GoPro-gebruikers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: GoPro-gebruikers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:26

3 lampjes (ledjes) bij het opladen? Waar ditten deze? Voorkant, achterkant en ???
Zal de mijne ook eens aan de stroom zetten waar die 3e zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:30

Ahá! Idd 3, achter, voor en onderkant *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:39

Hahaha, jeeej *\o/* :))


Edit, zat eens te kijken naar de apps .. maar kan het dat de "capture"-app van naam verandert is en nu gewoon Gopro heet? (staat dan formerly Capture bij tussen haakjes, is dat de officiële?)

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:05

Woehoe! Mediamert 21% BTW weg er mee! *\o/*

Morgen al GoPro halen... O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:26

[***] schreef:
Hahaha, jeeej *\o/* :))


Edit, zat eens te kijken naar de apps .. maar kan het dat de "capture"-app van naam verandert is en nu gewoon Gopro heet? (staat dan formerly Capture bij tussen haakjes, is dat de officiële?)

Formerly Capture is als vertaald; voorheen Capture :-)

Anoniem

Re: GoPro-gebruikers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:23

I know.. maarja, er zijn ook zo vaak namaak-apps en aangezien het niet de naam heeft die overal vermeldt staat .. :+

Anoniem

Re: GoPro-gebruikers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:21

Ik denk dat ik vertrokken ben :)
Grootste dingen zijn ingesteld/op mobiel gezet en getest. In het weekend hopelijk ook even bij de paarden testen, voorlopig zit mijn werk een beetje in de weg :P

Wat zijn nu de beste instellingen voor bij de paarden? Wat gebruiken jullie qua filminstellingen? En hoe werk je met foto's als je dat doet? Ik zag dat je bij "lineair" geen RAW kan opslaan, kan je dan beter Wide & RAW doen of gewoon lineair? En hoe zit het met WDR en landschapsfoto's? Handig of interessanter om RAW te doen (kan niet samen blijkbaar).

Tips & tricks zijn welkom :Y)

gigikuhh

Berichten: 162
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: limburg

Re: GoPro-gebruikers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:34

op coolblue is er nu ook korting op de go pro s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:03

Ik film bij de paarden (als ik rij bv) meestal in 1080 & 60 fps met de low light funktie aan. Dit omdat ik film in een vrij donkere binnenbak. Bij helder weer is de low light uit omdat het beeld er toch wel wat korrelig van wordt.
Wil ik vertraagde beelden toevoegen dan zet ik mijn fps hoger om een soepel verloop in het beeld te krijgen, met de kwaliteit wil ik nog wel eens wat varieren.
Wat ik je aan kan reiken als tip;
Trek de eerste keren tijd uit om verschillende instelling uit te proberen, ook met foto's en maak er notities van welke instelling je waarvoor hebt gebruikt. Ten eerste raak je zo het snelste en beste thuis met je Gopro. En ten tweede krijg je een aardig beeld van wat je wilt qua kwaliteit en weergave.
Op Youtube is ook heel veel te vinden over instellingen en waarvoor je deze zou kunnen gebruiken.
Wat de één al prima en acceptabel vind, kan door een ander een "mwa" gevonden worden. Vergelijk het met iemand welke een opname met een foon al helemaal top vind, terwijl ik persoonlijk liever meer kwaliteit zou willen zien in de beeldweergave en graag meer detail zie op een foto of film ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:12

Ik vreesde al zoiets, haha. Dan toch maar eens tijd erin steken en dingen proberen ...

Ik ga waarschijnlijk op verschillende momenten filmen .. zowel in een (donkere) binnenbak als buiten in een longeerpiste of weide maar ook (vooral?) tijdens onze wandelingen en buitenritten. Dus zal wel allemaal verschillende dingen nodig hebben.

Ik begrijp alleen niet zo heel veel van al die resoluties en fps ... Weet op zich wel wat het is maar er is zoveel keuze, heb de handleiding wel doorgelezen enzo maar het blijft nog chinees. Wat is bv. het minimum aantal fps wat je zeker moet gebruiken? Denk dat gewone filmpjes (mobiel en compactcamera) op 30 zitten? Dus alles boven de 30 is beter? Of hoe werkt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:39

Ik denk dat 60 fps het meest gangbaar is. Daarmee krijg je een fijn soepel beeldverloop in je film. Nog mooier is 80 vind ik persoonlijk. Je zou desnoods met de 1080 ook kunnen kiezen voor 1 nivo lager.
Je ontkomt er echt niet aan om zelf even te moeten spelen [***], van je eigen fouten leer je het meest en als het goed uitpakt geeft dat een positieve boost :+

Ik zou als uitgangspunt de 1080-60 aanhouden en van daaruit wat spelen met aanpassingen.

Heb je trouwens de Nederlandse gebruiksaanwijzing erbij?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 22-02-18 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam veranderd

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: GoPro-gebruikers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:48

Een gewone video heeft 25fps (frames per seconde).
Als je de video 2x wil kunnen vertragen dan moet je opnemen met 50fps.
30fps en 60fps zijn eigenlijk instellingen voor Amerika en andere landen waarin apparaten op 60Hz werken. Onze computer en tv’s werkt op 50Hz en dus spelen video’s het mooist af op 25fps of 50fps.
In een donkere ruimte als een binnenbak heeft het filmen met 25fps het voordeel dat de beeldjes met een langere sluitertijd kunnen worden opgenomen, waardoor er minder ruis in het beeld is.

Anoniem

Re: GoPro-gebruikers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:24

Dank je voor de uitleg, dan heb ik toch al wat grove richtlijnen :)

De gebruiksaanwijzing zit er niet bij, maar heb wel een nederlandse via internet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:32

8nnemiek schreef:
Een gewone video heeft 25fps (frames per seconde).
Als je de video 2x wil kunnen vertragen dan moet je opnemen met 50fps.
30fps en 60fps zijn eigenlijk instellingen voor Amerika en andere landen waarin apparaten op 60Hz werken. Onze computer en tv’s werkt op 50Hz en dus spelen video’s het mooist af op 25fps of 50fps.
In een donkere ruimte als een binnenbak heeft het filmen met 25fps het voordeel dat de beeldjes met een langere sluitertijd kunnen worden opgenomen, waardoor er minder ruis in het beeld is.

Heb je dan nog wel een vloeiend verloop van het filmpje?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: GoPro-gebruikers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:15

Met 25fps bedoel je? Dat loopt helemaal vloeiend :j Alles op onze tv wordt afgespeeld met 25fps. Meer kunnen onze hersenen niet verwerken, dus als je met meer fps gaat opnemen heeft dat alleen zin als je de video later gaat vertragen. Zo niet, dan kost het je alleen extra ruimte op je geheugenkaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:19

Ok, ik heb gisteren een eerste testdag gehad en ben nu alles aan het bekijken.
Eerste wat mij opviel is dat de batterij echt wel snel erdoor gaat.. Een kleine 35 minuten film en zo'n 20 foto's en 70% is weg (en hij stond maar op 70% dus het was op :P ). Heb nu natuurlijk wel heel veel met de instellingen gespeeld dus dat zal ook wel meespelen, als ik éénmaal mijn vaste instellingen gevonden heb zal het ook wel beteren gok ik ...

De test met de filmpjes. Maar ik weet het niet goed, ik krijg het volgende:
4K - 25 fps = haperend
2.7K - 50 fps = haperend
1440 - 50 fps = haperend
1080 - 120 fps = haperend
1080 - 50 fps = begin ok, na paar seconden haperend
1080 - 25 fps = ok
960 - 50 fps = ok
720 - 50 fps = ok

Echter speelt alles op de GoPro wel vloeiend af, op mijn laptop niet, dus neem aan dat het aan mijn laptop ligt? Wat ook heel raar is dat het op 1080 na een aantal seconden pas begint te haperen. Dus als je begint te kijken denk je "oh, wat leuk" en dan begint het te haperen, maakt niet uit waar je begint in het filmpje dus het ligt dan aan het afspelen lijkt mij?

Verder vroeg ik mij af wanneer de GoPro nu een foto neemt als je dat vraagt. Want als je zegt dat die een foto moet nemen hoor je een piepje, gaat je scherm zwart en na een paar seconden weer piepjes en heb je weer beeld. Neemt die de foto bij het eerste piepje? Of pas later? Kan het zo uit de foto's niet meteen halen, paarden blijven doorgaans geen 5 seconden exact hetzelfde staan of lopen... :Y) Jammer trouwens wel dat je geen info over je foto's krijgt (qua FOV die je gebruikt hebt), dat had ik wel gehoopt dus nu weet ik het niet meer.

Op zich valt het mij allemaal niet tegen, beeld is best leuk en stemcommando's werken goed. Chestharnas heb ik ook al getest, evenals bedienen met mobiel en werkt allemaal prima. Is alleen nog even zoeken naar de juiste beeldinstellingen en eens zien hoe het op het paard is en dan zijn we vertrokken 8-)


Edit; nieuwsflash .. het haperend afspelen ligt aan GoPro Quick, niet aan de filmpjes of mijn laptop. Als ik ze rechtstreeks vanuit de map afspeel is er niks aan de hand ... dus neem ik aan dat ze gewoon goed zijn?

Hmm, sommigen toch wel blijkbaar ... grrrr ... ik weet het niet :')


Edit2 ; de haperende zijn de 120 fps dus dat kan wel, denk dat het inderdaad 25 of 50 moet zijn om vlot af te spelen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:42

Hij neemt de foto als je beeld zwart wordt dacht ik.
1e signaal; opdracht begrepen
2e signaal; opdracht afgerond
Lijkt mij het meest logische tenminste. Eigenlijk net zo als je het commando "turn off" geeft. De Gopro piept eerst en schakelt daarna uit ;-)

Wat dat haperen betreft kan dat best eens aan je pc/laptop liggen. Mijn laptop is ook niet helemaal modern en merk dat, als ik afspeel en tegelijk met iets anders tussendoor bezig ben, mijn beeld ook erg hapert.
Waar speel je het mee af trouwens, met het programma van Gopro? Of met Windows Moviemaker?

De eerste 4 mogelijkheden welke je aan geeft in je lijstje gaan bij mij ook niet soepel qua afspelen. De 1080-60 gaat bij mij wel goed, mits ik geen andere schermen of zaken op de achtergrond heb meedraaien.

Wat de batterij aangaat kun je verschillende dingen uit zetten om de levensduur te verlengen. Helderheid van je display bv, je kunt een paar ledjes op je camera uitzetten. Ook kan je het display laten uitschakelen na een minuut oid. Dat scheelt je al een stuk. Ik kan met de instelling 1080-60 ruim een uur filmen en heb dan nog iets van 25-30% over.

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: GoPro-gebruikers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:46

Is je kaartje wel snel genoeg wat erin zit?
Ik heb ook de 5 gekocht gisteren. Binnenkort uitproberen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: GoPro-gebruikers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:53

Ik heb even snel doorgelezen, maar hoe lang kan een gopro filmen? Ik heb nu een sjcam, maar die filmt maar een uur op 1 accu en aangezien ik veel langer rijd dan 1 uur. Wil ik even kijken of een gopro langer meegaat qua accuduur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:01

JoycexEnya schreef:
Ik heb even snel doorgelezen, maar hoe lang kan een gopro filmen? Ik heb nu een sjcam, maar die filmt maar een uur op 1 accu en aangezien ik veel langer rijd dan 1 uur. Wil ik even kijken of een gopro langer meegaat qua accuduur

Volgens mij gaan de wat oudere types van Gopro langer mee qua filmduur. Wat bij de oudere modellen ook nog een mogelijkheid is, is een externe batterij achter op de Gopro te bevestigen waardoor je veel langer kunt filmen. Je bent dan echter wel je waterdichtheid kwijt omdat je Gopro dan niet meer in de waterdichte behuizing past.
Bij de oudere modellen met display achterop zie je niks meer van je display uiteraard.

Volgens mij zag ik daar laatst een filmpje van. Ik zal even kijken of ik deze nog terug kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:04


Anoniem

Re: GoPro-gebruikers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:34

Ik heb nu de filmpjes bekeken zowel in GoPro Quick als gewoon met het automatisch afspeelprogramma van Windows en in Quick hapert veel meer dan op de andere manier, daar hapert enkel de 120 fps maar dat lijkt me logisch, ik heb daar gewoon geen materiaal voor. Moet nog even verder kijken wat dan het makkelijkst is om filmpjes te bewerken ed. Maar dat is voor later :P

Kaartje ligt het in mijn ogen niet aan, op de GoPro zelf speelt alles gewoon vloeiend af, ook de 120 fps-filmpjes.

Wat ik bij de GoPro 5 black een voordeel vind is dat je batterijen kan wisselen. Ok, het is wel een gedoe en niet zo handig onderweg, maar in nood kan er wel een nieuwe batterij in. En een powerbank aansluiten kan natuurlijk ook gewoon. Al weet ik niet of je gewoon kan filmen als die aan een powerbank hangt?

Dus qua foto's nemen doet hij dat ergens in het zwarte gedeelte? Je weet dus niet exact wanneer? Is dat wel anders als je zelf op de knop drukt (al dan niet op mobiel)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:40

Ja, je kan gewoon filmen als je camera aan de powerbank hangt :-)

Neem je de foto's tijdens het filmen? Of in alleen foto-modus?
Ik heb wel een aantal foto's genomen met het uittesten van een aantal lenzen, niet tijdens het filmen, dus daar kan ik niks over zeggen :D

Anoniem

Re: GoPro-gebruikers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:48

Ik heb beiden geprobeerd .. ging volgens mij op dezelfde manier (deed het wel met stemcommando, weet eigenlijk niet of ik het ook geprobeerd heb met zelf ergens op een knop te drukken :P ).

Wat zou het minimale zijn wat je moet gebruiken? Want neem aan hoe lagere resolutie en hoe minder fps, hoe minder batterijverbruik en ruimtegebruik op het kaartje? Ik gebruik de filmpjes gewoon voor mezelf, om een herinnering te hebben aan de ritten/wandelingen & trainingen en eventueel wat op instagram of via youtube op een site enzo. Dus geen grote eisen. Kan ik dan bv. met 720/960 ook uit de voeten, of is 1080 wil het minimale wil je het een beetje leuk doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:04

Ik neem alleen foto's in foto-modus en gebruik mijn foon om de foto af te klikken zeg maar. Zojuist even met stemcommando gespeeld, maar dat werkt idd anders en krijg je eventjes een zwart beeld.
Als je het via je mobiel doet hou je gewoon beeld zoals een fotocamera.

Je batterij zal wel langer mee gaan met het filmen in mindere resolutie neem ik aan. De kwaliteit zou je zelf even moeten kijken wat voor jou het beste werkt. Gewoon een paar korte filmpjes in verschillende resolutie's maken van iets in de kamer of tuin bv. Uploaden in YT en bekijk het resultaat dan nog eens welke jou het beste bevalt.
Het is in het begin gewoon even wat uitvogelen en eigen worden met de Gopro. Daarna heb je een aardige indicatie wat jou voldoening geeft.