Strandrit trauma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vosje98

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-02-20

Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 01:06

Ongeveer een jaar geleden had ik mijn eerste en meteen ook mijn laatste strandrit gemaakt. Dit was toen zo rampzalig verlopen dat ik jankend op het paard zat (dit was mij nooit eerder overkomen) en nu nogsteeds lichte paniek krijg als ik er aan terug denk.
En hier wil ik graag van af, omdat ik weet van andere hoe gaaf strandritten kunnen zijn en graag de goede en leuke ervaringen ervan wil meemaken.

De strandrit was bij een manege (ik ga geen namen noemen want wil de manege niet zwart maken) waar een vriendin en ik via Google op terecht waren gekomen. Ik had aangegeven dat ik het best spannend vond, maar door mijn 13 jaar rij-ervaring mocht ik geen makkelijk paard want die waren nodig voor andere ruiters (ze hadden niet zo veel paarden) dus ik kreeg een jong pittig beestje. Het paard was niet eens het probleem, opweg naar het strand ging het prima en toen we daar aankwamen en het paardje wat fris werd had ik ook nog prima de controle. Het ging fout toen de begeleidster (meisje van nog niet eens 18, er onverantwoordelijk naar mijn mening) "go" riep en de paarden in volle rengalop er vandoor gingen. Niemand had controle over zijn/haar paard ook de begeleidster niet. Enigste instructie die we hadden gekregen dat we de paarden voor de strandtent de duinen in moesten sturen om te remmen. Ik had tijdens de galop echt doodsangst, de paarden luisterden nergens meer naar en gingen zo hard dat een misstap een flinke val met paard en al kon veroorzaken. Toen we eindelijk stil stonden gaf ik aan dat dit veel te hard ging en ik het niet zag zitten. Ik kreeg toen van de begeleider als reactie dat het niet zachter kon. Ik zei daarop dat ik dan niet meer wilde galopperen. Volgens de begeleidster konden de paarden dat niet en gaan ze vanzelf in galop als je aan wilt draven (lijkt me niet te horen dit toch?). Zij reed toen gewoon door en zei dat ik mee moest komen. Ik weigerde en bleef stil staan, naja stilstaan... het paard was compleet opgefokt en liep continu te stijgeren en doen. Omdat ik niet mee ging moest de begeleidster uiteindelijk toch omkeren en terugkomen ik kreeg toen een valse blik toegeworpen toen ze langs me kwam en we terug gingen. Vervolgens belde ze de eigenaar en zei iets van: ja we hebben weer zo'n jankerd die niet kan rijden.
Ik voelde me toen best wel gekwetst, want na 13 jaar paardrijden kan je wel fatsoenlijk rijden lijkt me en bij mij op de manege stap ik zonder problemen op elk paard. Maarja een groot drama dus.

Ik zou ooit echt graag weer een strandrit willen maken, maar weet echt niet hoe ik van het trauma af moet komen. Ik weet wel dat als ik ga dat ik of alleen met een begeleider wil of een klein groepje van max 4 man. En dat ik dan gewoon fatsoenlijk wil stappen, draven en eerst een arbeidsgalopje en pas rengalop als je het paard zelf aanspoort en hem weer terug kan nemen als het te hard gaat. Maar ik zou niet weten of dat überhaupt kan en bij welke manege ofzo.
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen:)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:09

Wow ts...dit kan echt niet day je dit ia overkomen. Heb je nooit stappen ondernomen? Aangifte oid bii politie?

Vosje98

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 01:12

Maartje1990 schreef:
Wow ts...dit kan echt niet day je dit ia overkomen. Heb je nooit stappen ondernomen? Aangifte oid bii politie?


Ik heb nooit het besef gehad dat het strafbaar is ofzo wat zij deden. Voor mij was het gewoon een onverantwoordelijke manege die alleen maar aan geld denkt en niet de veiligheid van de ruiters.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:28

Vosje98 schreef:
Maartje1990 schreef:
Wow ts...dit kan echt niet day je dit ia overkomen. Heb je nooit stappen ondernomen? Aangifte oid bii politie?


Ik heb nooit het besef gehad dat het strafbaar is ofzo wat zij deden. Voor mij was het gewoon een onverantwoordelijke manege die alleen maar aan geld denkt en niet de veiligheid van de ruiters.


Ik weet ook niet of dit een strafbaar feit is hoor, maar volgens mij kan je sowieso een melding maken? Is de manege wellicht aangesloten bij fnrs? Of heft het zo'n keurmerk zou ik sowieso zeker daar een klacht/melding indienen. En ik zou er persoonlijk niet vuil van zijm om op social media een recensie hiervan te plaatsen, dat men maar weet dat dit levensgevaarlijk is.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:34

Dan had ze dat meteen moeten doen.... niet een jaar later.

Houdt niet in dat echt heel vervelend is. Neem eens contact op met Donna Oudshoorn van Endurance Clinics. Zij heeft brave endurance paarden die gewend zijn om over het strand te rijden. Donna is super in begeleiding van ruiters die ergens niet zeker zijn. Denk dat zij je heel goed verder kan helpen.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:39

Maartje1990 schreef:
Wow ts...dit kan echt niet day je dit ia overkomen. Heb je nooit stappen ondernomen? Aangifte oid bii politie?


Sorry hoor maar hier is de politie niet voor.
Eerst netjes bespreken met de eigenaar van de manege lijkt me sowieso een normalere gang van zaken.

Ts dat gevoel van alle controle kwijt is ook echt niet fijn :(:)
in noordwijkerhout zit een vrouwtje die endurance gericht buitenritten doet. Misschien kan zij je helpen. Veel strand ervaring en durf er mn hand voor in het vuur te steken dat die niet aan galop zonder controle doet. Kan je alleen niet aan een naam helpen.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:45

Ik kan manege de IJslander in biggekerke aanraden, al drie keer echt een super ervaring! Echt super rot dat er zo'n rotte ritten tussen zitten op de andere stallen.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:46

Nooit een strandrit gemaakt, dus aan een fijn adresje kan ik je niet helpen. Maar ik wil je wel even een hart onder de riem steken dat ik minstens zo bang zou zijn als jij in de situatie die je beschrijft en ik vind dat je ontzettend goed gehandeld hebt. Ik hoop dat ik, mocht ik ooit zo’n groepsrit meemaken, net als jij de ballen heb om te weigeren verder te rijden. Dat vind ik de enige juiste zet om dan te doen!

Ik hoop dat je een plek vind waar je op een normale, gecontroleerde manier een rit kan maken en je vertrouwen kan terugwinnen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 02:04

Psydoxy schreef:
Dan had ze dat meteen moeten doen.... niet een jaar later.

Houdt niet in dat echt heel vervelend is. Neem eens contact op met Donna Oudshoorn van Endurance Clinics. Zij heeft brave endurance paarden die gewend zijn om over het strand te rijden. Donna is super in begeleiding van ruiters die ergens niet zeker zijn. Denk dat zij je heel goed verder kan helpen.


Ik zou het een jaar later zeker alsnog doen.

Zodiacje: En of dit geen zaak van de politie is dat kan alleen de politie veetellen. Maar zij, de andere ruiters, ander strand gebruikers zijn in gevaar gebracht , vind ik een behoorlijk kwalijke zaak.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 02:05

Nala schreef:
Ik kan manege de IJslander in biggekerke aanraden, al drie keer echt een super ervaring! Echt super rot dat er zo'n rotte ritten tussen zitten op de andere stallen.


Ook ik kan je deze aanraden.

Ik heb ook zo'n zelfde ervaring als jou al is het bij mij zo'n 20 jaar geleden maar ik had mijn 3 vingers gebroken en kwam net uit het gips. Ik kreeg toen een haflinger aangewezen die vreselijk trok en ik kon m ook niet houden als 12 jarige met net geheelde breuken.
Verschrikkelijk was dat toen.
Gelukkig wel over mijn angst kunnen komen door het op mijn tempo en onder mijn controle alles te doen.
Succes ts

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 02:10

Vosje98 schreef:
Ongeveer een jaar geleden had ik mijn eerste en meteen ook mijn laatste strandrit gemaakt. Dit was toen zo rampzalig verlopen dat ik jankend op het paard zat (dit was mij nooit eerder overkomen) en nu nogsteeds lichte paniek krijg als ik er aan terug denk.
En hier wil ik graag van af, omdat ik weet van andere hoe gaaf strandritten kunnen zijn en graag de goede en leuke ervaringen ervan wil meemaken.

De strandrit was bij een manege (ik ga geen namen noemen want wil de manege niet zwart maken) waar een vriendin en ik via Google op terecht waren gekomen. Ik had aangegeven dat ik het best spannend vond, maar door mijn 13 jaar rij-ervaring mocht ik geen makkelijk paard want die waren nodig voor andere ruiters (ze hadden niet zo veel paarden) dus ik kreeg een jong pittig beestje. Het paard was niet eens het probleem, opweg naar het strand ging het prima en toen we daar aankwamen en het paardje wat fris werd had ik ook nog prima de controle. Het ging fout toen de begeleidster (meisje van nog niet eens 18, er onverantwoordelijk naar mijn mening) "go" riep en de paarden in volle rengalop er vandoor gingen. Niemand had controle over zijn/haar paard ook de begeleidster niet. Enigste instructie die we hadden gekregen dat we de paarden voor de strandtent de duinen in moesten sturen om te remmen. Ik had tijdens de galop echt doodsangst, de paarden luisterden nergens meer naar en gingen zo hard dat een misstap een flinke val met paard en al kon veroorzaken. Toen we eindelijk stil stonden gaf ik aan dat dit veel te hard ging en ik het niet zag zitten. Ik kreeg toen van de begeleider als reactie dat het niet zachter kon. Ik zei daarop dat ik dan niet meer wilde galopperen. Volgens de begeleidster konden de paarden dat niet en gaan ze vanzelf in galop als je aan wilt draven (lijkt me niet te horen dit toch?). Zij reed toen gewoon door en zei dat ik mee moest komen. Ik weigerde en bleef stil staan, naja stilstaan... het paard was compleet opgefokt en liep continu te stijgeren en doen. Omdat ik niet mee ging moest de begeleidster uiteindelijk toch omkeren en terugkomen ik kreeg toen een valse blik toegeworpen toen ze langs me kwam en we terug gingen. Vervolgens belde ze de eigenaar en zei iets van: ja we hebben weer zo'n jankerd die niet kan rijden.
Ik voelde me toen best wel gekwetst, want na 13 jaar paardrijden kan je wel fatsoenlijk rijden lijkt me en bij mij op de manege stap ik zonder problemen op elk paard. Maarja een groot drama dus.

Ik zou ooit echt graag weer een strandrit willen maken, maar weet echt niet hoe ik van het trauma af moet komen. Ik weet wel dat als ik ga dat ik of alleen met een begeleider wil of een klein groepje van max 4 man. En dat ik dan gewoon fatsoenlijk wil stappen, draven en eerst een arbeidsgalopje en pas rengalop als je het paard zelf aanspoort en hem weer terug kan nemen als het te hard gaat. Maar ik zou niet weten of dat überhaupt kan en bij welke manege ofzo.
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen:)


Hai vosje,

Waar kom jé vandaan?

Eventueel mag je wel een keer een strand rit mogen rijden net mijn dax, braaf voorwaarts dier maar wel rustig aan,en eerlijk.
wel ruiter met wat zekerheid vereist, laat maar wat horen

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 02:17

Wat een rot ervaring TS... Ik kan heel goed begrijpen dat je wat angstig bent geworden na deze rit. Neem het jezelf niet kwalijk dit is een probleem van de manege en de klantvriendelijkheid van de manege. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik ook heel graag op een rustig paard willen rijden. Ik vindt ook gewoon dat dat mogelijk zou moeten zijn. Veel rijervaring staat niet gelijk aan het kunnen of willen van jonge of lastige paarden rijden. Ik ken meer manege's die jongeren buitenritten laten begeleiden. Ik vind het onverantwoord.... Het gaat wat ik hoor ook niet altijd goed maar vaak hebben jongeren nog niet het besef wat er fout kan gaan ( niet iedereen , maar jongeren zijn vaak wel minder snel bang wat betreft met paarden).

Ik denk dat het belangrijk is dat je weer vertrouwen op gaat bouwen. Ik zou een stal opzoeken waar ze klantvriendelijk zijn en naar je luisteren. Geef het vooral aan zodat je op een paard kunt rijden die braaf is en geen gekke capriolen uit haalt. Ik stap zelf ook liever op een oude beginnerspaard dan op een jong dier. En misschien is een strand rit met privé begeleiding wel wat zodat er specifiek gericht kan worden op jouw angst. In een groep wordt dat namelijk al lastiger.

Ik denk dat een melding maken bij de desbetreffende manege al laat is als dit langer geleden is gebeurd. Maar ik snap wel dat je zo geschrokken en ontdaan ben dat je dat toen niet durfde of niet wou doen. Ik zou als ik jou was dat proberen los te laten want 9/10 keer veranderen eigenaren er toch niks aan.

Ik vindt juist dat je een goede keuze hebt gemaakt. Ik werd tijdens mijn vorige opleiding (paardenhouderij) ook op een klein paardje gezet die in het begin steigerde. Ik heb toen ook gezegd ik ga er af want ik vind het niet veilig en het moet wel leuk blijven. Uiteindelijk wel blijven zitten maar ik was anders ook echt afgestapt. Paardje deed dit elke keer ook op mijn examen. De enige reden dat ik op hem wou rijden was omdat hij mij wel van mijn springangst afhielp. Achteraf denk ik nu dat paardje had pijn ergens anders zou hij ook niet zo reageren.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 05:49

Toevallig in Zeeland geweest? Dan denk ik ook wel te weten waar, ze staan erom bekend en de ruiters in de omgeving worden er ook gek van want ze kijken naar niks of niemand...

De IJslander kan ik ook aanbevelen: laat hun wel weten wat voor rit je graag wenst, 1 van hun begeleiders rijdt ook nogal goed door maar dan zetten ze je bij iemand anders die rustiger rijdt :)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 07:11

Bekend verhaal. Op de manege waar ik gereden heb gaat het ook zo. Totaal geen controle meer en maar hopen dat het goed gaat. Toch 2x meegemaakt dat een paard struikelde, een been brak en ingeslapen moest worden.. ik vond het ook enorm eng en na een paar keer niet meer gedaan.

Gelukkig zijn er ook zat maneges waar het anders gaat, ga daar eens naar op zoek voor een fijne ervaring :-)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:18

Maartje1990 schreef:
Psydoxy schreef:
Dan had ze dat meteen moeten doen.... niet een jaar later.

Houdt niet in dat echt heel vervelend is. Neem eens contact op met Donna Oudshoorn van Endurance Clinics. Zij heeft brave endurance paarden die gewend zijn om over het strand te rijden. Donna is super in begeleiding van ruiters die ergens niet zeker zijn. Denk dat zij je heel goed verder kan helpen.


Ik zou het een jaar later zeker alsnog doen.

Zodiacje: En of dit geen zaak van de politie is dat kan alleen de politie veetellen. Maar zij, de andere ruiters, ander strand gebruikers zijn in gevaar gebracht , vind ik een behoorlijk kwalijke zaak.

En de politieman naast mij (mijn vriend) zegt nee daar zijn ze niet voor.

Maar dat kan hopelijk iedereen wel bedenken, waarschijnlijk roepen 3 anderen dat ze zo'n fantastische rit hebben gehad en de rest vond het gewoon oke. Dat is mijn ervaring tenminste met buitenritten bij maneges.
Overigens vond ik het vroeger ook prachtig, hoe gekker hoe beter.
Nu hoef ik niet meer op zo'n half gereden racemonster over het strand te vliegen.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:38

Ik heb op ameland een fijne rit gemaakt, als bange ruiter. Als je interesse hebt, kan ik de naam van de stal wel even opzoeken :)

Vosje98

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 08:49

Psydoxy schreef:
Dan had ze dat meteen moeten doen.... niet een jaar later.

Houdt niet in dat echt heel vervelend is. Neem eens contact op met Donna Oudshoorn van Endurance Clinics. Zij heeft brave endurance paarden die gewend zijn om over het strand te rijden. Donna is super in begeleiding van ruiters die ergens niet zeker zijn. Denk dat zij je heel goed verder kan helpen.

Bedankt! Ik zal eens contact met haar opnemen

Vosje98

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 08:49

Nala schreef:
Ik kan manege de IJslander in biggekerke aanraden, al drie keer echt een super ervaring! Echt super rot dat er zo'n rotte ritten tussen zitten op de andere stallen.

Ik zal eens bij die manege gaan kijken, dank je :)

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:50

Wat een vervelende ervaring TS! Uit welk deel van het land kom je? Op Texel kan je fijne ritten maken met Friese paarden bij De Ruige Hoogte. Je gaat dan in groepjes van maximaal vier. Alle paarden lopen ook aangespannen en onder het zadel wedstrijden met de eigenaar. Zijn echt keurig opgeleid en heel lief op het strand.

Vosje98

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 08:55

Tinkermuts schreef:
Hai vosje,

Waar kom jé vandaan?

Eventueel mag je wel een keer een strand rit mogen rijden net mijn dax, braaf voorwaarts dier maar wel rustig aan,en eerlijk.
wel ruiter met wat zekerheid vereist, laat maar wat horen


Dankjewel voor het aanbod
Ik woon in den Bosch, maar heb studenten ov dus reizen is voor mij geen probleem.
Normaal zou ik zeggen; zekerheid heb ik zeker en zou zonder problemen opstappen. Maar omdat de enigste keer dat ik op het strand gereden heb het zo fout gegaan is ben ik bang dat ik best zenuwachtig en misschien een beetje angstig zal zijn, dus weet niet of het dan heel verstandig is als ik op jouw paard ga rijden

Vosje98

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 08:57

_Sofie schreef:
Wat een vervelende ervaring TS! Uit welk deel van het land kom je? Op Texel kan je fijne ritten maken met Friese paarden bij De Ruige Hoogte. Je gaat dan in groepjes van maximaal vier. Alle paarden lopen ook aangespannen en onder het zadel wedstrijden met de eigenaar. Zijn echt keurig opgeleid en heel lief op het strand.

Ik kom uit den Bosch, maar ben bereid een stuk te reizen, dus dit is zeker een optie voor me. Bedankt!

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:58

Ik heb ook zo'n soort ervaring gehad met paar vriendinnen we rijden nog steeds wel stransritten maar bij andere manege dan die waar we echtvjaren terug waren. Toen had je nog niet echt internet met reviews .

Daar ging ook alles aan de kletter .

Als je wil gewoon maar geen kleinere groep zoeken bij manege met rustige paarden die geen ren galop aanbieden.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:06

Ik heb lang lang geleden hetzelfde meegemaakt..
Een hele jonge begeleidster van een groep van 10 ruiters. Denk dat ze maarnet 16 was.
Paarden gingen op het strand aan de kletter geen houden meer aan. 1 pony gevallen meisje stond doodsangsten uit en die kon echt wel rijden. Uiteindelijk moesten paarden gewisseld worden en moest de begeleidster haar rustige paard afstaan waar ze het zelf niet mee eens was maar ze had geen keus wij waren allemaal afgestapt en gingen er niet meer op voor het fatsoenlijk geregeld was.
Ook die beesten konden niet stappen of draven op het strand dus eers trek afslag duinen gepakt en andere route terug genomen en alleen nog maar terugweg gestapt. Tot zover de lang verwachte, uiteindelijk nog geen 5 minuten durende strandrit... bij terugkomst klacht ingediend bij stal maar werd geen gehoor aan gegeven...o ja of we nog wel een drankje gingen nuttigen..op eigen kosten dat wel...mij niet gezien snel wegwezen daar. Uiteindelijk wel negatieve review achter gelaten op internet!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:06

Boek voortaan een privérit en zeg dat je wat angstig bent en geen rengalop wil.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:53

Corelli schreef:
Ik heb op ameland een fijne rit gemaakt, als bange ruiter. Als je interesse hebt, kan ik de naam van de stal wel even opzoeken :)


Ik heb inderdaad ook goede ervaringen op Ameland. Ondanks dat ik zelf een paard heb, werd ik gewoon op een rustig paard gezeten toen ik daar om vroeg. Ik haat het dat ze je op de jonge ongetrainde paarden zetten als je aangeeft dat je al X jaar rijdt, dus ik haal er altijd wat ervaring af. Ik hoef geen moeilijk paard, ik wil een leuke rit!