Strandrit trauma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:39

Ik vind rengalop zo wie zo onverantwoordelijk. Ik wil op elk moment de controle over mijn paard hebben. Dus ook waar het kan en veel zicht is mogen mijn paarden niet harder dan een handgalop. Dat rengalop doen ze maar in het weiland.

Het gebeurd heus wel dat het tempo wel eens iets hoger ligt maar het is altijd controleerbaar en terug te halen naar een lager tempo.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:42

Rengalop vind ik persoonlijk niet onverantwoordelijk. Wel afhankelijk van de omstandigheden: hoe is het paard, is het in een grote groep of niet, en hoe is de africhting van het paard. In principe heb je ook in rengalop nog steeds de controle om weer af te remmen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:55

Rengalop maakte voor mij juist deel uit van vrijwel al mijn buitenritten. Heerlijk om even full speed te kunnen gaan en soms tegen iemand anders te kunnen racen. En dat had niks met controleverlies te maken. Ben vaker met 'n paard aan de kletter gegaan (of beter hij/zij met mij) waarbij er op geen enkel moment sprake was van rengalop.
Bij m'n eigen paard hoefde ik alleen van verlichte zit terug te gaan zitten en dan kwam ze vanzelf terug.
En een tijdje een ex-renpaard gereden die ook op de lichtste hulp al terug kwam.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:57

Psydoxy schreef:
Dan had ze dat meteen moeten doen.... niet een jaar later.

Houdt niet in dat echt heel vervelend is. Neem eens contact op met Donna Oudshoorn van Endurance Clinics. Zij heeft brave endurance paarden die gewend zijn om over het strand te rijden. Donna is super in begeleiding van ruiters die ergens niet zeker zijn. Denk dat zij je heel goed verder kan helpen.

Deze tip wilde ik ook geven. Heb me zelden zo veilig gevoeld op een vreemd paard en rengalop doen ze hoe dan ook niet.

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:19

soloro schreef:
StillAngel schreef:


Die gingen (in ieder geval vroeger) ook kneiterhard hoor. Was ook een kwestie van de eerste die er ineens vandoor gingen, geen rustig aftelmomentje. Maar dat zal met een prive begeleider misschien anders zijn.


Tegenwoordig wordt er daar geen rengalop meer gedaan, voor het behoud van de paarden ;)


Twee jaar terug nog wel. Helaas heb ik daar ook een traumatische ervaring aan overgehouden. Ik heb daar stilletjes huilend op bed gelegen en ben huilend in de auto naar huis gereden. Ook vond ik de paarden daar erg onvriendelijk. Veel bijten en boos doen. Begeleiding was wel gezellig, maar ik had misschien niet zo'n leuke groep. Daar was net het verschil tussen 12-16. En ik was 14. Het klikte dus net niet. Ik raad het erg af.

Edit; Heb dit jaar bij 't Reelaer ook rengalop gedaan, waar ik enorm tegen op zag, maar dat vond ik heel erg leuk. Dat was prima te doen. Ik zat op een klein ijslandertje en die ging dus ook een stuk minder hard dan de grote paarden. Maar ik let voortaan wel op waar ik op kamp ga. Soms wordt het me dan even te veel.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:17

Mirre1415 schreef:
Edit; Heb dit jaar bij 't Reelaer ook rengalop gedaan, waar ik enorm tegen op zag, maar dat vond ik heel erg leuk. Dat was prima te doen. Ik zat op een klein ijslandertje en die ging dus ook een stuk minder hard dan de grote paarden. Maar ik let voortaan wel op waar ik op kamp ga. Soms wordt het me dan even te veel.

Er zijn niet zoveel mensen die het snappen.
Ik ben ooit eens met twee dames gaan rijden die het rustig aan wilden doen. Galopje prima, maar niet te hard graag. Nou, we zijn in een snoeiharde rengalop door het bos gegaan en die dames vonden het "een geweldig galopje"

De ingrediƫnten voor zo'n stunt:
Een lang, overzichtelijk, recht bospad (1,5km);
Een bestuurbaar voorpaard met dito ruiter
Twee brave, snelle manegepaarden
ikke die erachter reed.

De voorruiter (met z'n eigen paard) begon met een handgalopje en voerde het tempo rustig op, tot een flinke rengalop en nam vervolgens op dezelfde manier weer tempo terug tot een relaxed drafje.

Na de rit nog koffie gedaan met deze dames en ze waren erg blij met de rit, ze hadden fijn gereden.
Zegt de voorruiter later tegen me: harder kan die van mij niet.... :+

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:25

@ikke: dit is ook een goed voorbeeld van hoe het werkt (voor de meeste ruiters die op buitenrit gaan): het gevoel van controle kunnen/willen houden.

En dat ontbreekt vaak, zeker bij strandritten waar de paarden weten dat ze bij paal 26 in rengalop mogen. Daar is niets mis mee, zo lang iedereen die mee is dat maar weet en het goed wordt voorbereid. Maar nee, wat gebeurt er: daar is paal 26 dus de paarden gaan in rengalop. Als ruiter die daarmee niet bekend is, hang je in eerste instantie achter de beweging, je verliest misschien een beugel, en dat is eng.

Ik heb ook wel ritten gedaan waarin hard gegaloppeerd werd c.q. een rengalopje werd gedaan. Eenmaal was dat bij een strandrit op Texel waar veel haflingers mee gingen en waar ik op een wat ouder paard zat dat dat verhaal al kende. Die ging gewoon niet in rengalop mee want die wist dat ze er op normaal galoptempo ook zou komen. Was mij helemaal prima, ik was ook geen 20 meer.

Een andere keer was op een buitenrit op de Veluwe waar al bij de ritbeschrijving op de site stond dat er in die rit een rengalop (of 2) zat. Prima. Er werd ook goed aangegeven waar en wanneer die rengalop zou plaatsvinden en dat was ook op plaatsen waar dat prima kon. Niets mis mee.

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:33

Ik heb eens een vergelijkbare rit gehad.
Daar ging het ook hard en inderdaad je moest alles gewoon laten gaan.
De paarden liepen al te trappelen toen we het strand op gingen.


Helaas bestaat manege smit niet meer maar daarna daar meerdere ritten gereden aan het strand.
Was met rustige galop enz.

Wat ook gaaf is een rit bij the mill ranch op de Veluwe.
Je kan verschillende ritten kiezen.
Al jaren terug maar ben er meerdere keren geweest en alle keren goed bevallen.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:26

Rijstal de Blinkert op Ameland is een enorme aanrader. Er wordt je gevraagd naar je ervaring en wensen qua paard. Er gaan 2 begeleiders mee en tijdens onze rit werd er zodra we op het strand kwamen gevraagd wie er wilden galopperen. Mijn vriendin wilde dit niet en een van de begeleidsters bleef bij haar en maakt met haar een heel mooie staprit door de branding terwijl de rest van ons wel in galop over het strand konden en met een wijde boog weer terugkwamen bij de achterblijvers.
Was echt een heel fijne rit en een geweldige ervaring. Mijn vriendin was zeker niet heel ervaren en had al 5 jaar niet meer gereden maar heeft enorm kunnen genieten van een zalige rit op een doodbrave Fries en ik had een geweldige gelderse onder mijn gat die braaf was maar echt wel lekker tempo wilde maken.

Didi146

Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:20

Paardrijden op het strand (hollumer trap) op Ameland! Een hele kleinschalige stal waar de paarden goed verzorgd worden en er in kleine groepen gereden wordt. Meestal rijd je alleen met je 'eigen groepje' en de begeleiding stemt de rit af op jouw wensen. Ook wat angstige mensen kunnen hier een fijne rit hebben! Niks kan, veel mag.

www.paardrijdenophetstrand.nl