Mijn paard stopt opeens en loopt achteruit uit het niks.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Mijn paard stopt opeens en loopt achteruit uit het niks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 11:40

Hallo allemaal,

Ik zou graag heel veel tips en advieven willen.

Mijn paard en ik zijn al 6 jaar samen. Van bak rijden tot buitenrijden we hebben bijna alles al gedaan/meegemaakt. Ze vond buitenrijden altijd leuker na mijn idee. Als we na buiten gaan loopt ze lekker met haar oortjes na voor en ze is erg voorwaards van zichzelf.

Alleen de laatste weken gaat het wat stroever uit het niks. Ze loop nog altijd lekker met haar oortjes na voor toe. Alleen een paar weken geleden deed ze omdraaien. ik had om tips gevraagd op stal en iedereen zij niet laten omdraaien. Zo gezegd zo gedaan en nu probeert ze niet meer om te draaien omdat ze doorheeft dat ik het niet laat gebeuren wat super is natuurlijk!! Alleen nu stopt ze en als ik benen geef gaat ze flink in haar achteruit.

Dus ik heb weer om tips gevraagd. Ik heb de tip gekregen blijven wachten totdat je weer benen kunt geven en dat ze dan vooruit gaat in plaats van achteruit.

Als ik alleen ga vind ik dat niet erg natuurlijk niemand die op je hoeft te wachten dus ik wacht gerust dat ze vooruit gaat.
Alleen het duurt super lang voordat ze weer vooruit gaat. Dus ik stap soms af anders gaat ze gewoon niet. En als ik met een ander paard ga maakt het haar ook helemaal niks uit als dat paard gewoon verder loopt, ook al ziet ze dat paard niet dat maakt haar niks uit. Als zij stopt staat ze stil en moet ik soms afstappen anders gaat ze gewoon niet. Als ik afstap en naast haar loop is helemaal niks aan de hand ze loopt dan heel braaf met me mee en soms kan ik gewoon weer opstappen en verder gaan. Maar soms als ik weer wil opstappen staat ze ineens weer stil en zijn we terug bij af.

Ik probeer niet geïrriteerd te raken alleen soms word ik er erg moe van en dus ook geïrriteerd, want ze is nergens bang voor. Bussen/treinen/vrachtwagens/traktors het maakt haar niks uit alles mag toeteren en langskomen ze is nergens bang voor. Dus dit is heel frustrerend want ik snap niet waarom ze dit doet. De ene x bij stilstaan staat ze angstig te kijken dus stel ik haar gerust. De andere x staat ze gewoon super chill na alles te kijken!

Zaterdag ben ik gaan buitenrijden met een vriendin van me. Haar paard doet hetzelfde alleen zij krijgt die van haar na 1min stilstaan gewoon verder. En ik sta daar dan nog van oeps ik kom nog niet vooruit. Toen we langs een drukke weg gingen moest ik voorop en dat deed ze zonder problemen ze liep lekker door en schrok nergens van en ze deed niet stilstaan. Ik was super blij! En we komen op een rustige weg en daar ging ze opeens weer stil staan. Dit is de reden dat ik het niet kan begrijpen wat er aan de hand is. Snappen jullie het? :(

Ze is een heel gevoelig paardje. Ik ben ook niet van het slaan met een zweep. Een tik is geen probleem maar als ik soms sommige mensen zie slaan voor onnodige reden word ik niet goed.
Ze kan snel gestrest worden. En als ik een tik geef als ze bang is probeert ze om te draaien en soms uit angst doet ze steigeren. Als ze niet bang is en ik geef een tik word ze nogal boos en probeert ze er onderuit te komen. Ze is een paard wat graag met respect word behandeld en wat ik ook altijd wil is dat we respect voor elkaar behouden.

Kunnen jullie me aub tips of adviezen geven? Ik ben een beetje ten einde raad.
Alvast heel erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 25-04-18 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek verduidelijkt


Eef_Bam

Berichten: 4089
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:44

Paard 180 graden omdraaien en dan achteruit in de richting die je op wilt. Net zo lang totdat het paard achteruit niet zo leuk meer vind en stil gaat staan. Dan zorg je zelf dat hij nog een paar passen achteruit gaat, draait om en gaat weer vooruit. Als hij weer in de achteruit gaat, gewoon herhalen. Als je zorgt dat het achteruitgaan jouw idee is dan worden ze het vanzelf zat, achteruit gaan is best een zware "oefening".

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Re: Mijn paard stopt opeens en loopt achteruit uit het niks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 11:51

Oké ik ga het eens proberen! Dankjewel!

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:52

Doet je stuur het nog wel? Zo ja, dan inderdaad achteruit in de richting die je heen wilt, of zijwaarts in de richting waar je heen wilt. Nog eventjes door blijven gaan als ze het zat wordt en dan op jouw commando heel droog weer voorwaarts vragen, op dezelfde manier als wanneer je nog maar net bent opgestapt (niet boos of extra hard).

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:52

Hetgeen je altijd eerst moet uitsluiten is of je paard geen pijn heeft! Dat is al een zoektocht op zich!
Mocht dit allemaal niet t geval zijn dan heeft ze om een andere vage reden staakgedrag ontwikkelt! Je zegt dat je paard met respect behandeld wil worden en dat ze steigerd als je een te harde tik zou geven! Het steigeren getuigd niet van veel respect naar jou toe ( mits je paard geen pijn heeft)! Ik zou als je pijn hebt uitgesloten toch eens doorzetten met de zweep!
Als hier veel verzet op komt kun je spreken van een leiderschapsprobleem wat je zal moeten aanpakken!

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:54

Wat als je haar omdraait en andersom achteruit laat lopen? Als ze alleen nog achteruit wil gaat ze nu in elk geval in de richting welke jij wil. Vervolgens weer omdraaien kijken of ze vooruit verder wil. Wil ze dat niet? Gewoon weer omdraaien en achteruit verder. Uiteindelijk zal ze waarschijnlijk in zien dat haar gedrag weinig nut heeft. Zelf wel gewoon rustig proberen te blijven en rustig achteruit vragen.

Edit val in herhaling :+

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:57

Mijn paard deed dit ook en ik snapte niet waarom. Uiteindelijk bleek het pijn te zijn! Hij had ernstige peesproblemen, maar liep niet kreupel. Na buigproeven, röntgen en echo kwamen we erachter.
Hij kan niet meer bereden worden, maar hij is zo braaf en lief, dat hij bij ons blijft

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 11:57

@sintara. Mijn stuur doet het wel nog gelukkig. Ik ga het eens proberen! Dankjewel.

@pol1. Ze heeft geen pijn gelukkig dat hebben we al gecheckt. En op de terug weg na huis doet ze geen pas verkeerd dan stopt ze ook niet ofzo. Maar ze doet trouwens alleen steigeren als ze bang is. Dat ben ik vergeten erbij te zetten sorry.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Re: Mijn paard stopt opeens en loopt achteruit uit het niks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 12:02

@Ilsaaaa. Ik ga het eens proberen hopelijk werkt het dankje!

@femia. Er is gelukkig niks aan de hand ze heeft nergens pijn en als ik in de bak rij doet ze geen pas verkeerd. Jammer om te horen dat jouw paard niet meer gereden kan worden. Ik vind het super om te horen dat hij gewoon bij jullie blijft!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:10

Hier ook zo eentje. Overal blijven staan, niet meer vooruit willen etc. Vanalles geprobeerd met heel veel geduld. Helaas bleef ze treuzelen. Uiteindelijk principes opzij gezet en één flinke tik met de zweep gegeven. Sindsdien loopt ze zonder problemen altijd voorop. Als ze echt van iets schikt krijgt ze uiteraard de kans om dat eerst goed te bekijken (je merkt heel goed aan haar wanneer ze echt bang is), en indien nodig gaat ons andere paard dan even voorop. Eens het enge ding voorbij gaat ze spontaan zelf terug vooraan lopen. We nemen ook al heel lang geen zweep mee mee. Ik denk dat ze dacht dat wij ook alles griezelig vonden en er zelf niet voorbij durfden.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Re: Mijn paard stopt opeens en loopt achteruit uit het niks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 20:25

Het rare is ze liep goed voorop want het valt me op dat als ze naast een paard loopt dat ze vaker wilt stoppen. zelf zit ik een beetje te denken dat ze wat minder vertrouwt dan normaal helaas

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Mijn paard stopt opeens en loopt achteruit uit het niks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:48

Ik ben het eens met eef bam. Als dat niet lukt kan je ook altijd mee achteruit gaan alleen dan pas stoppen als jij dat wil. Ook kan je (dit is een latere redmiddel, maar het is dan in 1 x over) een trekker achter je aan laten rijden en de hele tijd voorwaarts draven stopt het paard? Schuin sturen en naar voren (doet hij dit niet dan wordt je wat onaardiger). Niet te bang zijn met je zweepje. Een terechte tik is beter dan moeite doen. Je paard is niet terecht bezig en jij bent wel terecht als je een tikje geeft.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Re: Mijn paard stopt opeens en loopt achteruit uit het niks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 22:45

Ik ga het morgen eens uitproberen! Hopelijk werkt het! Ik zal morgen een update geven.

vaxie

Berichten: 285
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mijn paard stopt opeens en loopt achteruit uit het niks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:07

Ik heb hetzelfde meegemaakt, alleen leverde elke reactie van mij een ongevraagde reactie van mijn paard op. Been was omhoog of achteruit, hoe meer 'druk' of prikkels, hoe heftiger haar reactie (in de verkeerde richting). Tik geven was nog meer verzet, dus dat was een no go. Ze kende het buitenrijden al jaren, er was verder niets veranderd in omgeving of spannends. Veel geprobeerd, maar het bleef op verschillende momenten gebeuren op buitenrit, met name in de eerste paar minuten. Het enige wat heeft geholpen: been erbij zodra haar tempo zakte, haar actief houden en continu tegen haar praten of zingen. Omdat dit duidelijk wel hielp, zoek ik het bij mijn paard toch in onzekerheid of spanning.

Anoniem

Re: Mijn paard stopt opeens en loopt achteruit uit het niks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:14

Dit doet mijn merrie ook. Steigeren vind ze ook grappig.

Mijn instructrice zegt dat je ongevraagd achterwaarts gaan nooit mag goedkeuren en m gewoon weer in de vooruit zetten. Eventueel tik met de zweep, maar nooit ongevraagd achteruit laten lopen

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Re: Mijn paard stopt opeens en loopt achteruit uit het niks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 10:43

@vaxie. Ik doe idd ook veel tegen haar praten dat ze wat meer gerust gesteld word. Soms helpt het maar soms ook weer niet.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Mijn paard stopt opeens en loopt achteruit uit het niks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:58

In zijgangen naar voren gaan? en op het moment dat het weer goed voelt haar recht zetten en weer vooruit.

Mijn paard heeft af en toe fases in de bak dat hij alleen maar achteruit loopt. Heb hele trainingen in zijn achteruit gedaan (goed voor zijn achterhand), maar dan zorg ik wel dat ik ook de hulp voor achteruit erbij geef. Dus niet hij wil achteruit dus we maken maar een volte, maar hij wil achteruit en ik geef dan de hulp voor achteruit erbij. Zelf een mening hebben is goed, maar wel controleerbaar door mij.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers