Paard durft terrein niet af.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anastasia24

Berichten: 2708
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Paard durft terrein niet af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 13:05

Hey iedereen!

Sinds een maandje of 2 heb ik een 18jarige merrie.
Nu staan we met stal recht voor een prachtig groot bos, alleen. Ze durft het terrein niet af.
Gewoon niet, niet aan de hand, niet erop, niet met snoep, niet als ik ''boos'' word.
De enige ( 2 ) keren dat ik op buitenrit ben geweest was er iemand mee ( Te paard, als iemand der vast heeft doet ze het ook niet. ), dan vind ze het ook écht geweldig! Maar alleen durft ze niet.

Onder het zadel loopt ze achteruit, wilt omkeren enz. Ik weet niet wat het juiste is, als ik der het terrein af ''push'' dus écht onder dwang, ( Niet dat dat gaat, ) maar dan is het toch ook niet meer leuk voor haar?
Aan de hand loopt ze niet mee, blijft stil staan. En aangezien we 1 weg over moeten steken, vind ik dit erg gevaarlijk. Ze blijft namelijk gewoon op de weg stilstaan. Enkele keren is het gelukt om aan de hand in het bos te komen, maar dan is ze verschikkelijk druk\angstig. Ik ken haar verleden niet, en ik vraag me ook af of er dan iets gebeurt is?

Ik heb niemand om mee te rijden, normaal gesproken dan. Niet iemand die elke dag kan of elke week. Maar met 1x in de maand kom ik ook niet ver neem ik aan?

Dus m'n vraag is eigenlijk; Hoe los ik dit probleem op?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard durft terrein niet af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:18

Tja, een 18-jarige merrie :+ ... die durft vast wel, maar wil waarschijnlijk niet.
Dat maakt het probleem niet kleiner. Het lijkt er alleszins op dat ze (nog) niet voldoende vertrouwen heeft in de hele situatie.

Je hebt haar sinds 2 maanden, dat is echt nog maar net!
Eerste vraag is dus wat je verder met haar doet, om vriendjes én de baas te worden.
Ik weet niet hoe haar karakter is, maar met zo'n merrie zou ik echt regelmatig aan het werk gaan om een relatie mee op te bouwen.

Over dat buitenrijden, waarschijnlijk zul je toch een aantal keren iemand moeten vinden om mee te gaan (probeer eens iemand op een fiets?). Daarnaast kun je proberen buiten uit te stappen nadat je in de bak hebt gereden. En dan langzaam uitbouwen.

Dwang heeft waarschijnlijk geen nut. Zo'n merrie die alles al heeft gezien gaat alleen maar dwarser worden....

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:19

Geduld, heel veel geduld. Hoe is ze op het terrein en in de bak? Heeft ze dan vol vertrouwen in jou?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Paard durft terrein niet af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:24

Probeer eens met je paard van het terrein af te gaan zonder zadel of hoofdstel en laat je paard onderweg wat gras eten, begin met kleine stukjes en ga dat dan verder uitbreiden tot je uiteindelijk zover bent dat je onder het zadel naar buiten kunt. Tot die tijd lekker in de bak rijden en na het rijden nog even aan de hand buiten het terrein stappen als dit mogelijk is. Ook al is het alleen maar met zijn neus buiten het terrein is al goed genoeg. Geduld is een schone zaak en probeer niet teveel op een ding te focussen of te lang er mee door te gaan ;) Succes

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:35

Wij zijn met onze ruin van 23 stapje voor stapje gegaan.Maar alleen het bos in gaat niet,er moet een ander paard mee.Maar onze dame van 35 kan niet meer mee.Alleen het buitengebied gaat wel goed alleen.We hebben op dezelfde manier geoefend als wat CharmingS hierboven zegt.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:45

Kendra schreef:
Tja, een 18-jarige merrie :+ ... die durft vast wel, maar wil waarschijnlijk niet.
Dat maakt het probleem niet kleiner. Het lijkt er alleszins op dat ze (nog) niet voldoende vertrouwen heeft in de hele situatie.


Ik ben het wel met Kendra eens. Klinkt meer alsof ze niet wil, wellicht omdat ze wat verlatingsangst heeft en niet bij de andere paarden weg wil dan dat ze het niet durft. En tja het is en blijft een merrie die laat zich niet altijd dingen zomaar opleggen en blijkbaar heeft ze nog niet voldoende vertrouwen in jou en/of de situatie. Hoe gaat dat gezegde ook alweer: You tell a gelding, ask a stallion and discuss with a mare? Of zoiets?

Ik zou eerst wat meer dingen doen die zorgen dat het vertrouwen in elkaar wat meer wordt en zij jou echt ten alle tijde ziet als leider. Doet ze dat nu wel in alles? (als in meelopen, stilstaan, rijden, opstappen, longeren, trailer laden etc.) Of probeert ze toch nog zo nu en dan haar zin door te drijven door toch nog even een stapje om of meer of minder te zetten dan dat jij vraagt? En daarnaast zou ik eerst weer gaan oefenen met een ander paard erbij. Waarschijnlijk gaat dat al een stuk beter als ze echt een beetje verlatingsangst heeft. Want ze heeft dan niet zo zeer verlatingsangst naar het terrein maar naar de andere paarden. Maar goed desondanks moet en kan ze wel gewoon alleen het terrein af. En zodra ze wat meer accepteert dat jij de leider bent het opnieuw proberen. Want hoe meer je nu gaat proberen alleen, en hoe meer ze haar zin krijgt en het dus mislukt, hoe moeilijk dit op te lossen is. En dan in het begin echt maar twee stapjes en dan weer terug en dat zo steeds verder uitbouwen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard durft terrein niet af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:53

You tell a gelding, you command a stallion and you ask a mare (and you pray with a shetlandpony), dat is zoals ik hem ken.

Je hebt haar net 2 maanden, ze is 18 en heeft dus al wat van de wereld gezien. Klinkt alsof ze nog niet voldoende vertrouwen in jou als leider heeft om samen met jou op pad te gaan. Zij heeft waarschijnlijk bedacht dat het beter is om thuis te blijven of om met een ander paard mee te gaan.
Aangezien ze ook niet aan de hand mee loopt is dat wel zeker een teken dat ze jou nog niet als leider ziet. Vaak komt het voor dat paarden wel aan de hand mee gaan (want dan loopt de mens voorop), maar niet onder het zadel (want dan zijn zij plots voorop voor het gevoel).

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard durft terrein niet af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:23

Dus ze wil wel achteruit? Dan laat je haar toch achteruit lopen, kijk maar wat er gebeurt. Zolang er geen gevaarlijke situaties ontstaan kan dit een prima methode zijn. Wel consequent achterwaarts laten gaan.