als toegankelijk (update van 15 juli).

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Getup

Berichten: 8215
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:15

Weet dat België en Duitsland Luxemburg n code oranje gegeven hebben. Luxemburg zelf heeft geen beperkingen. Duitsland wel voor Luxemburgers.

Volgens mij is er als NL vakantieganger geen probleem.

Emori

Berichten: 13115
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:12

Wij gaan bijna richting Luxemburg, campings zeggen dat het geen probleem is om vakantie te komen vieren in Luxemburg..
Vind het desondanks wel spannend, ik weet dat ze de hele bevolking testen en daardoor positieve testen omhoog komen die anders nooit opgemerkt zouden worden

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember


Suliko

Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-20 11:17

Pfff even een dikke tegenvaller delen...
We hadden alle overnachtingen rond na een hoop rondbellen. Tot ik net een mail van camping Toodlermillen krijg dat ze dit seizoen geen paardenstation hebben (wat nergens op de website staat!) en dus de reservering weigeren. We proberen nog contact met ze op te nemen.
Ik zou ook niet weten waarom het niet zou kunnen met de huidige omstandigheden?
We weten ook geen alternatief in de buurt daar... ben er voor nu even klaar mee -O-

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Getup

Berichten: 8215
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:18

Vraag misschien rond op facebook. Touring équestre luxembourg of tour de luxembourg à cheval

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:17

Ik ben op dit moment in Luxemburg. In Belgie hebben ze de kleurcode veranderd naar oranje. Dat heeft Nederland (nog) niet gedaan. Luxemburg test juist veel mensen op covid-19. (Bron:https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200715_91185349)

Mocht je vragen hebben staat mijn pb open :)

Getup

Berichten: 8215
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:35

Ik ben elk moment in Luxemburg :D

Maar inderdaad...laatst drama...100 positief op ruim 2000 tests. Toen 66 positief . Laatste 24h 165 positief. Op ruim 12.000(!) tests.

België roept code oranje uit maar doet eigenlijk verder niets.

Dorus

Berichten: 13178
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:01


Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Suliko

Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-20 22:11

Degene waar we onze trektocht beginnen, in Scheitenkorb in Duitsland, kennen we. Die houd de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Zij zei inderdaad ook al dat als je vanuit Luxemburg naar Duitsland gaat, je 2 weken in quarantaine moet. Maar het is onbekend hoe dit in de praktijk gebeurd en gecontroleerd wordt.
Verder is het reisadvies vanuit Nederland zelf nog altijd positief. Voor nu probeer ik me er niet te veel zorgen over te maken! We nemen mondkapjes en desinfectiemiddel mee. Verder houden we natuurlijk netjes afstand van andere mensen.

Het baalmomentje van vanmiddag is gelukkig ook weer gezakt. Doordat we zo laat besloten toch nog op trektocht te gaan, voelt de tijd om alles voor te bereiden wel krap! Want de overnachtingen zijn natuurlijk de belangrijkste schakel om de route te maken en te zorgen dat de afstanden realistisch blijven, als er één wegvalt, kan dat invloed hebben op alle overnachtingen. Maar goed, het hoort er ook bij en gelukkig zijn er ook veel mensen die willen helpen en meedenken.

Ik heb een andere camping vlakbij Toodlermillen gevonden, ik zag dat ze een boerderij hebben met koeien en waar koeien zijn, zijn weides! Ik heb ze gemaild en later vandaag gebeld, kreeg een erg enthousiaste vrouw aan de lijn die zei dat toen ze me mail las ze gelijk dacht 'dat gaan we regelen!'. Super leuk als iemand zo wilt meedenken! Ze moest het alleen nog even overleggen met haar vader, die zich met de koeien bezig houd, hij moet er nog mee akkoord gaan. Maar ze ging er vanuit dat het mogelijk was! Als het goed is krijg ik daar morgen bevestiging van.
Via Miranda, waar we beginnen in Scheitenkorb, hebben we ook een aantal adressen gekregen in dat gebied die mogelijk kunnen helpen, die houden we achter de hand.

Daarnaast heb ik ook het 2e overnachtingsadres rond gekregen na een telefoontje, alleen deze vrouw moest nog even met haar partner checken of wij met een tentje op hun terrein terecht kunnen (je leest het goed, het lot van ons plan ligt in de handen van een vader en partner die onze plannen moeten goedkeuren :') best spannend)! De route en het plan zijn wel wat gewijzigd, maar dat is niet erg. De wijzigingen zal ik delen als ik echt alles bevestigd heb, anders blijf ik updates plaatsen die weer kunnen veranderen. _O-

Verder vandaag een heerlijk rondje van 15 kilometer in de miezerregen gemaakt. De paarden hadden er zin in! Vooral Amy moest flink haar energie kwijt, die heeft 2/3 weken amper iets gedaan door een abces vanwege een kies die eruit viel en ontstoken raakte. Het was vooral relaxt stappen afgewisseld met flinke stukken galop. Ook gelijk mijn regenbroek uit geprobeerd in het zadel, met een flinke galop kruipt hij omhoog, tot net onder mijn knie :+ dus daar wil ik twee elastische bandjes aan bevestigen voor onder mijn hak, zodat hij beter blijft zitten.
Afbeelding

Verder ben ik vanaf morgen een weekje naar Frankrijk met mijn vriend! Dan heb ik alle tijd om me over de paklijsten te buigen. De paarden zullen geen gebrek aan training krijgen, want die gaan 4 dagen mee naar zee met de eigenaresse.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko

Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-20 12:56

Gewijzigde plannen

Terug van een weekje Frankrijk en alle overnachtingen zijn rond *\o/*
De 3e overnachting leek onmogelijk, veel gepuzzeld en veel plekken benaderd, maar het schoot niet op. Ik wierp nog even een goede blik op de planning, met de overnachtingen die wel al geregeld hadden zouden dag 3 en 4 samen 28 tot 30 kilometer vormen... Waarom niet gewoon die overnachting schappen en in plaats daarvan een rustdag nemen? :o?

En zo is de huidige planning tot stand gekomen:
11 aug Scheitenkorb - Bockholtz 27 km
12 aug Rustdag
13 aug Bockholtz - Harlange 23 km
14 aug Harlange - Clervaux 30 km
15 aug Clervaux - Scheitenkorb 22 km

In Bockholtz is Camping Berkel zo lief om een stuk van hun koeienweide beschikbaar te maken voor de paarden, in Harlange zijn we welkom op de dressuurstal van Ghislaine Frank (gevonden via https://www.hippoline.lu/_luxembourgacheval/wanderreitstationenliste.html, deze lijst is dus geen aanrader omdat hij zo gedateerd is :') , maar het heeft wel deze overnachting opgeleverd en ook nog contact met een B&B in Surré voor als we nog eens iets zoeken daar!). In Clervaux heeft Camping Reiler Weier een weide voor ons beschikbaar. Echt top dat de campings zo met ons meedenken terwijl ze normaal geen paardenovernachtingen aanbieden.

De rustdag leek ons het meest comfortabel op camping Berkel, heerlijk aan een riviertje en dan kunnen de paarden mooi bijkomen van de eerste kilometers in de heuvels.

Afbeelding

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:03

Vet!! Mooie route. Ik wil mee, hebben jullie geen extra paard beschikbaar {:} ?
In ieder geval leuk om het op Bokt te kunnen volgen!

Niet banketstaaf maar poetsen.

MariskadeJ
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-11-15

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:49

Wat gaaf! Ik ga jullie volgen

Emori

Berichten: 13115
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:12

Top! Toevallig langs reiler weier gereden vandaag!

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember


neile

Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:38

Spannend!

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Suliko

Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-20 10:44

Leuk dat er nog mensen komen aanhaken! :D

Helaas geen extra paard Hannanas haha, je mag wel erachter lopen? _O-

Over twee vertrekken we al! Aan de ene kant voel ik me best wel gestrest en alsof er nog van alles moet gebeuren, maar aan de andere kant valt dat eigenlijk heel erg mee!
De paarden maak ik me geen zorgen over, die zijn er altijd klaar voor. Die hebben zo'n top basisconditie en wat meer rust voor een grotere onderneming is helemaal niet gek (en bijvoorbeeld in de endurancewereld erg normaal). Ze hebben vorige week nog 70 kilometer in 3 dagen gereden in de duinen, wat ook een stuk zwaardere bodem is dan hier op de Veluwe.
De komende weken wat ritjes maken en dressuurmatig aan de slag in de bak vanaf de grond of in het zadel.

Verder moeten de routes nog gemaakt worden, de route van de eerste dag was al af en klopt gelukkig nog grotendeels ondanks de verandering van overnachting. De paklijsten wil ik vanavond uit gaan typen. Wat nog aangeschaft moest worden, is nu bijna allemaal aangeschaft. Gister mijn portemonnee een stuk lichter gemaakt met het bestellen van een goede regenjas (die al langer op mijn lijstje stond) en een therm-a-rest matje die voor 40,- was afgeprijsd. +:)+ Super bedankt nog voor de tips hierin, want hierdoor wist ik gelijk dat ik een goed matje te pakken had!

Misschien dat ik mijzelf nog het meest onvoorbereid voel. :') Door tentamens, veel slecht weer en vakantie heb ik de afgelopen weken niet zo fanatiek gereden als normaal. De maanden daarvoor reed ik meer dan 200 kilometer per maand, dus ik hoop dat ik zelf ook nog een basisconditie heb O:) Aan de andere kant ben ik ook wel eens redelijk onvoorbereid 5 dagen in de Eifel gaan rijden, dat was vooral op dag 3 énorm afzien, maar daarna viel het allemaal wel weer mee. En stukken ernaast lopen kan stijfheid en spierpijn enorm verlichten weet ik inmiddels uit ervaring, dus ik ga proberen die zorgen ook weer los te laten!

Oh en natuurlijk de bepakking proberen! De zadeltassen ga ik deze week ophalen, die leen ik van iemand, goede degelijke Ortlieb zadeltassen voor paarden die ze helaas niet meer maken. Deze week staat in het teken van bepakking verzamelen, begin komende week de bepakking uitproberen.
We hebben al ervaring met de tassen en hoe ze juist te bevestigen met onze zadels. Het gaat dus vooral om het gewicht verdelen en de bepakking die nog op de tassen komt te liggen goed bevestigen.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko

Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 18:55

Vandaag sprak ik toevallig een stalgenootje die ook mijn topic had gevonden en het zo leuk vond om mee te lezen, dat deed me eraan herinneren dat het weer tijd is voor een update! Ik ga er vanuit dat er meer mensen mee lezen dan reageren (zo ben ik zelf meestal ook :') ), dus hopelijk vinden jullie de updates nog leuk!

Zojuist de paklijst afgemaakt. Als je iets overbodigs leest of juist denkt, hoe kan dit er nou nog niet op staan :o? meld het dan vooral! De paklijst zat voor een groot deel al in mijn hoofd en de afgelopen weken ben ik dan ook al bezig geweest met het een en ander te verzamelen. Er hoeft inmiddels niets meer gekocht te worden, behalve extra musketonhaken voor de zadeltassen en als reserve, maar de decathlon had ze niet (tegenwoordig wordt er daar gehamsterd nu iedereen opeens wel op vakantie gaat _O- en daardoor lopen ze nogal achter in productie). Bij de decathlon in Arnhem schoot het helemaal niet op, gelukkig hadden ze de rest van wat ik wilde wel nog bij het filiaal in Utrecht (daar woon ik). En zo heb ik nog de super handige kookset kunnen bemachtigen die bestaat uit een steelpannetje, koekenpan, bakjes, bekertjes, bestek en deksel en dan lekker compact. En een opvouwbare afwasteil, eentje hadden we al, maar de paardjes moeten wel tegelijk kunnen eten en drinken natuurlijk. :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:19

Weeg alle items thuis op de keukenweegschaal en zet de gewichten op de paklijst. Dat maakt (anders) inpakken stukken makkelijker mocht je ergens ruimte voor moeten maken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:23

Ik krijg de volgende overwegingen bij jouw lijst:
Waarom twee tenten? Kun je niet zo goed met je reisgenoot dat je de tent kunt delen?
Ik zou een heel scherp zakmes meenemen voor alle snijwerk.
Bidon kun je ook vervangen door simpele plastic flesjes; heb je die houder ook niet nodig. Een flesje p.p. is wel genoeg en kan dan prima in je voortasje. Ook in Luxemburg kun je kraanwater gewoon drinken, volgens mij. Regelmatig vullen dus.

Voor de ruiter zou ik besparen op shirts, broeken. Je weet dat na twee dagen alles naar paard ruikt.
E-reader zou ik ook thuis laten. Zet wat interessante dingen op je telefoon als je per se wat wil doen in de avond.
De powerbank zou ik uitrusten met een zonnepaneeltje en dat tactisch op je bagage knopen.
Wat ik zou toevoegen: pijnstiller.

Wat is het nut van die buikband? Geen beeld bij wat je daarmee bedoelt.
Halsters, touwen, hoofdstellen en teugels zou ik proberen te combineren tot een halsterhoofdstel met touwteugels. Een compleet setje reserve levert nog altijd minder spullen dan wat nu op je lijst staat.
Wat is voor jullie de toegevoegde waarde van borsttuig?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Emori

Berichten: 13115
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:28

Mondkapjes! Ze zijn op de camping verplicht in sanitairgebouw, receptie en openbare ruimtes, winkels etc

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember


Whizz
Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:32

Je zou het mes en de hoevenkrabber kunnen vervangen door zo’n multifunctioneel ding, dat neemtminder ruimte in. En dan kun je sporttape meenemen, zo handig! Als er iets kapot gaat, bij verwondingen, lekkage en noem maar op :)

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:56

Whizz schreef:
Je zou het mes en de hoevenkrabber kunnen vervangen door zo’n multifunctioneel ding, dat neemtminder ruimte in. En dan kun je sporttape meenemen, zo handig! Als er iets kapot gaat, bij verwondingen, lekkage en noem maar op :)

Combitools werken maar zozo, leuk voor wat simpels, maar niet als je er 100% van moet vragen.

Daarover verder, opinel zijn mooie messen en goed scherp, maar ze roesten al als jij denkt aan water. Bewaar ze in een laagje vaseline of kijk naar een meer roestbestendig mes van bv benchmade of gerber, beetje outdoor winkel heeft er zat keus in. Zorg ook dat je mes in elk geval in NL binnen de wapenwet valt, ook al zie jij het als een stuk gereedschap, politie denkt daar anders over.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Suliko

Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 21:29

ikke schreef:
Ik krijg de volgende overwegingen bij jouw lijst:
Waarom twee tenten? Kun je niet zo goed met je reisgenoot dat je de tent kunt delen?
Ik zou een heel scherp zakmes meenemen voor alle snijwerk.
Bidon kun je ook vervangen door simpele plastic flesjes; heb je die houder ook niet nodig. Een flesje p.p. is wel genoeg en kan dan prima in je voortasje. Ook in Luxemburg kun je kraanwater gewoon drinken, volgens mij. Regelmatig vullen dus.

Voor de ruiter zou ik besparen op shirts, broeken. Je weet dat na twee dagen alles naar paard ruikt.
E-reader zou ik ook thuis laten. Zet wat interessante dingen op je telefoon als je per se wat wil doen in de avond.
De powerbank zou ik uitrusten met een zonnepaneeltje en dat tactisch op je bagage knopen.
Wat ik zou toevoegen: pijnstiller.

Wat is het nut van die buikband? Geen beeld bij wat je daarmee bedoelt.
Halsters, touwen, hoofdstellen en teugels zou ik proberen te combineren tot een halsterhoofdstel met touwteugels. Een compleet setje reserve levert nog altijd minder spullen dan wat nu op je lijst staat.
Wat is voor jullie de toegevoegde waarde van borsttuig?


Oh we hebben ook maar 1 tent! Staat er misschien niet zo duidelijk. Het ene lijstje is voor ons samen, het andere lijstje weer per persoon. Ik begrijp dat dit onduidelijk is.
Als scherp mes heb ik altijd een opinel mee, die vind ik erg prettig. De bidons bestaan al uit simpel kunststof (vrij van zo’n stofje wat niet goed is, weet even niet hoe het heet. 2 flesjes pp is het idee. We hebben beide 1 bidonhouder van stowaway, die kan makkelijk naast de voortas aan het zadel, dat scheelt dus juist pakruimte en kan ik tijdens het rijden altijd makkelijk bij! Het liefst hebben we genoeg water voor onszelf mee tijdens de tocht, zodat we niet hoeven af te wijken van de route om te vullen. Op de slaapplekken zal genoeg kraanwater zijn ja, voor de paarden komen we onderweg genoeg beekjes en riviertjes tegen.

Kleren zijn misschien nog iets veel, qua bovenkleding, al vind ik het meevallen. Dat alles vies wordt, daar ga ik absoluut vanuit. :')
E-reader vind ik wel een fijn idee, mits het past. Ook voor de rustdagen, maar aangezien het warm wordt zullen we vroeg onderweg zijn en al in de loop van de middag aankomen.
Ik heb speciaal voor de tocht een goede powerbank aangeschaft, die 7x onze mobiels kan opladen. Bij 2 overnachtingen hebben we sowieso een elektriciteitspunt. Met draagbare zonnepaneeltjes heb ik alleen maar slechte ervaring, vooral als je in beweging bent vangen die amper zonneuren.
Pijnstiller is een goede! Die zet ik erbij.

De buikband hoort bij de Ortlieb tassen die we hebben. Die gaan van de onderkant van de tassen onderlangs de buik, daar gaat een gesp naar de ring van de singel. Het zit niet strak, maar zorgt ervoor dat de tassen stabieler liggen.

We hebben simpele hoofdstellen die enkel bestaan uit bakstuk + neusband, touwhalster hangt eronder. Deze combinatie gebruiken we al jaren en vinden we zelf erg fijn! Leadrope neemt weinig ruimte in, hangen we los aan het zadel. Met een langere leadrope kunnen we zo ook een highline tussen een boom maken tijdens pauzes.
Teugels en hoofdstel zijn van biothaan, dit vind ik zelf ook prettiger dan touwteugels met zweet en vuil.
Borsttuig dragen we altijd bij heuvelachtig gebied, al ben ik het er mee eens dat het misschien niet eens zoveel toevoegt. Al stellen we het wel strakker in.


Emori schreef:
Mondkapjes! Ze zijn op de camping verplicht in sanitairgebouw, receptie en openbare ruimtes, winkels etc


Oeps, die stond ook op mijn papieren lijstje maar vergeten toe te voegen. Goede!


tamary schreef:
Whizz schreef:
Je zou het mes en de hoevenkrabber kunnen vervangen door zo’n multifunctioneel ding, dat neemtminder ruimte in. En dan kun je sporttape meenemen, zo handig! Als er iets kapot gaat, bij verwondingen, lekkage en noem maar op :)

Combitools werken maar zozo, leuk voor wat simpels, maar niet als je er 100% van moet vragen.

Daarover verder, opinel zijn mooie messen en goed scherp, maar ze roesten al als jij denkt aan water. Bewaar ze in een laagje vaseline of kijk naar een meer roestbestendig mes van bv benchmade of gerber, beetje outdoor winkel heeft er zat keus in. Zorg ook dat je mes in elk geval in NL binnen de wapenwet valt, ook al zie jij het als een stuk gereedschap, politie denkt daar anders over.


Multitool heb ik overwogen, maar ben het eens met tamary dat de onderdelen die je nodig hebt dan weer net te gebrekkig zijn en de rest gebruik je niet. Qua hoevenkrabber hebben we een kleine inklapbare.

Wel een goede dat je sporttape noemt, want die was ik even helemaal vergeten terwijl die sowieso mee moet voor mijn knieën!

Ik ga denk ik geen ander mes aanschaffen. We hebben al jaren 2 opinels, met hier en daar wat roest ja, maar ze functioneren prima en gaan altijd mee op reis.

En super goede tip van het vooraf wegen! Wilde dit op stal doen, maar dit is veel handiger. Ik ga morgen gelijk beginnen met alles wegen en noteren.


Dankjulliewel voor alle input! Morgen post ik even een foto van het op maat maken van de tassen, dan hebben jullie hier ook een beeld bij!
Donderdag gaan we een testritje maken met de hele bepakking. Het scheelt dat we al bekend zijn met de tassen en een deel van de bepakking, we hoeven niet alles opnieuw uit te vinden gelukkig!

Edit: zie nu dat ik erg automatisch 2x achter tent heb gezet :') dat moet dus 1x zijn natuurlijk!
Edit2: de reserve touwteugels schap ik, de dunne leadrope is ook tot teugel om te vormen.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 04-08-20 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers