Heb je ook een vergunning nodig bij wandelen met een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Heb je ook een vergunning nodig bij wandelen met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 12:10

Hooihooi!

Ik zou binnenkort graag willen wandelen met mijn verzorgpaard. Ik ken de omgeving alleen niet super goed, maar ik heb natuurlijk Google Maps en ook gaat mijn vader mee. Het paard zelf is heel lief en is gewend aan al het verkeer.

Nou is er dus een leuk klein bos op 2 km afstand waar ik graag heen wil, maar ik weet niet of je er een vergunning voor nodig hebt. Maar heb je überhaupt een vergunning nodig als je alleen gaat wandelen met een paard (en dus niet rijden)?

Voor als mensen uit deze omgeving dit toevallig lezen; het bos is 'Elten Babberich GZG'. Ik kan zelfs niks vinden op het internet hierover, dus ik dacht ik vraag het even aan mijn mede-bokkers. :D

Daarnaast wilde ik graag naar een meer toe (Het Kwartier), want die zit ook erg dichtbij. Mag dit zomaar?

Hoor het graag!


Edit; was wel een topic tegengekomen met hetzelfde onderwerp, maar die kwam uit 2007. De regels veranderen veel dus speel het liever op safe en open een nieuw topic. :)


emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:18

Ik heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht. Ik heb geen vergunning en ga gewoon op buitenrit/wandelingen aan de hand. Zijn er normaal vergunningen nodig voor speciale gebieden oid?

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:20

Als ik jou was zou ik eerst even op de fiets/lopend naar het gebied gaan en daar op de bordjes kijken. Vaak staat daar wel of je er met een paard in mag en andere regels. Ik ken het gebied niet, maar volgens mij is dat niet een plek waar je een ruiterbewijs nodig hebt voor toegang.
In principe is wandelen met een paard gelijk aan ermee rijden voor de regels. :)

Edit, toevoeging nav reactie boven mij. Even opgezocht op de website van SRR:
Citaat:
Waar is het Ruiter- en Menbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Menbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Twiske en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.


In sommige gebieden van bijvoorbeeld Natuurmonumenten heb je ook een vignet nodig.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Heb je ook een vergunning nodig bij wandelen met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:23

Is Elten geen Duitsland? Wettelijk maakt het niet uit of je erop zit of ernaast loopt, je bent bestuurder. Dus ik veronderstel dat je voor gebieden waar je een penning oid nodig hebt om te rijden, dat ook zo is als je ernaast loopt.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Dorien66

Berichten: 1633
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:23

Je hebt bijna nergens een vergunning nodig. Ik raad je aan even bij het bewuste bos te gaan kijken of er bordjes staan.
Natuurmonumenten heeft wel een paar grotere gebieden waarvoor je een ruiterpas moet hebben: Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen (Noord-Brabant), Bergherbos-Montferland en Nationaal Park Veluwezoom (Gelderland) en het Mantingerveld (Drenthe).
https://www.hippisch-toerisme.nl/ruitervergunning-nm/
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 02-04-20 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

instagram: @dorien_66

Moon10
Berichten: 370
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:26


[o]

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:27

Dorien66 schreef:
Je hebt bijna nergens een vergunning nodig. Ik raad je aan even bij het bewuste bos te gaan kijken of er bordjes staan.
Natuurmonumenten heeft wel een paar gebieden waarvoor je een ruiterpas moet hebben: Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen (Noord-Brabant), Bergherbos-Montferland en Nationaal Park Veluwezoom (Gelderland) en het Mantingerveld (Drenthe).
https://www.hippisch-toerisme.nl/ruitervergunning-nm/

Zo zijn er ook diverse terreinen van SBB en kleinere beheerders waar je en ruiterbewijs en/of een 'penning' moet hebben om er te mogen komen.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 12:36

Bedankt voor de snelle reacties!!

Bordjes kijken is inderdaad een goede, maar wilde er eigenlijk vandaag al gaan wandelen met mijn vader. Volgensmij is dat bosje blijkbaar onderdeel van het Bergherbos (heb even op jullie linkjes geklikt). Opzich is 25€ echt niet veel geld voor een jaarpas, daar ben ik de beroerdste niet voor. Dan kan ik hem ook meteen gebruiken d.m.v een email. Ben ik dan compleet safe?

Edit; het zit inderdaad heel dicht tegen de Duitse grens. Zijn daar weer nieuwe regels?

Moon10
Berichten: 370
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:43

Weidemaatje schreef:
Bedankt voor de snelle reacties!!

Bordjes kijken is inderdaad een goede, maar wilde er eigenlijk vandaag al gaan wandelen met mijn vader. Volgensmij is dat bosje blijkbaar onderdeel van het Bergherbos (heb even op jullie linkjes geklikt). Opzich is 25€ echt niet veel geld voor een jaarpas, daar ben ik de beroerdste niet voor. Dan kan ik hem ook meteen gebruiken d.m.v een email. Ben ik dan compleet safe?

Edit; het zit inderdaad heel dicht tegen de Duitse grens. Zijn daar weer nieuwe regels?


Dit staat in de tweede link die ik gaf:

De grens over
Wil je de grens over naar Duitsland? Houd dan rekening met andere regelgeving. Ook in Duitsland heb je een vergunning nodig voor het gebruik van de paden. De vergunning van de deelstaat Nordrijn-Westfalen is verkrijgbaar bij de landschapsdienst van Kreis Kleve via www.kreis-kleve.de of via T: +49 2821 85 448.

[o]

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 12:47

Dankjewel! Dan is dat duidelijk, maar ik ga denk ik niet de grens over.

Overblijvende vragen (even om het overzicht te houden);

- Hoort dat kleinere bos van de OP bij het Bergherbos?
- Als ik nu een jaarpas koop om in dat kleinere bos te lopen, ben ik dan compleet safe?
- Gelden deze regels ook voor meren? Het desbetreffende meer is 'Het Kwartier'. Dat zit ongeveer naast het bosje van de OP

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8179
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Heb je ook een vergunning nodig bij wandelen met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:11

Hoi! Ik ben even voor je aan het meekijken. Bedoel je met het Elten Babberich GZG bos het stukje bomen wat precies onder die naam ligt?
Dit is namelijk een stukje wat bij het landgoed hoort wat daar ligt. Het is eigen terrein maar opengesteld voor wandelaars, of daar ruiters mogen komen moet je echt even op de bordjes daar kijken maar ik neem aan van niet. Het is dus ook niet onderdeel van het bergherbos. Als je dat op google maps intypt zie je ook dat het best een stukje van elkaar vandaan zit.

Of dat meertje ergens bij hoort ga ik nog even voor je opzoeken :)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8179
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:25

Het meer wat je hebt gevonden is een natuurzwembad en hoort bij camping 'Het Kwartier'. Van wat ik daarvan kan vinden is het alleen zomers geopend overdag maar honden zijn al niet toegestaan dus ik neem aan dat ze van een paard helemaal niet blij worden.

Ik zie wel op maps een streetview afbeelding waar het meer met bouwhekken is afgesloten dus ik vraag mij sowieso wel af of het nog open is. Het zijn wel beelden van april vorig jaar dus het kan zijn dat die er nog staan van de winter en dat het in juni open gaat.

Weet de eigenaar van je verzorgpaard niet nog leuke plekjes in de omgeving waar je kan wandelen?

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Heb je ook een vergunning nodig bij wandelen met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 13:31

Wat lief dankjewel!!
Ik bedoelde inderdaad dat stukje. Ohw wat jammer dat beide plekken dus (waarschijnlijk) niet mogelijk zijn! Moet ik toch weer even opzoek naar andere leuke plekjes. Had het al gevraagd aan de eigenaar maar die wist zo 123 niks helaas.

Heel erg bedankt!!

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8179
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Heb je ook een vergunning nodig bij wandelen met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:48

Onder manege Liemers zit een stuk bos wat volgensmij gewoon open is voor publiek het grootste stuk maar dat zal die manege ook wel weten!

En ik zag op de satelliet beelden wat meertjes boven de aard, geen idee of je daar makkelijk kan komen dus dat zal je even moeten fietsen maar ik denk dat daar geen recreanten komen verder.

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:56

Ik heb even op ruiterenenmennen.nl voor je gekeken, maar de dichtstbijzijnde Nederlandse ruiterpaden zijn in het Bergherbos te vinden.

Ik weet niet waaronder het valt, maar staatsbosbeheer vindt het echt niet leuk als je in gebieden gaat wandelen die alleen voor wandelaars bedoelt zijn -O-. Maar zoals eerder gezegd, dat staat op de bordjes dan.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8179
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Heb je ook een vergunning nodig bij wandelen met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:05

Dat ligt er ook weer aan of het van SBB is of van een particulier. Mocht er iemand zo'n meertje hebben op een stuk landgoed kan je natuurlijk altijd even vragen of je daar van de zomer wat mag spetteren. Dat eerdere landgoed met dat kleine bosje heeft denk ik wel een 'alleen wandelaars' regel want daar zijn ook trouwerijen, vergaderingen enzo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers